abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142916482
Dan toch maar een topic. Op dit moment ben ik zoekende naar een studentstage bij een groot advocatenkantoor. Het wil nog niet echt lukken. Mede ivm lage cijfers in mijn bachelor (voornamelijk 6, veel herkansingen en met uitschieters zoals 8,5 voor scriptie). Mijn master is wel beter (zevens). Mijn stagebeoordeling bij een middelgroot kantoor (7,5) was ik erg blij mee.
Vervolgens heb ik redelijk wat nevenactiviteiten, rechtswinkel (we doen zelfs rechtszaken), buitenland, commissiewerk, pleitgenootschap, 2 stages (advocatenkantoor en stage juridische afdeling bij een groot internationaal bedrijf).

Waarschijnlijk net als zoveel anderen, kom ik er niet tussen! laat staan dat ik word uitgenodigd op gesprek... Ik bel na een afwijzing altijd op, er staan geen fouten in mn cv of brief, het enige wat ik krijg te horen is dat mijn cijfers te laag zijn. Als ik vraag naar tips of opbouwende kritiek kunnen ze eigenlijk niks zeggen, want ik hoef niks te veranderen aan mijn cv.

Ik begin nu aardig het vermoeden te krijgen dat dit hetzelfde is wat me te wachten staat als ik afgestudeerd ben en de arbeidsmarkt op ga. Maar let op, het betreft hier nog slechts solliciteren voor een "studentstage".
zijn mijn kansen voor de internationale advocatuur nu verkeken? Als ik bij een groot kantoor aan de slag wil, zal die stage (op zijn minst) bij een groot kantoor er zeker moeten komen.

Van de week zat ik er nog aan te denken om mijn tweede master te gaan doen. Maar als ik hier ook middelmatige cijfers voor haal en niet aan de bak kom bij de internationale advocatuur, vraag ik me af of al die studie uitloop, kosten en mijn leeftijd die ook doorstijgt wel opweegt tot het vergroten van mijn banenkansen.

Wie kan mij vertellen wat ik nog meer kan doen om die stage bij een groot kantoor te krijgen?
  donderdag 31 juli 2014 @ 11:45:56 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_142916533
Gewoon in de fabriekshal gaan werken, schijnbaar ben je niet goed genoeg voor de internationale advocatuur.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_142916549
Aan welke universiteit heb je gestudeerd als ik vragen mag? Wie weet dat dit ook relevant is bij deze grote advocatenkantoren (?), geen idee eigenlijk..
pi_142916551
Met zulke cijfers kun je het wel vergeten, ja.
pi_142916591
Als je niet cum laude afstudeert in zowel je bachelor als je master kan je het wel vergeten. Probeer het bij een provinciaal advocatenkantoortje, wellicht dat je daar meer succes hebt. :P
  donderdag 31 juli 2014 @ 11:50:18 #6
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_142916625
Die kantoren hebben momenteel veel keus, waardoor ze het neusje van de zalm er kunnen uitpikken en eisen kunnen stellen.
pi_142916823
Alles herkansen een optie?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142916905
Ik heb aan de UU gestudeerd, staat over het algemeen bekend als een goede universiteit.
Bachelor herkansen is volgensmij geen optie. Van de master zou wel kunnen, maar lijkt me wel een erg tijdrovende klus + hoe verklaar je dan je studieuitloop ^^

Ach, waarschijnlijk als ik 2 jaar eerder afgestudeerd waren de mogelijkheden legio. Soms moet je gewoon geluk hebben, er zijn ook mensen met 6en die iemand kennen en via via toch binnen komen. Die zouden bij de selectie aan de poort nooit binnen zijn gekomen en dat wordt ze ook letterlijk verteld ^^

T bedrijfsleven (juridische afdeling) kijkt geloof ik minder naar cijfers?
pi_142916971
Je komt hoger op de stapel brieven als je via via binnenkomt, dus als je iemand kent die al bij een groot kantoor werkt (of als bv je afstudeerbegeleider contacten heeft) zou ik daar gebruik van maken. Een andere optie is om via een kantoorbezoek (bv vanuit een studievereniging) het contact te leggen.

In welk rechtsgebied wil je aan de slag?
pi_142917098
Ik heb een aantal kantoorbezoeken gedaan en naar aanleiding daarvan gesolliciteerd.
Praktijkgroepen die mijn voorkeur hebben zijn: ondernemingsrecht en arbeidsrecht.

Ik ken slechts studenten die stage lopen/ werkstudentschap doen bij de grotere kantoren. Zij moeten eerst zelf binnen zien te komen.

Heeft het zin om nog een 2e master te doen vraag ik mij nu af? Uiteindelijk is dat slechts een extra titel, maar zoals het er nu naar uitziet lijkt het me niet echt nuttig als ik mijn banenkansen niet vergroot daardoor. Plus ik heb bijna voldaan aan de verplichte onderdelen voor die tweede master, op 1 vak en scriptie na.
pi_142917117
Met een 6 op je bachelor? Mja, dat is niet echt goed. :N
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_142917181
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 11:50 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Die kantoren hebben momenteel veel keus, waardoor ze het neusje van de zalm er kunnen uitpikken en eisen kunnen stellen.
Helaas de harde waarheid.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142917209
Ik heb me tijdens mijn bachelor nooit gerealiseerd dat goede cijfers zeer belangrijk zijn. Mij werd heel vaak verteld dat er niet naar cijferlijsten gekeken werd.
Pas aan het einde van mijn bachelor kwam ik erachter dat de waarheid anders was. Daardoor heb ik wel mijn laatste vak met een 8 en een 8,5 voor mn scriptie behaald (van de bachelor).
pi_142917217
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 12:08 schreef Mieppie02 het volgende:
Ik heb een aantal kantoorbezoeken gedaan en naar aanleiding daarvan gesolliciteerd.
Praktijkgroepen die mijn voorkeur hebben zijn: ondernemingsrecht en arbeidsrecht.

Ik ken slechts studenten die stage lopen/ werkstudentschap doen bij de grotere kantoren. Zij moeten eerst zelf binnen zien te komen.

Heeft het zin om nog een 2e master te doen vraag ik mij nu af? Uiteindelijk is dat slechts een extra titel, maar zoals het er nu naar uitziet lijkt het me niet echt nuttig als ik mijn banenkansen niet vergroot daardoor. Plus ik heb bijna voldaan aan de verplichte onderdelen voor die tweede master, op 1 vak en scriptie na.
Als die cijfers beter zijn zou ik dat wel doen. Ik neem aan dat de 2e mster toegeveoegde waarde kan hebben voor een advocaten kantoor?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_142917224
Dat ze iemand met een 6 op een bachelor überhaupt toelaten op een masters. :')
Als je een tweede masters gaat doen moet je jezelf helemaal suf leren en minstens een 8 hebben aan het einde, met niets lager dan een 7,5. :Y
Anders: uitkering aanvragen en omscholing.
pi_142917305
Haha uitkering aanvragen? er zijn genoeg andere mogelijkheden voor mij en aan de bak komen gaat me zeker lukken. Omscholing dacht ik niet, ik zit op het juiste pad.
Het gaat me nu slechts om de grotere advocatenkantoren.
Daarnaast, ik haal nu 7ens voor mijn master, ik kan me daarbij tot de 5% van de Nederland rekenen die master niveau uberhaupt haalt.
pi_142917353
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 12:15 schreef Mieppie02 het volgende:
Haha uitkering aanvragen? er zijn genoeg andere mogelijkheden voor mij en aan de bak komen gaat me zeker lukken. Omscholing dacht ik niet, ik zit op het juiste pad.
Daarnaast, ik haal nu 7ens voor mijn master, ik kan me daarbij tot de 5% van de Nederland rekenen die master niveau uberhaupt haalt.
Ja, met een 7. :')
pi_142917365
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 12:15 schreef Mieppie02 het volgende:
We hebben het wel over een master in de rechten he? Ook weer niet de moeilijkste studie.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_142917408
Tsja. Als ik het vergelijk met wat er bij ons op kantoor binnenkomt dan zijn je cijfers inderdaad vrij laag, daarbij zijn je nevenactiviteiten niet bepaald bijzonder, dus op dat vlak spring je er ook niet uit. Ik zou je verwachtingen enigszins bijstellen
pi_142917979
Een tweede master kost je toch 'maar' 1 jaar extra? Is het geen idee om dan daar juist wel hoge cijfers te halen + de focus te leggen op die master (op je cv/sollicitaties)? :)
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_142918143
Waarom haal je lage cijfers? Omdat je je best niet doet of omdat het niveau eigenlijk te hoog voor je is? Want in dat laatste geval ga je bij een tweede master natuurlijk ook geen hoge cijfers halen. Kun je je tweede master cum laude halen als je alles op alles zet? Of blijft het dan ook weer een zeventje?
pi_142919271
Over welke kantoren heb je het, wanneer je spreekt over "grote advocatenkantoren"? Bij de echte toppers (zoals een Freshfields, B&M, A&O etc) is het in deze tijd inderdaad zeer moeilijk om binnen te komen met jouw cijfers. Is het niet een idee om je aandacht te vestigen op iets kleineren kantoren, zoals bijvoorbeeld een Pels Rijcken, Kennedy van der Laan, Dirkzwager etc. Deze kantoren zijn alsnog vrij groot (en goed), maar hier is het naar mijn idee makkelijker binnenkomen dan bij de echte grote jongens.
pi_142920060
quote:
1s.gif Op donderdag 31 juli 2014 12:18 schreef Degodvader het volgende:
Tsja. Als ik het vergelijk met wat er bij ons op kantoor binnenkomt dan zijn je cijfers inderdaad vrij laag, daarbij zijn je nevenactiviteiten niet bepaald bijzonder, dus op dat vlak spring je er ook niet uit. Ik zou je verwachtingen enigszins bijstellen
Met wat voor nevenactiviteiten hebben jullie zo al te maken dan? Ben jij een recruiter/advocaat bij een van de ''Magic Circle firms''?

@TS

Ben je actief geweest bij de JSVU? Als het goed is heb je daar gedurende vier jaar genoeg kans gehad om jezelf in de kijker te spelen en te netwerken, overigens is het toch wel duidelijk dat als je de ambitie hebt om bij een top kantoor te belanden dat je je onderscheid van de leute met zowel je cijfers en nevenactiviteiten.

Hoe staat het met je looks? Lijkt in eerste instantie niet zo relevant, maar na het lezen van het boek Zo Zuidas is niets minder waar :9. Je kan overigens inderdaad trots zijn dat je de studie überhaupt hebt afgemaakt, niet zozeer vanwege de moeilijkheidsgraad maar vanwege het feit dat veel mensen dit niet doen.
pi_142920151
De mensen die bijvoorbeeld een honoursprogramma volgen (bij de UU is dit de ULC) en ook dezelfde richting inslaan die jij inslaat, spreekt het natuurlijk voor zich dat die de voorkeur hebben.
  donderdag 31 juli 2014 @ 14:00:22 #25
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_142920279
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 13:51 schreef OoitEenPartner het volgende:

[..]

Met wat voor nevenactiviteiten hebben jullie zo al te maken dan? Ben jij een recruiter/advocaat bij een van de ''Magic Circle firms''?

@TS

Ben je actief geweest bij de JSVU? Als het goed is heb je daar gedurende vier jaar genoeg kans gehad om jezelf in de kijker te spelen en te netwerken, overigens is het toch wel duidelijk dat als je de ambitie hebt om bij een top kantoor te belanden dat je je onderscheid van de leute met zowel je cijfers en nevenactiviteiten.

Hoe staat het met je looks? Lijkt in eerste instantie niet zo relevant, maar na het lezen van het boek Zo Zuidas is niets minder waar :9. Je kan overigens inderdaad trots zijn dat je de studie überhaupt hebt afgemaakt, niet zozeer vanwege de moeilijkheidsgraad maar vanwege het feit dat veel mensen dit niet doen.
De cijferlijst vormt een eerste 'harde check'. In de zin van dat de lijst gewoon geen tot nauwelijks zessen moet bevatten. De zaken die jij nu noemt zijn ook belangrijk, maar spelen dan nog niet mee ;)
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')