Ik heb het volgende probleem. Ik verkocht vorige week donderdag mijn 4 jaar oude iPhone 3GS aan iemand via Marktplaats. Vandaag ontving ik een bericht dat de telefoon sinds zaterdag (de dag van aankoop was de donderdag ervoor) enkele keren was uitgevallen. Nadat ik geinformeerd heb wat de precieze klachten waren, heb ik aangeboden wat informatie omtrent dit probleem te zoeken en heb ik een uur later terug gemaild met een linkje naar hoe je de iPhone terug moet zetten naar fabrieksinstellingen en dat mogelijk de accu te erg verouderd is en dat je deze kunt laten vervangen.
Vervolgens 's avonds weer een mail. Opmerkelijk genoeg viel de telefoon nu opeens 'zeer frequent' uit en ondanks dat ze aangaven de reset nog niet uitgevoerd te hebben, kreeg ik de vraag of ze de koop ongedaan konden maken. Ik heb geschreven dat ik het toestel niet terugneem.
Vervolgens draaide de koper in kwestie als een blad aan de boom om. Van vriendelijk naar dreigend. Ik kreeg direct te horen dat ze naar Marktplaats zouden gaan, dat mijn account verwijderd zou worden en dat ik ook nooit meer een nieuw account zou kunnen maken en dat ze naar Rechtsbijstand zouden gaan.
Ik heb wederom terug gemaild dat ik het erg vervelend voor ze vind, maar dat het toestel naar behoren functioneerde op het moment van verkoop (ik heb hem zelfs uren voor de verkoop nog opgeladen en ook toen werkte hij nog prima) en dat ik niet verantwoordelijk ben voor eventuele mankementen zodra de aankoop al gedaan is. Sowieso ook dat het een overeenkomst betreft tussen twee particulieren en dat daarbij geen beroep gedaan kan worden op wettelijke bescherming of teruggave van het product.
Vervolgens kreeg ik, praktisch per ommegaande, weer twee mailtjes. Nog meer gedreig en zelfs een ultimatum. Dat ik tot morgen 12:00 uur heb en dat anders 'de registers' opengaan en dat ze neit bang zijn voor een rechtszaak. Hallo dan? Ik ben er niet zo gediend van om zo behandeld te worden en ik sta volgens mij evengoed in mijn recht. Ik ben geen oplichter, ik handel al 9 jaar via Marktplaats en heb nooit eerder problemen gehad. Het toestel was goed op het moment van verkoop en dat weet ik 100% zeker.
In een tweede mailtje wat er direct achteraan komt, staat dan nog wel dat ze wel 100% geloven dat ik eerlijk ben geweest maar dat de 2 jaar rust de telefoon dan blijkbaar geen goed heeft gedaan. Waarom dat wel geloven en anderzijds zo dreigend doen. Dat begrijp ik niet helemaal. In de advertentie stond overigens ook vermeld wanneer de telefoon was aangeschaft en in gebruik genomen (2010) en dat de telefoon 2 jaar is gebruikt en daarna 2 jaar in de kast heeft gelegen. Ik heb niets verzwegen.
Nu ben ik voor Marktplaats zeker niet bang, ik heb ze zelf ook een bericht gestuurd om te vragen wat ik met deze situatie aan moet. Maar ik heb ook geen zin in een rechtszaak aan mijn broek. Ik heb het idee dat ik in mijn recht staat omdat het apparaat correct functioneerde ten tijde van verkoop, maar ik heb geen enkel verstand van recht dus ik weet niet of er een kans is dat ze inderdaad een rechtszaak aan kunnen spannen (via Rechtsbijstand).
Graag jullie mening hierover. Ik vind het zelf ook een zeer vervelende situatie, maar ik vind dat ik in mijn recht sta om te weigeren de koop te ontbinden. Het toestel werkte goed, ik heb niets verzwegen en nergens over gelogen en het toestel begon daags ná de aankoop blijkbaar pas problemen te vertonen en niet direct. Ik heb het toestel ook nog aangezet toen de koper ervoor kwam, om te laten zien dat het werkte.
De koper beweert in de laatste mail zelfs dat ik zelf zou hebben gezegd dat ze hem terug mogen geven als er iets is. Dit heb ik zeer zeker te weten niet gezegd. Ik heb wel gezegd "Als er iets is dan mail je maar". Ik kan me dat nog woordelijk herinneren. Ik ben de beroerdste niet en wil mensen best ergens mee helpen. Maar ik ben er niet van gediend dat mijn woorden nu worden omgedraaid naar iets wat op dit moment goed in het straatje past. Zoals praktisch alle verkopers op Marktplaats, doe ik namelijk nooit aan retouren.
Alvast bedankt voor eventueel advies!