abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142869324
Ik heb het volgende probleem. Ik verkocht vorige week donderdag mijn 4 jaar oude iPhone 3GS aan iemand via Marktplaats. Vandaag ontving ik een bericht dat de telefoon sinds zaterdag (de dag van aankoop was de donderdag ervoor) enkele keren was uitgevallen. Nadat ik geinformeerd heb wat de precieze klachten waren, heb ik aangeboden wat informatie omtrent dit probleem te zoeken en heb ik een uur later terug gemaild met een linkje naar hoe je de iPhone terug moet zetten naar fabrieksinstellingen en dat mogelijk de accu te erg verouderd is en dat je deze kunt laten vervangen.

Vervolgens 's avonds weer een mail. Opmerkelijk genoeg viel de telefoon nu opeens 'zeer frequent' uit en ondanks dat ze aangaven de reset nog niet uitgevoerd te hebben, kreeg ik de vraag of ze de koop ongedaan konden maken. Ik heb geschreven dat ik het toestel niet terugneem.

Vervolgens draaide de koper in kwestie als een blad aan de boom om. Van vriendelijk naar dreigend. Ik kreeg direct te horen dat ze naar Marktplaats zouden gaan, dat mijn account verwijderd zou worden en dat ik ook nooit meer een nieuw account zou kunnen maken en dat ze naar Rechtsbijstand zouden gaan.

Ik heb wederom terug gemaild dat ik het erg vervelend voor ze vind, maar dat het toestel naar behoren functioneerde op het moment van verkoop (ik heb hem zelfs uren voor de verkoop nog opgeladen en ook toen werkte hij nog prima) en dat ik niet verantwoordelijk ben voor eventuele mankementen zodra de aankoop al gedaan is. Sowieso ook dat het een overeenkomst betreft tussen twee particulieren en dat daarbij geen beroep gedaan kan worden op wettelijke bescherming of teruggave van het product.

Vervolgens kreeg ik, praktisch per ommegaande, weer twee mailtjes. Nog meer gedreig en zelfs een ultimatum. Dat ik tot morgen 12:00 uur heb en dat anders 'de registers' opengaan en dat ze neit bang zijn voor een rechtszaak. Hallo dan? Ik ben er niet zo gediend van om zo behandeld te worden en ik sta volgens mij evengoed in mijn recht. Ik ben geen oplichter, ik handel al 9 jaar via Marktplaats en heb nooit eerder problemen gehad. Het toestel was goed op het moment van verkoop en dat weet ik 100% zeker.

In een tweede mailtje wat er direct achteraan komt, staat dan nog wel dat ze wel 100% geloven dat ik eerlijk ben geweest maar dat de 2 jaar rust de telefoon dan blijkbaar geen goed heeft gedaan. Waarom dat wel geloven en anderzijds zo dreigend doen. Dat begrijp ik niet helemaal. In de advertentie stond overigens ook vermeld wanneer de telefoon was aangeschaft en in gebruik genomen (2010) en dat de telefoon 2 jaar is gebruikt en daarna 2 jaar in de kast heeft gelegen. Ik heb niets verzwegen.

Nu ben ik voor Marktplaats zeker niet bang, ik heb ze zelf ook een bericht gestuurd om te vragen wat ik met deze situatie aan moet. Maar ik heb ook geen zin in een rechtszaak aan mijn broek. Ik heb het idee dat ik in mijn recht staat omdat het apparaat correct functioneerde ten tijde van verkoop, maar ik heb geen enkel verstand van recht dus ik weet niet of er een kans is dat ze inderdaad een rechtszaak aan kunnen spannen (via Rechtsbijstand).

Graag jullie mening hierover. Ik vind het zelf ook een zeer vervelende situatie, maar ik vind dat ik in mijn recht sta om te weigeren de koop te ontbinden. Het toestel werkte goed, ik heb niets verzwegen en nergens over gelogen en het toestel begon daags ná de aankoop blijkbaar pas problemen te vertonen en niet direct. Ik heb het toestel ook nog aangezet toen de koper ervoor kwam, om te laten zien dat het werkte.

De koper beweert in de laatste mail zelfs dat ik zelf zou hebben gezegd dat ze hem terug mogen geven als er iets is. Dit heb ik zeer zeker te weten niet gezegd. Ik heb wel gezegd "Als er iets is dan mail je maar". Ik kan me dat nog woordelijk herinneren. Ik ben de beroerdste niet en wil mensen best ergens mee helpen. Maar ik ben er niet van gediend dat mijn woorden nu worden omgedraaid naar iets wat op dit moment goed in het straatje past. Zoals praktisch alle verkopers op Marktplaats, doe ik namelijk nooit aan retouren.

Alvast bedankt voor eventueel advies!
  dinsdag 29 juli 2014 @ 23:51:39 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_142869496
Een rechtzaak om een 4 jaar oude iPhone... Zie je het voor je.

Zinloos gedreig. Je punt is wel duidelijk bij de koper.

Ik zou er geen aandacht meer aan besteden en verder gaan met je leven.
So we just called him Fred
pi_142869527
Koper is zelf verantwoordelijk om te onderzoeken. Eenmaal geaccepteerd is dus pech voor de koper.

Marktplaats volk-> Liever niet aan mijn deur.
:]
  dinsdag 29 juli 2014 @ 23:53:11 #4
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_142869552
TL;DR

Consumenten koop: garantie tot de deur, of als er geen deur in de buurt is, geen garantie.

Het is een bekende truuk, iets kopen op marktplaats en dan gaan janken dat het of niet werkt of schade heeft en ze geld terug willen. Gewoon mail blokkeren en het lekker laten besterven. Jij staat volledig in je recht als jij niet wist van een defect.
Dum de dum
  Donald Duck held dinsdag 29 juli 2014 @ 23:53:53 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_142869572
Verkoop tussen consumenten: garantie tot aan de deur. Er is geen enkele grond voor een rechtszaak, het zal niet eens in behandeling worden genomen.
Kans dat je wordt opgelicht ook nog eens. Zij hadden al een kapot toestel en proberen jou die nu te 'terug' te laten nemen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_142869608
Dank voor je reactie. Het lijkt mij ook wat nutteloos om daar een rechtszaak om te beginnen, maar ze willen het gooien op 'misleidende advertentie' omdat de iPhone volgens hen dus al niet goed was ten tijde van aankoop, wat wel zo was. Het was mijn eerste iPhone, dat ding was heilig voor me. Ik ben er altijd extreem zuinig mee omgesprongen en puur gestopt met hem te gebruiken omdat ik als gadgetfreak de destijds nieuwe 4S had aangeschaft.

Ik kan hun frustratie ook begrijpen overigens, ik ben zelf een keer écht opgelicht voor 100 Euro (hetzelfde bedrag wat ze voor de iPhone hebben betaald) en daar kun je goed ziek van zijn. Ik had toen de pech dat de verkoper niet eens meer ergens op reageerde. Ik doe dat wel en ik blijf correct en vriendelijk. Ze hebben ook mijn huisadres omdat ze hem hier zijn komen halen en vervolgens hebben gekocht. Ik heb er niet zo'n zin in dat ze morgen opeens ongevraagd aan de deur staan.

Mijn punt lijkt me ook zeker duidelijk, maar waar het mij vooral om gaat is dat ik niet het risico loop dat ze toch 'iets' vinden waarmee zo'n rechtszaak aangespannen kan worden. Ik heb niet eens een advocaat en zelf geen rechtsbijstandverzekering. Nota bene heb ik maar een uitkering dus ik kan me geen onnodige kosten permitteren.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 23:57:08 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_142869681
Stuur ze gewoon een mail dat de telefoon volgens jou goed was en je verder niet op dreigementen in gaat. Ze spannen de rechtzaak maar aan als ze willen :') Die heeft alleen een kans van slagen als ze kunnen bewijzen dat jij wist dat er iets met die telefoon was.

Dus gewoon die mail blokkeren, heb je er ook geen last meer van, en kan je jezelf ook niet in de problemen lullen.
Dum de dum
pi_142869703
Ik geloof overigens niet zozeer dat het oplichters zijn, al weet ik van mezelf dat ik soms best iets te goedgelovig kan zijn. Daar heb ik me als koper op Marktplaats ook wel eens mee in de vingers gesneden. Als het toestel nou gelijk een uur na de aankoop al kuren vertoonde, maar het is dus dagen later pas. Eerst vanaf zaterdag 3 keer uitval en sinds mijn mail van vanmiddag opeens om de haverklap. Dat kan haast niet. Sowieso begrijp ik niet dat ze niet eerst een volledige reset doen. Als ik zelf ergens een probleem mee heb, ga ik eerst alle opties af voordat ik mogelijk met het probleem bij iemand anders, of dat nou een verkoper of wat is, aanklop.
pi_142869803
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Stuur ze gewoon een mail dat de telefoon volgens jou goed was en je verder niet op dreigementen in gaat. Ze spannen de rechtzaak maar aan als ze willen :') Die heeft alleen een kans van slagen als ze kunnen bewijzen dat jij wist dat er iets met die telefoon was.

Dus gewoon die mail blokkeren, heb je er ook geen last meer van, en kan je jezelf ook niet in de problemen lullen.
Dat heb ik ook gedaan (laten weten dat het toestel goed functioneerde). Ik heb het toestel laten laden voordat de koper kwam en daar gebeurde geen gekke dingen mee, hij is aan geweest toen de koper hier was om hem te bekijken. Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt, maar die rechtszaak is juist waar ik een beetje bang van ben. Stel dat ze wel iets vinden waarmee ze die aan kunnen spannen? Ik heb geen middelen of een advocaat. Dalijk ben ik een kaalgeplukte kip. Dat zie ik niet zo zitten.
  woensdag 30 juli 2014 @ 00:01:58 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_142869853
Zucht

Denk je nu serieus dat ze een paar 100 euro aan kosten gaan maken voor een kansloze rechtzaak? Blokkeren en niet meer over nadenken!
Dum de dum
pi_142869950
Ik weet het niet, daarom vraag ik het hier. Het kwam redelijk serieus over. Sowieso als zij rechtsbijstand hebben (wat ze schreven), kunnen ze kostenloos een advocaat in de arm nemen en een rechtszaak aanspannen. Ik weet te weinig van recht om er zeker van te zijn dat ze hier niks mee kunnen.
pi_142870149
Wel slim. Je hebt een kapotte telefoon, koopt een identieke, en gaat vervolgens met je kapotte telefoon terug naar de verkoper omdat er iets mis mee is :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 30 juli 2014 @ 00:13:07 #13
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_142870192
Als ze voor die ¤100 aankloppen bij hun rechtsbijstand dan worden ze weggewuifd. Krijgen ze ook te horen dat koop tussen 2 particulieren garantie tot de voordeur is.
  Donald Duck held woensdag 30 juli 2014 @ 00:14:49 #14
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_142870245
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:05 schreef Crystal het volgende:
Ik weet het niet, daarom vraag ik het hier. Het kwam redelijk serieus over. Sowieso als zij rechtsbijstand hebben (wat ze schreven), kunnen ze kostenloos een advocaat in de arm nemen en een rechtszaak aanspannen. Ik weet te weinig van recht om er zeker van te zijn dat ze hier niks mee kunnen.
Pure bluf. Agressief dreigen met juridische stappen. Allemaal in een poging indruk te maken. Een beproefd recept, dit hebben ze waarschijnlijk al vaker gedaan. Je hebt echt goede kans om met oplichters te zitten.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_142870355
quote:
99s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:11 schreef bijdehand het volgende:
Wel slim. Je hebt een kapotte telefoon, koopt een identieke, en gaat vervolgens met je kapotte telefoon terug naar de verkoper omdat er iets mis mee is :')
Oh wat voel ik me nu naief, ik had er geen idee van dat dat soort praktijken daadwerkelijk gebeuren.
Nu wil ik niet gelijk zeggen dat deze mensen 'zo' zijn, maar voor hetzelfde geld heeft ze hem laten stuiteren en doet ie daarom moeilijk. Het is mijn woord op het hunne. Zij willen niet geloven dat het toestel correct werkte voor aanschaf, maar waarom zou ik wel geloven dat hij 'zomaar' raar is gaan doen.
pi_142870391
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:13 schreef EdRendum het volgende:
Als ze voor die ¤100 aankloppen bij hun rechtsbijstand dan worden ze weggewuifd. Krijgen ze ook te horen dat koop tussen 2 particulieren garantie tot de voordeur is.
Dat idee had ik dus ook, maar je weet 't niet. Ben zelf ook al minstens een uur aan het zoeken naar informatie en plaatsen van posts (ook zonde van m'n tijd eigenlijk, maar het zit me behoorlijk dwars) en ik vond ergens al een mooie zin dat je je bij een overeenkomst tussen twee particuleren niet kunt beroepen op wettelijke bescherming en teruggave. Dat klinkt logisch, maar ik ken de wet niet zo goed :)
pi_142870421
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:20 schreef Crystal het volgende:

[..]

Oh wat voel ik me nu naief, ik had er geen idee van dat dat soort praktijken daadwerkelijk gebeuren.
Nu wil ik niet gelijk zeggen dat deze mensen 'zo' zijn, maar voor hetzelfde geld heeft ze hem laten stuiteren en doet ie daarom moeilijk. Het is mijn woord op het hunne. Zij willen niet geloven dat het toestel correct werkte voor aanschaf, maar waarom zou ik wel geloven dat hij 'zomaar' raar is gaan doen.
En anders moeten ze 'm maar laten onderzoeken. Trap er niet in. Zou sowieso wel een imei-nummer noteren zodat je altijd zeker weet dat het de jouwe is, voor het geval het een zaak gaat worden ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_142870433
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:14 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Pure bluf. Agressief dreigen met juridische stappen. Allemaal in een poging indruk te maken. Een beproefd recept, dit hebben ze waarschijnlijk al vaker gedaan. Je hebt echt goede kans om met oplichters te zitten.
Ik heb één keer eerder zoiets aan de hand gehad, dat ging over een t-shirtje van 5 Euro waar blijkbaar een klein gaatje onder de oksel zat wat ik niet gezien had. Die dreigde nog net niet met rechtszaken, maar wel andere dingen. Kijk, als het over zo'n bedrag gaat lach ik me rot, maar dit gaat over 100 Euro. Dat is voor mij en veel andere mensen behoorlijk wat geld, dus acht ik de dreigementen ook wat serieuzer. Ik ben al 9 jaar actief op Marktplaats als koper én verkoper dus ik ken wel wat 'trucjes' van mensen, maar het blijft erg vervelend en stiekem schrik ik er dan ook wel van.
pi_142870440
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:05 schreef Crystal het volgende:
Zeker niet; er is vaak een eigen risico of uitsluiting als het gaat om kleine bedragen.
Bij iets grotere bedragen waarin de koper wel een claim heeft (niet in dit geval) zal het worden afgekocht door de rechtsbijstandsverzekering. Zij vergoeden de schade en hoeven er geen juridisch medewerker op te zetten.
pi_142870482
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:23 schreef Bucketlist het volgende:

[..]

Zeker niet; er is vaak een eigen risico of uitsluiting als het gaat om kleine bedragen.
Bij iets grotere bedragen waarin de koper wel een claim heeft (niet in dit geval) zal het worden afgekocht door de rechtsbijstandsverzekering. Zij vergoeden de schade en hoeven er geen juridisch medewerker op te zetten.
Kijk, dát soort dingen weet ik dus niet. Fijn, bedankt voor de info, dat maakt me wel een stuk geruster. Duidelijk iemand die er (heel wat) meer verstand van heeft dan ik. 100 Euro valt dus onder 'kleine bedragen'?
pi_142870506
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:25 schreef Crystal het volgende:

[..]

Kijk, dát soort dingen weet ik dus niet. Fijn, bedankt voor de info, dat maakt me wel een stuk geruster. Duidelijk iemand die er (heel wat) meer verstand van heeft dan ik. 100 Euro valt dus onder 'kleine bedragen'?
Ligt aan de rechtsbijstand. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze zelfs geen heil zien in de zaak dus ga maar lekker slapen vannacht.
pi_142870583
quote:
99s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:26 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ligt aan de rechtsbijstand. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze zelfs geen heil zien in de zaak dus ga maar lekker slapen vannacht.
Dankjewel :)
  woensdag 30 juli 2014 @ 00:34:42 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_142870657
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:46 schreef Crystal het volgende:
Ik
Mijn neef had een playstation op marktplaats gezet. Al snel kwam er iemand die playstation kopen. Ding had het altijd prima gedaan. De volgende dag al belden ze dat de playstation defect was en dat ze geld terug wilden. Neef wilde geen problemen, heeft dat gedaan.
Zat hij met een kapotte playstation. Toen hij eens goed keek, leek het wel een andere PS te zijn! Serienummer gecontroleerd, was een heel ander (defect) type.

Er zijn dus mensen die op deze manier defect materiaal omruilen! Misschien kopen ze kapotte dingen, ik weet het niet. Maar trap er dus niet te snel in!
The End Times are wild
pi_142870670
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:52 schreef wootahH het volgende:
Koper is zelf verantwoordelijk om te onderzoeken. Eenmaal geaccepteerd is dus pech voor de koper.

Marktplaats volk-> Liever niet aan mijn deur.
Ik ben er normaal ook geen fan van om kopers aan m'n deur te hebben en doe dat ook bijna nooit. Maar zo'n telefoontje wil je toch eerst zien, zou ik zelf ook willen. Om dan daarvoor bij een winkel ofzo af te spreken is ook zo wat. Dan is het net of je daar een dealtje staat te doen ofzo en het komt erg wantrouwig over. Maargoed, als ze morgen aan de deur staan ben ik niet verplicht om ze binnen te laten. Proberen ze dat wel, kan ik aangifte doen van huisvredebreuk. Kijk, dat soort dingen weet ik dan weer wel... :) Maar ik hoop niet dat het nodig is, ik ga graag normaal met mensen om.
pi_142870734
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 00:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Mijn neef had een playstation op marktplaats gezet. Al snel kwam er iemand die playstation kopen. Ding had het altijd prima gedaan. De volgende dag al belden ze dat de playstation defect was en dat ze geld terug wilden. Neef wilde geen problemen, heeft dat gedaan.
Zat hij met een kapotte playstation. Toen hij eens goed keek, leek het wel een andere PS te zijn! Serienummer gecontroleerd, was een heel ander (defect) type.

Er zijn dus mensen die op deze manier defect materiaal omruilen! Misschien kopen ze kapotte dingen, ik weet het niet. Maar trap er dus niet te snel in!
Ben ik even blij dat ik eigenlijk bijna nooit 'apparatuur' verkoop via Marktplaats. Meestal shirtjes en wat sieraden voor bedragen die praktisch nooit boven de tien euro uitkomen. Ik zou zelf nooit een tweedehands telefoon kopen, heb dat één keer gedaan via Marktplaats en ben gruwelijk opgelicht. Marktplaats heeft ook weinig 'beleid'. Ik had pas bijna een paar fake Nike schoenen gekocht voor 50 Euro.

ik doe niet eens de moeite om dat te rapporteren bij Marktplaats terwijl in het reglement staat dat je geen nep-dingen mag aanbieden. Half MP staat er vol mee. Dus ik geloof ook niet zo dat Marktplaats mij daadwerkelijk gaat 'aanpakken'. Maar erg vervelend is het wel. Voorlopig de laatste keer dat ik iets van electronica heb aangeboden. Die telefoon was me altijd heilig, het was mijn eerste iPhone. Ik heb hem al die tijd bewaard als backup mocht er met mijn 4S iets mis zijn, maar nu ik inmiddels de 5S heb, zijn 2 telefoons als back-up een beetje teveel van het goede. En dan verkoop je dat ding eindelijk en krijg je zoiets...

Jammer zulke dingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')