abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 juli 2014 @ 16:32:22 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_142852342
Van guur-rechtse websites kunnen wij niet vaak genoeg vernemen dat de automobilist uitmolken wordt voor belastingopbrengsten. Een onderzoek gepubliceerd door de VARA!-website Joop echter komt tot de conclusie dat het net anders om is!:
quote:
'Parkeerplek zwaar gesubsidieerd'
'Voor elke autobezitter betaalt de rest van Nederland 717 euro per jaar'

Ondanks hoge parkeertarieven wordt parkeren nog steeds fors gesubsidieerd, stelt de website Verkeersnet.nl. Voor elke autobezitter betaalt de rest van Nederland 717 euro per jaar. Dat blijkt uit berekeningen van bureau Ecorys in opdracht van CROW, een kenniscentrum voor infrastructuur, openbare ruimte en verkeer en vervoer.

In het onderzoek zijn alle kosten voor de ongeveer 8,9 miljoen openbare parkeerplaatsen in Nederland bij elkaar opgeteld, zo is op Verkeersnet te lezen. Meegerekend werden grondkosten, kosten voor het aanleggen van voorzieningen, maar ook maatschappelijke kosten, zoals aantasting van het leefmilieu en verkeersonveiligheid.
De directe kosten voor parkeren komen uit op ongeveer 4 miljard euro per jaar. De maatschappelijke kosten bedragen zo'n 1,6 miljard euro per jaar. Via de parkeermeter en aan boetes krijgt de overheid een kleine 1 miljard euro binnen. Het verschil komt zo uit op 4,6 miljard euro.

Voor elke parkeerplaats moet dus jaarlijks 524 euro worden bijgelegd. Omgerekend komt dat er op neer dat de autobezitter voor het parkeren van zijn auto op openbare parkeerplaatsen een 'maatschappelijke subsidie' ontvangt van 717 euro per jaar, aldus Verkeersnet. "Iedere belastingbetaler betaalt fors mee aan de openbare parkeerplaatsen, of hij nu over een auto beschikt of niet en of hij gebruik maakt van een openbare parkeerplaats of niet", aldus de onderzoekers.
http://www.joop.nl/econom(...)zwaar_gesubsidieerd/
Een aanmerkelijk verschil tussen Joop en Geenstijl dus. Er worden exacte bedragen genoemd, dus het moet aantoonbaar zijn wie er gelijk heeft. Als Joop gelijk heeft zal de wegenbelasting sowieso met 717 euro omhoog moeten (of de parkeertarieven een factor 4 omhoog, dus in Amsterdam naar 40 euro per uur), want het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij betaalt voor de mobiliteit van autobezitters.
The End Times are wild
  dinsdag 29 juli 2014 @ 16:34:19 #2
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_142852416
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 schreef LXIV het volgende:
Van guur-rechtse websites kunnen wij niet vaak genoeg vernemen dat de automobilist uitmolken wordt voor belastingopbrengsten. Een onderzoek gepubliceerd door de VARA!-website Joop echter komt tot de conclusie dat het net anders om is!:

[..]

Een aanmerkelijk verschil tussen Joop en Geenstijl dus. Er worden exacte bedragen genoemd, dus het moet aantoonbaar zijn wie er gelijk heeft. Als Joop gelijk heeft zal de wegenbelasting sowieso met 717 euro omhoog moeten (of de parkeertarieven een factor 4 omhoog, dus in Amsterdam naar 40 euro per uur), want het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij betaalt voor de mobiliteit van autobezitters.
Wat een onzin. Alsof 100% van de wegenbelasting in onderhoud van wegen gepompt wordt :')

Laten we voortaan iedereen een gespecificeerde rekening sturen hoeveel ze per departement moeten betalen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 29 juli 2014 @ 16:36:06 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_142852472
De hele maatschappij profiteert ook van auto's. Ook als je er zelf geen hebt.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 16:45:52 #4
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_142852752
Ligt dat aan hoe duur parkeerplekken zijn om te creëren of ligt dat aan een overschot aan parkeerplekken die gewoonweg niet winstgevend zijn omdat er niemand in geïnteresseerd is maar er was toevallig nog een grasveldje over wat ook enkel geld kostte?
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  Official ESF Kreviewer dinsdag 29 juli 2014 @ 16:46:35 #5
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_142852783
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 schreef LXIV het volgende:
VARA!-website Joop
Ah, Guur Links.
pi_142852876
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:36 schreef BasEnAad het volgende:
De hele maatschappij profiteert ook van auto's. Ook als je er zelf geen hebt.
Ik profiteer meer van de vrachtwagens die het merendeel wat ik consumeer vervoeren.

Hoe profiteer ik van de lamme zakken die te lui zijn om <10 kilometer te fietsen en daarom maar dagelijks met hun dikke pens in de auto naar hun werk gaan.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 16:50:35 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142852930
Mooi staaltje selectief rekenen weer.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Official ESF Kreviewer dinsdag 29 juli 2014 @ 16:51:22 #8
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_142852960
Ik mis trouwens wel de overige inkomsten van de auto. Belasting, benzinebelasting, BTW bij aanschaf, etc etc.
pi_142853054
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:34 schreef fathank het volgende:

[..]

Wat een onzin. Alsof 100% van de wegenbelasting in onderhoud van wegen gepompt wordt :')

Laten we voortaan iedereen een gespecificeerde rekening sturen hoeveel ze per departement moeten betalen.
dit en
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:51 schreef Kreator het volgende:
Ik mis trouwens wel de overige inkomsten van de auto. Belasting, benzinebelasting, BTW bij aanschaf, etc etc.
dit dus.

zo kunnen we ook een leuk kopje maken dat alle mensen met ene koophuis enorm veel geld mislopen omdat ze geen huursubsidie krijgen (als we niet kijken naar hypotheek rente aftrek) :')
  dinsdag 29 juli 2014 @ 16:55:52 #10
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_142853124
quote:
De directe kosten voor parkeren komen uit op ongeveer 4 miljard euro per jaar.
Hoe zouden ze dat berekenen? Ik geloof er geen ruk van.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_142853155
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:34 schreef fathank het volgende:

[..]

Wat een onzin. Alsof 100% van de wegenbelasting in onderhoud van wegen gepompt wordt :')

Laten we voortaan iedereen een gespecificeerde rekening sturen hoeveel ze per departement moeten betalen.
1% max..

maar daar hoor je die boomknuffelaars nooit over, dan hun wanbeleid daarvan gefinancierd wordt :)
  dinsdag 29 juli 2014 @ 17:00:53 #12
125987 KhaZ
Alfa Romeo
pi_142853269
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:53 schreef kovenant het volgende:

[..]

dit dus.

zo kunnen we ook een leuk kopje maken dat alle mensen met ene koophuis enorm veel geld mislopen omdat ze geen huursubsidie krijgen (als we niet kijken naar hypotheek rente aftrek) :')
+1

Maar ongeveer 10% van wat ik allemaal aan autobelasting betaal zie ik terug in wegen... triest.

Een melkkoe, niet meer niet minder.
The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music.
It was like having your soul licked by angels.
pi_142853569
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:56 schreef zwaardegekste het volgende:

[..]

1% max..

maar daar hoor je die boomknuffelaars nooit over, dan hun wanbeleid daarvan gefinancierd wordt :)
1 procent is ook dikke onzin
PWBF
pi_142853584
http://www.berekenjeautok(...)n-autogebruiker.html

50% ongeveer gaat terug in wegen
PWBF
  dinsdag 29 juli 2014 @ 17:13:14 #15
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_142853635
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 schreef LXIV het volgende:
In het onderzoek zijn alle kosten voor de ongeveer 8,9 miljoen openbare parkeerplaatsen in Nederland bij elkaar opgeteld,

De directe kosten voor parkeren komen uit op ongeveer 4 miljard euro per jaar. De maatschappelijke kosten bedragen zo'n 1,6 miljard euro per jaar. Via de parkeermeter en aan boetes krijgt de overheid een kleine 1 miljard euro binnen. Het verschil komt zo uit op 4,6 miljard euro.
Betaalde parkeerplaatsen vallen daar ook onder? Waarom worden de opbrengsten daarvan dan niet meegerekend?
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_142854323
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 schreef LXIV het volgende:
Van guur-rechtse websites kunnen wij niet vaak genoeg vernemen dat de automobilist uitmolken wordt voor belastingopbrengsten. Een onderzoek gepubliceerd door de VARA!-website Joop echter komt tot de conclusie dat het net anders om is!:

[..]

Een aanmerkelijk verschil tussen Joop en Geenstijl dus. Er worden exacte bedragen genoemd, dus het moet aantoonbaar zijn wie er gelijk heeft. Als Joop gelijk heeft zal de wegenbelasting sowieso met 717 euro omhoog moeten (of de parkeertarieven een factor 4 omhoog, dus in Amsterdam naar 40 euro per uur), want het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij betaalt voor de mobiliteit van autobezitters.
Joop en Links over auto's/autobelasting? Totaal niet serieus te nemen.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 17:42:46 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142854352
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:13 schreef mstx het volgende:

[..]

Betaalde parkeerplaatsen vallen daar ook onder? Waarom worden de opbrengsten daarvan dan niet meegerekend?
Waarschijnlijk omdat die meer opbrengen dan ze kosten. Dat is niet zo leuk voor het rekensommetje van Joop.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142855281
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:51 schreef Kreator het volgende:
Ik mis trouwens wel de overige inkomsten van de auto. Belasting, benzinebelasting, BTW bij aanschaf, etc etc.
Ik mis ook de overige kosten, om de olieleverantie veilig te stellen bijvoorbeeld.

Het lijkt mij wel een aardig rekensommetje, vooral om duidelijk te maken dat je geen samenleving overhoudt en zeker geen welvarende wanneer je die Telegraafretoriek van prijskaartjes consequent doortrekt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 18:19:10 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_142855392
wa mij betreft verbieden ze autorijden in alle steden , en op de B wegen ook, maar ik ben dan ook wel 1000% gedraaid in die mening de laatste jaren, inzetten op zelfrijdende auto moet nu prioriteit hebben.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_142855612
Wel jammer dat de Joop op andere terreinen niet zo'n zuivere kosten/baten afweging wil maken en dan maar al te graag aan komt zetten met het 'maatschappelijk belang'.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 18:28:47 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142855720
Iemand een linkje naar het onderzoek?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 18:29:48 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142855757
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:32 schreef LXIV het volgende:
Van guur-rechtse websites kunnen wij niet vaak genoeg vernemen dat de automobilist uitmolken wordt voor belastingopbrengsten. Een onderzoek gepubliceerd door de VARA!-website Joop echter komt tot de conclusie dat het net anders om is!:

[..]

Een aanmerkelijk verschil tussen Joop en Geenstijl dus. Er worden exacte bedragen genoemd, dus het moet aantoonbaar zijn wie er gelijk heeft. Als Joop gelijk heeft zal de wegenbelasting sowieso met 717 euro omhoog moeten (of de parkeertarieven een factor 4 omhoog, dus in Amsterdam naar 40 euro per uur), want het kan niet de bedoeling zijn dat de maatschappij betaalt voor de mobiliteit van autobezitters.
Zullen we dan eens kijken wat autorijden de staat opleverd aan belastingen op aanschaf, bezit en brandstof?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 18:33:10 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142855859
8,9 miljoen openbare parkeerplaatsen..
Waar zijn die?
Dat betekend dat er bijna een miljoen meer openbare parkeerplaatsen zijn in NL dan er autos zijn. Hebben we het nog niet over de private parkeerplaatsen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_142856001
Dus Ecorys heeft ook alle (indirecte) opbrengsten (BTW, inkomstenbelasting, herinvestering, premies) van het aanleg en onderhoud van parkeerplaatsen meegerekend, neem ik aan. Die zijn natuurlijk van die 'kosten' afgehaald. Of hebben ze daar, zoals gewoonlijk, óók al geen rekening mee gehouden?

Bekte vast niet zo lekker....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_142856003
Van de (gratis) openbare parkeerplekken die ik van hier uit mijn raam kan zien is toch pakweg 1/3 leeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')