Bronquote:Wat houdt de verruimde vrijstelling schenkbelasting in?
U mag van een ouder, een familielid of van een derde een schenking ontvangen van maximaal ¤ 100.000, ongeacht uw leeftijd. Het maximumbedrag geldt voor iedere afzonderlijke schenker. U mag dus bijvoorbeeld in totaal ¤ 300.000 ontvangen als uw ouders, uw opa en uw vriend u elk maximaal ¤ 100.000 schenken. Dit bedrag is dan vrij van schenkbelasting.
Dan is het 5x eenmalig.quote:Op maandag 28 juli 2014 13:21 schreef Artbij2 het volgende:
Feit is dat het gaat om een "Eenmalige vrijstelling" als ik van 5 mensen apart 100.000,- krijg, hoe eenmalig is het dan?
en dat is, alleen in dit geval, 10x de helftquote:
Uh, dan krijgt hij dus nog maar een kwart van die 100.000quote:Op maandag 28 juli 2014 13:29 schreef Deetch het volgende:
[..]
en dat is, alleen in dit geval, 10x de helft![]()
Als het 10x de helft is, is het dan niet 5x een kwart?quote:Op maandag 28 juli 2014 13:44 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Uh, dan krijgt hij dus nog maar een kwart van die 100.000
Geen idee, maar moet je perse bekend maken van wie je die 100.000 krijgt?quote:Op maandag 28 juli 2014 13:51 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Als het 10x de helft is, is het dan niet 5x een kwart?
Whut.quote:Op maandag 28 juli 2014 14:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Leuk trouwens als 10 mensen elk 1 miljoen euro aan hun kind willen geven... Dan kunnen ze elk 100.000 euro schenken aan hun eigen kind en de 9 andere kinderen.
Moet je wel een miljoen hebben.quote:Op maandag 28 juli 2014 14:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Leuk trouwens als 10 mensen elk 1 miljoen euro aan hun kind willen geven... Dan kunnen ze elk 100.000 euro schenken aan hun eigen kind en de 9 andere kinderen.
Op basis van?quote:Op maandag 28 juli 2014 16:02 schreef 8008135 het volgende:
[..]
Plus dat de belastingdienst hier waarschijnlijk wel doorheen prikt.
Dan moet elk van die kinderen toch wel een hypotheek van 1 miljoen hebben en het geld daarna meteen daar aan spenderen?quote:
Uiteraard wel voor de eigen woning.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moet elk van die kinderen toch wel een hypotheek van 1 miljoen hebben en het geld daarna meteen daar aan spenderen?
Alhoewel er dan geen termijn bij de BD site staat hoelang de woning in je bezit moet zijn voor je eigen gebruik.
Maar als ze een soort verkoop carrousel zouden opzetten, woning aankopen met de schenkingen en een maand later weer verkopen aan de volgende dan kunnen die mensen theoretisch hun kinderen snel veel geld schenken zonder dat er de normale schenkbelastingen op geheven worden.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Uiteraard wel voor de eigen woning.
Er zullen zat clubjes/adviseurs zijn die dit als een soort marktplaats opzetten, inderdaad. Allerlei ABC-constructies (duur doorverkopen) zullen niet meer op één dag worden gedaan, maar dit geeft inderdaad weer mogelijkheden.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als ze een soort verkoop carrousel zouden opzetten, woning aankopen met de schenkingen en een maand later weer verkopen aan de volgende dan kunnen die mensen theoretisch hun kinderen snel veel geld schenken zonder dat er de normale schenkbelastingen op geheven worden.
Mogelijk op basis van het leveren van een wederprestatie, ik schenk aan jouw zoon als jij schenkt aan mijn dochter. Een schenking hoort zonder wederprestatie te zijn.quote:
Winst uit eigen woning moet je besteden aan een eigen woning. En anders moet je er vermogensheffing over betalen.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als ze een soort verkoop carrousel zouden opzetten, woning aankopen met de schenkingen en een maand later weer verkopen aan de volgende dan kunnen die mensen theoretisch hun kinderen snel veel geld schenken zonder dat er de normale schenkbelastingen op geheven worden.
Ik las: Ik schenk aan jouw zoon en jij schenkt mij jouw dochterquote:Op maandag 28 juli 2014 16:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Mogelijk op basis van het leveren van een wederprestatie, ik schenk aan jouw zoon als jij schenkt aan mijn dochter. Een schenking hoort zonder wederprestatie te zijn.
Of te wel weer een ondoordachte maatregel waarbij men niet over de excessen die toch gaan plaatsvinden heeft nagedacht. Het idee dat mensen ook daadwerkelijk hun huis ermee afbetalen en dit aanhouden is natuurlijk een mooi streven van onze overheid, maar bij deze maatregel had men dan ook moeten instellen dat het huis ook een hele tijd in bezit blijft of ander er alsnog schenkingsbelasting afgedragen zou moeten worden.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er zullen zat clubjes/adviseurs zijn die dit als een soort marktplaats opzetten, inderdaad. Allerlei ABC-constructies (duur doorverkopen) zullen niet meer op één dag worden gedaan, maar dit geeft inderdaad weer mogelijkheden.
Volgens mij niet, als je minimaal maar 3 jaar gaat huren.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:31 schreef Deetch het volgende:
[..]
Winst uit eigen woning moet je besteden aan een eigen woning. En anders moet je er vermogensheffing over betalen.
Vermogensheffing? Die winst valt gewoon in box 3. Maar de overwaarde an sich wordt niet belast.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:31 schreef Deetch het volgende:
[..]
Winst uit eigen woning moet je besteden aan een eigen woning. En anders moet je er vermogensheffing over betalen.
En de fiscus kan dat aantonen?quote:Op maandag 28 juli 2014 16:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Mogelijk op basis van het leveren van een wederprestatie, ik schenk aan jouw zoon als jij schenkt aan mijn dochter. Een schenking hoort zonder wederprestatie te zijn.
Had het ook over het geld dat na verkoop overblijft ivm die "handige" carrousel.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Vermogensheffing? Die winst valt gewoon in box 3. Maar de overwaarde an sich wordt niet belast.
Dat zal eraan liggen. Maar een ton overmaken zonder dat je zeker weet dat de ander dat ook doet is wel riskant.quote:
Er is altijd een paper trail want dit soort constructies doe je (denk ik) niet op basis van goed vertrouwen.quote:
Altijd beter dan schenken.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:39 schreef Deetch het volgende:
[..]
Had het ook over het geld dat na verkoop overblijft ivm die "handige" carrousel.
Dit kan prima in clubjes, adviseurs die verschillende klanten helpt. Allemaal op basis van vertrouwen.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:40 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat zal eraan liggen. Maar een ton overmaken zonder dat je zeker weet dat de ander dat ook doet is wel riskant.
Een schenking kan prima volledig legaal met wederprestatie zijn (soort van). Mijn ouders hebben mij bij de notaris vorig jaar 50.000 euro geschonken (niet voor mijn huis overigens). Ik heb hen dat direct uitgeleend. Nu zijn zij verplicht mij ieder jaar 6% rente te betalen --> wederprestatie (3000 euro). Als zij beide overleden zijn, hoef ik over 50.000 euro minder successierechten te betalen en zij maken nu hun vermogen kleiner vanwege de x aantal jaar dat ze mij 3000 euro betalen.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als het goed is gedaan is dat een schenking met schulderkenning: ze zijn je geld het geld schuldig dat ze jou geschonken hebben, jij levert dan geen wederprestatie maar ontvangt de rente over het bedrag dat je nog tegoed hebt.quote:Op maandag 28 juli 2014 16:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Een schenking kan prima volledig legaal met wederprestatie zijn (soort van). Mijn ouders hebben mij bij de notaris vorig jaar 50.000 euro geschonken (niet voor mijn huis overigens). Ik heb hen dat direct uitgeleend. Nu zijn zij verplicht mij ieder jaar 6% rente te betalen --> wederprestatie (3000 euro). Als zij beide overleden zijn, hoef ik over 50.000 euro minder successierechten te betalen en zij maken nu hun vermogen kleiner vanwege de x aantal jaar dat ze mij 3000 euro betalen.
Ik krijg overigens wel een belastingaanslag van 2600 euro volgend jaar maar die kan ik van de rente die mijn ouders me betalen voldoen.
Oh, ja inderdaad. Ik haalde even een en ander door de warquote:Op maandag 28 juli 2014 17:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als het goed is gedaan is dat een schenking met schulderkenning: ze zijn je geld het geld schuldig dat ze jou geschonken hebben, jij levert dan geen wederprestatie maar ontvangt de rente over het bedrag dat je nog tegoed hebt.
uit het artikel wat de verhoogde giftmogelijkheid biedt (successiewet 1956 artikel 33a, de quote is een onderdeel van lid 1 van dat artikel)quote:Op maandag 28 juli 2014 13:59 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Geen idee, maar moet je perse bekend maken van wie je die 100.000 krijgt?
Anders gaan de criminelen zeggen dat het geld een schenking is.
Oftewel, zoals bij elke gift die hoger is dan de normale vrijstellingswaardes (2092 voor overige, 5229 voor kinderen van ouders,) moet je ook hier aangifte doen van die gift waarbij oa de namen van de schenkers en ontvangers bekend gemaakt moeten worden.quote:b. op deze verhoogde vrijstelling in de aangifte een beroep wordt gedaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |