dat valt niet onder leren, differentiaalvergelijkingen doe ik gewoon voor de fun. Tijdens het poepen of bier drinken ofzo.quote:
Hangt dus enorm van je vakgebied/vakken afquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 22:17 schreef Novermars het volgende:
Boeken zijn juist nice om te hebben. Zeker als je ook maar een beetje een bètastudie doet. Wiskunde van een PDF'je zuigt hard.
Al gaat het dit jaar een duur grapje worden, maar ja..!
quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 22:33 schreef MrStalin het volgende:
[..]
dat valt niet onder leren, differentiaalvergelijkingen doe ik gewoon voor de fun. Tijdens het poepen of bier drinken ofzo.
Ik begrijp niet wat ze met het laatste bedoelen, wat helder zien zonder lenzen en voor wie?quote:
Als je het niet kan 'onthouden' dan heb je het niet goed begrepen. Bij zoiets, soms moet je wel gewoon feitjes stampen waarmee niet te redeneren valt, of je kan wel redeneren maar het wordt onvoldoende goed uitgelegd, vaak omdat de schrijver het niet belangrijk vindt dat je het precies begrijpt.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 20:34 schreef netchip het volgende:
[..]
Jij denkt dat je de komende 4 jaar blijft onthouden hoe dat ook alweer zat met het integreren van die ene specifieke complexe functie?
Ik denk het niet.
Is 72% puur genoeg? Dagelijks 1/6de of 1/3de (als ik voldoende heb bewogen) van 200 gram.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 01:47 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Gewoon pure chocola; lekkerder en beter
PDFjes raak je wel eerder kwijt.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 20:35 schreef Amoeba het volgende:
Ja want een PDF volstaat niet als naslagwerk.
Ik heb het over specifieke gevallen, zoals die integralen die Riparius hier ooit heeft gegeven.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je het niet kan 'onthouden' dan heb je het niet goed begrepen. Bij zoiets, soms moet je wel gewoon feitjes stampen waarmee niet te redeneren valt, of je kan wel redeneren maar het wordt onvoldoende goed uitgelegd, vaak omdat de schrijver het niet belangrijk vindt dat je het precies begrijpt.
Ook daarvoor geldt dat als je het goed begrijpt je het wel onthoudt. Alleen begrijpen mensen het vaak niet goed omdat ze te weinig tijd besteden aan het bestuderen of omdat het onvoldoende goed wordt uitgelegd. Je zal als je eenmaal een tijdje studeert wel ondervinden dat het niet echt een probleem is om bepaalde stof onder de knie te krijgen, eender wat, maar dat het probleem juist is dat de hoeveelheid tijd erg beperkt is terwijl je in die tijd wel veel moet doen en dat je daarom prioriteiten moet stellen. Dat is een van de grote verschillen met het VWO waarop je ruim voldoende tijd krijgt om alles zoveel te herhalen als dat nodig is. Dat veel leerlingen die tijd niet benutten is een ander verhaal maar het kan gemakkelijk op het VWO. Bij een bèta-opleiding moet je na 1 keer een uitleg te hebben gehoord en 1 keer een uitleg te hebben gelezen en 3 oefeningen te hebben gemaakt verder met het volgende. Dat maakt het voor de meeste studenten lastig om alles perfect te begrijpen, dan ga je maar het een en ander van buiten leren en dan weet je het een paar jaar later inderdaad niet meer. Ik handhaaf dus de stelling die ik eerder innam voor alles wat te begrijpen is. Zelfs voor alles wat niet te begrijpen is maar wat je moet memoriseren geldt dat je het niet meer vergeet als je het voldoende hebt herhaald maar dat is een ander verhaal.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:22 schreef netchip het volgende:
[..]
Ik heb het over specifieke gevallen, zoals die integralen die Riparius hier ooit heeft gegeven.
Dat is niet echt een probleem, kwestie van 2 backups maken (twee externe harde schijven of een externe harde schijf en een mailaccount met in de onderwerptitel de naam) maar het leest wel prettiger van papier dan van een scherm.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:15 schreef defineaz het volgende:
[..]
PDFjes raak je wel eerder kwijt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik vind echter dat het lezen van papier ook wat nadelen heeft: vaak te weinig licht (een bureaulamp vind ik vaak onhandig aangezien een goede lamp die prettig licht geeft ook warmte geeft), vaak te kleine letters (anders zou het boek nog dikker worden) en de hele tijd omlaag moeten kijken in plaats van recht vooruit wat de neutrale houding van je nek is. Daarentegen is het wel erg fijn dat je gemakkelijk kan bladeren maar is het voordeel van een scherm dat je twee bladzijdes naast elkaar kan leggen.
Ik weet niet of dat je objectief kan vaststellen wat beter is. Als je van een PDF leest gebruik dan een fatsoenlijk scherm (groot genoeg, voldoende grote resolutie en minimaal IPS), doe dat niet met een laptopschermpje van 13/15 inch.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik snapte ook niet helemaal wat ze daarmee bedoelde, maar deze link legt het wel goed uit: http://www.technologyrevi(...)-to-reading-glasses/quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 15:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat ze met het laatste bedoelen, wat helder zien zonder lenzen en voor wie?
Die nieuwe motor en die zelfassemblerende nanodeeltjes die drugs transporteren vind ik interessante ontwikkelingen. Leuke jaren voor de ruimtevaart, eerst de ontdekking dat een warpmotor in de toekomst tot de mogelijkheden zou kunnen behoren, nu een doorbraak voor een elektromotor voor de ruimtevaart. En natuurlijk de grotere dynamiek dankzij de private ruimtevaart die er al voor zorgde dat de raketmotor op een zuinigere manier wordt benut om van de zwaartekracht los te komen.
Dat zou best kunnen, geloof je best. Maakt verder ook niet uit, want ik begrijp wat je bedoelt. Je onthoudt dingen beter als je de waarom erachter snapt.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook daarvoor geldt dat als je het goed begrijpt je het wel onthoudt. Alleen begrijpen mensen het vaak niet goed omdat ze te weinig tijd besteden aan het bestuderen of omdat het onvoldoende goed wordt uitgelegd. Je zal als je eenmaal een tijdje studeert wel ondervinden dat het niet echt een probleem is om bepaalde stof onder de knie te krijgen, eender wat, maar dat het probleem juist is dat de hoeveelheid tijd erg beperkt is terwijl je in die tijd wel veel moet doen en dat je daarom prioriteiten moet stellen. Dat is een van de grote verschillen met het VWO waarop je ruim voldoende tijd krijgt om alles zoveel te herhalen als dat nodig is. Dat veel leerlingen die tijd niet benutten is een ander verhaal maar het kan gemakkelijk op het VWO. Bij een bèta-opleiding moet je na 1 keer een uitleg te hebben gehoord en 1 keer een uitleg te hebben gelezen en 3 oefeningen te hebben gemaakt verder met het volgende. Dat maakt het voor de meeste studenten lastig om alles perfect te begrijpen, dan ga je maar het een en ander van buiten leren en dan weet je het een paar jaar later inderdaad niet meer. Ik handhaaf dus de stelling die ik eerder innam voor alles wat te begrijpen is. Zelfs voor alles wat niet te begrijpen is maar wat je moet memoriseren geldt dat je het niet meer vergeet als je het voldoende hebt herhaald maar dat is een ander verhaal.
Dat maakt duidelijk wat het doel is - softwarematige aanpassing van het verlichten van de pixels zodat bijzienden en verzienden vanaf een bepaalde afstand goed beeld krijgen zonder een lens nodig te hebben, waarbij de gebruiker de sterkte, via een of andere softwareinterface, aangeeft - maar ik begrijp nog steeds niet hoe ze dat willen bereiken. Ze zouden op de een of andere manier de divergentie/convergentie van de lichtstralen moeten aanpassen. Bij een lens doe je dat door het de juiste curve te geven, hoe doe je dat bij een plat scherm?quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik snapte ook niet helemaal wat ze daarmee bedoelde, maar deze link legt het wel goed uit: http://www.technologyrevi(...)-to-reading-glasses/
Geen idee.quote:En inderdaad, weer een mooie ontwikkeling voor de ruimtevaart. Ben benieuwd wanneer de eerste grote toepassing zal plaatsvinden.
Als je tot de betere VWO-leerlingen behoort dan wordt je gek van het herhalen, ja. Dan heb je meer aan een duidelijke afbakening met een set van oefeningen die je moet maken en een set van oefeningen die je enkel hoeft te maken als je het nog niet hebt begrepen zodat je je meer kan concentreren op datgene wat je nog onvoldoende begrijpt maar zo handig zijn de methodes helaas niet geschreven, ze zijn volledig gericht op de modale leerling.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:55 schreef netchip het volgende:
Dat constante herhalen is zwaar irritant. En dan nog vragen mensen om extra opdrachten.
Geef mij maar liever 1 IPS-LED dan 3 ouderwetse platte schermen, met of zonder LED. het maakt enorm veel verschil voor de kleur en de zichtbaarheid. Bij die grootte maakt het niet uit hoe je achter de monitor zit, je krijgt geen homogeen beeld en daardoor geen goede kleuren. Voordat ik zelf een IPS had had ik er geen idee van hoe groot het verschil is en voor de prijs hoef je het gelukkig niet meer te laten maar helaas worden die ouderwetse platte schermen toch nog veel verkocht.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 16:50 schreef Amoeba het volgende:
24" full HD LED Bram. En dat maal drie.
Ik vind dat wat gecorrigeerd kan worden met een bril nou niet bepaald valt onder een 'handicap'. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je levensstijl van dusdanige invloed kan zijn dat het sterker is dan de erfelijke invloed. Ik ben al sinds mijn 7e "bril"-dragend, en nu behoorlijk bijziend. Ik denk niet dat mijn ouders of ik daar iets aan hadden kunnen veranderen :p (Ik speelde veel buiten en zat tot het verplicht werd op school nooit achter een computerscherm.) Bijziendheid komt gewoon veel voor in mijn familie. Volgens de middelbare-school natuurkunde lag het er trouwens aan dat je oogbol te lang is. Ik kan me niet voorstellen dat de dingen die jij noemt een substantieel verschil daarop kunnen maken.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Trouwens, je kan als je kinderen krijgt de kans sterk verkleinen dat ze visueel gehandicapt worden. Hoe het precies werkt is nog niet bekend maar dat onze levensstijl die kans vergroot is wel duidelijk. Een van de hypotheses is dat als je als kind onvoldoende voldoende in de verte kijkt dat je dan eerder bijziend wordt, als dat zo zou zijn dan zou je bij een kind moeten stimuleren dat die voldoende buiten is en niet al teveel achter een scherm zit of aan het lezen is (balans vinden).
Er zijn veel oorzaken van zichtafwijkingen, dat hoef niet per se te komen doordat de oogbol de verkeerde vorm heeft (spiertjes die de lens aanpassen, aansturing hiervan, hersenen die het beeld vormen), dat je natuurkundeleraar deze wat simplistische voorstelling van zaken geeft is begrijpelijk (dat deed de mijne ook) aangezien hij al tevreden is als je begrijpt dat het probleem is dat de invallende lichtstralen niet op de juiste plaats terechtkomen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 17:33 schreef Gentianella het volgende:
[..]
Ik vind dat wat gecorrigeerd kan worden met een bril nou niet bepaald vallen onder een 'handicap'. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je levensstijl van dusdanige invloed kan zijn dat het sterker is dan de erfelijke invloed. Ik ben al sinds mijn 7e "bril"-dragend, en nu behoorlijk bijziend. Ik denk niet dat mijn ouders of ik daar iets aan hadden kunnen veranderen :p (Ik speelde veel buiten en zat tot het verplicht werd op school nooit achter een computerscherm.) Bijziendheid komt gewoon veel voor in mijn familie. Volgens de middelbare-school natuurkunde lag het er trouwens aan dat je oogbol te lang is. Ik kan me niet voorstellen dat de dingen die jij noemt een substantieel verschil daarop kunnen maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |