De mijne is uit het Nederlands Bijbelgenootschap.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O, dan is de Statenvertaling niet goed.
Ah, ook een gymnasium-drop out? Aangenaam.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:16 schreef HCFeestbeest het volgende:
[..]
De mijne is uit het Nederlands Bijbelgenootschap.
Misschien moet ik het zelf maar proberen met mijn 2,5 jaar Grieks achter de rug
Nee, heb E&M gekozen zonder Grieks. Vond het maar niks.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ah, ook een gymnasium-drop out? Aangenaam.
Nee, na drie jaar gymnasium vond ik meisjes, muziek en alcohol belangrijker. Toen maar naar de havo gegaan.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:22 schreef HCFeestbeest het volgende:
[..]
Nee, heb E&M gekozen zonder Grieks. Vond het maar niks.
maar wat doe jij/heb jij gedaan dan? Atheneum?
En nu?quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, na drie jaar gymnasium vond ik meisjes, muziek en alcohol belangrijker. Toen maar naar de havo gegaan.
nice.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nu geef ik zelf les in de bovenbouw van het vwo... Het kan verkeren...
Zeer, zeer twijfelachtig (al was het maar omdat de volgorde in de twee Genesis-boeken al niet gelijk zijn) en daarbij hoe komen gelovigen er op dat de bijbel ook maar enigszins de realiteit m.b.t. het ontstaan van het Universum wilde beschrijven?quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:33 schreef HCFeestbeest het volgende:
Om te geloven hoef je niet per se dom te zijn. Genoeg wetenschappers die wel in God geloven.
Dan komen we op het punt van het creationisme. Een punt dat atheïsten vaak gebruiken om religieuzen te bespotten.
Dit terwijl de Bijbel vol staat met metaforen. Dus waarom zou het verhaal van de 6 dagen geen metafoor kunnen zijn? Zoals het daar is beschreven klopt qua volgorde namelijk precies met de wetenschappelijke kijk op hoe de wereld en haar bewoners zijn ontstaan.
Ik snap je punt dat het beknopt is, zeer beknopt. Ikzelf zou het ook graag uitgebreider zien.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:47 schreef Semisane het volgende:
[..]
Zeer, zeer twijfelachtig (al was het maar omdat de volgorde in de twee Genesis-boeken al niet gelijk zijn) en daarbij hoe komen gelovigen er op dat de bijbel ook maar enigszins de realiteit m.b.t. het ontstaan van het Universum wilde beschrijven?
Als het een letterlijke vertelling is, dan is het letterlijk onjuist en als het een metaforische vertelling is dan is het nog niet eens bij benadering wat de wetenschap hier over te vermelden heeft.
Gelovigen zouden er goed aan doen om dit soort creatie-mythes op de juiste waarde te schatten.
Het is beknopt omdat de schrijvers van de bijbel geen enkele kennis van het Universum hadden en de creatie-mythe een samenraapsel zijn van allerlei oude mythes van ver voor dat de bijbel tot stand kwam, verzonnen door mensen met een vergelijkbaar niveau aan kennis...weinig tot niks dus.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:50 schreef HCFeestbeest het volgende:
[..]
Ik snap je punt dat het beknopt is, zeer beknopt. Ikzelf zou het ook graag uitgebreider zien.
Maar het verhaal was denk ik vooral gericht om het 'gewone volk' te zeggen hoe het gegaan is.
En het gewone volk toen deed nog niet aan natuurkunde.
En de schrijver verzon ook maar wat.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:50 schreef HCFeestbeest het volgende:
[..]
Ik snap je punt dat het beknopt is, zeer beknopt. Ikzelf zou het ook graag uitgebreider zien.
Maar het verhaal was denk ik vooral gericht om het 'gewone volk' te zeggen hoe het gegaan is.
En het gewone volk toen deed nog niet aan natuurkunde.
"Tanieniem" wordt vaak idd met "zeemonsters" oid vertaald.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:57 schreef HCFeestbeest het volgende:
[..]
'En Hij schiep de grote zeemonsters en alle soorten levende wezens waarvan het water wemelt en krioelt'
Kzie hier geen walvissen staan G
Volgens jou ja.quote:Op maandag 11 augustus 2014 07:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
En de schrijver verzon ook maar wat.
Waarschijnlijk hielden ze er ook wel dezelfde betekenis op na, als in dat walvissen nogal zeemonsters waren voor het volk.quote:Op maandag 11 augustus 2014 10:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Tanieniem" wordt vaak idd met "zeemonsters" oid vertaald.Genesis is trouwens oorspronkelijk in het Hebreeuws geschreven
Ik was ooit waar jij nu nog bent. Schep moed, het komt nog een keer goed met je.quote:Op maandag 11 augustus 2014 14:32 schreef HCFeestbeest het volgende:
[..]
Volgens jou ja.
Niet volgens mij.
Je ondertitel zegt bovendien nog 'volg jezelf'. Wie ben jij dan om te spotten met mijn religie?
Ook dit raakt kant noch wal. Ik ben uit mezelf Christen geworden.quote:Op maandag 11 augustus 2014 17:12 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik was ooit waar jij nu nog bent. Schep moed, het komt nog een keer goed met je.
Een agnost is ook een atheïst.quote:Op maandag 11 augustus 2014 21:53 schreef HCFeestbeest het volgende:
[..]
Mijn moeder is atheïst en mijn vader is agnost.
Hmm… Ja, je hebt gelijk. Een agnost kan zowel een atheïst als een theïst zijn. Agnosticisme zegt niets over iemands geloof, maar over de mogelijkheid kennis te hebben over het bestaan van god.quote:
precies ditquote:Op maandag 11 augustus 2014 22:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hmm… Ja, je hebt gelijk. Een agnost kan zowel een atheïst als een theïst zijn. Agnosticisme zegt niets over iemands geloof, maar over de mogelijkheid kennis te hebben over het bestaan van god.
Denk het niet.quote:Op maandag 11 augustus 2014 22:34 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus is je vader nou gelovig of niet?
Ik ken geen enkele ongelovige die dat denkt.quote:Op maandag 11 augustus 2014 22:44 schreef Grietje-tit het volgende:
Niet-gelovigen denken blijkbaar dat alle gelovigen denken dat de wereld 4.000 jaar oud is.
Wat voor soort gebeurtenissen in je leven waren daar de aanleiding van? (Als je dat wilt beantwoorden, hoeft niet, maar ik ben altijd benieuwd naar de verhalen van mensen in de hoop er zo een beetje meer van te begrijpen)quote:Op maandag 11 augustus 2014 21:53 schreef HCFeestbeest het volgende:
[..]
Ook dit raakt kant noch wal. Ik ben uit mezelf Christen geworden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |