Maar dat is het niet, kopsbeuken snijplanken zijn eigenlijk beter dan kunststof.quote:
Waarom? Ik heb al 6-7 jaar dezelfde houten snijplank.quote:Op maandag 21 juli 2014 21:33 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Een keertje insmeren met olie is voldoende. Waarom verzadigen. Na een jaar gooi je hem toch weer weg en koop je een nieuw plankje.
Die plank klinkt niet vies, maar dat jullie hem verzadigen met olie. Bah, ranzige olie.quote:Op maandag 21 juli 2014 21:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar dat is het niet, kopsbeuken snijplanken zijn eigenlijk beter dan kunststof.
Arrrrrrrrrrrrrrrrrrquote:Op maandag 21 juli 2014 21:43 schreef trovey het volgende:
Ik heb een glazen plank en het kan me niet bommen dat mijn messen er blijkbaar bot op worden.
Is niet zo hygiënisch. Bacteriën wonen in jouw plank.quote:Op maandag 21 juli 2014 21:42 schreef Ludd het volgende:
[..]
Waarom? Ik heb al 6-7 jaar dezelfde houten snijplank.
blijkbaar?quote:Op maandag 21 juli 2014 21:43 schreef trovey het volgende:
Ik heb een glazen plank en het kan me niet bommen dat mijn messen er blijkbaar bot op worden.
Dat valt nogal mee denk ik. Hout heeft van nature een anti-bacteriële werking. Ik maak hem af en toe goed schoon met zout. Ik ben er in ieder geval nog nooit ziek van geworden!quote:Op maandag 21 juli 2014 21:52 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Is niet zo hygiënisch. Bacteriën wonen in jouw plank.
Gewoon de hete kraan doodt de meeste bacterien wel.quote:Op maandag 21 juli 2014 21:52 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Kops beukenhout is beter dan kunststof, minder bacterienquote:Op maandag 21 juli 2014 21:52 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Glas is nog beter, gaat gewoon in de vaatwasser.quote:Op maandag 21 juli 2014 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kops beukenhout is beter dan kunststof, minder bacterien
De olie oxideert en verlijmt. Net zoals je hout met lijnolieverf behandeld.quote:Op maandag 21 juli 2014 21:49 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Die plank klinkt niet vies, maar dat jullie hem verzadigen met olie. Bah, ranzige olie.
Is kut voor je messen, alleen libelle lezende trutjes nemen glazen snijplankenquote:Op maandag 21 juli 2014 22:11 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Glas is nog beter, gaat gewoon in de vaatwasser.
Ja, dat is waar. Maar voor 10 euro heb je weer een nieuwe messenblok bij de Lidl, dus waar praten we over. En je kunt die messen ook nog slijpen als je per se wil.quote:
Bedankt hè.quote:Op maandag 21 juli 2014 22:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is kut voor je messen, alleen libelle lezende trutjes nemen glazen snijplanken
Merk er anders niets van dat ze bot worden maar dat komt wellicht omdat ik ze altijd scherp hou en niet wacht tot ze überhaupt bot zijn.quote:Op maandag 21 juli 2014 21:53 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
blijkbaar?
Dat kon je zelf niet bedenken?
Jammer dan.quote:Op maandag 21 juli 2014 21:51 schreef Ludd het volgende:
[..]
Arrrrrrrrrrrrrrrrrr![]()
![]()
Het zijn jouw messen, maar snijden op een glazen plank vind ik echt gruwelijk.
![]()
Oke dan weet ik wat er ongeveer in kan!quote:Op maandag 21 juli 2014 21:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb ik mijn kopsbeuken snijplank wel een liter olie zitten volgens mij. Het zuigt er echt in
Of je koopt gewoon een mes waar je de rest van je leven plezier van hebt.quote:Op maandag 21 juli 2014 22:14 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Maar voor 10 euro heb je weer een nieuwe messenblok bij de Lidl, dus waar praten we over. En je kunt die messen ook nog slijpen als je per se wil.
Tijden veranderen. Vroeger probeerde je zolang mogelijk te doen met je gereedschappen. Tegenwoordig is het goedkoper om wat nieuws te kopen, maar van mindere kwaliteit.
Als hij niet verzadigd is met olie wordt hij wel verzadigd met sappen van groente of vlees.quote:Op maandag 21 juli 2014 21:49 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Die plank klinkt niet vies, maar dat jullie hem verzadigen met olie. Bah, ranzige olie.
Als een mes je hele leven mee gaat slijp je te weinig.quote:Op maandag 21 juli 2014 22:50 schreef Erasmo het volgende:
Of je koopt gewoon een mes waar je de rest van je leven plezier van hebt.
Je hebt er speciale olie voor die niet ranzig wordt.quote:Op maandag 21 juli 2014 21:49 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Hoe snijdt men dan in godsnaamquote:Op donderdag 31 juli 2014 05:49 schreef RobinOok het volgende:
Als je ziet hoe sommige mensen snijden dan kan dat prima op een glazen snijplank. Alleen het puntje raakt de plank.
quote:Op donderdag 31 juli 2014 14:46 schreef RobinOok het volgende:
Net alsof ze lijntjes aan het trekken zijn met een pen.
Maar dan met een aarappelschilmesje.
dan maar gewoon vaker slijpen hoor, glas is schoonquote:Op maandag 21 juli 2014 22:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is kut voor je messen, alleen libelle lezende trutjes nemen glazen snijplanken
zoals mijn moeder, die zaagt met allesquote:Op donderdag 31 juli 2014 14:46 schreef RobinOok het volgende:
Wat hij zegt! Zo schrap je het te zachte hout weg en het zout of zaagsel droogt het "nieuwe" hout uit voor het gebruik.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 19:18 schreef robber57 het volgende:
Een kopshouten snijbord of hakblok is prima maar je moet hem wel af en toe krabben, dat doe je met een hakblok krabber, dat ziet er ongeveer uit als een hele grote staalborstel alleen zijn de staalharen niet ronde haren maar een soort van metalen platte stripjes.
Die stripjes schrapen het kopshout schoon,krabben doe je met zout op de plank of zaagsel en als je hem dan na het krabben ook nog een dag weg legt met een laagje zout er op kan er weinig misgaan.
Zo word al sinds eeuwen het hakblok behandeld waarop de slager zijn karbonaadjes hakt en ik zie niet in waarom dat in ene niet meer zou deugen.
Wel olie gebruiken, anders zuigt hij zich vol met sappen van hetgeen je snijdt. Bij kopshout gaat dat heel snel. Letterlijk, je ziet het erin trekken, het zuigt bijna als een spons. Ik goot bij de mijne er olie op, draaide me om om een spatel te pakken om het uit te strijken en de olie zat er al volledig in.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 21:33 schreef krakkemieke het volgende:
Ik zou geen olie gebruiken. Een plank van kops hout betekent dat je mes minder snel bot wordt, omdat je tussen de houtvezels door snijdt.
Als je zo'n plank of blok hebt, dan moet je het krabben. En als je een dikke plank of een blok hebt, dan zul je het af en toe moeten laten vlakken.
Over het algemeen werk je het meest in het midden, daar zal het hout het zachtst worden en daar zal je een kuil krijgen. Dan moet het gevlakt worden.
Peroxide? Chloor?quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 13:13 schreef LTVDK het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met bamboe? Mijn plank had ik destijds ook geolied (met rijstolie geloof ik) maar die nam amper iets op. Laatst een keer een pakje blauwe bessen op laten ontdooien en is gaan lekker, nu zit ik met een paarsige vlek erop die ik er met geen mogelijkheid uitkrijg, iemand nog tips?
deze man weetquote:Op maandag 21 juli 2014 21:54 schreef Ludd het volgende:
[..]Ik maak hem af en toe goed schoon met zout.
Andersom juist, in hout blijft het open staan waardoor de bacteriën gevoelig worden voor uitdroging. Plastic vouwt zicht weer dicht, waaronder de bacteriën lekker blijven zitten.quote:Op donderdag 31 juli 2014 02:04 schreef SiGNe het volgende:
Matglas kan je wel weer goed messen op slijpen.. redelijk fijne korrel..
maar om er op te snijden... nee, liever niet..
Ik heb hier ook een beukenhouten snijplank, ook kops, bij Ikea gekocht.
Enige nadeel is dat ie best groot is en daardoor minder makkelijk af te wassen is, ook best zwaar trouwens.
In professionele keukens mag hout niet meer, moet plastic zijn.
En dat terwijl goed ingeölied hout een anti-bacteriele werking heeft en de snedes dichttrekken waardoor er niks in de snede kan blijven zitten.
De snede in plastic blijft open staan, een V vorm met prut erin.
't is dat die dingen in de vaatwasser kunnen en niet met de hand afgewassen hoeven te worden, da's wat mij betreft ook het enige voordeel.
dat is niet mijn ervaring.. maar goed, die plastic snijplanken die ik heb zijn ook niet heel denderend (Joseph Joseph, ik vind ze te zacht plastic hebben... of m'n messen zijn er gewoon te scherp voor)quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 19:56 schreef Adames het volgende:
[..]
Andersom juist, in hout blijft het open staan waardoor de bacteriën gevoelig worden voor uitdroging. Plastic vouwt zicht weer dicht, waaronder de bacteriën lekker blijven zitten.
Dit jaquote:Op donderdag 31 juli 2014 14:46 schreef RobinOok het volgende:
Voor sommige doeleinden zijn die geweldig ja. Voor een hoop andere niet.quote:Op zondag 3 augustus 2014 02:16 schreef SiGNe het volgende:
Niks mis met een aardappelschilmesje... zeker niet als het een molenmes is![]()
Zelf gebruik ik m'n officemes ook vaker dan m'n koksmes en vleesmes (die zijn allemaal Zwilling).
Maar glazen snijplank zal hier hoogstens als dienblad gebruikt worden in elk geval.
Dit. Zolang het niet schadekijk is (en het er niet enorm smerig uitziet), lekker laten zitten.quote:
Ik ken het, of naja.. ik niet maar m'n moeder is ook zo.quote:Op zondag 3 augustus 2014 02:42 schreef Molo het volgende:
[..]
Voor sommige doeleinden zijn die geweldig ja. Voor een hoop andere niet.
Zoals groenten ofzo in plakjes snijden, lekker alleen met het puntje snijden en je knokkels steeds tegen de plank aan stoten
Ja maar.... Ik denk gewoon dat het juist daarom niks uitmaakt of je olie gebruikt.... De volgende keer dat je snijdt, maak je weer een nieuwe opening, zeg maar......quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wel olie gebruiken, anders zuigt hij zich vol met sappen van hetgeen je snijdt. Bij kopshout gaat dat heel snel. Letterlijk, je ziet het erin trekken, het zuigt bijna als een spons. Ik goot bij de mijne er olie op, draaide me om om een spatel te pakken om het uit te strijken en de olie zat er al volledig in.
Het is ook of of en niet en en..quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:07 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ja maar.... Ik denk gewoon dat het juist daarom niks uitmaakt of je olie gebruikt.... De volgende keer dat je snijdt, maak je weer een nieuwe opening, zeg maar......
En als het echt zou werken, zouden slagers dat ook doen toch?
Dat doen ze niet, ze schrappen met blokborstels en zout.
Slagers hakblok is wat anders dan een snijplank.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:07 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ja maar.... Ik denk gewoon dat het juist daarom niks uitmaakt of je olie gebruikt.... De volgende keer dat je snijdt, maak je weer een nieuwe opening, zeg maar......
En als het echt zou werken, zouden slagers dat ook doen toch?
Dat doen ze niet, ze schrappen met blokborstels en zout.
De olie moet voorbij aan ranzig en oxideren, hierdoor verlijmt hij, wordt een soort plasticachtige massa in het hout. Zo werkt lijnolie en lijnolieverf ook. Het is een hout conservering in het hout zelf en niet aan de oppervlakte.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:08 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Het is ook of of en niet en en..
Met olie verzadig je de plank waardoor andere sappen er niet meer inkunnen trekken.
Met zout trek je juist de ingetrokken sappen weer uit de plank en alles dat weer uit de plank komt schraap je weg.
Met olie heb je wel meer kans dat de olie ranzig wordt en die smaak aan een product gaat afgeven, met zout dat je niet alle sappen uit de plank weet te trekken en je dus een bacteriebron hebt.
De bovenkant van m'n keukenkastjes zijn ook uitstekend geconserveerd danquote:Op zondag 3 augustus 2014 22:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De olie moet voorbij aan ranzig en oxideren, hierdoor verlijmt hij, wordt een soort plasticachtige massa in het hout. Zo werkt lijnolie en lijnolieverf ook. Het is een hout conservering in het hout zelf en niet aan de oppervlakte.
Heb ik niet in huis en lijkt me ook niet erg geschikt in combinatie met voeding.quote:
Daar was ik al mee bezigquote:
Ik geef toe dat het al even geleden is dat ik bij een slager werkte. Maar zijn de ideeen zo veranderd, dat je geen zout meer mag gebruiken, omdat het misschien niet goed genoeg is?quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:08 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Het is ook of of en niet en en..
Met olie verzadig je de plank waardoor andere sappen er niet meer inkunnen trekken.
Met zout trek je juist de ingetrokken sappen weer uit de plank en alles dat weer uit de plank komt schraap je weg.
Met olie heb je wel meer kans dat de olie ranzig wordt en die smaak aan een product gaat afgeven, met zout dat je niet alle sappen uit de plank weet te trekken en je dus een bacteriebron hebt.
Volgens TS heeft hij een kopshouten plank. Ik zie niet zoveel verschil met een hakblok.......quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Slagers hakblok is wat anders dan een snijplank.
Kops houtquote:Op vrijdag 14 november 2014 21:14 schreef yvonne het volgende:
Ik heb gezocht naar een topic over snijplanken, en dit is de recentste. Welke snijplank is het beste/prettigst/het liefst voor m'n messen?
Ja maar die zie ik van 25 euro tot 250 euro, en ik zie zo 1,2,3 geen verschil.quote:
Beukenhout, hoeft niet duur te zijn, als de boel maar stevig is en niet zo'n iel dun plankje, dan heb je er langer plezier van.quote:Op vrijdag 14 november 2014 21:40 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja maar die zie ik van 25 euro tot 250 euro, en ik zie zo 1,2,3 geen verschil.
Bijna ja, zijn erg handig als je geen schroevedraaier bij de hand hebt, verpakkingen wilt openen of anderzijds wilt prutsen.quote:Op zondag 3 augustus 2014 02:44 schreef RobinOok het volgende:
Aardappelschilmesjes zijn om te schillen. Punt.
En dan zijn dunschillers een stuk handiger.
Voor snijwerk is een koksmes fijner, beter, sneller, veiliger.
Dus eigenlijk is een aardappelschilmesje bijna overbodig.
Dankjewelquote:Op zaterdag 15 november 2014 07:41 schreef Molo het volgende:
[..]
Beukenhout, hoeft niet duur te zijn, als de boel maar stevig is en niet zo'n iel dun plankje, dan heb je er langer plezier van.
En dus goed in de olie zetten vooraf.
Voor de glas verkoop jaquote:Op zaterdag 15 november 2014 09:29 schreef quirina het volgende:
Ik lees dus de Libelle en glas is toch wat beter heur
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |