Laatste updates De trein met de stoffelijke overschotten van de slachtoffers zou rond 18.00 uur Nederlandse tijd vertrokken zijn. De bestemming is nog steeds niet officieel bekend, hoewel Nederland en andere politici aangeven dat ze de trein naar Kharkiv willen hebben.
De OVSE en andere experts zouden niet aan boord van de trein zijn.
Samenvatting persconferentie Rutte op 21 juli 19:20:
• De trein met lichamen is inderdaad vertrokken, gaat eerst naar Donetsk, zal daarna hopelijk verder rijden naar Kharkiv (10-12 uur reistijd) • Op de trein zijn ongeveer 200 lichamen • Eenmaal in Kharkiv zullen de lichamen zo snel mogelijk naar Nederland gebracht worden voor onderzoek en identificatie
Screenshot uit video van de Buk luchtafweerinstallatie enkele uren voor de fatale beschieting
Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Deze trein is momenteel onderweg naar Donetsk, zonder de OVSE en de andere experts. Verwacht wordt dat de trein hierna naar Kharkiv gaat. • Bij de VN Veiligheidsraad ligt een voorbeeldresolutie klaar die alle landen oproept volledig mee te werken aan de berging van slachtoffers en verder onderzoek. Minister Timmermans is aanwezig bij de Veiligheidsraad.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Verschillende persconferenties Mark Rutte
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toespraak Koning Willem-Alexander
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Video's van lokale bewoners van de crashsite
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door Inaithnir op 21-07-2014 20:09:39 ]
Let op, dadelijk is de trein ook ineens "verdwenen" en wijzen de Oekraïners naar de separatisten en de separatisten naar de Oekraïners.
Geen zwarte doos, geen overblijfselen met eventueel raketfragmenten en de belangrijkste bewijsstukken op de crash site zijn de eerste dagen al weggehaald.
Waar bemoeit de US zich mee eigenlijk? Zij hadden niemand aan boord. We kunnen hun kennis en intelligence gebruiken, maar hun optredens in de media zorgt alleen maar voor ruis op de lijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
Op maandag 21 juli 2014 19:44 schreef superworm het volgende: Allemaal een grote bek over (veelal goedbedoelende) Oekraieners die door rampgebied lopen en spullen oppakken, blijken NL'ers geen haar beter
Op maandag 21 juli 2014 19:43 schreef DeJori het volgende: Dus de trein rijdt via Donetsk en de Nederlanders zitten niet aan boord. Ik geloof het pas als de trein in Charkov staat.
Ja ik ook. Dit lijkt me een onnodige tussenstop waar alleen maar meer gerommel en vertraging kan ontstaan.
Op maandag 21 juli 2014 19:44 schreef superworm het volgende: Allemaal een grote bek over (veelal goedbedoelende) Oekraieners die door rampgebied lopen en spullen oppakken, blijken NL'ers geen haar beter
Generaliseer er lekker op los Dat soort domme tokkies heb je overal rondlopen.
Op maandag 21 juli 2014 19:44 schreef marcodej het volgende: Waar bemoeit de US zich mee eigenlijk? Zij hadden niemand aan boord. We kunnen hun kennis en intelligence gebruiken, maar hun optredens in de media zorgt alleen maar voor ruis op de lijn.
Een passagier met een dubbele nationaliteit, de Nederlandse en Amerikaanse.
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
Op maandag 21 juli 2014 19:43 schreef DeJori het volgende: Dus de trein rijdt via Donetsk en de Nederlanders zitten niet aan boord. Ik geloof het pas als de trein in Charkov staat.
Welke Nederlanders zitten niet in die trein? Volgens die Boroday van de separatisten gaat de trein naar Mariupol.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
Dat bleek iig deels later ook gewoon netjes verzamelen te zijn. Ik bedoel vooral: onze media hebben meteen een grote bek en trekken conclusies die vaak neit eens kloppen, zie man met aapje, terwijl ze dit dus ook gewoon doen.
Dat bleek iig deels later ook gewoon netjes verzamelen te zijn. Ik bedoel vooral: onze media hebben meteen een grote bek en trekken conclusies die vaak neit eens kloppen, zie man met aapje, terwijl ze dit dus ook gewoon doen.
Rutte erkende dat net toch ook min of meer, dat het toch niet zo erg was als het eerst leek...al hield hij 300 slagen om zijn arm.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel Do nothing.....and apply!
Die man moet gewoon met z'n poten van dat aapje afblijven, net als die Nederlandse met haar poten van dat boekje af moet blijven. Dat hij daarna een kruisje slaat is alleen maar lachwekkend wat mij betreft, lekker sympathiek doen voor de camera's.