Laatste updates De trein met de lichamen van ongeveer 200 slachtoffers staat nog steeds stil in de buurt van Torez. Onbekend is wanneer de trein zal vertrekken of waar de trein heengaat. Rebellen wachten de komst van een internationaal team van experts af voor inspectie alvorens toestemming te geven.
Rutte hield om 18.45 een toespraak: • Nederland leidt momenteel het identificeren en bergen van de slachtoffers • Militair vliegtuig met forensisch experts onderweg naar Oekraïne om een onderzoekscentrum in te richten • Rutte spreekt later op de avond opnieuw met Poetin om druk op de zaak te houden • Timmermans is onderweg naar New York voor overleg met de VN veiligheidsraad • Rutte ziet geen rol voor de NAVO en zal vooralsnog niet militair ingrijpen
Screenshot uit video van de Buk luchtafweerinstallatie enkele uren voor de fatale beschieting
Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Waar de trein heengaat is nog niet bekend en is nog niet vertrokken. • Bij de VN Veiligheidsraad ligt een voorbeeldresolutie klaar die alle landen oproept volledig mee te werken aan de berging van slachtoffers en verder onderzoek. Minister Timmermans is aanwezig bij de Veiligheidsraad.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Video Persconferentie 20 juli 17.50 uur (geluid ontbreekt eerste paar sec.)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuwsberichten omtrent slachtoffers:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gegevens van FlightRadar24 Signal from #MH17 was lost over Ukraine just before Russian border , Signal was lost around 13:21 UTC at 33,000 feet.
Op maandag 21 juli 2014 08:10 schreef homme7 het volgende: Ik zeg zo snel mogelijk de gas en aardolie (Energie) elders halen, zodat we niet meer afhankelijk zijn van Rusland
Dit is iets wat we op korte termijn moeten regelen, willen we iets kunnen bereiken tegen Rusland.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
Op maandag 21 juli 2014 08:27 schreef Re het volgende: Al iets meer bekend wie waar nu eigenlijk zit, en hoeveel?
quote:
Reddingswerkers hebben bij het rampgebied van de vliegtuigcrash in het oosten van Oekraïne 251 lichamen en 86 lichaamsdelen gevonden. Een tweede koeltrein is gearriveerd, aldus een Oekraïens regeringscomité.
Volgens het comité dat onderzoek doet naar de vliegramp staat de eerste trein met aan boord de resten van bijna 200 slachtoffers nog steeds op het station van Torez. 'Terroristen blokkeren de uitgang', aldus de regeringsvertegenwoordigers.
Volgens een vertegenwoordiger van de premier van de zelfuitgeroepen Volksrepubliek Donetsk is het wachten op het ministerie van Rampenbestrijding en internationale experts voor een besluit waar de lichamen naar toe moeten; Marioepol of Charkov. 'Tot dusver wordt aangenomen dat de lichamen worden overgebracht naar Marioepol', aldus Sergei Kavtaradze. Juist in Charkov hebben Nederlandse experts een coördinatiecentrum opgezet.
Volgens het Russische persbureau ITAR-TASS zeggen separatisten ondertussen dat de autoriteiten maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat experts en waarnemers veilig op de rampplek aan het werk kunnen. Tot nog toe hebben experts de plek nog niet bereikt. 'We zullen de experts verwelkomen en zorgen voor veiligheid en maximale toegang tot de hele rampplek', aldus Kavtaradze. 'We hebben voor de vierde dag gewacht op experts uit Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Maleisië.'
volkskrant.nl
Blijft allemaal een beetje onduidelijk, maar dat vliegtuig met Nederlandse experts zal wel aangekomen zijn vanochtend dus wellicht zal er later op de dag wat actie volgen uit die hoek.
,We hebben voor de vierde dag gewacht op experts uit Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Maleisië.''
Ik vind het ook onbegrijpelijk moet ik zeggen dat dit zo lang duurt. Stuur gewoon experts en al die informatie over de kleren die ze aanhadden komt wel met de volgende groep experts.
Op maandag 21 juli 2014 08:31 schreef Loekie1 het volgende: ,We hebben voor de vierde dag gewacht op experts uit Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Maleisië.''
Ik vind het ook onbegrijpelijk moet ik zeggen dat dit zo lang duurt.
Amerika-correspondent Erik Mouthaan over wat hem bezighoudt aan de andere kant van de oceaan.
"Amerika had al iemand gebombardeerd", zei een vriend van me over het neergeschoten vliegtuig. En hoewel de regering Obama een stuk minder schietgraag is dan het team van George W Bush, denk ik inderdaad dat Amerika veel sneller in woede zou zijn ontstoken als 192 burgers zouden zijn omgebracht.
In Nederland heerst natuurlijk bovenal rouw. Dat is heel begrijpelijk. Misschien komt de woede wat later. Je hebt die beroemde 'stadia van verdriet', waar boosheid ook pas volgt op schok en ontkenning. En de realisering dat er zoveel waardevolle mensen uit onze samenleving gerukt zijn, is bijna te veel om te bevatten.
Daar komt bij dat wij Nederlanders niet zo goed zijn in de agressieve taal waar Amerikanen patent op lijken te hebben: 'you're either with us or against us', 'there will be a price to pay', 'we will hunt you down', dat soort werk. Maar iets meer woede had misschien in de woorden van onze leiders door kunnen klinken. Want laten we wel wezen, dit is geen natuurramp of een ongeluk: hier hebben een stel gekken onze vrienden, collega's en familieleden vermoord.
Toen ik vrijdag tweette dat de VS harde woorden uitte aan het adres van Poetin, was de reactie die ik het meest kreeg dat de Amerikanen weer op oorlogspad waren en dat het goed is dat wij als Nederlanders niet zo in elkaar zitten. Maar is dat wel zo goed? Misschien zijn wij wel te veel van de consensus geworden, conflictvermijdend, de lieve vrede bewarend. Want ja, handel. En gas. En: we lijden wel in stilte.
Van de andere kant: ik hoorde onze Haagse verslaggever Jos Heymans uitleggen dat de Nederlandse regering de Russen nodig heeft om de lichamen te bergen en een eerlijk onderzoek mogelijk te maken. Daarom kiest het kabinet voor een niet al te harde toon. En dat klinkt volkomen logisch.
Toch: ergens hoop ik dat een Nederlandse straaljagerpiloot een bom kan gooien op die raketinstallatie. Of dat een Nederlandse commando de man die de raket afvuurde, ontvoert en aflevert bij het Internationaal Strafhof in Den Haag. Wraak is ook zo'n stadium van verdriet.
En verder kan ik alleen maar mijn diepste medeleven betuigen aan iedereen die een geliefde mist.
By Stephanie Anderson 21 JUL 2014 - 7:39 AM UPDATED 8 HOURS AGO
Prime Minister Tony Abbott says military aircraft are on standby following his conversation with the Russian President over the Malaysia Airlines flight MH17.
Mr Abbott told 2GB radio that “we have to punish the guilty”.
“We have to do our best to identify the perpetrators and bring them to justice,” he said. Mr Abbott said Vladimir Putin had said “all the right things”, though it was up to Australia to ensure that Russian authorities are held to account.
“He said all the right things,” he said. “Now he has to be as good as his word. I will be speaking regularly to the Russian President to do my best to hold him to his word.”
Mr Abbott said Australian authorities were doing their best to gain access to secure the site, which is still substantially under the control of the Russian-backed rebels. “It’s more like a garden clean up than a forensic investigation,” he said.
“This is just completely unacceptable.” Mr Abbott said Australian authorities had been deployed to Kiev and military aircraft are on standby.
“We need to be able to do our part, play our part to ensure that we get justice for the dead and closure for the living,” he said.
Het zijn groepjes losgeslagen criminelen die daar zitten zonder leider. Wat voor risico loop je dan om daar een club commando's op af te sturen die in no time het gebied kunnen omsingelen en verdedigen? Het gaat maar om 10 km2. Het zijn onze doden, niet de hunne.
Precies, want die 7000 Amerikaanse doden hebben veel opgeleverd in het Midden-Oosten. Waarom gooien wij er niet een paar nutteloze doden in Oekraine tegenaan, want dat is wat 'oorlog voeren' tegen zulke tegenstanders inhoudt...
Op maandag 21 juli 2014 08:37 schreef Loekie1 het volgende: Het zijn groepjes losgeslagen criminelen die daar zitten zonder leider. Wat voor risico loop je dan om daar een club commando's op af te sturen die in no time het gebied kunnen omsingelen en verdedigen?
Het is steeds georganiseerder en het Oekraïense leger lijdt dagelijks zware verliezen. Ik snap niet hoe je kunt blijven zeggen dat het gaat om groepjes losgeslagen criminelen.
Elite Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is Tegen TTIP
Op maandag 21 juli 2014 08:37 schreef Loekie1 het volgende: Het zijn groepjes losgeslagen criminelen die daar zitten zonder leider. Wat voor risico loop je dan om daar een club commando's op af te sturen die in no time het gebied kunnen omsingelen en verdedigen?
Goh, dat Oekraine daar de afgelopen maanden met een 4 keer zo groot leger als Nederland niet aan gedacht heeft, gewoon met een club commando's het gebied binnen wandelen! Zonder risico het gebied weer bij Oekraine!
Goh, dat Oekraine daar de afgelopen maanden met een 4 keer zo groot leger als Nederland niet aan gedacht heeft, gewoon met een club commando's het gebied binnen wandelen! Zonder risico het gebied weer bij Oekraine!
Ze zijn niet in oorlog met Nederland, Amerika en GB. Ze zijn zelfs verbaasd dat we niet komen. Ik weet dat het achteraf gepraat is, maar waarschijnlijk hadden ze onze commando's gewoon het gebied laten afgrendelen, hadden zij weg gekund. Het zijn onze doden, dat begrijpen zij ook wel.
Denk idd dat we te zacht begonnen zijn, maar ik denk ook dat als vandaag of misschien morgen niet met onderhandelen bereikt word wat we willen dat NL dan daadwerkelijk militair ingrijpt.
Ik weet zeker dat het korps commando troepen en/of het korps mariniers al op scherp gezet zijn, evenals enkele ondersteunende troepen. Morgen of overmorgen gaan die die kant op, mogelijk/waarschijnlijk vergezeld door amerikaanse mariniers of rangers. Dat zijn ze echt al wel aan het plannen. Gebied (tijdelijk) veiligstellen, treinen bemachtigen en evt enkele daders opsporen/pakken.
Rutte geeft er expres geen antwoord op, dan geeft ie dingen prijs.
Poetin doet er niets tegen denk ik, die snapt wel dat een nieuwe koude oorlog in zijn (financiele) nadeel is.
Mensen die denken dat NL hier niet toe in staat is onderschatten onze militairen heeeeel erg, onze special forces behoren tot de beste ter wereld en zijn vaak genoeg ingezet op plekken waar niemand van weet en succesvol.
The only easy day, was yesterday. (USMC) Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
Op maandag 21 juli 2014 08:37 schreef Loekie1 het volgende: Het zijn groepjes losgeslagen criminelen die daar zitten zonder leider. Wat voor risico loop je dan om daar een club commando's op af te sturen die in no time het gebied kunnen omsingelen en verdedigen? Het gaat maar om 10 km2. Het zijn onze doden, niet de hunne.
Als ze een club commando's hebben van het type 'Rambo' dan hebben we wel een kans ja. Die hebben oneindig munitie en al worden ze geraakt dan rennen ze nog gewoon door.
Geweldig idee. Geweldig vanuit de emotie. Echt een verademing zo'n idee.
Denk idd dat we te zacht begonnen zijn, maar ik denk ook dat als vandaag of misschien morgen niet met onderhandelen bereikt word wat we willen dat NL dan daadwerkelijk militair ingrijpt.
Ik weet zeker dat het korps commando troepen en/of het korps mariniers al op scherp gezet zijn, evenals enkele ondersteunende troepen. Morgen of overmorgen gaan die die kant op, mogelijk/waarschijnlijk vergezeld door amerikaanse mariniers of rangers. Dat zijn ze echt al wel aan het plannen. Gebied (tijdelijk) veiligstellen, treinen bemachtigen en evt enkele daders opsporen/pakken.
Rutte geeft er expres geen antwoord op, dan geeft ie dingen prijs.
Poetin doet er niets tegen denk ik, die snapt wel dat een nieuwe koude oorlog in zijn (financiele) nadeel is.
Mensen die denken dat NL hier niet toe in staat is onderschatten onze militairen heeeeel erg, onze special forces behoren tot de beste ter wereld en zijn vaan genoeg ingezet op plekken waar niemand van weet en succesvol.
The only easy day, was yesterday. (USMC) Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
Op maandag 21 juli 2014 08:41 schreef DaMook het volgende: Mensen die denken dat NL hier niet toe in staat is onderschatten onze militairen heeeeel erg, onze special forces behoren tot de beste ter wereld en zijn vaan genoeg ingezet op plekken waar niemand van weet en succesvol.
Ah, we weten niet dat ze ingezet zijn. Maar daar waar we niet van weten dat ze ingezet zijn daar zijn ze wel succesvol geweest.
Op maandag 21 juli 2014 08:31 schreef Loekie1 het volgende: ,We hebben voor de vierde dag gewacht op experts uit Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Maleisië.''
Ik vind het ook onbegrijpelijk moet ik zeggen dat dit zo lang duurt. Stuur gewoon experts en al die informatie over de kleren die ze aanhadden komt wel met de volgende groep experts.
Het spreekt ook alle populistische nieuwsberichten tegen, er wordt overal gesuggereerd dat experts niet welkom zijn. Maar als in de praktijk blijkt dat er in zijn geheel geen experts zijn, hoe moeten ze dan de toegang ontzegt zijn?
Ah, we weten niet dat ze ingezet zijn. Maar daar waar we niet van weten dat ze ingezet zijn daar zijn ze wel succesvol geweest.
Die bron is intern, en ook van buitenlandse oefen medestanders en tegenstanders (oftewel andere SF).