quote:
Door: Thijs Zonneveld
19-7-14 - 09:01
De Tour de France is een geldmachine, vermomd als sportevenement. Sponsors, tv-zenders, vips en burgemeesters van steden en dorpen: allemaal betalen ze grof geld. En vrijwel al dat geld verdwijnt in de zakken van één partij: de ASO.
Wij, de ploegen, willen een deel van de opbrengst. Niet om er rijk van te worden, alleen maar om de sport stabiel te maken.
Jonathan Vaughters, manager Garmin
Eigenlijk is het heel simpel. De Tour de France bestaat uit tweehonderd renners en tweeëntwintig ploegen die elkaar het licht uit de ogen kijken - en aan het eind wint de ASO. Jaar in jaar uit is de organisatie van de Tour de France de echte winnaar van de eigen koers. Als je goed luistert, kun je de kassa in Parijs horen rinkelen.
Een slordige 168 miljoen zette de Amaury Sport Organisation vorig jaar om, volgens het jaarverslag. Dat geld werd volgens de boeken verdiend in tientallen sportevenementen, waaronder de rally Parijs-Dakar en de marathon van Parijs. Maar de enige echte moneymaker van de ASO is de Tour de France. De inkomsten uit de verkoop van tv-rechten alleen al worden geschat op meer dan dertig miljoen euro. Precieze bedragen wil het bedrijf niet noemen. Ze kijken wel uit. Voor je het weet moeten ze de buit delen.
We proberen om het budget van de ploeg op te bouwen uit meer dan sponsoring alleen. Denk aan merchandising en de verkoop van tv-rechten. Maar de ASO weigert de tv-rechten van de Tour te delen.
Richard Plugge, manager Belkin
Achter de schermen woedt al jaren een strijd tussen de ASO en de ploegen. De ploegen willen een deel van het geld zien, maar de ASO geeft slechts een paar kruimels - wat premies en een fooi aan startgelden als compensatie voor hotel- en vervoerskosten. Over het delen van tv-rechten, sponsoring of merchandising is niet te praten. Tot frustratie van de managers van de ploegen.
Jonathan Vaughters, manager van Garmin: 'Niemand verdient geld in deze sport, alleen de ASO, dankzij de Tour. Wij, de ploegen, willen een deel van de opbrengst. Niet om er rijk van te worden, alleen maar om de sport stabiel te maken. De ploegen zijn nu voor bijna 100 procent afhankelijk van een of twee sponsors. En als er daar eentje van wegvalt, dondert de ploeg om. Kijk maar naar Belkin.'
Richard Plugge, manager van Belkin, de ploeg die aan het eind van dit seizoen dreigt te verdwijnen: 'We proberen om het budget van de ploeg op te bouwen uit meer dan sponsoring alleen. Denk aan merchandising en de verkoop van tv-rechten. Maar de ASO weigert de tv-rechten van de Tour te delen.'
Dat wordt bevestigd door Luuc Eisinga, voorzitter van de AIGCP, de belangenvereniging van profploegen in het wielrennen. 'We hebben het afgelopen week op de vergadering nog maar eens geconstateerd. We kunnen nog zo hard roepen dat de ASO het geld uit tv-rechten met de ploegen moet delen, maar ze willen er niet aan.'
De ASO verdeelt en heerst. Het probleem is niet Tourdirecteur Christian Prudhomme, maar de mensen boven hem. Die zijn conservatief en zitten op hun geld.
Iwan Spekenbrink, manager Giant-Shimano
De discussie over tv-rechten speelt al jaren. En er zijn altijd managers (zoals Oleg Tinkov vlak voor deze Tour) die dreigen dat ze in de toekomst niet zullen starten in de Tour als de ASO geen geld wil afstaan aan de acteurs. Maar als puntje bij paaltje komt, is geen enkele ploeg opgewassen tegen de ASO. Niet starten in de Tour is geen optie - daarvoor is de Tour veel te belangrijk. En een gezamenlijk front vormen de ploegen vrijwel nooit. Vaughters: 'De AIGCP is een losse flodder. We hebben dertig verschillende stemmen. Nooit trekken we met elkaar op. Ik word er af en toe zo moedeloos van.'
Iwan Spekenbrink, manager van Giant-Shimano, zegt op zijn beurt: ,,De ASO verdeelt en heerst. Het probleem is niet Tourdirecteur Christian Prudhomme, maar de mensen boven hem. Die zijn conservatief en zitten op hun geld. Zij zijn er niet bij gebaat dat de ploegen één front vormen. Maar het verandert wel langzaam maar zeker, hoor. Steeds meer ploegen realiseren zich dat we het samen moeten doen. Belkin, Sky, Garmin, Orica - het is een proces dat jaren duurt, maar ik geloof er echt in dat we uiteindelijk een blok kunnen vormen waarmee we een serieuze gesprekspartner zullen zijn voor de ASO.'
Plugge: 'Een paar jaar geleden waren er nog plannen van een aantal ploegen om een eigen league op te richten, met eigen wedstrijden. Maar dat project is om zeep. Je kunt geen breakaway league op poten zetten zonder dat de sport kapot gaat. We moeten het mét de ASO doen. Je ziet dat er wel langzaam dingen veranderen. Bij de ploegen zitten steeds meer managers aan het roer die zich alleen bemoeien met het economische en niet met het sportieve. Ik zit niet meer met Lefevere en Riis aan tafel, niet meer met oud-renners die elkaar naaien, maar met zakelijke mensen. Die zien in dat je met elkaar moet samenwerken om geld te verdienen. Het gaat er niet om elkaar kruimels uit de mond te stoten, maar om de koek zo groot mogelijk te maken. Daar profiteert iedereen van.'
Omdat de ASO de huidige tv-rechten niet wil delen, moet het ergens anders vandaan komen. Van de beelden van kleine cameraatjes op de fiets bijvoorbeeld, waarmee in deze Tour wordt geëxperimenteerd. Die beelden kunnen in de toekomst worden verkocht aan tv-stations - óók ten gunste van de portemonnee van de ploegen.
Eisinga: 'De ASO heeft bevestigd dat de rechten van de beelden van die fietscameraatjes van de ploegen zijn.' Het levert misschien nú nog niks op, maar wellicht wel over een paar jaar.
De tv-rechten van de Tour kunnen hoe dan ook voor veel meer geld verkocht worden als het tv-product wordt verbeterd. De dertig miljoen die de ASO binnenhaalt, klinkt misschien als veel geld - maar het is een schijntje als je het vergelijkt met de bedragen die voor de uitzendrechten van de Formule 1 of zelfs maar de eredivisie worden neergelegd. De ASO denkt dat ze met de Tour een cash cow heeft, maar beseft niet dat het maar een kalfje is.
Ook qua sponsoring denkt de ASO klein: vrijwel alles is gericht op de Franse markt. De Franse bank Crédit Lyonnais sponsort al sinds jaar en dag de gele trui, het Franse gokbedrijf PMU de groene trui. Voor een sportwedstrijd die in 190 landen te zien is en door miljarden mensen wordt bekeken is dat nogal karig. En grote multinationals zitten er ook niet op te wachten om in de reclamekaravaan mee te rijden tussen Franse worstjes, Franse balpennen en Franse koekjes.
De vraag is niet óf wielrennen meer waard is dan het nu oplevert. De vraag is of de ploegen de ASO ervan kunnen overtuigen dat wielrennen meer waard is dan het nu oplevert.
Trouwens wie was Mart Smeets toen ie begon op TV ? Een onbeduidend basketballertje uit de middenmoot.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !