quote:
Op zaterdag 19 juli 2014 08:19 schreef TimeJumper het volgende:Even een vraagje over een dwarse peuter en avondeten.
De laatste weken wil hij vaak 's avonds niet eten. "Getsiederrie, niet lekker" is het commentaar

(en zo beroerd kook ik nou ook niet

)
Maar vlak daarna wil hij bijvoorbeeld wel een banaan, of vraagt om koeken of wat dan ook.
Dus hij heeft gewoon honger.
Maar denk maar niet dat als je na 1 uur of anderhalf het avondeten nog eens aanbiedt dat hij dat dan wil gaan eten.
Hoe gaan jullie daarmee om? Een kind met honger naar bed sturen vind ik ook wat.
Maar hem laten bepalen dat hij het warm eten maar niks vind en zich daarna volstopt met bananen, pap, of boterhammen vind ik eigenlijk ook niks.
Of helpt de "harde aanpak" wel en is het warm eten of anders gewoon niks

hier hetzelfde probleem, ik had al dagen dat hij maar met één hapje uit zijn boterham naar de PSZ vertrok, en 's avonds vraagt hij vrij standaard om een boterham in plaats van warm eten....of hij begint pas met eten net voordat hij naar bed moet....
ik blijf het gewone eten maar aanbieden, vraag altijd wat hij op zijn boterham wil, maar dat is allemaal geen garantie ervoor dat hij het ook gaat eten...hij neemt een hapje en laat de rest liggen en na een half uur is het volgens hem "hard" en kan hij het niet meer eten (harde snoepjes zijn trouwens geen probleem, daar werd nog nooit over geklaagd) ...op andere dagen eet hij zomaar dat op wat ik hem geef, maar de meeste tijd dus niet....ik ben overtuigd ervan dat hij zich niet uithongerd, maar mij is een raadsel, hoe hij op zo wenig eten toch zo actief kan zijn, ik zou het heel graag anders zien, maar het alternatief is dat hij helemaal niets eet of begint met kokhalzen...ik heb hem nu een paar keer laten helpen de groente schoon te maken of te snijden....en vertel bij elke gelegenheid dat hij heel veel kracht krijgt van groente eten en dat hij dan de voetbalb heel hoog kan gooien....niets helpt, de laatste tijd vragen wij wel steeds vaker van hem om een paar hapjes van iets te eten, voordat hij dan het alternatief of toetje krijgt, soms lukt dat, maar ook dan begint hij te onderhandelen over hoeveel hapjes en waarvan hij moet eten....ik vind het heel moeilijk om ermee om te gaan, vraag mij af of ik niet streng genoeg ben, maar heb ook geen zin in strijd bij elke maaltijd...soms ga ik in zijn wensen mee en soms ook niet...het is wel opletten geblazen dat hij dan niet bij de andere zeurt om bepaald eten en vervelend is soms ook wel dat oma stiekem snoepjes uitdeeld op tijdstippen dat ik het echt niet vind kunnen...nee, dat had ik mij alles heel anders voorgesteld en zijn eetgedrag is volkomen onvoorspelbaar, ook dingen die hij normaal wel lust blijven soms gewoon staan...