Was natuurlijk ook omdat ik schrok en mijn hoofd wegtrok. Als ik hem weg hou, doe ik echter geen oog dicht omdat ie dan tegen de deur krabtquote:Op donderdag 31 juli 2014 23:50 schreef senesta het volgende:
[..]
Dat is wel pittig danToch maar van de slaapkamer houden als dat vaker gaat gebeuren
Dat hebben ze hier ook een periode gedaan en zielig miauwen en zoquote:Op donderdag 31 juli 2014 23:52 schreef Michielos het volgende:
[..]
Was natuurlijk ook omdat ik schrok en mijn hoofd wegtrok. Als ik hem weg hou, doe ik echter geen oog dicht omdat ie dan tegen de deur krabt
haha, herkenbaarquote:Op donderdag 31 juli 2014 23:42 schreef Michielos het volgende:
[..]
ja, ik bewoog natuurlijk van de schrik ook mijn gezicht van hop naar her. Daarna sprong ie van bed af en heb ik hem 15 minuten niet meer gezien. Daarna kwam ie weer poeslief op bed liggen om samen te slapen
Als het nog een keer voorkomt, moet ik dat inderdaad doen ben ik bangquote:Op donderdag 31 juli 2014 23:53 schreef senesta het volgende:
[..]
Dat hebben ze hier ook een periode gedaan en zielig miauwen en zo![]()
Maar ik was sterk en nu doen ze dat niet meer.
ik vraag me af of ie dan echt denkt: "shit, shouldn't have done that", dan echt zijn zonden gaat overdenken en dan echt denkt dat als ie rustig aan doet, hij weer welkom is.quote:Op donderdag 31 juli 2014 23:54 schreef killerkip69 het volgende:
[..]
haha, herkenbaar![]()
de bandiet...en dan weer vriendjes
hij kon niet met andere kattenquote:Op donderdag 31 juli 2014 23:54 schreef senesta het volgende:
Of een katje erbij waar wat ruiger mee gespeeld kan worden?
persoonlijk denk ik dit, hij deedt dit natuurlijk niet met opzet, en is er zelf van geschrokkenquote:Op donderdag 31 juli 2014 23:55 schreef Michielos het volgende:
[..]
ik vraag me af of ie dan echt denkt: "shit, shouldn't have done that", dan echt zijn zonden gaat overdenken en dan echt denkt dat als ie rustig aan doet, hij weer welkom is.
nja, ik denk zelf niet dat dieren schuldgevoelens hebbenquote:Op donderdag 31 juli 2014 23:59 schreef killerkip69 het volgende:
[..]
persoonlijk denk ik dit, hij deedt dit natuurlijk niet met opzet, en is er zelf van geschrokken
verstopt zich ff en komt later naar je toe, om nog ff lekker te slapen![]()
als hij het meerdere malen doet, dan is het wel 'n beetje apart, en miss beter dat je de kat niet meer op je slaapkamer laat, zal wel loslopen, hopelijk geen litteken, want das minder natuurlijk, maar heb wel eens gehoord dat de vrouwtjes dat wel aantrekkelijk vinden
Hier mogen ze de slaapkamer sowieso niet in (al willen ze dat graag), het is nu 1x bewust en 1x onbewust voorgekomen dat ze erin konden. Beide keren heb ik er weinig van gemerkt (de tweede (onbewuste) keer) voelde ik iets aan mijn teen likkenquote:Op donderdag 31 juli 2014 23:52 schreef senesta het volgende:
Mijn katten mogen niet in de slaapkamer eigenlijk, maar Dodge glipt nog wel eens naar binnen als manlief er uit gaat (En ik vermoed dat Dodge een kansje krijgt als manlief ook eigenlijk denkt dat het een mooie tijd is om eruit te komen)
niet zo letterlijk nemen natuurlijk, hij wist wel dat er iets fout ging, schrok ff en kwam later weer terug...quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 01:02 schreef Michielos het volgende:
[..]
nja, ik denk zelf niet dat dieren schuldgevoelens hebben
Hier mogen ze altijd op de slaapkamer als wij thuis zijn, behalve als we gaan slapen, dan gaat de deur dicht (ze zijn s'nachts nogal actief dus dan doe je geen oog dicht)quote:Op donderdag 31 juli 2014 23:52 schreef Michielos het volgende:
[..]
Was natuurlijk ook omdat ik schrok en mijn hoofd wegtrok. Als ik hem weg hou, doe ik echter geen oog dicht omdat ie dan tegen de deur krabt
hij was poeslief vanachtquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 08:27 schreef killerkip69 het volgende:
[..]
niet zo letterlijk nemen natuurlijk, hij wist wel dat er iets fout ging, schrok ff en kwam later weer terug...
gewoon even aankijken wat ie verder doet, zoals ik al zei..het zal wel loslopen
ik ben snachts weg tot vier uur i.v.m. nachtwerk. Moest gewoon erg veel werken de laatste weken i.v.m. vakantietijd.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 10:49 schreef loecje het volgende:
wees dan wel duidelijk. dus niet de ene nacht niet en de andere keer wel.
maar als je overdag de hele dag weg bent, dan is snachts wel een stukje quality time... zeker bij een kat alleen.
ik denk trouwens dat jullie gewoon van elkaar schrokken. niet overal zit iets achter.
hij zat bij je gezicht, jij schrikt, hij schrikt omdat jij schrikt en klemt zich vast met nagels.
dat kan overdag net zo goed gebeuren. als ik eens krabben heb van mijn katten gebeurd het ook op zo'n soort manier.
ja, dat wil ik ook graag. Ik heb geen geheimen voor mijn kat en hij is overal welkom (nu ook op het balkonquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:44 schreef loecje het volgende:
dat lijkt me extra rede om de slaapkamer wel toegankelijk te houden.
Nja dat vind ik dus ook heel dubbel. Hij mag dus altijd op je slaapkamer zijn, tenzij je aan het botsauto'en bent?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:43 schreef Michielos het volgende:
[..]
ja, dat wil ik ook graag. Ik heb geen geheimen voor mijn kat en hij is overal welkom (nu ook op het balkon). Alleen niet als ik op de plee zit (of een meid over de vloer heb), dat soort dingen doe ik liever alleen i.p.v. een kat die dan kijkt
Super weird, katten zitten dan stil en kijken je vet droog aan als een botsauto
eh ja? Hij staart je dan echt zo creepy aanquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 17:39 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Nja dat vind ik dus ook heel dubbel. Hij mag dus altijd op je slaapkamer zijn, tenzij je aan het botsauto'en bent?
Ik begrijp de redenatie wel, maar begrijpt kattemans dat ook? Of gaat hij dan aandacht lopen zoeken voor de slaapkamerdeur?quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 04:34 schreef Michielos het volgende:
[..]
eh ja? Hij staart je dan echt zo creepy aan
ja dat doet ie, maar wacht gewoon even totdat ie ingedoezeld isquote:Op zaterdag 2 augustus 2014 04:36 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Ik begrijp de redenatie wel, maar begrijpt kattemans dat ook? Of gaat hij dan aandacht lopen zoeken voor de slaapkamerdeur?
Bij ons ook. We hebben het wel geprobeerd, maar ze slapen maar tot een uur of 3 en dan gaan ze over ons heen stampen, mauwen, in ons gezicht tikken met pootje, likjes geven, enz.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 09:29 schreef purplenarcis het volgende:
[..]
Hier mogen ze altijd op de slaapkamer als wij thuis zijn, behalve als we gaan slapen, dan gaat de deur dicht (ze zijn s'nachts nogal actief dus dan doe je geen oog dicht)
De eerste maanden (!) hebben ze wel eens de hele nacht miauwend en krabbend voor de deur gestaan.
We hebben het gewoon genegeerd en volgehouden. Op een gegeven moment janken ze dan ook niet meer omdat ze weten dat het geen zin heeft.
Dat kan, maar het pension weigert ze als ze dat niet krijgenquote:Op donderdag 21 augustus 2014 15:21 schreef loecje het volgende:
Bordetella = kennelhoest ?
dat is een bacterie en eenvoudig te behandelen mochten mijn katten dat krijgen. ik zie geen rede om daar elk jaar druppels voor te geven.
Ja die van ons dus wel elk jaar, en zij stellen die druppels verplicht (ik denk omdat er dus ook honden daar zitten). Vind ik ook niet erg, maar 180 euro aan entingen, 160 erbij voor pension, voor dat geld ga ik verdorie een week weg naar Center Parcs haha.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 15:28 schreef loecje het volgende:
vooralsnog komen mijn katten niet in een pension. ik wist trouwens niet dat het ook verplicht wordt gesteld bij katten, dacht alleen bij honden.
ik heb ook geen cattery/opvang en er is ook geen contact met honden.
dat zijn de risico groepen als ik het goed heb.
http://www.praktijkvoorka(...)-van-een-nieuwe-kat/quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:46 schreef DjinN het volgende:
Hoi
Ik heb een kitten geadopteerd en ga haar morgen ophalen
Zelf heb ik al een kattendame van 12 jaar oud. Mijn vorige kater heeft ze helaas nooit geaccepteerd, maar mijn andere katten (die helaas niet meer leven) wel. Dus het is niet zo dat ze helemaal niet met andere katten kan.
Nu wil ik natuurlijk dat het gewoon goed gaat tussen haar en de nieuwe kitten.
Hoe kan ik ze het beste aan elkaar introduceren?
Dankjewel!quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
http://www.praktijkvoorka(...)-van-een-nieuwe-kat/
Mijn ervaring is dat ik een kitten pardoes bij een volwassen poes heb gezet en dat zijn nooit vrienden geworden.quote:Op maandag 25 augustus 2014 14:07 schreef DjinN het volgende:
[..]
Dankjewel!
Even mijn bericht aangepast, was nog wat vergeten
Dat heeft een van mijn jonge poezen ook. Ik denk dat het komt door te droge lucht, maar andere hier zullen dat beter kunnen vertellen denk ik. Ik ben dus eigenlijk ook wel benieuwd, maar maak me er niet te druk omquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 18:39 schreef timp0e het volgende:
Hoi andere Fok!kers!
Wij hebben sinds enkele maanden een 12 jarige kater.
Hij heeft sinds enkele dagen op zijn vacht allemaal schilfers. Het lijkt op een soort roos.
Wie heeft er hier ervaring mee en weet eventueel wat het is?
In huis is er verder niks verandert, ook niet qua voeding.
Alvast bedankt!
Ik heb mijn kat en poes vandaag laten plukken helpt hen door de winterquote:Op woensdag 27 augustus 2014 00:56 schreef SiGNe het volgende:
Kan droge lucht zijn, kan roos zijn maar het kan ook komen doordat katten nu meer een wintervacht gaan ontwikkelen door gebrek aan zon-uren.
Af en toe met een Furminator de losse haren uit de vacht helpt ook goed..quote:Op woensdag 27 augustus 2014 02:46 schreef vronie het volgende:
[..]
Ik heb mijn kat en poes vandaag laten plukken helpt hen door de winter
Kan het zijn dat een vreemde kat de bak heeft gebruikt en dat Max het vreemde luchtje eruit probeert te scheppen?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 08:59 schreef VenetianSnares het volgende:
1 van onze 2 katten (Max) vindt het sinds gisteren opeens nodig om het grind uit de kattenbak te scheppen en op de grond te laten vallen voor de kattenbak. En dan bedoel ik niet een beetje maar soms echt een hele hoop. Ter verduidelijking: het is niet als hij zijn behoefte aan het doen is, hij staat echt buiten de kattenbak en stopt z'n hoofd en 1 pootje erin en begint het grind eruit te vissen...
De andere kat (Ollie) staat er dan naar te kijken met een gezicht van: "Wat ben jij in godsnaam aant doen"
We hebben 2 kattenbakken, eentje in huis en eentje in de veranda. Hij doet het (gelukkig) alleen bij de kattenbak die in de veranda staat.
Die kattenbak is precies dezelfde als wat binnen staat en wordt gewoon gelijk schoongemaakt met die wat binnen staat.
Heeft toevallig iemand ook al eens zoiets gehad?
Zou op zich wel een goeie reden kunnen zijn, maar lijkt me erg sterk. Dan moet die vreemde kat al in onze kattenproof tuin komen (niet onmogelijk, mits die kat zich van 2,5m meter omlaag laat vallen) én moet ook nog eens op dat moment net de verandadeur open staan. Daarna zou die vreemde kat er ook niet meer uit kunnen komenquote:Op woensdag 27 augustus 2014 09:04 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Kan het zijn dat een vreemde kat de bak heeft gebruikt en dat Max het vreemde luchtje eruit probeert te scheppen?
Dit zou ook goed kunnen, het zijn 2 (nog niet gecastreerde) katertjes van 5 maanden, die zijn nog erg speelsquote:
Ik heb heel lang een Klippan gehad, met een hoes die je dus kan wassen( kots- ongelukken). Het was er een van ribstof wat blijkbaar niet uitnodigt om als krabplek te gebruiken.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 08:44 schreef GimmeGore het volgende:
Soort van kattenvraag:
Wij zijn op zoek naar een nieuwe bank. Maar met 2 katten is niet alle soorten bekleding een optie. Grove stof en leer vallen bijvoorbeeld al direct af.
Maar wat is dan wel een beetje een handige stof als je katten hebt?
Wij hebben een Ektorp met offwhite jeans-achtige bekleding en daar wordt nauwelijks aan genageld.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 08:44 schreef GimmeGore het volgende:
Soort van kattenvraag:
Wij zijn op zoek naar een nieuwe bank. Maar met 2 katten is niet alle soorten bekleding een optie. Grove stof en leer vallen bijvoorbeeld al direct af.
Maar wat is dan wel een beetje een handige stof als je katten hebt?
Onze Ektorp met bekleding van zwarte jeansstof is flink genageld.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 10:02 schreef Gwywen het volgende:
Wij hebben een Ektorp met offwhite jeans-achtige bekleding en daar wordt nauwelijks aan genageld.
Ik heb hiervoor ook een bank met grove stof gehad, maar die nodigde dermate uit tot nagelen dat ik om de zoveel tijd met een breinaald al die haaltjes terug in de stof kon drukken...quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 10:36 schreef Lienekien het volgende:
Wij hebben juist wel een bank met grove stof. Op fijngeweven stof ga je elk haaltje zien.
Volgens mij kunnen we wel een topic volkrijgen met foto's van katten op rugkussens van Ektorp banken.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 10:38 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Onze Ektorp met bekleding van zwarte jeansstof is flink genageld.Kyran maakt altijd een kuiltje in de bovenkant van het rugkussen om in te liggen. Alleen al om daar weer uit te klimmen heeft hij zijn nagels nodig, maar hij doet het ook wel voor de lol.
quote:Op zondag 31 augustus 2014 11:05 schreef Gwywen het volgende:
Volgens mij kunnen we wel een topic volkrijgen met foto's van katten op rugkussens van Ektorp banken.
Ik erger me er niet aan, ik wist dat toen ik die twee boefjes in huis namquote:Op zondag 31 augustus 2014 12:00 schreef Sorella het volgende:
Wij hebben een leren bank en die zit onder de krasjes, niet van het nagelen maar van het eroverheen rennen en misspringen.
Als de zon erop schijnt vind ik het harstikke zonde en erger ik me er ook aan, maar met een stoffen bankstel had ik het ook gehad + dan had ik de bank ook nog elke dag moeten stofzuigen en dan had ik me elke dag ge-ergerd.
De volgende bank wordt weer leer.
Dat was het, werd trouwens al vrij snel lelijk op de plekken waar we vaak zaten. Maar volgens mij zijn alle meubels een slechte combinatie met katten/huisdieren tenzij je de bekleding makkelijk kan vervangen.quote:
Probeer eens een leer reparatie/poets setje.quote:Op zondag 31 augustus 2014 12:00 schreef Sorella het volgende:
Wij hebben een leren bank en die zit onder de krasjes, niet van het nagelen maar van het eroverheen rennen en misspringen.
Als de zon erop schijnt vind ik het harstikke zonde en erger ik me er ook aan, maar met een stoffen bankstel had ik het ook gehad + dan had ik de bank ook nog elke dag moeten stofzuigen en dan had ik me elke dag ge-ergerd.
De volgende bank wordt weer leer.
Oppervlakkige krasjes zijn prima te fixen. Voor diepere krasse en zelfs scheuren bestaat ook spul maar dat heb ik nog nooit hoeven gebruiken. De katten gebruiken de bank hier gelukkig niet als krabpaal.quote:
Kyran rent na een grote boodschap op de kattenbak altijd in een soort blinde paniek weg van zijn eigen stank over de 2 banken heen en komt met een grote klap tot stilstand omdat raam.quote:
5 katten op 30 m2... dat klinkt niet echt gezond.quote:Op maandag 1 september 2014 02:02 schreef SiGNe het volgende:
Da's ook weer zo.. als je schoenen kan fixen moet een bank ook lukken
Ander vraagje. als katten een vettige vacht hebben, ligt dat dat aan het voer?
Of zou dat ook aan veel stof in de lucht kunnen liggen (5 katten in vrij kleine ruimte en alles voelt wel wat vettig aan daar...)
Ik moest gister bij een vriendin van me haar katten voeren en die krijgen nu niet echt topspul.
Felix brokjes (met zo te zien veel groenten en misschien ook granen.. groene en oranje brokjes tussen de bruine brokjes).
Nu geef ikzelf ook niet echt topvoer aan m'n kat, Whiskas, Sheba en Jumbo/C1000 huismerk (Bozita heb ik geprobeerd, lust ie niet een laat ie staan helaas... die andere merken gaan er wel in)
En verder staan er altijd wel Applaws brokjes (al zit daar weer veel teveel eiwit in, bijna 47%, ga ik dus ook mee stoppen als het op is)
Mijn kat kan verder ook naar buiten wanneer ie wil en dat zal ook schelen.
Mijn kat heeft een mooie gladde vacht.
1 van haar katten is 2 maanden geleden ook overleden, waarschijnlijk hersentumor, daar valt weinig aan te verwijten.
Bloeddruk was ook zó hoog dat het niet eens meer door het apparaat te meten was.
1 kat ziet er niet goed uit, erg mager maar die is ook redelijk oud, 15 jaar ofzo.. nog wel erg levendig maar doffe ogen en slechte vacht.
En dan nog 4 "kittens" van inmiddels een jaar of 10, hun moeder is degene die overleden was.
3 redelijk dikke dames (maar dat komt door sterilisatie) en 1 (ook weer vrij magere) heer.
Allemaal hebben ze die vettige vacht en ik vind ze er niet goed uitzien.
De 4 "kittens" kennen alleen die woning van binnen (30M²), nooit buiten geweest.
30m2 kan wel als de ruimte op de katten is aangepast, de boel extra wordt schoongehouden, er met de katten wordt gespeeld voor de benodigde beweging enzovoort.quote:Op maandag 1 september 2014 02:02 schreef SiGNe het volgende:
Da's ook weer zo.. als je schoenen kan fixen moet een bank ook lukken
Ander vraagje. als katten een vettige vacht hebben, ligt dat dat aan het voer?
Of zou dat ook aan veel stof in de lucht kunnen liggen (5 katten in vrij kleine ruimte en alles voelt wel wat vettig aan daar...)
Ik moest gister bij een vriendin van me haar katten voeren en die krijgen nu niet echt topspul.
Felix brokjes (met zo te zien veel groenten en misschien ook granen.. groene en oranje brokjes tussen de bruine brokjes).
...
1 van haar katten is 2 maanden geleden ook overleden, waarschijnlijk hersentumor, daar valt weinig aan te verwijten.
Bloeddruk was ook zó hoog dat het niet eens meer door het apparaat te meten was.
1 kat ziet er niet goed uit, erg mager maar die is ook redelijk oud, 15 jaar ofzo.. nog wel erg levendig maar doffe ogen en slechte vacht.
En dan nog 4 "kittens" van inmiddels een jaar of 10, hun moeder is degene die overleden was.
3 redelijk dikke dames (maar dat komt door sterilisatie) en 1 (ook weer vrij magere) heer.
Allemaal hebben ze die vettige vacht en ik vind ze er niet goed uitzien.
De 4 "kittens" kennen alleen die woning van binnen (30M²), nooit buiten geweest.
Buiten dat ik zelf geen voorstander ben van leer (dus ook niet van leren schoenen etc), wij hebben 2 leren stoelen, die zijn allebei onooglijk geworden door de nageltjes. Ze rennen, springen, vliegen, duiken, vallen en staan weer op over de banken en stoelen hier. Ik wil niet volgend jaar weer een nieuwe bank nodig hebben omdat het leer naar de filistijnen is.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 10:26 schreef loecje het volgende:
Waarom valt (nep)leer af?
Dat heeft juist mijn voorkeur. Geen haren op de bank. Schoonmaken kan snel met een doekje.
Er zijn wat krasjes te zien maar dat verschilt ook per soort leer. Met een leer reparatie setje is dat ook zo weer weg.
Met de stoffen stoelen blijf ik stofzuigen/ontharen. Ik vind het bij de bank heerlijk dat ik direct kan neerploffen zonder eerst de boel te ontharen. Ook prettig bij onverwachts bezoek.
Volgens google kunnen met maag/ darmproblemen zijn of pijn in de bek. Maar google is geen DA. Toch maar even overleggen met een echte DA. Beterschap voor de poezel. ( misschien al even de temperatuur meten, kat even wegen ( is ie afgevallen), ontlasting bekijken)quote:Op woensdag 3 september 2014 21:54 schreef Stormqueen het volgende:
Vraagje, mijn "kater" van 9 maakt sinds een paar dagen regelmatig een heel raar geluid met zijn bek. Je zou het nog het beste kunnen vergelijken met tandknarsen. Hij maakt daarbij ook een kauwbeweging. Ik heb geen idee waar dit ineens vandaan komt en heb het ook nog nooit eerder gehoord. Herkent iemand dit? Verder merk ik niks geks aan hem.
Ik denk dat ie op zoek is naar de vorige katten die er gewoond hebben?quote:Op zondag 7 september 2014 20:04 schreef Etsu het volgende:
Ik heb een vraagje.
Sinds een maandje woon ik in een huis met een balkon. De vorige eigenaars hadden twee katten en ze liepen ook buiten rond. Op mijn balkon heb ik een gat in de schutting, zo konden ze naar buiten en rondhuppelen. Nu heb ik dus de schutting overgenomen en zit het gat er nog steeds. Sinds ik hier woon, komt iedere dag een bepaalde kat meerdere malen per dag langs op mijn balkon om geaaid te worden. Hij vraagt ook om veel aandacht. Hij heeft ook verschillende keren geprobeerd om binnen te komen, maar deed die dan niet als ik 'Nee' riep. Kan heel goed luisteren dus.
Vandaag liet ik hem gaan en is die binnen geweest en liep toen naar de voordeur. Toen heb ik hem weer buiten gelaten en 10 minuten later stond die weer op mijn balkon.Zojuist ook weer.
De kat is niet van mij, ik weet niet van wie het is, maar vind het wel opmerkelijk dat die steeds bij mij terugkomt. Ik geef hem geen eten, geen drinken, ik doe niks, hij blijft terugkomen. Ik vind het niet erg verder, maar ik weet niet waarom specifiek ik en wat die hier te zoeken heeft. Wat moet ik hiermee?
Dat zou goed kunnen, maar die zijn er dus niet meer.quote:Op zondag 7 september 2014 20:07 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Ik denk dat ie op zoek is naar de vorige katten die er gewoond hebben?
Weet je trouwens zeker dat de vorige eigenaren de katten hebben meegenomen? Is dit niet 1 van de beide katten?quote:Op zondag 7 september 2014 20:09 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen, maar die zijn er dus niet meer.![]()
Na een maand zou die toch wel door moeten hebben dat ze hier niet meer zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |