Als er iets debiel klinkt.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:41 schreef Spongeboss het volgende:
Als limburgs gaat sterven dan wel met mijn dood. En dan hoop ik dat ze ooit een film over mij maken:
The last Limburger.
Voor jou niet, voor mij is het het laatste bastion van de cultuur waarin ik ben opgegroeid.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:44 schreef Inverted_World het volgende:
[..]
Als er iets debiel klinkt.en wat heb je er überhaupt aan?
Totaal geen aanwinst.
Naar mijn mening is er niets mis met dialecten, mits dat degene die het spreekt zich verstaanbaar kan maken in beschaafd Nederlands. Alleen bij het laatste wringt vaak dus de schoen. Best gek, bij ouderen zie je vaak dat ze vaak heel plat praten, maar wel uitdrukkingen en zegswijzen kennen die nationaal erkend worden. Daarnaast is hun vocabulaire (niet-dialectische woorden niet inbegrepen) vaak groter dan dat van jonge mensen. Bij jongeren zie je vaak juist dat ze dat irritante 'nette' Nederlands spreken met de irritante rrrrr wanneer ze naar de basisschool gan, en zo gauw ze 14 jaar oud zijn straattaal leren en niet eens meer een fatsoenlijke Nederlandse zin kunnen formuleren. Dat laatste beschouw ik als een grotere verloedering dan mensen die dialect spreken, maar ik denk dat het geen van beide ideaal is.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:33 schreef Semisane het volgende:
combo gebroken, dus nu maar mijn werkelijke post...
De meeste dialecten zijn dan ook vreselijk om aan te horen, naast het feit dat sommige dialecten onverstaanbaar zijn. Als je een beetje wilt communiceren met mensen buiten je dorp, dan is het goed beheersen van het algemeen Nederlands van belang.
Neem nou het west-fries dialect, daar gaan je oren toch van bloeden als je het hoort?
Historisch is de taal gewoon correct. Sowieso er waren tijden wanneer we paradox als paradoks schreven. Waarom ze dit allemaal hebben veranderd? Geen clue, maar taal was nooit zoals we het nu kennen. Het veranderd steeds weer omdat wat puristen in discussie zitten aan een tafel ergens.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:45 schreef fluffy2 het volgende:
Ik vind het juist een verkrachting vd taal.
Een taal verandert niet omdat er een paar mensen dat zeggen of zelfs niet eens een paar honderd. Een taal verandert door de tijd heen en voornamelijk door het contact leggen met andere culturen waardoor je dingen dus anders gaat schrijven of uitspreken of whatever.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:47 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Historisch is de taal gewoon correct. Sowieso er waren tijden wanneer we paradox als paradoks schreven. Waarom ze dit allemaal hebben veranderd? Geen clue, maar taal was nooit zoals we het nu kennen. Het veranderd steeds weer omdat wat puristen in discussie zitten aan een tafel ergens.
Geen idee, dat is geen Limburg daar heb ik geen verstand van.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:50 schreef fluffy2 het volgende:
Ik ben een keer overgehaald om met een vriendin te gaan carnavallen in bergen op zoom (daar heet het dan weer vastenavond?????) nou wat die boeren daar uitkramen is werkelijk niks van te verstaan.
wees blijquote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:52 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Geen idee, dat is geen Limburg daar heb ik geen verstand van.
Twentsquote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:53 schreef Zeetakje het volgende:
Ik spreek eigenlijk de hele dag twents, maar op FOK! en buiten Almelo gewoon ABN
Alleen de Limburger, meester van alle 4 de talen (Duits, Vlaams, Nederlands en Limburgs) kon ze stoppen...quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:41 schreef Spongeboss het volgende:
Als limburgs gaat sterven dan wel met mijn dood. En dan hoop ik dat ze ooit een film over mij maken:
The last Limburger.
Aan een dialect heb je veel.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:40 schreef -supergirl- het volgende:
Waarom vind jij het een grote aanwinst voor de taal??
Dus omdat ze volgens jou een tweede taal erbij krijgen leren ze ook gemakkelijker een derde taal dan mensen die alleen hun moedertaal leren? Is dit bewezen of zuig je dit uit je duim?quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:58 schreef GhpH het volgende:
[..]
Aan een dialect heb je veel.
Dialect zorgt voor groepsverband én kinderen die dialect spreken leren veel gemakkelijker een andere taal aan. Dit komt omdat ze als kind al eigenlijk een tweede taal erbij krijgen.
Dit heb ik geleerd in het 6de jaar VWO in het hoofdstuk Taalverwerving (vak Nederlands natuurlijk)quote:Op zaterdag 12 juli 2014 11:00 schreef -supergirl- het volgende:
[..]
Dus omdat ze volgens jou een tweede taal erbij krijgen leren ze ook gemakkelijker een derde taal dan mensen die alleen hun moedertaal leren? Is dit bewezen of zuig je dit uit je duim?
Ja, ook is bewezen dat die kinderen zonder uitzondering mbo niveau 4 ontstijgen.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 11:00 schreef -supergirl- het volgende:
[..]
Dus omdat ze volgens jou een tweede taal erbij krijgen leren ze ook gemakkelijker een derde taal dan mensen die alleen hun moedertaal leren? Is dit bewezen of zuig je dit uit je duim?
quote:Op zaterdag 12 juli 2014 11:03 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Ja, ook is bewezen dat die kinderen zonder uitzondering mbo niveau 4 ontstijgen.
Alhoewel dit in z'n geheel losstaat van de dialecten-discussie, ben ik het hier wel roerend met je eens. Roomwitte pubers die als een halve Marokkaan naar je roepen (want normaal spreken is er niet meer bij) en tof lopen doen.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:46 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Bij jongeren zie je vaak juist dat ze dat irritante 'nette' Nederlands spreken met de irritante rrrrr wanneer ze naar de basisschool gan, en zo gauw ze 14 jaar oud zijn straattaal leren en niet eens meer een fatsoenlijke Nederlandse zin kunnen formuleren.
In Almelo spreekt men geen Twents dialect, in Almelo slikt men gewoon gigantisch in met twentse klanken erbij.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:53 schreef Zeetakje het volgende:
Ik spreek eigenlijk de hele dag twents, maar op FOK! en buiten Almelo gewoon ABN
2de taal erbij leren = weten wat de werking van taal is en wat mogelijke taalverschillen enn- verwarringen zijn. Wat 'taal' uberhaupt inhoudt.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 11:00 schreef -supergirl- het volgende:
[..]
Bist du nog waol heul moal zuuver in de panne?quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:45 schreef fluffy2 het volgende:
Ik vind het juist een verkrachting vd taal.
Deze man weet.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:41 schreef Spongeboss het volgende:
The last Limburger.
Ik vind het dan wel weer jammer dat je dit niet zelf in dialect schrijft zeg maar...quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:22 schreef GhpH het volgende:
Het is de laatste tijd duidelijk dat dialecten uitsterven.
Dit is best jammer, ze zijn een grote aanwinst voor de taal en een dialect aanleren kan alleen maar baat hebben in de toekomst. Het enige nadeel is misschien het accent, maar dat is subjectief.
Klacht: Veel ouders die het dialect laten verloederen en hun kind alleen AN laten spreken.
Tis de lètste tied duudelik det dialecte oetsjterve.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:03 schreef hetzalallemaalwel het volgende:
[..]
Ik vind het dan wel weer jammer dat je dit niet zelf in dialect schrijft zeg maar...
Hetzalallemaalwel..quote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:03 schreef hetzalallemaalwel het volgende:
[..]
Ik vind het dan wel weer jammer dat je dit niet zelf in dialect schrijft zeg maar...
Ten eerste, ABN is een verouderde term, het is nu gewoon AN.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:21 schreef .sfinx het volgende:
boerendialectserieus leer gewoon fatsoenlijk ABN of emigreer naar de bodem van de zee
Limburgquote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:24 schreef GhpH het volgende:
[..]
Ten eerste, ABN is een verouderde term, het is nu gewoon AN.
Ten tweede, je zin begon niet met een hoofdletter.
Ten derde, je zin eindigde niet met een punt.
Ten vierde, ik kan zowel AN als het "Limburgs Plat".
Ten vijfde, hypocrisie is leuk he?
Niet eens met inhoudelijk reageren omdat je dat niet kan. Dan maar ad hominem generaliseren? Goed plan.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:38 schreef .sfinx het volgende:
[..]
Limburgper definitie ben jij voor mij al een buitenlander.
Als zijndequote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:47 schreef GhpH het volgende:
[..]
Niet eens met inhoudelijk reageren omdat je dat niet kan. Dan maar ad hominem generaliseren? Goed plan.
Best leuk dat mijn AN, als Limburger zijnde, beter is terwijl jij (als Huilander waarschijnlijk) iets anders beweerde.
wat heb jij genomen. Ik kon een halfjaar mensen niet verstaan en hun mij niet door een dialect. Weet niet hoe je denkt dat je als kind door een dialect te leren je beter verstaanbaar maakt. Ja het is groeps verband als iedereen zelfde dialect spreekt. Niet als een ander dialect er tussen komt. Dan is het weg groepsverband want je verstaat elkaar slechter.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:58 schreef GhpH het volgende:
[..]
Aan een dialect heb je veel.
Dialect zorgt voor groepsverband én kinderen die dialect spreken leren veel gemakkelijker een andere taal aan. Dit komt omdat ze als kind al eigenlijk een tweede taal erbij krijgen.
Reserve Belgquote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:47 schreef GhpH het volgende:
[..]
Niet eens met inhoudelijk reageren omdat je dat niet kan. Dan maar ad hominem generaliseren? Goed plan.
Best leuk dat mijn AN, als Limburger zijnde, beter is terwijl jij (als Huilander waarschijnlijk) iets anders beweerde.
Geen belediging, maar dan is jouw opvoeding in AN slecht geweest. Als men begint met aanleren voor de leeftijd van 8 maanden zullen beide talen evenwaardig ontwikkelen zonder interferentie.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:52 schreef tailfox het volgende:
[..]
wat heb jij genomen. Ik kon een halfjaar mensen niet verstaan en hun mij niet door een dialect. Weet niet hoe je denkt dat je als kind door een dialect te leren je beter verstaanbaar maakt. Ja het is groeps verband als iedereen zelfde dialect spreekt. Niet als een ander dialect er tussen komt. Dan is het weg groepsverband want je verstaat elkaar slechter.
Ik sprak zelf ABN met licht hollands dialect maar wel verstaanbaar. Maar die Brabantse(lees boeren die dialect moeten gebruiken) kon ik niet verstaan en dan ook gewoon niet. Gesprekken als hoe gaat het ging nog maar veel dieper niet.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:58 schreef GhpH het volgende:
[..]
Geen belediging, maar dan is jouw opvoeding in AN slecht geweest. Als men begint met aanleren voor de leeftijd van 8 maanden zullen beide talen evenwaardig ontwikkelen zonder interferentie.
Ik heb nooit problemen gehad. Ik kon gewoon AN en Limburgs zonder verwarring.
Ja en ondertussen wel marokkanen binnenlaten. Die zijn pas een scha(n)de voor de taal.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:00 schreef Zebase het volgende:
Goedzo... oprotten met die dialecten. Land is al klein genoeg.
haha racistjequote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:02 schreef GhpH het volgende:
[..]
Ja en ondertussen wel marokkanen binnenlaten. Die zijn pas een scha(n)de voor de taal.
Eensquote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:02 schreef GhpH het volgende:
[..]
Ja en ondertussen wel marokkanen binnenlaten. Die zijn pas een scha(n)de voor de taal.
quote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:02 schreef GhpH het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:16 schreef GhpH het volgende:
[..]
Tis de lètste tied duudelik det dialecte oetsjterve.
Dès bès spietig, zie zeen ein groate aanwins veur de taal en ein dialect aanlière kint allein mer baat höbbe in de toekoms. 'T einige naodeil is mesjien 't accent, mer det is dein dien meining.
Klach: Veul auwers die'jt dialect loaten verloedere en hun kindj allein AN loaten kalle.
-----
Noe bliej?
West-fries dialect? Wat?quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:33 schreef Semisane het volgende:
combo gebroken, dus nu maar mijn werkelijke post...
De meeste dialecten zijn dan ook vreselijk om aan te horen, naast het feit dat sommige dialecten onverstaanbaar zijn. Als je een beetje wilt communiceren met mensen buiten je dorp, dan is het goed beheersen van het algemeen Nederlands van belang.
Neem nou het west-fries dialect, daar gaan je oren toch van bloeden als je het hoort?
Dat heb ik echt nooit iemand hier horen praten.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:19 schreef Semisane het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/West-Fries_(dialectgroep)
Als ik onverstaanbaar dialect-gebrabbel al erg vind, dan zal ik "straattaal"quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:46 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Naar mijn mening is er niets mis met dialecten, mits dat degene die het spreekt zich verstaanbaar kan maken in beschaafd Nederlands. Alleen bij het laatste wringt vaak dus de schoen. Best gek, bij ouderen zie je vaak dat ze vaak heel plat praten, maar wel uitdrukkingen en zegswijzen kennen die nationaal erkend worden. Daarnaast is hun vocabulaire (niet-dialectische woorden niet inbegrepen) vaak groter dan dat van jonge mensen. Bij jongeren zie je vaak juist dat ze dat irritante 'nette' Nederlands spreken met de irritante rrrrr wanneer ze naar de basisschool gan, en zo gauw ze 14 jaar oud zijn straattaal leren en niet eens meer een fatsoenlijke Nederlandse zin kunnen formuleren. Dat laatste beschouw ik als een grotere verloedering dan mensen die dialect spreken, maar ik denk dat het geen van beide ideaal is.
Ken je ook het Kebaps?quote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:20 schreef M0cr1nat0r het volgende:
[..]
Dat heb ik echt nooit iemand hier horen praten.
Als iets lastig is, is het wel in een dialect schrijven.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:03 schreef hetzalallemaalwel het volgende:
[..]
Dit ja. Altijd als ik iets in het dialect wil typen (Ik game vaak met Limburgers) is het heibel met het toetsenbord.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:21 schreef slangpie het volgende:
[..]
Als iets lastig is, is het wel in een dialect schrijven.
Het is wat...ik wel...heb familie die dat bezigt. Woord-diarree van het ergste soort.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:20 schreef M0cr1nat0r het volgende:
[..]
Dat heb ik echt nooit iemand hier horen praten.
quote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:24 schreef M0cr1nat0r het volgende:
[..]
Ewa wat zeg jij kebaps ah skere racist zemmer flikkertje wollah tatakaaskophomo.
Dus in Enschede praat je ook ABN?quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:53 schreef Zeetakje het volgende:
Heerlijk om Limburgs te lezen op Fok!quote:Op zaterdag 12 juli 2014 14:16 schreef GhpH het volgende:
[..]
Tis de lètste tied duudelik det dialecte oetsjterve.
Dès bès spietig, zie zeen ein groate aanwins veur de taal en ein dialect aanlière kint allein mer baat höbbe in de toekoms. 'T einige naodeil is mesjien 't accent, mer det is dein dien meining.
Klach: Veul auwers die'jt dialect loaten verloedere en hun kindj allein AN loaten kalle.
-----
Noe bliej?
quote:Op zaterdag 12 juli 2014 18:17 schreef lolalie het volgende:
[..]
Heerlijk om Limburgs te lezen op Fok!
Nou, dat hoor ik liever dan dat stomme Haarlems. Als je niet overdrijft verstaan we elkaar toch allemaal. een beetje kleur in de samenleving vind ik wel leuk.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:33 schreef Semisane het volgende:
Enige, juist plat Amsterdams is asociaal.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 20:09 schreef poorwhitetrash het volgende:
Mijn ouders en opa en oma konden wel dialect maar spraken dit nooit in ons bij zijn. Ze vonden dat mijn zusje en ik beiden ABN moesten leren, en waren van mening dat dialect toch iets was voor asociale mensen en dachten dat mijn zusje en ik minder kansen op goede baan zouden hebben wanneer wij dialect zouden leren. Persoonlijk , en misschien wel juist daardoor, heb ik een pokke hekel aan mensen die dialect spreken. Enigste dialect wat ik wel aangenaam vind is het echt platte Amsterdamse.
Dit.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 19:46 schreef Kapsalon het volgende:
Dat 'straattaal' is de aids van de samenleving
Vlaams is geen taal.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 10:55 schreef GhpH het volgende:
[..]
Alleen de Limburger, meester van alle 4 de talen (Duits, Vlaams, Nederlands en Limburgs) kon ze stoppen...
Wat dacht je hoe vercrackt Zweeds Limburgs klinkt?quote:Op zondag 13 juli 2014 00:46 schreef Willoow het volgende:
Dialecten zijn kut, bij mij blijf je dat ook altijd een beetje horen.
Dit dus, ten zuiden van venlo word er inderdaad veel ge shhht, ik zit er nog nét boven.quote:Op zondag 13 juli 2014 19:45 schreef Eiwitshake het volgende:
Limburgs is overigens geen universeel dialect. Bijna iedere stad heeft een eigen stadsdialect wat goed hoorbaar is. In de omgeving van Venlo (waar ik vandaan kom) spreken we niet met die irritante SHHHHH die in het zuiden van Limburg wel gebruikt wordt.
Je hebt hier in Venlo overigens dialectsprekende ouders die hun kind in het Nederlands opvoeden. Typisch is dat dit vaak hele burgerlijke mensen zijn die pas laat ouder zijn geworden. Zo'n mensen die de gehele opvoeding volgens een boekje doen
Hoewel ik van mening ben dat menig Limburger inderdaad erg belabberd Nederlands spreekt hou ik wel enorm van het dialect. Het geeft ons een eigen identiteit.
Wat precies is een schande voor en/of doet schade aan de taal en waarom?quote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:02 schreef GhpH het volgende:
[..]
Dat kan je wel zelf uitfigureren niet?quote:Op zondag 13 juli 2014 21:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat precies is een schande voor en/of doet schade aan de taal en waarom?
Misschien spreken die jongens wel perfect Nederlands.quote:Op zondag 13 juli 2014 21:59 schreef GhpH het volgende:
[..]
Dat kan je wel zelf uitfigureren niet?
[ afbeelding ]
En misschien is er ook een nigeriaan die blank is. Men heeft het wel eens over "over een kam scheren" maar het tegendeel "uitzonderingen opzoeken" is even slecht...quote:Op zondag 13 juli 2014 21:59 schreef deadprez het volgende:
[..]
Misschien spreken die jongens wel perfect Nederlands.
Jij maakt gewoon een vreemde aanname, jij hebt die jongens nooit horen praten.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:01 schreef GhpH het volgende:
[..]
En misschien is er ook een nigeriaan die blank is. Men heeft het wel eens over "over een kam scheren" maar het tegendeel "uitzonderingen opzoeken" is even slecht...
quote:Op zondag 13 juli 2014 22:01 schreef deadprez het volgende:
[..]
Jij maakt gewoon een vreemde aanname, jij hebt die jongens nooit horen praten.
Jij bent degene die met een uitspraak komt, ik hoor daarom graag van jou waar je op doelt.quote:Op zondag 13 juli 2014 21:59 schreef GhpH het volgende:
[..]
Dat kan je wel zelf uitfigureren niet?
[ afbeelding ]
Omdat dat soort types (overduidelijk hangjongeren) veel straattaal meebrengen. Zij hangen op scholen de "stoere" jongens uit waardoor anderen dit overnemen. Dit zou niet gebeuren als ze de taal goed overnamen. Mij hoor je ook niet djävlar roepen zoals zij "a zemmer" roepen oid.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Jij bent degene die met een uitspraak komt, ik hoor daarom graag van jou waar je op doelt.
Doel je op het lelijke accent? Doel je op negatief taalgebruik (als in scheldwoorden, etc)? Etc.
En in geval van het lelijke accent, waarom zou dat accent wel een schande zijn en een ander accent dat velen wellicht ook lelijk in de oren klinkt niet?
Maar waarom precies zou een dialect beinvloed door een buitenlandse taal een schande zijn?quote:Op zondag 13 juli 2014 22:32 schreef GhpH het volgende:
[..]
Omdat dat soort types (overduidelijk hangjongeren) veel straattaal meebrengen. Zij hangen op scholen de "stoere" jongens uit waardoor anderen dit overnemen. Dit zou niet gebeuren als ze de taal goed overnamen. Mij hoor je ook niet djävlar roepen zoals zij "a zemmer" roepen oid.
quote:Op zondag 13 juli 2014 22:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Maar waarom precies zou een dialect beinvloed door een buitenlandse taal een schande zijn?
Waarom geldt dat niet voor dialecten dan? Onderintellectuelen is voor zover ik weet geen woord, trouwens.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:39 schreef GhpH het volgende:
[..]Alsjeblieft zeg, wat zijn wij rijker met marokkaanse scheldwoorden? Daarbij zorgt straattaal voor een verloedering van grammatica en spelling. Misschien voor onderintellectuelen niet belangrijk, maar voor een taal wel.
Wie heeft het hier over scheldwoorden? Vandaar dat ik je eerder ook vroeg duidelijker te zijn in waar je op doelt.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:39 schreef GhpH het volgende:
[..]Alsjeblieft zeg, wat zijn wij rijker met marokkaanse scheldwoorden? Daarbij zorgt straattaal voor een verloedering van grammatica en spelling. Misschien voor onderintellectuelen niet belangrijk, maar voor een taal wel.
Nou ja, je kan natuurlijk iets afkeuren op basis van verschillende criteria. Zoals het niet mooi vinden klinken van een taal/dialect.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:54 schreef Sauslepel het volgende:
Waarom iedereen het toe zou juichen als een kind Spaans en Nederlands vanaf jonge leeftijd mee zou krijgen, en waarom er zoveel tegenstand is bij Limburgs en Nederlands is mij een vraag.
Je hebt volkomen gelijk. Alleen heb ik het idee dat Limburgs vaak afgekeurd wordt op het criterium "Daar heb je toch niets aan". Waarbij veelal alleen gekeken wordt naar twee dingen.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nou ja, je kan natuurlijk iets afkeuren op basis van verschillende criteria. Zoals het niet mooi vinden klinken van een taal/dialect.
Alleen is het wel handig als mensen zich bewust zijn van hun beweegredenen om iets af te keuren, dit zodat ze zich beseffen hoe subjectief het is.
Verder kan ik me goed vinden in de rest van jouw post.
Je begrijpt het volgens mij niet goed. De Straattaal verneukt het omdat Straattaal geen spelling en grammatica kent. Ook betreft het alleen maar scheldwoorden en dergelijke.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:44 schreef deadprez het volgende:
[..]
Waarom geldt dat niet voor dialecten dan? Onderintellectuelen is voor zover ik weet geen woord, trouwens.
Nee jij probeert er wat om heen te lullen.quote:Op zondag 13 juli 2014 22:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wie heeft het hier over scheldwoorden? Vandaar dat ik je eerder ook vroeg duidelijker te zijn in waar je op doelt.
Scheldwoorden heb je in iedere taal. Dat feit maakt de taal (of het dialect) op zichzelf niet opeens slecht. En ook het feit dat er sommige lui zijn die hoofdzakelijk het dialect spreken en hierdoor AN nauwelijks beheersen maakt het dialect op zichzelf niet opeens slecht.
Nogmaals mijn vraag:
Waarom precies zou het een schande zijn wanneer er een dialect ontstaat dat beinvloed is door een buitenlandse taal?
En misschien moet jij eens leren onderscheid te maken tussen zaken als:
- Het spreken van een dialect
- Het gebruik van scheldwoorden
- Het niet of slecht beheersen van de hoofdtaal in een land
Tssssss, ben anders wel een Marokkaanse die het Twents dialect beheerst en spreekt!quote:Op zaterdag 12 juli 2014 15:02 schreef GhpH het volgende:
[..]
Tuurlijkquote:Op zondag 13 juli 2014 22:50 schreef Casiotone het volgende:
Straattaal is ook dialect, en niet per se gebonden aan een slechte beheersing van het standaardnederlands
http://www.volkskrant.nl/(...)snobistisch-af.dhtml
Uitzonderingen op de regel zijn er altijd. Met dit stukje doelde Ik vooral op de Straattaal. De marokkaanse invloed heeft meer slecht dan goed gedaan.quote:Op maandag 14 juli 2014 01:19 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Tssssss, ben anders wel een Marokkaanse die het Twents dialect beheerst en spreekt!
Ontopic. Vind de verloedering van dialecten ook erg jammer. Jammer dat het terrein verliest. Hier in Twente spreekt men voor het overgrote deel het dialect al niet meer. Slechts het accent is nog aanwezig.
Dat was weer een typisch gutmensch artikel. Straattaal is puur verderf.quote:Op maandag 14 juli 2014 01:23 schreef hetzalallemaalwel het volgende:
Straattaal vergelijken met een echt dialect..
Flikker toch op man..
Drents is zoveel mooier
Geen idee. Heb geen enkele verstand van straattaal en nooit eerder gebruik gemaakt van straattaal. Marokkanen in de Randstad storen me wel met hun vreselijk accent...quote:Op maandag 14 juli 2014 01:24 schreef GhpH het volgende:
[..]
Uitzonderingen op de regel zijn er altijd. Met dit stukje doelde Ik vooral op de Straattaal. De marokkaanse invloed heeft meer slecht dan goed gedaan.en dan kunnen mensen mij en PVVer vinden (ben ik niet) maar ik bekijk het realistisch.
mening hebben over iets waar je niets van af weetquote:Op maandag 14 juli 2014 01:13 schreef GhpH het volgende:
[..]
. Ook betreft het alleen maar scheldwoorden en dergelijke.
Ik heb anders niets eloquents uit straattaal voort zien komen. Alleen in combinatie met stoer doen en hangjongeren.quote:Op maandag 14 juli 2014 01:28 schreef Casiotone het volgende:
[..]
mening hebben over iets waar je niets van af weet
quote:Op maandag 14 juli 2014 01:31 schreef hetzalallemaalwel het volgende:
Ik vind het ook altijd zo mooi dat als ik me verspreek ik het gewoon over de 'Ja, dat is drents' boeg kan gooien
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |