Toch altijd mooi hoe de media opzoek gaat naar een rel in het Nederlandse team, staan we in het buitenland tenslotte om bekend. Dus dan moet en zal die gevonden worden, dan ga je eerst aan van Persie vragen of hij het vervelend vindt om in de schaduw van Robben te spelen, terwijl iedereen steeds zegt dat ze het als team, dat het team goed is en de groep goed samenwerkt. Vind je het gek als van Persie daar dan aan vasthoudt. Maar blijkbaar was dat het eerste teken van dat het niet lukte in het team. Een interview van 3 juli overigens, Costa Rica is dan nog niet eens gespeeld. Sneijder heeft wel geteld 1 ding goed gedaan op dat moment, staat hij dan ook niet in de schaduw van Robben? Tegen Costa Rica staat van Persie veel buitenspel, maar dat stonden alle teams, Costa Rica heeft de meeste buitenspel situaties veroorzaakt. Als een echte aanvoerder neemt hij wel de eerste penalty, met de extra druk dat ze 1-0 achterstaan en statistisch gezien de ploeg wint die als eerste begint.
En dan komt Argentinie, Robben heeft al twee wedstrijden niets laten zien, Sneijder het hele toernooi nog niet. Maar zij vinden blijkbaar dat het aan van Persie ligt. En ook tegen Argentinie laten ze het beide niet zien. Sneijder geeft negen keer een voorzet, geen één komt bij een medespeler aan. Robben loopt zich telkens vast tegen drie verdedigers in plaats van de vrije man te zoeken. Bij één van die pogingen staat van Persie 10 meter naast hem compleet vrij. Het enige schot op doel komt op naam van Robben en is zijn mislukte afstand schot. Kuijt als linksback zorgt ervoor dat er geen enkele keer een aanvalskant van links komt, trapt alle ballen richting het middenveld en 6 Argentijnen. Van Persie ziek en wel legt in tussen de grootste afstand van iedereen af in de eerste helft, de tweede helft blijven maar een paar spelers hem enkele meters voor. Sneijder die de spelverdeler is moet blijkbaar de meeste afstand afleggen in het hele toernooi, terwijl hij er juist staat voor de creativiteit en de ballen bij de juiste mensen te krijgen, compleet gefaald dus. Geen enkele steekbal van hem, compleet overschaduwt in lange ballen door andere spelers, één van de laagste geslaagde passen percentages van het team en zoals gezegd geen enkele voorzet was op een Nederlandse speler. Uiteindelijk heeft ie alleen tegen Spanje een goede wedstrijd gehad, de rest van de tijd wordt hij overschaduwd door Blind en Depay of voegt niets toe.
Maar Sneijder heeft blijkbaar wel het lef om dan tegen van Gaal te zeggen, he kan die van Persie er niet uit? Als hij dan echt zo met het lot van het team begaan is vraagt hij of die op de bank kan beginnen want hij kan er niets van dit toernooi.
Zelfde geldt voor Robben, ook geen ruk bijgedragen de afgelopen wedstrijden, steevast te laat bij het uit de catacomben komen. Geeft ook aan hoeveel respect hij voor het team heeft en hoe hij zijn positie ziet. Ze wachten maar op mij. Toch is hij volgens velen uitgegroeid tot de leider van het team, de echte aanvoerder. En zoals het een echte aanvoerder betaamt, nam hij de eerste... Oh wacht Vlaar nam de eerste penalty tegen Argentinie. Zoals Robben, ook zonder weet dat Huntelaar de laatste 5 penalties gemist had, liever had dat Huntelaar hem nam. Maar het mag wel duidelijk zijn dat Robben dat deed omdat hij te laf was hem zelf te nemen op zon cruciaal moment, net zoals hij nu dus ook weer te laf was. Die peptalk van hem was trouwens gewoon denigrerend voor de verdedigers, geen fouten maken, geconcentreerd blijven.. Bedankt Robben, daar waren ze zelf niet opgekomen. Wij winnen de wedstrijd van voren.. oh goed gedaan Robben. Geen schot op doel gehad, wel drie keer de bal verloren en drie keer door een eigen fout. Overigens heeft Robben het vaakst de bal verloren door een eigen fout.
Het is wel duidelijk dat de schuld op van Persie afgeschoven wordt, maar de camera geile Robben en Sneijder worden buitenschot gehouden want die zitten zo graag opschoot bij Jack van Gelder.
Over van Persie's aanvoerderschap:
quote:
'Dan zie je ook hoeveel spirit er in deze groep zit', aldus aanvoerder Robin van Persie tegenover De Telegraaf. 'Daarom hoop ik dat Jordy Clasie zijn speelminuten krijgt. Hij is de enige die nog niet heeft gespeeld, maar het is alleen maar goed als iedereen het gevoel heeft dat hij belangrijk kan zijn. Jordy verdient dat ook.'
Van Persie sprak met Daryl Janmaat nadat hij gepasseerd werd door de bondscoach. 'Ik vind het belangrijk in het hele proces van nog beter worden. Daarom heb ik ook met Daryl Janmaat gesproken nadat hij voor de wedstrijd tegen Mexico was gepasseerd. Uit eigen ervaring weet ik hoe zoiets werkt. Maar gelukkig is Daryl sterk. Ik maak me ook over hem geen zorgen.'
quote:
Aanvoerder Robin van Persie speechte voor zijn ploegmakker. Hij noemde Kuyt onder meer 'een voorbeeld voor jong en oud' en zei ook 'als iemand het verdient, dan is hij het wel'.
'Ik speel al tien jaar met Robin in het Nederlands elftal', zei Kuyt. 'We hebben na al die jaren een hele goede band opgebouwd. Als je zulke mooie woorden van iemand als Van Persie krijgt, dan doet dat wat met je. Ik kreeg er kippenvel van.'
quote:
Voor invaller Memphis Depay, die de winnende maakte, had Van Persie niets dan lof. "De tweede helft gingen we naar ons eigen systeem en toen viel Memphis fantastisch in. Eerst een assist en daarna zijn schot. Daar ben ik heel blij mee."
Een echte leider hoeft niet constant in de spotlights te staan.
Maar goed het hele verhaal is al ontkracht door van Gaal en kuijt en mocht het toch waar zijn, dan weten we waarom we niet in de finale staan. Omdat Sneijder en Robben te grote diva's zijn die hun ego niet opzij kunnen zetten voor het team en als het erop aankomt niet de verantwoordelijkheid durven te nemen.