abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:11:42 #26
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_142170442
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:09 schreef Krediax het volgende:

[..]

Ja maar een persoon heeft altijd beter inzicht dan de AI.
Ik bedoel alleen maar met rivals plus national focus kan je dus een base hebben van 6-3-3 wat dus gewoon 3 punten die jij dankzij national focus kan bepalen waar je die extra wilt. En wat dus bij mij bijna altijd op adm zal staan.
Ja, of gewoon 4-4-4, wat ook handig is. Al gaat iedereen in mijn ogen idd sowieso toch voor Admin als focus, meest kostrijke.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_142170637
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:11 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ja, of gewoon 4-4-4, wat ook handig is. Al gaat iedereen in mijn ogen idd sowieso toch voor Admin als focus, meest kostrijke.
Wat dus betekend dat je meer punten hebt dan voor wealth of nations.
Tel daar bij op dat de PP je ook nog eens +0.5 Republic tradition geeft per jaar en je als republiek dus véél meer punten hebt. (al in de nieuwe expansion/patch word de RT geschaald naar je election cycle begreep ik)

Ik hoef geen keuze meer te maken tussen stability, tech of cores. Nu kan alles gewoon, wat ik dus jammer vind.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:18:16 #28
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_142170674
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:17 schreef Krediax het volgende:

[..]

Wat dus betekend dat je meer punten hebt dan voor wealth of nations.
Tel daar bij op dat de PP je ook nog eens +0.5 Republic tradition geeft per jaar en je als republiek dus véél meer punten hebt. (al in de nieuwe expansion/patch word de RT geschaald naar je election cycle begreep ik)

Ik hoef geen keuze meer te maken tussen stability, tech of cores. Nu kan alles gewoon, wat ik dus jammer vind.
We zullen het allemaal wel zien, denk je niet? Patch is nog niet uit dus we weten nog niks. :+
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:20:20 #29
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_142170741
Op zich is dit wel beter, zover ik het heb gelezen. Nu worden je ideas eigenlijk bepaald door je ruler en dat kan je nu toch meer sturen.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_142170759
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:18 schreef Euribob het volgende:

[..]

We zullen het allemaal wel zien, denk je niet? Patch is nog niet uit dus we weten nog niks. :+
Das waar :P
Tot zover mijn betoog over eu4. Nu tijd om wat eu4 te spelen!
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:23:43 #31
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_142170866
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:20 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Op zich is dit wel beter, zover ik het heb gelezen. Nu worden je ideas eigenlijk bepaald door je ruler en dat kan je nu toch meer sturen.
Het zorgde wel voor keuzestress, igg. :P
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:24:51 #32
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_142170917
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:23 schreef Euribob het volgende:

[..]

Het zorgde wel voor keuzestress, igg. :P
ja, klopt. hehe.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 20:39:48 #33
430349 Yum-Yum
Holy Roman Emperor
pi_142182985
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 06:22 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

2e DLC op rij die voor Nederland gemaakt lijkt te zijn. Wanneer krijgen militaristische landen nou eens buffs, fuck die trade en naval
Frankrijk, Oostenrijk, Burgundy etc etc sterker maken? Net of die al niet sterk genoeg zijn :')

Als ze dat doen ga ik wel lekker op een oude patch spelen ofzo.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  zondag 13 juli 2014 @ 18:35:27 #34
430349 Yum-Yum
Holy Roman Emperor
pi_142249015
Wat klopt hier niet :P



Ik heb eens het één en ander uitgeprobeerd met wat nu de beste eenheden combi is.

Als Brandenburg had ik een force limit van 18, toen heb ik een eenheid gemaakt met:

8 infanterie, 8 artillerie en 2 cavalerie.
De volgende eenheden types heb ik gebruikt: Longbow infanterie, large cast bronze mortar en latin knights.

Ik wil niet veel zeggen, maar nadat ik dit had doorgelezen (http://www.eu4wiki.com/Army) ben ik er eens mee gaan experimenteren. En het is een heel groot verschil met de leger combinatie die ik altijd maak, namelijk:
10 infanterie, 6 cavalerie en 2 artillerie

Dus de 10 infanterie voor de aanval, de 2 cavalerie voor op de flanken en de 8 artillerie als tweede rangs vuurlinie. Zelfs toen The Hansa een leger van 23 had met een 1 ster generaal en ik een leger van 18 met ook een 1 ster generaal won ik het nog van ze. (geen river crossing of militaire ideeën vrijgespeeld) Brandenburg heeft de Pruisische ideeën, waardoor het land leger al iets beter is maar met mijn oude leger combinatie was dit nooit gelukt om te winnen van een groter leger.

En wat ik ook gelezen heb is dat je veel minder manpower verliest doordat je artillerie het meeste werk laat doen. Je infanterie en cavalerie vallen aan die leiden altijd verliezen, maar omdat de artillerie de meeste verliezen veroorzaakt aan de vijand en de artillerie achter de infanterie en cavalerie staat worden zij door deze eenheden automatisch verdedigd en kan de vijand er met zijn infanterie en cavalerie niet bij. Is je infanterie verslagen dan ben je de lul want artillerie krijgt een dikke - modifier wanneer ze er alleen voor staan.

''Artillery can fire from the second line, and therefore can vastly increase the effectiveness of an army.''

''Artillery defends first line units from attacks with half of its defense points in the corresponding battle phase.''

En met de combinatie houd je de manpower verliezen ook laag, na het gevecht met The Hansa had ik 5k verliezen geleden. En na het laden van de savegame heb ik aangevallen met mijn oude combinatie en toen was mijn leger verslagen en had ik 13k verliezen.

Het enigste nadeel van artillerie is, ze zijn duur. Elke eenheid kost drie keer zoveel als een infanterie eenheid.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
pi_142249451
Ik gebruik de laatste tijd 10-6-10
Ideaal is geloof ik 6 cavelery (want die kunnen 3 vakjes flaken). De rest van je eerste linie infanterie en je achterste linie artillerie.

Afhankelijk van je combat width pas je dan je verhouding me cav aan.

Persoonlijk gooi ik er dus wat meer inf erbij want die verliezen meer en je art niet.
pi_142251747
Verschilt ook per dominant terrein in de regio hé.
pi_142251858
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 19:47 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Verschilt ook per dominant terrein in de regio hé.
Alleen de combat width toch?
Of zijn er terreinen waar inf/cav/art minder effectief zijn?
pi_142251894
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2014 19:49 schreef Krediax het volgende:

[..]

Alleen de combat width toch?
Of zijn er terreinen waar inf/cav/art minder effectief zijn?
Ja maar je past je samenstelling dus op je combat width aan :P

Geen penalty's voor eenheden idd.
pi_142252441
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 19:50 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Ja maar je past je samenstelling dus op je combat width aan :P

Geen penalty's voor eenheden idd.
Veranderingen van combat width door terrein hou ik nooit rekening mee. Anders is je mountain leger niet optimaal als het op plains vecht.

Of is er ook terrein dat je extra width geeft? Dan moet ik daar misschien wel rekening mee gaan houden als ik echt ga min-maxen :P
pi_142252887
Holy crap! Helemaal geen rekening gehouden met cav verhouding in mijn 10-6-10

Das meer dan 50%! Ach zelf mrt een 25% malus op tactic win ik blijkbaar nog dankzij mun art :P

Ideaal is dus denk ik:
Als combat width is 12 of meer.
Combat width aan inf
6 cav
Combat width aan art

Als combat width is minder minder cav. Of gwn extra inf erin knallen.

Edit: je begint met 15 combat width base. Dus dat moet geen probleem zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door Krediax op 13-07-2014 20:15:30 ]
pi_142253592
Ik ga zelf in het begin altijd 3-1-1, is meer dan zat en cav en art zijn duur.

Later 6-1-5 of 6-1-6, cav is dan alleen nog voor flanking goed en pakt toch zware verliezen.
pi_142254473
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:17 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik ga zelf in het begin altijd 3-1-1, is meer dan zat en cav en art zijn duur.

Later 6-1-5 of 6-1-6, cav is dan alleen nog voor flanking goed en pakt toch zware verliezen.
Art is zeker duur maar het is het ook zeker waard. Als bonus siege je ook nog eens een stuk sneller.
pi_142255606
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:31 schreef Krediax het volgende:

[..]

Art is zeker duur maar het is het ook zeker waard. Als bonus siege je ook nog eens een stuk sneller.
Op het eind wel, in de eerste vijftig jaar dat je art hebt is het als klein land erg duur om meer dan een paar eenheden te onderhouden.

Al speel ik meestal wel kleinere landen waar ik al blij ben als ik +1 draai, Frankrijk of de Ottomanen kunnen natuurlijk veel meer art bouwen.
pi_142262553
Artillery evenveel als combat width, cavalry nooit meer dan 4 en infanterie de combat width + 2/3 extra. :)
Burning bridges gives you so much more
pi_142325392

Dit is mijn beste start ooit. Toen ik een oorlog tegen Oostenrijk begon kreeg ik ineens een generaal met 100 army tradition cadeau, waarmee ik Styria kon lospeuteren. De oorlog tegen Spanje en Portugal is nu aan de gang, ik wil daar op zijn minst Granada vazaliseren. Daarna moet ik Frankrijk, Rusland en GB nog aanpakken, maar ik zit pas in 1509 dus nog genoeg tijd. Iraq is een vazal die ik kan voeden. Ik wil ook Crimea, Algerije, Hedjaz, Perzië en Oekraïne vazaliseren. Kleine landjes met vreemde culturen/ religies probeer ik alleen in te nemen als ze nodig zijn om een groter land in te nemen, mij aanvallen of zijn te diplo-annexen. Anders verspil je tijd, manschappen, monarchpunten en krijg je enorm veel agressiepunten. Op technologiegebied heb ik 7 administratieve, 4 diplomatieke en 9 militaire technologieën ontwikkeld. Ik wil over 25 jaar westernizen en diplo is tot aan level 9/ 10 niet zo heel belangrijk.
pi_142326835
Westernizeren is niet echt de moeite met de Ottomanen, lekker skippen en die monarch points beter besteden.
pi_142349058
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 16:15 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Westernizeren is niet echt de moeite met de Ottomanen, lekker skippen en die monarch points beter besteden.
Aan de ene kant ben je (inclusief stability kosten) zo'n 2750 mp kwijt, aan de andere kant hoef je voortaan 25% minder mp's te betalen aan techs. Dat heft elkaar misschien op, misschien weegt het ene zwaarder dan het andere, dat weet ik niet. Maar je moet ook meewegen dat je zonder techpenalty eerder toegang hebt tot de nieuwste techs. Als je de battle screen goed analyseert merk je dat winst of verlies van oorlogen en het aantal dode soldaten afhangt van piepkleine details. De Ottomanen hebben aanvankelijk sterkere units dan Westerse troepen, maar later zijn Westerse units sterker. Als je dan ook nog eens door de 25% penalty technologisch achterloopt kun je het schudden. Ik denk daarom dat het verstandig is om zo vroeg mogelijk te Westernizen.

Historisch gezien zouden Rusland, Turkije en Japan goedkoper/ sneller moeten kunnen Westernizen, jammer dat Paradox alle niet-Westerse landen op 1 hoop gooit.
pi_142356872
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 01:02 schreef Bilge het volgende:

[..]

Aan de ene kant ben je (inclusief stability kosten) zo'n 2750 mp kwijt, aan de andere kant hoef je voortaan 25% minder mp's te betalen aan techs. Dat heft elkaar misschien op, misschien weegt het ene zwaarder dan het andere, dat weet ik niet. Maar je moet ook meewegen dat je zonder techpenalty eerder toegang hebt tot de nieuwste techs. Als je de battle screen goed analyseert merk je dat winst of verlies van oorlogen en het aantal dode soldaten afhangt van piepkleine details. De Ottomanen hebben aanvankelijk sterkere units dan Westerse troepen, maar later zijn Westerse units sterker. Als je dan ook nog eens door de 25% penalty technologisch achterloopt kun je het schudden. Ik denk daarom dat het verstandig is om zo vroeg mogelijk te Westernizen.

Historisch gezien zouden Rusland, Turkije en Japan goedkoper/ sneller moeten kunnen Westernizen, jammer dat Paradox alle niet-Westerse landen op 1 hoop gooit.
Voordat ze westernizen hebben veranderd had rusland ook events om westernizen makkelijker te maken.

Ik zou niet westernizen btw tegen de tijd dat je zou verliezen van de westerse landen kan je ze al makkelijk hebben door gewoon 2x zoveel mantl te hebben :P

Ohw en ik de expansion die vandaag uitkomt gaan de tacticas moraal etc geleidelijk dus elke level 0.05 tactic ofzo dus is het niet zo erg als je het wat later hebt. Al hebben ze nu wel bonussen voor als je ahead of time bent met diplo en adm tech. Diplo was +20% trade eff dacht ik en adm weet ik niet meer ;)
  woensdag 16 juli 2014 @ 18:04:45 #49
430349 Yum-Yum
Holy Roman Emperor
pi_142369122
Nieuwe patch en Res Publica is uit, maar......

- Truce length now scales to the amount of warscore taken in the peace, from 5 years at white peace to 15 years at 100% warscore.

;(
( ͡° ͜ʖ ͡°)
pi_142369478
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 18:04 schreef Yum-Yum het volgende:
Nieuwe patch en Res Publica is uit, maar......

- Truce length now scales to the amount of warscore taken in the peace, from 5 years at white peace to 15 years at 100% warscore.

;(
Goed voor de verliezer en slecht voor de winnaar dus :D
Zie!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')