Zoals ik al eerder uitgelegd heb is het risico helemaal niet groter.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:35 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nadeel is dat je maar peanuts per maand terugkrijgt, langer risico loopt en uiteraard langer op je geld moet wachten.
Vind de nadelen groter dan de voordeel van 2 kwartjes fee
Ja inderdaad, o.a. omdat de maandelijkse verplichting van de leningnemer significant hoger wordt bij een kortere looptijdquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:21 schreef leolinedance het volgende:
laatste post vorige topic:
[..]
Zoals ik al eerder uitgelegd heb is het risico helemaal niet groter.
quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:21 schreef leolinedance het volgende:
laatste post vorige topic:
[..]
Zoals ik al eerder uitgelegd heb is het risico helemaal niet groter.
Risico is natuurlijk wel groter. Hoewel de kosten per maand lager zijn moet de ondernemer meer betalen over de hele looptijd.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Ja inderdaad, o.a. omdat de maandelijkse verplichting van de leningnemer significant hoger wordt bij een kortere looptijd
Die rente is dermate laag voor een ondernemer dat dat eigenlijk weinig risico oplevert. Tuurlijk heb je gelijk met dat het een risico is dat de onderneming ophoudt, maar dat hoeft niet te betekenen dat je je geld niet terugkrijgt, dat geldt alleen met een faillissement lijkt mij. Bij ziekte of overlijden wordt een gezond bedrijf gewoon overgenomen en loopt alles door.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:27 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
[..]
Risico is natuurlijk wel groter. Hoewel de kosten per maand lager zijn moet de ondernemer meer betalen over de hele looptijd.
Ook is de kans groter dat de onderneming ermee ophoudt door wat voor reden dan ook (ziekte, overlijden, brand, faillissement, whatever). Hoe eerder het geld terug is, hoe minder risico als investeerder.
aan de andere kant is de rente-lasten ook hoger voor de ondernemer en heeft hij dus meer aftrekposten. En een ondernemer die het vertrouwen heeft dat ie sneller kan aflossen kan gemiddeld, verdient ook meer vertrouwen van mijquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:41 schreef Blik het volgende:
Even een voorbeeld aan de hand van het laatste project, lening 60.000, rente 8%
60 maanden: 1208 euro per maand, ¤72480 totaal
48 maanden: 1457 euro per maand, ¤69936 totaal
36 maanden: 1872 euro per maand, ¤67392 totaal
24 maanden: 2706 euro per maand, ¤64944 totaal
12 maanden: 5211 euro per maand, ¤62532 totaal
Je ziet dat de maandlasten explosief toenemen naarmate de looptijd korter wordt, en de totale rentelasten niet exponentieel afnemen. Tuurlijk is het als investeerder fijn als je je geld snel terug hebt, maar de maandelijkse lasten moeten wel op te brengen zijn
Je gaat hier uit van gelijke rente. Met kortere looptijden heb je over het algemeen ook lagere rentes. Dat zou je eigenlijk ook mee moeten nemen.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:41 schreef Blik het volgende:
Even een voorbeeld aan de hand van het laatste project, lening 60.000, rente 8%
60 maanden: 1208 euro per maand, ¤72480 totaal
48 maanden: 1457 euro per maand, ¤69936 totaal
36 maanden: 1872 euro per maand, ¤67392 totaal
24 maanden: 2706 euro per maand, ¤64944 totaal
12 maanden: 5211 euro per maand, ¤62532 totaal
Je ziet dat de maandlasten explosief toenemen naarmate de looptijd korter wordt, en de totale rentelasten niet exponentieel afnemen. Tuurlijk is het als investeerder fijn als je je geld snel terug hebt, maar de maandelijkse lasten moeten wel op te brengen zijn
UIteraard, maar ondernemers kunnen ook makkelijk teveel hooi op hun vork nemen en het toekomstperspectief iets te positief inschattenquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:44 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
aan de andere kant is de rente-lasten ook hoger voor de ondernemer en heeft hij dus meer aftrekposten. En een ondernemer die het vertrouwen heeft dat ie sneller kan aflossen kan gemiddeld, verdient ook meer vertrouwen van mij
Als de ondernemer met de noorderzon vertrekt ben je wel een beetje klaar hoorquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:31 schreef Blik het volgende:
[..]
Die rente is dermate laag voor een ondernemer dat dat eigenlijk weinig risico oplevert. Tuurlijk heb je gelijk met dat het een risico is dat de onderneming ophoudt, maar dat hoeft niet te betekenen dat je je geld niet terugkrijgt, dat geldt alleen met een faillissement lijkt mij. Bij ziekte of overlijden wordt een gezond bedrijf gewoon overgenomen en loopt alles door.
Denk dat het mekaar niet veel zal ontlopen, denk dat met langere looptijd dat het risico wel iets hoger is maar niet significant. Erger vind ik het feit dat ik langer op mijn geld moet wachten, dat staat mij tegenquote:Dus aan de ene kant is het risico lager, en aan de andere kant hoger. Grosso modo zal het qua risico wel ongeveer gelijk zijn
ok, stel ik maak er 7% van (ik heb 2 projecten van 18 maanden met 7% en 7.5%, dus vrij reeel). Dat scheelt een whopping 25 euro per maand, oftewel 300 euro over de hele looptijd bij 12 maandenquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:45 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Je gaat hier uit van gelijke rente. Met kortere looptijden heb je over het algemeen ook lagere rentes. Dat zou je eigenlijk ook mee moeten nemen.
Genoeg voor een gezonde bedrijfsvoering. En dat is best belangrijk vind ik.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:54 schreef µ het volgende:
Het moet toch vrij eenvoudig zijn uit te rekenen wat GvE verdient?
Je weet de kostenstructuur niet, onmogelijk dusquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:54 schreef µ het volgende:
Het moet toch vrij eenvoudig zijn uit te rekenen wat GvE verdient?
Binnenharkt* danquote:Op donderdag 10 juli 2014 12:19 schreef Kirov het volgende:
[..]
Je weet de kostenstructuur niet, onmogelijk dus
Hun jaarrekening zullen ze (GvE) vast wel deponeren bij de KvK. Als iemand dat nu even opvraagt en dan hier plaatst kunnen we zien of de bedrijfsvoering goed is. Inderdaad heel belangrijk.quote:Op donderdag 10 juli 2014 12:19 schreef Kirov het volgende:
[..]
Je weet de kostenstructuur niet, onmogelijk dus
GvE is een VOF tussen twee BV's. Als je de jaarrekeningen opvraagt van deze bedrijven krijg je alleen een verkorte balans te zien.quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:21 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Hun jaarrekening zullen ze (GvE) vast wel deponeren bij de KvK. Als iemand dat nu even opvraagt en dan hier plaatst kunnen we zien of de bedrijfsvoering goed is. Inderdaad heel belangrijk.
Maken die B.V.'s winst of verlies? Niet dat dit heel veel zegt overigens......quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:29 schreef Kirov het volgende:
[..]
GvE is een VOF tussen twee BV's. Als je de jaarrekeningen opvraagt van deze bedrijven krijg je alleen een verkorte balans te zien.
Kan je niet zien, mutatie EV kan door van alles komen.quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:32 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Maken die B.V.'s winst of verlies? Niet dat dit heel veel zegt overigens......
Spreiden is wel het belangrijkste ja. Ik investeer over het algemeen 100 of 200 euro per keer (muv 2 keer). Zit nu op 14 projectenquote:Op donderdag 10 juli 2014 13:28 schreef AQuila360 het volgende:
Volgens mij kun je het beste in elk project 100 euro stoppen, mocht iets mislopen dan maakt dat niet uit.
Bij de kvk is er geen jaarrekening van geldvoorelkaar beschikbaar. Ik heb pas in de quote gelezen dat 2013 het eerste jaar was dat ze winst hebben gemaakt.quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:21 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Hun jaarrekening zullen ze (GvE) vast wel deponeren bij de KvK. Als iemand dat nu even opvraagt en dan hier plaatst kunnen we zien of de bedrijfsvoering goed is. Inderdaad heel belangrijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |