abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142042409
Discussieër hier over het Belgische nationale team, ook wel de Rode Duivels genoemd. Wees volwassen en respecteer ieders mening.
L
Vlag van België:

Kaartje van België:

Het Belgische voetbalteam op het WK:

Het Belgische volkslied in de 3 officiële talen:

Stand op het WK 2014:

Speelschema Laatste 16:

Juichen voor de Belgen!!
pi_142042584
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 12:55 schreef opreis het volgende:

[..]

Dat de belgen daar tussen staan komt in mijn ogen dus ook voornamelijk door de gunstige loting die zij hadden. Op voetballend gebied heeft kroatie bijvoorbeeld meer laten zien.

Op plek 6 dus, kwartfinales. Of ga je je nu weer een beroep doen op een gelukkige loting
Kroatië werd in de kwalificatie door België naar de 2e plek verwezen.

Op deze manier zal de kwartfinale het eindstation zijn op het EK of je moet een land als Spanje eerder in het toernooi komen of in de kwartfinale (of daarvoor) de wind wat mee hebben of bv. een Hazard hebben die wel in topvorm is, het falen van grote landen. Toevalligheden dus.

Met een fatsoenlijke trainer moet je, ook zonder toevalligheden, kunnen gaan voor de halve finale.

[ Bericht 1% gewijzigd door Halcon op 08-07-2014 13:06:10 ]
  dinsdag 8 juli 2014 @ 12:59:44 #3
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_142042604
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 12:50 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat wordt nu verdedigd met "hij heeft geen cruciale fouten gemaakt". Dat klopt wel, maar dat zou natuurlijk niet de norm moeten zijn. Het zou er nog eens bij moeten komen dat hij wel cruciale fouten zou hebben gemaakt. Het opstellen van Van Buyten voer ik op als onderbouwing voor mijn stelling dat bepaalde spelers hoe dan ook moeten spelen bij Wilmots.
Mwah, Van Buyten is toch iemand met tonnen ervaring op internationaal niveau, waarom zou je zo iemand niet meenemen?

Je theorie klopt trouwens niet helemaal, want een paar maanden voor het WK heeft Wilmots Timmy Simons toch uit de kern gezet en uiteindelijk niet meegenomen naar het WK. Dat was een beetje hetzelfde verhaal als met Van Buyten: veel ervaring, belangrijk voor de groep et cetera. Maar Wilmots durft dus wel degelijk zo'n beslissingen te nemen.
pi_142042705
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 12:59 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Mwah, Van Buyten is toch iemand met tonnen ervaring op internationaal niveau, waarom zou je zo iemand niet meenemen?

Je theorie klopt trouwens niet helemaal, want een paar maanden voor het WK heeft Wilmots Timmy Simons toch uit de kern gezet en uiteindelijk niet meegenomen naar het WK. Dat was een beetje hetzelfde verhaal als met Van Buyten: veel ervaring, belangrijk voor de groep et cetera. Maar Wilmots durft dus wel degelijk zo'n beslissingen te nemen.
Meenemen, ok, maar per definitie opstellen is een wat ander verhaal.

Simons speelt bij Club Brugge. Dat kon simpelweg echt niet meer, zeker niet als je ook Witsel, Fellaini, Defour, Dembele en Nainggolan als verdedigende middenvelders tot je beschikking hebt. Neem je Simons mee, dan heb je er al 3 die je meeneemt "voor de groep".
  dinsdag 8 juli 2014 @ 13:06:53 #5
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_142042929
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:02 schreef Halcon het volgende:

[..]

Meenemen, ok, maar per definitie opstellen is een wat ander verhaal.

Simons speelt bij Club Brugge. Dat kon simpelweg echt niet meer, zeker niet als je ook Witsel, Fellaini, Defour, Dembele en Nainggolan als verdedigende middenvelders tot je beschikking hebt. Neem je Simons mee, dan heb je er al 3 die je meeneemt "voor de groep".
Maar Van Buyten behoort volgens de statistieken tot de beste spelers van de duivels (zelfs van het toernooi tot en met de kwartfinales, 14e plaats), dus logisch dat hij opgesteld wordt + hij was ook fit, hij heeft zich bewezen en meer kan je niet verwachten van een speler fin de carrière. Ik denk niet dat er zo veel betere keuzes zijn.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 13:08:26 #6
15600 BB-King
Long live the King!
pi_142042996
Wat zijn ze er toch mee bezig he?
http://wk.voetbalkrant.co(...)ranking?ref=rel_news

Zelfs nu ze thuis zijn, toch nog zoeken naar een mogelijkheid dat ze boven ons in de ranking staan. :')
Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
pi_142043096
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:06 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Maar Van Buyten behoort volgens de statistieken tot de beste spelers van de duivels (zelfs van het toernooi tot en met de kwartfinales, 14e plaats), dus logisch dat hij opgesteld wordt + hij was ook fit, hij heeft zich bewezen en meer kan je niet verwachten van een speler fin de carrière. Ik denk niet dat er zo veel betere keuzes zijn.
Van Buyten heeft het goed gedaan inderdaad. Vier van de vijf tegenstanders hadden ook weinig aanvallende intenties natuurlijk.

België heeft voldoende CV's van niveau. Het probleem zit 'm eerder in de backs. Speel je achterin met 4 verdedigers, dan moet je toch minimaal 2 echte backs meenemen. Nu had hij er eentje bij zich. Dat is te weinig, zeker als je vast blijft houden aan 4 verdedigers (waarvan 2 backs).
  dinsdag 8 juli 2014 @ 13:15:21 #8
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_142043319
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

Van Buyten heeft het goed gedaan inderdaad. Vier van de vijf tegenstanders hadden ook weinig aanvallende intenties natuurlijk.

België heeft voldoende CV's van niveau. Het probleem zit 'm eerder in de backs. Speel je achterin met 4 verdedigers, dan moet je toch minimaal 2 echte backs meenemen. Nu had hij er eentje bij zich. Dat is te weinig, zeker als je vast blijft houden aan 4 verdedigers (waarvan 2 backs).
Vertonghen reken ik toch ook als een back hoor, die doet zijn werk daar prima. Kan ook centraal spelen inderdaad, maar ik vind dat hem weinig te verwijten valt (behalve dan die strafschopfout tegen Algerije). Hij komt niet voor niks uit de Ajax-school, heeft mooie rushes naar voren, levert voorzetten af,...

En we hadden natuurlijk pech dat Van Den Borre zich blesseerde.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 13:15:50 #9
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_142043334
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

Hebben we eigenlijk wel een linkerback die het beter zou doen dan Vertonghen? Rechts hebben we nog Vanden Borre en eventueel Cavanda, maar links kan ik niet veel verzinnen.
pi_142043389
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:15 schreef DarkAccountant het volgende:

[..]

Vertonghen reken ik toch ook als een back hoor, die doet zijn werk daar prima. Kan ook centraal spelen inderdaad, maar ik vind dat hem weinig te verwijten valt (behalve dan die strafschopfout tegen Algerije). Hij komt niet voor niks uit de Ajax-school, heeft mooie rushes naar voren, levert voorzetten af,...

En we hadden natuurlijk pech dat Van Den Borre zich blesseerde.
Ik vind hem meer een centrale verdediger dan een back. Hij is als back wel beter dan Alderweireld dat het is. Tegen Algerije wel een fout gemaakt en ook tegen Argentinië zag hij er bij de tegengoal niet best uit.

Vanden Borre was pech, maar dat wordt pas vervelend als je verder geen backs hebt meegenomen naar het WK. Je mag 23 spelers meenemen omdat er weleens spelers geschorst / geblesseerd zijn. Dan kun je beter een extra back meenemen i.p.v. een overvloed aan CV's.

[ Bericht 4% gewijzigd door Halcon op 08-07-2014 13:25:47 ]
pi_142043539
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:15 schreef kl1172 het volgende:

[..]

Hebben we eigenlijk wel een linkerback die het beter zou doen dan Vertonghen? Rechts hebben we nog Vanden Borre en eventueel Cavanda, maar links kan ik niet veel verzinnen.
Er is weinig keuze, daarom zet hij daar, denk ik, ook centrale verdedigers neer.

Op links kom je dan uit op Tshimanga, Pocognoli, L. de Bock... dat soort spelers. Ik ben er niet allemaal direct fan van, maar het zijn wel spelers die gewend zijn als linksback te spelen.
pi_142043747
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:08 schreef BB-King het volgende:
Wat zijn ze er toch mee bezig he?
http://wk.voetbalkrant.co(...)ranking?ref=rel_news

Zelfs nu ze thuis zijn, toch nog zoeken naar een mogelijkheid dat ze boven ons in de ranking staan. :')
:D _O-

Dat is niet meer eens verhuld.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 14:30:13 #13
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_142046587
Januzaj heeft blijkbaar doodsbedreigingen gekregen van Albanezen en Serviërs omdat hij voor de Belgen heeft gekozen. 8)7 Misschien dat ie daarom niet uit de verf kwam dit WK.
pi_142047019
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:30 schreef kl1172 het volgende:
Januzaj heeft blijkbaar doodsbedreigingen gekregen van Albanezen en Serviërs omdat hij voor de Belgen heeft gekozen. 8)7 Misschien dat ie daarom niet uit de verf kwam dit WK.
Lijkt me sterk eigenlijk. Dat het een rol speelt in een vol stadion in Belgrado of Tirana kan ik me voorstellen, maar nu...

Had hij voor Albanië of Servië gekozen, dan had hij uit de andere hoek ook wel doodsbedreigingen gehad.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 14:44:42 #15
429463 Aertbeliensylvain
'tispreciesofallez
pi_142047187
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:40 schreef Halcon het volgende:

[..]

Lijkt me sterk eigenlijk. Dat het een rol speelt in een vol stadion in Belgrado of Tirana kan ik me voorstellen, maar nu...

Had hij voor Albanië of Servië gekozen, dan had hij uit de andere hoek ook wel doodsbedreigingen gehad.
Doodsbedreigingen krijgen is nu ook weer niet zó alledaags.

Hij moet waarschijnlijk al heel zijn leven allerlei groepen en familieleden zien tevreden te stellen.

Als dat niet lukt en die beginnen zich te roeren, zal dat toch wel een impact hebben. (misschien niet dat hij schrik krijgt, maar gewoon dat hij begint te twijfelen over zijn keuze)
pi_142047450
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:44 schreef Aertbeliensylvain het volgende:

[..]

Doodsbedreigingen krijgen is nu ook weer niet zó alledaags.

Hij moet waarschijnlijk al heel zijn leven allerlei groepen en familieleden zien tevreden te stellen.

Als dat niet lukt en die beginnen zich te roeren, zal dat toch wel een impact hebben. (misschien niet dat hij schrik krijgt, maar gewoon dat hij begint te twijfelen over zijn keuze)
Die omgeving en met name zijn vader zitten al een tijd te pushen natuurlijk om een bepaalde keuze te maken. Ik geloof niet zo dat hij er op een training of eenmaal in een wedstrijd (niet tegen Kosovo, Albanië of Servië) heel erg mee bezig zal zijn.

Hij kan nog altijd voor Kosovo kiezen. Albanië, Engeland, Turkije en Servië zijn uitgesloten, maar dat waren ze voor hem volgens mij sowieso al. Er was al gezegd dat hij sowieso nooit voor Servië zou spelen. Een Albanese Kosovaar die voor Servië kiest, dat zou ook wel apart zijn. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Halcon op 08-07-2014 14:58:13 ]
pi_142079009
:D
pi_142105308
Allemaal de schuld van die verdomde Argentijnen dat 'we' zo plots uit het WK-toernooi lagen: aan die conclusie hield Marc Wilmots dus ook na een nachtje piekeren vast. Als analyse was het mager, grotesk zelfs, want als je verliest, ligt het meestal aan een tegenstander. Van zelfkritiek viel weinig te bespeuren bij de bondscoach. Niet in de ontgoocheling direct na de uitschakeling, en nog steeds niet een etmaal later.

Wilmots was niet onder de indruk geraakt van de Argentijnen, wat hij zonder Lionel Messi toch maar een gewone ploeg vond, die bovendien bang was geweest van de zijne en die, mocht het op verlengingen zijn aangekomen, zeker aan krampen ten onder was gegaan. Oh ja, en ook de scheidsrechter had niet meegewerkt. België verloor met 1-0 en het lag aan alles en iedereen, behalve aan Marc Wilmots en de Rode Duivels.

KMO'tjes scherp houden

Een Facebookvriend merkte op dat de bondscoach vooral op micro-mentaal vlak (iedere speler als afzonderlijk KMO'tje scherp houden) en op macro-mentaal vlak (het vertrouwen van de spelers in elkaar en van heel België in het product Rode Duivels vrijwaren) groots werk had verricht. Voetballen kunnen onze in de grootste competities spelende internationals immers toch al. Agree, peoplemanagement is een grote kwaliteit van de moderne coach geworden en voor zover het vanuit België kon worden beoordeeld, heeft Marc Wilmots het op dat vlak puik gedaan.

Een beetje voetbaltactische branie blijft niettemin aanbevelenswaardig en dat viel tegen: op geen enkel moment in de wedstrijden was zijn hand zichtbaar. Spits voor spits, rechtsbuiten voor rechtsbuiten: Wilmots' wissels waren voorspelbaar en grepen nooit in op de veldbezetting. Op twee keer na dan toch: tegen Algerije en Argentinië, toen hij respectievelijk Marouane Fellaini en Daniel Van Buyten in de spits joeg en voor de opportunistische lange bal koos. Met wisselend succes.

Marc Wilmots © REUTERS

Op de counter

Misschien zijn we nog altijd Belgischer dan we dachten. Deze generatie Rode Duivels presenteert zich als wereldveroveraars, maar hun beste voetbal in Brazilië speelden ze op de counter. Winning goal tegen Algerije, tegen Rusland, tegen Zuid-Korea? Stuk voor stuk in de omschakeling, het moderne eufemisme voor de counter. Het schoentje knelde in balbezit. Het ontbrak de Rode Duivels aan ideeën.

Zelfs bij de stilstaande fases viel het op, maar daar werd dan ook niet op getraind. "Het brengt je ploeg niet vooruit, daar ben ik zeker van", zei Marc Wilmots met hetzelfde aplomb waarmee hij eerder een psycholoog in zijn staf flauwekul had gevonden. Had hij dan niet op een blauwe maandag in Keulen een cursus psychologie gevolgd? Dat kon volstaan. Waarmee hij eigenlijk in één moeite door iedereen die ooit vijf minuten naar een voetbalwedstrijd keek, tot kenner van het spelletje promoveerde. Journalisten, bijvoorbeeld.

Trainen op details

Wilmots maakte zijn statement over de stilstaande fases luttele ogenblikken nadat hij zijn onverschilligheid voor de prestaties van Argentinië en Brazilië nog eens kracht had bijgezet. Hadden die Brazilianen Colombia dan niet pas opzij gezet dankzij een hoekschop en een vrije trap? Twee stilstaande fases, godbetert. "Het gaat om details", zei hij nog. Als dat waar is, is het simpel: werk eraan, aan die details - een hoekschop, bijvoorbeeld.

Een clevere assistent was hier zeker bij van pas gekomen, maar ook Vital Borkelmans is vooral een toffe peer en niet de trainingstechnische en tactische toegevoegde waarde die een gevoelscoach als Wilmots nodig heeft. Twee vergelijkbare coaches: het maakt elkaar niet sterker. Het is niet geruststellend dat niemand bij de KBVB dit manco in de verder rijkelijk gestoffeerde staf van Wilmots in de gaten had.

Louis van Gaal © Belga Image

Geluk afdwingen

De verwachtingen in de Rode Duivels waren groot. Bij de spelers zelf, op het thuisfront, in de rest van de wereld. In Nederland gaf niemand een eurocent om de kansen van Oranje. Toch staat de ploeg van Louis van Gaal en niet het verzamelde talent van Marc Wilmots morgen in de halve finales. België had de jongste selectie van alle kwartfinalisten. Van de twintig gebruikte spelers verdiende er slechts één zijn boterham in de Belgische Jupiler Pro League: Anthony Vanden Borre, een invaller. Nederland staat tussen de beste vier van de wereld met een halve ploeg basisspelers uit de Nederlandse eredivisie. Hoezo, ervaring?

Geluk dwing je af, toch volgens het versleten voetbalcliché. Maar 'iets afdwingen' is een werkwoord: je moet daar iets voor doen. Geluk komt niet uit de lucht vallen. Van Gaal dwong het af, Wilmots niet. Hij trainde niet eens op hoekschoppen, that says it all. Oranje en de Rode Duivels deelden het matige voetbal en de goede resultaten. Maar bij Oranje was en is ondanks alles een (vak)man met een plan aan het werk. Zijn team doet wat hij wil dat het doet. Dat lag bij de Belgen net iets anders.

Jongste bondscoach

Van Gaal heeft nu al het maximum gehaald uit een matige verzameling voetballers. Een gevoel dat niet leeft in België. De Rode Duivels speelden één goede wedstrijd, tegen de naïefste voetbalnatie van het toernooi en ver daarbuiten. Een ronde later was het over. Wilmots voerde de jeugdige leeftijd van zijn selectie aan als excuus. Dit WK was een leerschool, the best is yet to come.

Misschien geldt dat ook wel voor hemzelf. Met zijn 45 jaar was de Belgische bondscoach de jongste in de knock-outfase van dit WK. De op drie na jongste van het hele toernooi zelfs. Louis van Gaal is 62. Een verschil van 17 jaar ervaring.

Sportmagazine.be
  woensdag 9 juli 2014 @ 19:31:24 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_142105581
De Belgische corners waren om te huilen. Train daar eens een beetje op.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_142105626
Blijft Wilmots bondscoach trouwens?
pi_142105665
Verschil tussen van Gaal en Wilmots is natuurlijk lang niet enkel ervaring. Er zit ook nog wel een verschil in behaalde resultaten. Van Gaal heeft wel bewezen een topcoach te zijn. Wilmots heeft nog niet eens echt bewezen een veelbelovend talent te zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 9 juli 2014 @ 19:35:15 #22
38496 Perrin
pi_142105764
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 19:33 schreef Monolith het volgende:
Wilmots heeft nog niet eens echt bewezen een veelbelovend talent te zijn.
Er waren iig genoeg zwakke punten in het Belgische team waar een trainer duidelijk wat aan kan doen.
pi_142107060
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 19:35 schreef Perrin het volgende:

[..]

Er waren iig genoeg zwakke punten in het Belgische team waar een trainer duidelijk wat aan kan doen.
Hey kan jij als mod even de TT aanpassen van dit topic?
WK / [Halve finale @ 09/07/14 - 22:00] Nederland v Argentinië #3

Moet uiteraard Nederland - België zijn.

woensdag 9 juli 2014 @ 20:03:31 #24
38496 Perrin
pi_142107148
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 20:01 schreef Nober het volgende:

[..]

Hey kan jij als mod even de TT aanpassen van dit topic?
WK / [Halve finale @ 09/07/14 - 22:00] Nederland v Argentinië #3

Moet uiteraard Nederland - België zijn.

Was 't maar NL - BE :9

Nu moeten we tegen die verdraaide Argentijnen. Die gaan zeker en vast hun beste match van het toernooi spelen. :N
pi_142107472
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 19:32 schreef Vasion het volgende:
Blijft Wilmots bondscoach trouwens?
Helaas wel. :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')