abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141888510
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 14:10 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Bij de eerste keer bloedprikken kijken ze altijd naar je bloedgroep en rhesusfactor. En of je aids hebt :Y
_O-

lekker ding :D

ook of je syfilis hebt <3
:)
  vrijdag 4 juli 2014 @ 14:31:57 #102
149959 SQ
snelle trees
pi_141888636
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 14:28 schreef mignonne het volgende:

[..]

_O-

lekker ding :D

ook of je syfilis hebt <3
ja maar toch, je zal er maar achter komen :') dat je voor de uitslag van je NPM naar de VK gaat...

"Mevrouw, we hebben goed nieuws en slecht nieuws... de baby is gezond, maar u heeft aids :{ "
disclaimer
pi_141889127
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 14:31 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ja maar toch, je zal er maar achter komen :') dat je voor de uitslag van je NPM naar de VK gaat...

"Mevrouw, we hebben goed nieuws en slecht nieuws... de baby is gezond, maar u heeft aids :{ "
mja.
Wrang maar waar, het gebeurd.
  vrijdag 4 juli 2014 @ 14:50:07 #104
149959 SQ
snelle trees
pi_141889237
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 14:47 schreef mignonne het volgende:

[..]

mja.
Wrang maar waar, het gebeurd.
ja, verschrikkelijk lijkt me dat :X
disclaimer
pi_141889361
Jamaar, als jij als zwangere zijnde aids hebt, kan je toch niet zeggen dat de baby gezond is?
  vrijdag 4 juli 2014 @ 14:54:32 #106
149959 SQ
snelle trees
pi_141889400
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 14:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Jamaar, als jij als zwangere zijnde aids hebt, kan je toch niet zeggen dat de baby gezond is?
oh jawel. Een vrouw met aids kan een aidsvrij kind krijgen! Virus komt namelijk niet bij de baby!
disclaimer
pi_141889450
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 14:50 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ja, verschrikkelijk lijkt me dat :X
ook zo'n verhaal...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 4 juli 2014 @ 14:57:36 #108
149959 SQ
snelle trees
pi_141889487
:o en wat kan dat voor complicaties geven?
disclaimer
pi_141889552
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 14:53 schreef Sunshine1982 het volgende:
Kinderen worden in principe pas bij de bevalling besmet. En als de viral load heel laag is, dwz als het virus behandeld wordt met medicatie en het slaat aan, dan is de kans op besmetting heel klein. Er wordt dan gezorgd voor een zo a-traumatisch mogelijke bevalling, dus zonder knip en al helemaal zonder tang of vacuum en het liefst wil je ook dat het kind zo kort mogelijk in het baringskanaal is.

Na de bevalling komt kind niet bij moeder maar wordt het kind eerst in bad gedaan en moeder moet zich opfrissen (douchen dus) bed wordt verschoond en daarna kan baby bij moeder.

Maar goed dat is dus wel hier in NL, en omdat we in NL alle zwangeren op HIV testen. Dan ben je er in principe al in de 12e week bij om de behandeling te starten en te zorgen voor lage viral load etcetera.
pi_141889587
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 14:57 schreef Stormqueen het volgende:
:o en wat kan dat voor complicaties geven?
1/3e van de baby's wordt besmet.
En kan zorgen voor miskraam of vroeggeboorte maar ik dacht dat het in zulke gevallen vooral om een langer bestaande infectie ging.
pi_141889624
Oh aha. Ooit op TLC een aflevering gezien over een hivpatiënte die zwanger was. Moest medicatie tijdens zwangerschap slikken en een keizersnee ondergaan. Met gewoon bevallen was het risico te groot.
pi_141889689
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 15:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Oh aha. Ooit op TLC een aflevering gezien over een hivpatiënte die zwanger was. Moest medicatie tijdens zwangerschap slikken en een keizersnee ondergaan. Met gewoon bevallen was het risico te groot.
kan. in Amerika vinden ze wel vaker wat anders dan hier :P
Bij een eerste kind kan het zijn dat ze dat overwegen hier. Maar over het algemeen hebben ze juist liever geen keizersnede omdat er een grotere kans is op complicaties bij moeder dan én op besmetting van het kind door bloed-contact. Omdat je een snee maakt en dat bloed natuurlijk en kind komt daarlangs naar buiten.
pi_141890033
En stel dat je (klinkt onnatuurlijk, maar het kan) bijv 2 maanden voor UD besmet raakt wat dan? Je hebt geen tijd om te testen aangezien je 3 maanden moet wachten, maar ondertussen kan je wel de baby besmetten toch?

Klinkt vergezocht i know :)
pi_141890065
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 15:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
En stel dat je (klinkt onnatuurlijk, maar het kan) bijv 2 maanden voor UD besmet raakt wat dan? Je hebt geen tijd om te testen aangezien je 3 maanden moet wachten, maar ondertussen kan je wel de baby besmetten toch?

Klinkt vergezocht i know :)
Jup dat kan.
pi_141890215
RIVM voor als je meer wilt lezen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.rivm.nl/Onderw(...)als/Aandoeningen/Hiv
  vrijdag 4 juli 2014 @ 15:25:15 #116
149959 SQ
snelle trees
pi_141890416
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 15:19 schreef mignonne het volgende:
RIVM voor als je meer wilt lezen:
SPOILER
http://www.rivm.nl/Onderw(...)als/Aandoeningen/Hiv
Hoe moet ik dit interpreteren?

quote:
Tussen 2007 en 2009 werden jaarlijks ongeveer 95 zwangere vrouwen positief getest voor hiv, hetgeen overeenkomt met een prevalentie van 0,05% (van der Ploeg et al., 2010). De screening voorkomt jaarlijks naar schatting tussen de 5 en 10 hiv-infecties bij pasgeborenen (Op de Coul et al., 2010).
en

quote:
De kans op overdracht is 13 - 42% als de moeder niet behandeld wordt met antivirale middelen.
Houdt dat in dat een groot deel van de besmette zwangeren de zwangerschap afbreekt?
disclaimer
pi_141890503
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 15:25 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

[..]

en

[..]

Houdt dat in dat een groot deel van de besmette zwangeren de zwangerschap afbreekt?
Geen idee, goeie vragen. :Y
het zou me niet verbazen als dat zo zou zijn.

Ik heb me er destijds ietsje in verdiept omdat ik een bevalling moest begeleiden van een mw met HIV, maar verder strijkt de HIV-besmette zwangere wáy beyond mijn zorggebied, om het zo maar te zeggen. Voor mij houdt het zo'n beetje op bij de mededeling dat iemand HIV heeft. Zelfs als je in een ziekenhuis gaat werken is de kans klein dat je die vrouwen onder zorg krijgt omdat lang niet alle ziekenhuizen deze zwangeren begeleiden.
pi_141891009
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 15:25 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

[..]

en

[..]

Zoals ik het lees heeft het te maken met het wel of niet nemen van medicatie door moeder.
Niet zozeer met het afbreken van de zwangerschap.
  vrijdag 4 juli 2014 @ 15:44:33 #119
149959 SQ
snelle trees
pi_141891057
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 15:42 schreef BlueEyes het volgende:

[..]

Zoals ik het lees heeft het te maken met het wel of niet nemen van medicatie door moeder.
Niet zozeer met het afbreken van de zwangerschap.
Waarom zou je dat in godsnaam willen weigeren :?
disclaimer
pi_141891114
Nou hier dikke domper. Ik doodzenuwachtig naar de VK, mijn favoriete VK zou me prikken en had me gerustgesteld en ik zag het op zich wel zitten. Hoorde ik ineens de stem van de waarneemster, waar ik niet zo'n fijn gevoel bij heb en me niet zo prettig voel, blijkt dat mijn andere VK al weekend heeft :'( :o Ik kreeg bijna een paniekaanval, en huilen enzo. Toen bleek dat ze niet het juiste buisje had, of die waren over de datum en nu moest ze vanmiddag maar bij mij thuis komen prikken. Vingerprik wou ze ook nog doen voor het ijzer, toen ik daarover begon, toen ben ik gaan weigeren, dat zou niet en zou meegenomen worden met de gewone prik :6

En toen was ik de hele dag boos (dat ik niet even op de hoogte was gesteld van de wisseling van de wacht :{w :@ onrealistisch idee misschien maar ze weten hoe bang ik ben en ook dat het met deze minder klikt). En misschien komt ze vanmiddag niet eens want er was iemand aan het rommelen en ze had overal afspraken en het moet vandaag of morgen. Mijn man vroeg waarom het niet gewoon in het priklab kon van het ziekenhuis, die kunnen tenminste prikken, en ik voorzie dat ze dus mis gaat prikken :+ Ik ben nu net een klein kind, wil dat die andere VK me komt prikken, boeeeh :(
pi_141891157
Je wilt niet weten hoe een taboe het is in sommige culturen.
Schaamte dat om de hoek komt kijken, verstoten worden door de (kerk)gemeenschap en dus verzwijgen en hoofd in het zand steken.
Denken/hopen/bidden dat het gewoon over zal gaan. Allerlei toestanden met 'heksenmeuk'
Ik heb het hier nu vooral niet over de autochtone NLer zoals je wel begrijpt.
pi_141891161
maar het rekensommetje komt ook niet helemaal uit. Als je 95 vrouwen zou hebben die de zw.schap uitdragen en een besmettingsgraad van 13-42% zonder medicatie dan komt dat neer op een potentiële besmetting van 12 tot 40 kinderen ongeveer. Maar er worden er maar 5-10 voorkomen uiteindelijk.

Niet iedereen draagt zn zwangerschap uit, dat zal er absoluut bijhoren. Niet bij iedereen zal de therapie aanslaan, maar dan nog vraag ik me af waar het verschil in zit. Is dat omdat de besmetting toch gewoon slecht te voorkomen is ondanks adequate behandeling met medicatie? Of breken er toch vrouwen die zw.schap af?

Ik weet het niet. Wel interessant.
pi_141891204
oh en dat ook. Het taboe is enorm!

Bij 'mijn' dame kreeg iedereen ook uitdrukkelijke instructies om niet te spreken over die HIV, omdat je nooit weet wie er op de hoogte is. De partner over het algemeen wel maar het kan zomaar zo zijn dat hij dan ook de enige is die op de hoogte is. Als je dan gaat vragen terwijl er visite is of mw haar medicijnen al heeft genomen dan kunnen er vragen komen.
pi_141891213
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 15:47 schreef Hilmo het volgende:
Nou hier dikke domper. Ik doodzenuwachtig naar de VK, mijn favoriete VK zou me prikken en had me gerustgesteld en ik zag het op zich wel zitten. Hoorde ik ineens de stem van de waarneemster, waar ik niet zo'n fijn gevoel bij heb en me niet zo prettig voel, blijkt dat mijn andere VK al weekend heeft :'( :o Ik kreeg bijna een paniekaanval, en huilen enzo. Toen bleek dat ze niet het juiste buisje had, of die waren over de datum en nu moest ze vanmiddag maar bij mij thuis komen prikken. Vingerprik wou ze ook nog doen voor het ijzer, toen ik daarover begon, toen ben ik gaan weigeren, dat zou niet en zou meegenomen worden met de gewone prik :6

En toen was ik de hele dag boos (dat ik niet even op de hoogte was gesteld van de wisseling van de wacht :{w :@ onrealistisch idee misschien maar ze weten hoe bang ik ben en ook dat het met deze minder klikt). En misschien komt ze vanmiddag niet eens want er was iemand aan het rommelen en ze had overal afspraken en het moet vandaag of morgen. Mijn man vroeg waarom het niet gewoon in het priklab kon van het ziekenhuis, die kunnen tenminste prikken, en ik voorzie dat ze dus mis gaat prikken :+ Ik ben nu net een klein kind, wil dat die andere VK me komt prikken, boeeeh :(
Misschien idd beter maandag naar het priklab! Gewoon aangeven hoor, want dit gaat straks voor beide partijen stress opleveren en dan wordt het idd een selffulfilling prophecy.
  vrijdag 4 juli 2014 @ 15:51:02 #125
149959 SQ
snelle trees
pi_141891226
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 15:48 schreef BlueEyes het volgende:
Je wilt niet weten hoe een taboe het is in sommige culturen.
Schaamte dat om de hoek komt kijken, verstoten worden door de (kerk)gemeenschap en dus verzwijgen en hoofd in het zand steken.
Denken/hopen/bidden dat het gewoon over zal gaan. Allerlei toestanden met 'heksenmeuk'
Ik heb het hier nu vooral niet over de autochtone NLer zoals je wel begrijpt.
Ja, goed punt.
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')