Opgevroten is geen woord.quote:Op donderdag 3 juli 2014 23:16 schreef wietparkiet het volgende:
[..]
nu ligt er een half opgevroten duif in de tuin
Wuifde / woofquote:
Slaat helemaal nergens op.quote:Op donderdag 3 juli 2014 23:21 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Wuifde / woof
Wat is juist: 'Koningin Máxima woof naar de menigte' of 'Koningin Máxima wuifde naar de menigte'?
De vorm wuifde is het gebruikelijkst, maar woof is niet fout. De meeste woordenboeken vermelden eerst de zwakke vervoeging wuifde - gewuifd en vervolgens de sterke vervoeging woof - gewoven, met de aantekening dat die laatste voor de grap gebruikt wordt. Het Groene Boekje en het Witte Boekje nemen alleen wuifde - gewuifd op. In het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) staat bij wuiven dat dit werkwoord "in latere taal" ook sterk vervoegd werd, wellicht doordat schuiven - schoof - geschoven en buigen - boog - gebogen ook een sterke vervoeging hadden.
De zwakke vervoeging wuiven - wuifde - gewuifd is dus het oudst. Van Dale neemt woof - gewoven op sinds de zevende druk (1950) mét de toevoeging "schertsend". Sterke vervoegingen hebben wel vaker dit effect, zoals in 'Ik heb een horloge van m'n opa georven', 'Heb je nou al die koekjes opgevroten?' en 'Ik heb mijn appel gerolen voor een Mars.' Geërfd, opgevreten en geruild zijn de gewone vormen.
Tl;drquote:Op donderdag 3 juli 2014 23:21 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Wuifde / woof
Wat is juist: 'Koningin Máxima woof naar de menigte' of 'Koningin Máxima wuifde naar de menigte'?
De vorm wuifde is het gebruikelijkst, maar woof is niet fout. De meeste woordenboeken vermelden eerst de zwakke vervoeging wuifde - gewuifd en vervolgens de sterke vervoeging woof - gewoven, met de aantekening dat die laatste voor de grap gebruikt wordt. Het Groene Boekje en het Witte Boekje nemen alleen wuifde - gewuifd op. In het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) staat bij wuiven dat dit werkwoord "in latere taal" ook sterk vervoegd werd, wellicht doordat schuiven - schoof - geschoven en buigen - boog - gebogen ook een sterke vervoeging hadden.
De zwakke vervoeging wuiven - wuifde - gewuifd is dus het oudst. Van Dale neemt woof - gewoven op sinds de zevende druk (1950) mét de toevoeging "schertsend". Sterke vervoegingen hebben wel vaker dit effect, zoals in 'Ik heb een horloge van m'n opa georven', 'Heb je nou al die koekjes opgevroten?' en 'Ik heb mijn appel gerolen voor een Mars.' Geërfd, opgevreten en geruild zijn de gewone vormen.
quote:Op donderdag 3 juli 2014 23:15 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Beetje rare reactie van je moeder.
Morgen ben ik een half uur op centraal, AH to go koffie is naar je wens?quote:
thnx voor het hebben van mn rugquote:Op donderdag 3 juli 2014 23:21 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Wuifde / woof
Het Woordenboek der Nederlandse Taal zal het wel fout hebben ja.quote:
In de spreektaal welquote:
Zie je me zeggen dat het fout is dan?quote:Op donderdag 3 juli 2014 23:25 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Het Woordenboek der Nederlandse Taal zal het wel fout hebben ja.
Genootschap OnzeTaal dacht ik?quote:Op donderdag 3 juli 2014 23:25 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Het Woordenboek der Nederlandse Taal zal het wel fout hebben ja.
Technisch gezien nietquote:Op donderdag 3 juli 2014 23:26 schreef deadprez het volgende:
[..]
Zie je me zeggen dat het fout is dan?
quote:
Dan ben ik bijna in Turkijequote:Op donderdag 3 juli 2014 23:23 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Morgen ben ik een half uur op centraal, AH to go koffie is naar je wens?
met wiequote:
familiebezoek met housesquote:
ben helemaal in de war nuquote:
Nee dat nietquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |