dat idd, elk jaar heeft zijn leuke en minder leuke dingen.quote:Op zondag 29 juni 2014 19:22 schreef Leandra het volgende:
Het soort opvoeden verandert met de jaren, maar het blijft vermoeiend.
Zo erg als het eerste jaar kan het niet meer worden hoor.quote:Op zondag 29 juni 2014 21:04 schreef Leandra het volgende:
Kleine kinderen, kleine zorgen.
Grote kinderen, grote zorgen.
Pubertijd...quote:Op zondag 29 juni 2014 21:05 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Zo erg als het eerste jaar kan het niet meer worden hoor.
Anders...quote:Op zondag 29 juni 2014 21:05 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
dat vind ik toch zo'n kutuitspraakquote:Op zondag 29 juni 2014 21:04 schreef Leandra het volgende:
Kleine kinderen, kleine zorgen.
Grote kinderen, grote zorgen.
Geldt dat ook voor pittige dreumesjesquote:Op zondag 29 juni 2014 21:29 schreef Mevr_Mus het volgende:
Pittige peuters zijn makkelijke pubers, toch?
Eh, nee. Temperament raak je meestal niet kwijt...quote:Op zondag 29 juni 2014 21:29 schreef Mevr_Mus het volgende:
Natuurlijkquote:Op zondag 29 juni 2014 21:29 schreef Mevr_Mus het volgende:
o niet?quote:Op zondag 29 juni 2014 21:05 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
grappig. Dit klopt wel ongeveer, in retrospectiefquote:Op zondag 29 juni 2014 22:00 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Volgens Freud komen kinderen met 6 jaar in de latente fase, toch? Dan gaat alle energie en aandacht naar de cognitieve ontwikkeling en staat de persoonlijkheidsontwikkeling op een lager pitje. Dat zou dan betekenen dat we, gemiddeld genomen dan natuurlijk, die jaren kwa opvoeden even zouden moeten kunnen uitrusten/ bijkomen, toch?
Ik vond bij alletwee de eerste 2 jaar een makkie. Zorgen en verzorgen. Over het algemeen vond ik dat heerlijk.
Het meest lastig vind ik het als ze elkaar in de weg zitten, de hele dag. Ik kan daar zelf gewoon niet zo goed tegen.En kwa opvoeden vind ik de kleuterschool tot nu toe bij allebei het meest lastig. Ineens hebben ze allerlei rare fratsen (gek praten, te wild stoeien, strijd met vriendinnetjes, duwen en trekken, stoer doen, enz, enz).
Dus ik hou me vast aan Freud![]()
. En ik merk ook echt al aan mijn dochter dat ze weer meer zichzelf is/ wordt. Heerlijk, zeker thuis heb ik er eigenlijk nooit meer probleempjes mee.
Tussen 9 en 10 ja? Hoe zou je dat nu omschrijven dan? Wat is dat dan? Is dat het prépuberen waar Vicky het ook over heeft?quote:Op maandag 30 juni 2014 07:24 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
grappig. Dit klopt wel ongeveer, in retrospectiefal bleven de stemmetjes enzo. Het werd even beter. Dan zit er tussen 9 en 10 nog een hik. Die vond ik het lastigst
en zo lang ook. Maar sinds ik weet dat het een 'sprong' is kan ik het beter handelen. Nog steeds irritant maar niet expres. Zoiets. En ja. De puberteit. Euh. Ik weet niet of vermoeiend de lading dekt. En ook niet of het nog opvoeden heet. Maar intensief is het wel
Hoe denk je dat ik weet dat t eerste jaar zo erg is?quote:Op zondag 29 juni 2014 22:18 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
o niet?
dan moet jij maar nooit aan kinderen beginnen
de testosteronpiekquote:Op maandag 30 juni 2014 09:51 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Tussen 9 en 10 ja? Hoe zou je dat nu omschrijven dan? Wat is dat dan? Is dat het prépuberen waar Vicky het ook over heeft?
geen idee. Het is een niet thuis zijn in jezelf. Niet kunnen incasseren, huilen, drammen, bokken. Weer beetje terugzakken in jong gedrag. Toen mijn oudste het had twijfelde ik echt aan onze manier van opvoeden. Wat een gedoe. Nummer twee had namelijk precies hetzelfde kort erna. Toen las ik dat het een bekend 'sprongetje' is. Geen idee of het in jongens hoe voed je ze op was of in iets oei ik groei achtigs maar het was een welkome verklaringquote:Op maandag 30 juni 2014 09:51 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Tussen 9 en 10 ja? Hoe zou je dat nu omschrijven dan? Wat is dat dan? Is dat het prépuberen waar Vicky het ook over heeft?
die van 4-6 is het ergst.quote:
Dit.quote:Op maandag 30 juni 2014 10:09 schreef Clubsoda het volgende:
Het eerste jaar vond ik inderdaad heel vermoeiend, dat eindeloze zorgen en altijd paraat staan. Nu met een peuter vind ik opvoeden beduidend uitdagender; zorgen kan nog op de automatische piloot, ik moet nu steeds maar nadenken over wat ik zeg en doe, wat mijn langetermijnplan is met een aanpak, reflecteren op hoe we op elkaar reageren. Maar anderszijds ook veel bevredigender, je krijgt direct respons, je hebt een veel hechter contact en ik vind het ook heel waardevol om zo'n klein mensje door het leven te begeleiden. De testosteronpiek of puberteit moet ik nog even niet aan denken, er zit best wat temperament inje groeit erin mee, hoop ik dan maar
Hoe uitte zich dat dan?quote:Op maandag 30 juni 2014 10:15 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
die van 4-6 is het ergst.niet te vergelijken met de puberteit.
alleen maar willen stoeien,vechten, springen,rennen, de sterkste,de grootste, het beste.quote:
quote:Op maandag 30 juni 2014 10:28 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
alleen maar willen stoeien,vechten, springen,rennen, de sterkste,de grootste, het beste.
Ik geloof niet dat meisjes er veel last van hebben hoor
het is alleen soms ronduit gevaarlijk. Dus je moet ogen en oren overal hebben.quote:Op maandag 30 juni 2014 10:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Herkenbaar, van de neefjes
En nee, ik kan niet zeggen dat ik S nou moeilijker vind. Ook de overgang naar groep 1 niet, eigenlijk. Ja, ze wordt groot, ontwikkelt zich echt enorm, maar dat maakt opvoeden over het algemeen alleen maar gemakkelijk, vind ik. Tot nu toe he!
Oh, de regel hier in huis is 1 waarschuwing en daarna mag hij zich zeer doen, als hij denkt dat hij de waarschuwing moet negeren. Ik grijp alleen in bij echt gevaar.quote:Op maandag 30 juni 2014 10:36 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
het is alleen soms ronduit gevaarlijk. Dus je moet ogen en oren overal hebben.
Een vriendje van oudste beweerde bij hoog en bij laag dat hij sterker was dan auto's dus hij hoefde niet uit te kijken
En laatst hoorde ik een meisje aan een jongetje van 4 heel lief uitleggen dat er achter het clubgebouw Bereklauw staat en dat hij daar beter niet kon spelen (was bij tennis) met een verbeten bekkie schreeuwde hij: ik ben sterker dan de Bereklauw *veegt met mouw door snot* om er zo heen te rennen. Ik kon hem nog net grijpen.![]()
Ik geloof dat echt gevaar nogal eens aan de orde is bij de drie jongens van mijn zusjequote:Op maandag 30 juni 2014 10:44 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Oh, de regel hier in huis is 1 waarschuwing en daarna mag hij zich zeer doen, als hij denkt dat hij de waarschuwing moet negeren. Ik grijp alleen in bij echt gevaar.
onder een auto rennen of een bereklauw knuffelen vallen bij mij wel onder echt gevaar.quote:Op maandag 30 juni 2014 10:44 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Oh, de regel hier in huis is 1 waarschuwing en daarna mag hij zich zeer doen, als hij denkt dat hij de waarschuwing moet negeren. Ik grijp alleen in bij echt gevaar.
Dit.quote:Op maandag 30 juni 2014 10:52 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
onder een auto rennen of een bereklauw knuffelen vallen bij mij wel onder echt gevaar.
De auto wel, de bereklauw niet.quote:Op maandag 30 juni 2014 10:52 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
onder een auto rennen of een bereklauw knuffelen vallen bij mij wel onder echt gevaar.
ik heb eens gezien wat voor brandblaren het oplevert. Geloof me, dat is wél gevaarlijk.quote:
Met vuur spelen heb ik ook altijd overleefd. Je houdt het tóch niet tegen, dus ze kunnen het beter doen als je in de buurt bent.quote:Op maandag 30 juni 2014 10:58 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik heb eens gezien wat voor brandblaren het oplevert. Geloof me, dat is wél gevaarlijk.
je hebt geen idee wat Bereklauw is begrijp ikquote:Op maandag 30 juni 2014 11:02 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Met vuur spelen heb ik ook altijd overleefd. Je houdt het tóch niet tegen, dus ze kunnen het beter doen als je in de buurt bent.
Of je moet inderdaad compleet bovenop je kinderen zitten, maar dat weiger ik. Dat maakt hun jeugd niet leuker.
tuurlijk welquote:Op maandag 30 juni 2014 10:28 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
alleen maar willen stoeien,vechten, springen,rennen, de sterkste,de grootste, het beste.
Oh ja shit!quote:Op maandag 30 juni 2014 10:28 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 30 juni 2014 12:39 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oké Buuf, ik sla het ergens even op voor laterrrrr -p
Ik herken dat testosterongedrag enorm. Hoewel ik het helemaal niet zag aankomen bij mijn lieve, makke jongenskind die nooit moeilijk deed, van roze hield, enzo. Hij geniet van niks meer dan rennen, stoeien en vechten en de rem lijkt zoek. Stoer doen is zeg maar zacht uitgedrukt.
Mijn dochter had ook moeilijke dingetjes hoor, tussen 4 en 6. Van geheel andere orde, maar ook moeilijk. Praten als een babietje, ingewikkeld doen met vriendinnetjes, bij een klein beetje angst volledig in de weiger- en mokmodus. Gelukkig lijkt dat nu voorbij.
En gelukkig speelt dat soort gedrag vooral buitenshuis hier. Thuis lijken ze vooralsnog steeds redelijk snel weer tot zichzelf te komen (zeker in vakanties, dan ebt dat gekke gedrag echt weg).Ah thanksSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.weten we ook weer waar dat vandaan komt
Overigens is het hier nu, met twee meiden dus helemaal je-van-het om te roepen "wie als eerste.... " en "ik heb gewonnen!!" werkelijk álles is een wedstrijd. En dat is héérlijk met 1 kabouter met korte pootjes die overal achteraan dribbelt maar vervolgens wel intens verdrietig in huilen uitbarst dat ze alweer verloren heeeheeeheeeftHet hoort erbij... *adem in adem uit* en ik loop als laatst de trap op/af want ik vind het niet zo erg om laassie te zijn
:)
ja ik zag het idd. Hierachter is een veld nu, braakliggend terrein, met allemaal van die veldbloemen. De meisjes plukken die graag. Toch maar ff goed de ogen open houden dus.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 14:46 schreef debuurvrouw het volgende:
Het is hier dit seizoen ineens vergeven van de berenklauw. Dus het is wmb wel echt serieus aan een issue. Ze zijn ook mooi en plukwaardig enzo
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:13 schreef Kyara het volgende:
De grote, de kleine is fluitekruid (denk ik).
Ik heb nog effies wikipedia erop nageslagen. Jonge berenklauw wordt zelfs gegeten, wist je dat?quote:Op maandag 30 juni 2014 11:05 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
je hebt geen idee wat Bereklauw is begrijp ik
ik zal t onthouden.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:06 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik heb nog effies wikipedia erop nageslagen. Jonge berenklauw wordt zelfs gegeten, wist je dat?En ja, ik had de juiste plant in gedachten. Afspoelen en uit de zon blijven bij contact met het sap is het advies.
En verder niet zo'n drama maken. Jongetjes hebben nou eenmaal neiging tot vallen, meppen, slopen, planten betasten (brandnetel, braam en andere prikplanten zijn ook niet fijn), kauwgom in haar, botten kneuzen of breken en meer van dat soort ongein. In glas vallen is ook zo fijn, dat t ingekapselt raakt en later weer eruit wil.En als moeder kun je niet overal bij zijn en ook niet alles voorkomen...
En ja, ik zie mijn knul ook liever heel en pijnloos...
precies! Van ervaringsdeskundigen leer je het meest over het algemeen.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Verstandig.... dat zijn de tips waar je tenminste wat aan hebt!
Ja... wij als newbies kunnen dat wel gebruikenquote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:41 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
precies! Van ervaringsdeskundigen leer je het meest over het algemeen.
Gevalletje dichtbevolkte randstad zonder groen. Wedden?quote:
Hier precies zo! Wat een ontzettende opluchting trouwens want ze gaf de laatste tijd op haar manier aan, dat ze het toch wel spannend vond en liever kleuter bleef.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:58 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mijn meisje had vanmiddag trouwens proefles in groep 3. Ze was helemaal gelukkig met haar eigen tafeltje met laatje, letterdoos, en andere spulletjes daar.
van mij mag het ook heel snel weer 1 september zijnquote:Op woensdag 2 juli 2014 00:32 schreef geppie het volgende:
Ik ken er nog één Vlindur! Zes weken is ook laaaaaaaaang!!
Dat is mijn vooruitzicht ook omdat ik met verlof ben. En ik ben met mijn 34 weken ook niet heel mobiel e/o fit meer om leuke dingen buitenshuis met haar te doen. Dat is de grootste reden dat ik er tegenop zie. Gelukkig heeft mijn man ook wat vrij kunnen nemen zodat ze iig met papa leuke dingen kan doenquote:Op woensdag 2 juli 2014 08:11 schreef simmu het volgende:
vorig jaar heb ik 6 weken thuis gezeten met jut & jul en dat was ehm, bewerkelijk......
jaja, daarom zie ik hier steeds die boeren hier in de kroeg hangenquote:Op woensdag 2 juli 2014 08:22 schreef lipper het volgende:
Koeien hebben pas veel verzorging nodig. En dat houd nooit op. En er is geen boerendag. Denk daar maar eens een keer aan.
En moeder de vrouw maar bie die koei'n blijv'n hè, t is ook overal t zelfdequote:Op woensdag 2 juli 2014 08:53 schreef simmu het volgende:
[..]
jaja, daarom zie ik hier steeds die boeren hier in de kroeg hangen
Gevalletje tig jaar scouting en geleerd niet te miepen over wat bloed of wat blaren.quote:Op woensdag 2 juli 2014 00:08 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Gevalletje dichtbevolkte randstad zonder groen. Wedden?
Wij wisten al heel vroeg wat berenklauw deed, we speelden er wel bij en om, maar zorgen dat we er nooit invielen. Zelfs met vechten en stoeien gingen we er omheen. Doodeng die dingen
Ach joh, beetje blindheid, wat kan dat kwaadquote:Op woensdag 2 juli 2014 10:51 schreef Moppert het volgende:
Wow.. lekker onverantwoordelijk. Het is niet maar wat bloed of wat blaren.
Persoonlijk zou ik mijn kind wel willen beschermen tegen blindheid, maar hee, bikkels moeten we kwekenquote:Op woensdag 2 juli 2014 10:20 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Gevalletje tig jaar scouting en geleerd niet te miepen over wat bloed of wat blaren.
En check mijn account..ik ben pas een newbie.
Ja hup, bloedblaar op je hoornvlies, niet miepen, boys will be boys!!quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:56 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik mijn kind wel willen beschermen tegen blindheid, maar hee, bikkels moeten we kweken
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 23:06 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik heb nog effies wikipedia erop nageslagen. Jonge berenklauw wordt zelfs gegeten, wist je dat?En ja, ik had de juiste plant in gedachten. Afspoelen en uit de zon blijven bij contact met het sap is het advies.
En verder niet zo'n drama maken. Jongetjes hebben nou eenmaal neiging tot vallen, meppen, slopen, planten betasten (brandnetel, braam en andere prikplanten zijn ook niet fijn), kauwgom in haar, botten kneuzen of breken en meer van dat soort ongein. In glas vallen is ook zo fijn, dat t ingekapselt raakt en later weer eruit wil.En als moeder kun je niet overal bij zijn en ook niet alles voorkomen...
En ja, ik zie mijn knul ook liever heel en pijnloos...
Met al je scoutingervaring toch wiki nog nodig hebben om het risico van een plant te kunnen inschatten?quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:20 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Gevalletje tig jaar scouting en geleerd niet te miepen over wat bloed of wat blaren.
En check mijn account..ik ben pas een newbie.
quote:Op woensdag 2 juli 2014 11:00 schreef Moppert het volgende:
Geeft ze vast ook de action zonnebrand de schuld
*vind ik leuk*quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:56 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik mijn kind wel willen beschermen tegen blindheid, maar hee, bikkels moeten we kweken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |