abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141679357
Over een paar maanden hoop ik afgestudeerd orthopedagoog te zijn. De banen liggen binnen deze sector niet voor het oprapen, zeker niet gezien alle bezuinigingen die er aan komen. Nu kan ik via mijn (studiegerelateerde) bijbaan waarschijnlijk aan een werkervaringsplaats komen.

Liefst zou ik gelijk als orthopedagoog aan de slag gaan natuurlijk, maar ook op de universiteit zelf wordt al aangegeven dat als je na je afstuderen gelijk op niveau aan de slag kunt, dit meestal via een werkervaringsplaats is. Veel afgestudeerden blijven echter lang in een baan onder niveau hangen, en daarna wordt het steeds lastiger om als orthopedagoog aan de slag te gaan. Strategisch gezien zou zo'n werkervaringsplaats dus geen gekke zet zijn.

Maar wat mij er aan tegen staat is dat het eigenlijk weer een stage is, die waarschijnlijk niet of weinig betaald wordt. Op dit moment loop ik 3 dagen in de week stage voor nog geen 2 euro bruto per uur, en daarnaast moet ik dus 3-4 dagen werken om mijn inkomen een beetje aan te vullen. De enige reden dat ik dat vol hou is omdat ik weet dat het nog maar voor even is. Als dat tijdens een werkervaringsplek weer hetzelfde is word ik waarschijnlijk gillend gek. :P

Mijn vraag is; wat zouden jullie doen? Werkervaringsplek, of studiegerelateerde bijbaan uitbreiden? En wie heeft ervaring met een wo werkervaringsplek? Kreeg je betaald? En heeft dit tot een vaste baan geleid?

Op internet kom ik alleen informatie tegen over werkervaringsplaatsen voor langdurig werklozen..
pi_141680115
Kun je niet alsnog een technische studie gaan doen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_141681249
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 14:35 schreef blomke het volgende:
Kun je niet alsnog een technische studie gaan doen?
Ik had een 3.5 voor mn CE voor wiskunde, dus nee :P
pi_141681896
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:15 schreef fh101 het volgende:
Ik had een 3.5 voor mn CE voor wiskunde, dus nee :P
En toch een diploma gekregen??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_141682283
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:34 schreef blomke het volgende:

[..]

En toch een diploma gekregen??
Ja hoor, met een 4.8 voor m'n SE maakte dat gemiddeld afgerond een 4. Voor de rest allemaal zevens en achten of hoger :Y

Maar je hebt niet toevallig ervaring met werkervaringsplaatsen?
pi_141682347
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:46 schreef fh101 het volgende:
en achten of hoger :Y

Maar je hebt niet toevallig ervaring met werkervaringsplaatsen?
Eh, nee. In ons bedrijf kenne ze wel "snuffelstages", maar veel ervaring doe je daarmee niet op. Btw, stages t.b.v. technici. Om ze binnen te halen als ze klaa zijn met hun studie.
pi_141704651
Ik zou kiezen voor de werkervaringsplek. Je bent dan binnen en kunt laten zien wat je kan. Indien er een collega uitvalt (ontslag, zwanger, etc) dan zorg je dat je natuurlijk vooraan staat...
pi_141704703
Ik heb er trouwens ervaring mee... Welke sector wil je werken?
  maandag 30 juni 2014 @ 01:38:54 #9
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_141712457
Werkervaringsplekken zijn toch vaak ook voor 6/9 maanden?
Daarnaast zul je, afhankelijk van je markt, net iets beter worden betaald.
In mijn sector ligt dat op de 800 - 1.000 euro voor een werkervaringsplek, wat geen minimumloon is, maar ook geen stagevergoeding meer.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_141715765
Je hebt stagevergoeding en stagevergoeding (of je werkt gratis). Kan verschillen van 0 tot 4000 euro (netto) per maand...
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_141717913
Mijn vriendin zat enkele jaren geleden in hetzelfde schuitje, maar dan als psycholoog.

Vele vriendinnen van haar zitten nog steeds onder niveau te werken, mijn vriendin heeft toentertijd gekozen om een werkervaringsplek aan te nemen, waarbij ze in eerste instantie 4 uur kreeg uitbetaald per week. (24 werken..) Uiteindelijk is dat langzaam gegroeid om na een jaar een fulltime betaald contract te krijgen. Nu heeft ze ondertussen een vast contract.
Het blijft uiteraard afzetterij om voor een minimaal bedrag voltijd aan het werk te zijn, maar daardoor behoud je wel de kans op een toekomstige baan in je sector. Het is een lastige keuze, dat zal het ook blijven. Verstandig is wel om bij je werkgever te vragen of je in ieder geval cursussen bijvoorbeeld op kosten van de baas zou mogen doen, zodat je je ook verder ontwikkeld.

Maar goed, dit is ook maar N=1...

Succes met je keuzen ;)
pi_141726239
werken op niveau is wel een beetje overrated.

Het is alleen wel een beetje de vraag of die werkervaringsplek ook echt verschil gaat maken. Als je daar garanties voor hebt is het wel de moeite waard. Zo nee kan een toekomstig werkgever het weer interpreteren dat je niet voor jezelf op komt als je voor weinig aan de slag gaat. Of het is precies de verkeerde werkervaring. Als er een interessantere kandidaat komt leg je het alsnog gewoon af.

Alleen aan de andere kant, ik ben wel onder m'n niveau aan de slag gegaan en het blijkt inderdaad lastig om weer "op niveau" te komen. Maar ik heb nu wel geld om mezelf bij te scholen en ben daarin niet afhankelijk van de werkgever. Dus dat is weer het voordeel van een baan "onder niveau" met marktconform salaris. Overigens kun je in een baan onder niveau alsnog heel veel leren, maar dit zal wel op andere vlakken zijn. Het is bijv. een ideale situatie om om te leren gaan met kantoorpolitiek.
pi_141857876
Bedankt voor alle reacties allemaal! Ik reageer wat laat, heb een aantal dagen alleen stage gelopen en lag vervolgens voor 9 uur 's avonds in bent. Ben gesloopt :P

quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 23:10 schreef onderhuurder het volgende:
Ik zou kiezen voor de werkervaringsplek. Je bent dan binnen en kunt laten zien wat je kan. Indien er een collega uitvalt (ontslag, zwanger, etc) dan zorg je dat je natuurlijk vooraan staat...
Klopt, je bent dan natuurlijk in een relatief goede positie om door te schuiven mocht er een plekje vrij komen. Ik vraag me dan wel af wat er gebeurt als er geen vacature komt... Ik wil ook niet eeuwig op die werkervaringsplek blijven hangen natuurlijk ;)

quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 23:11 schreef onderhuurder het volgende:
Ik heb er trouwens ervaring mee... Welke sector wil je werken?
Gehandicaptenzorg.

quote:
15s.gif Op maandag 30 juni 2014 01:38 schreef GSbrder het volgende:
Werkervaringsplekken zijn toch vaak ook voor 6/9 maanden?
Daarnaast zul je, afhankelijk van je markt, net iets beter worden betaald.
In mijn sector ligt dat op de 800 - 1.000 euro voor een werkervaringsplek, wat geen minimumloon is, maar ook geen stagevergoeding meer.
Met zo'n bedrag zou ik prima kunnen leven en is denk ik ook wel realistisch binnen de gehandicaptenzorg. In welke sector zit jij?

quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 10:16 schreef miro86 het volgende:
Je hebt stagevergoeding en stagevergoeding (of je werkt gratis). Kan verschillen van 0 tot 4000 euro (netto) per maand...
Klopt :Y Gezien de sector (gehandicaptenzorg) zal het meer richting 0 dan richting 4000 gaan, maar ik hoef ook zeker niet de hoofdprijs. ;) Ik wil alleen voorkomen dat ik weer zo ontzettend uitgeput raak omdat ik naast een intensieve werkervaringsplek nog eens 2-3 dagen per week moet werken om rond te kunnen komen.

quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2014 11:48 schreef elby1988 het volgende:
Mijn vriendin zat enkele jaren geleden in hetzelfde schuitje, maar dan als psycholoog.

Vele vriendinnen van haar zitten nog steeds onder niveau te werken, mijn vriendin heeft toentertijd gekozen om een werkervaringsplek aan te nemen, waarbij ze in eerste instantie 4 uur kreeg uitbetaald per week. (24 werken..) Uiteindelijk is dat langzaam gegroeid om na een jaar een fulltime betaald contract te krijgen. Nu heeft ze ondertussen een vast contract.
Het blijft uiteraard afzetterij om voor een minimaal bedrag voltijd aan het werk te zijn, maar daardoor behoud je wel de kans op een toekomstige baan in je sector. Het is een lastige keuze, dat zal het ook blijven. Verstandig is wel om bij je werkgever te vragen of je in ieder geval cursussen bijvoorbeeld op kosten van de baas zou mogen doen, zodat je je ook verder ontwikkeld.

Goed om een ervaringsverhaal te horen! Psychologie en Orthopedagogiek zijn wat dat betreft wel vergelijkbaar denk ik; in allebei de sectoren is als starter bijna geen werk te vinden. Die cursussen zijn een goed punt, neem ik mee!

quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 16:06 schreef Daboman het volgende:
werken op niveau is wel een beetje overrated.

Het is alleen wel een beetje de vraag of die werkervaringsplek ook echt verschil gaat maken. Als je daar garanties voor hebt is het wel de moeite waard. Zo nee kan een toekomstig werkgever het weer interpreteren dat je niet voor jezelf op komt als je voor weinig aan de slag gaat. Of het is precies de verkeerde werkervaring. Als er een interessantere kandidaat komt leg je het alsnog gewoon af.

Alleen aan de andere kant, ik ben wel onder m'n niveau aan de slag gegaan en het blijkt inderdaad lastig om weer "op niveau" te komen. Maar ik heb nu wel geld om mezelf bij te scholen en ben daarin niet afhankelijk van de werkgever. Dus dat is weer het voordeel van een baan "onder niveau" met marktconform salaris. Overigens kun je in een baan onder niveau alsnog heel veel leren, maar dit zal wel op andere vlakken zijn. Het is bijv. een ideale situatie om om te leren gaan met kantoorpolitiek.
Een baan onder niveau is ook absoluut geen probleem. Dat heb ik nu en ik vind het echt ontzettend leuk en af en toe heb ik het idee dat ik er meer heb geleerd dan tijdens mijn 5 jaar op de universiteit. Maar uiteindelijk wil ik wel de kans hebben om wel op niveau te gaan werken. Ik ben bang dat wanneer ik te lang blijf hangen in wat nu mijn bijbaan is, ik die kans ook niet meer ga krijgen.

Mocht ik die plek krijgen ga ik in ieder geval wel na wat het toekomstperspectief daarna zou zijn. Goed punt!
  donderdag 3 juli 2014 @ 22:38:18 #14
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_141870192
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:30 schreef fh101 het volgende:
Met zo'n bedrag zou ik prima kunnen leven en is denk ik ook wel realistisch binnen de gehandicaptenzorg. In welke sector zit jij?
Technisch/economisch.
Geen idee hoe de verloning binnen de gehandicaptenzorg is.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')