abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141637938
nog een aantekening ,de nos mevrouw ,zelf deed het in 2 uur ,maar vergeet niet dat dat misschien ook vertraging is van de meneer die de camera vast houdt ,die moet dat zelfde wandelingetje doen met een gewicht op zijn schouders ,misschien ook geluidsman
pi_141637951
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 05:22 schreef b_engeltje het volgende:
nog een aantekening ,de nos mevrouw ,zelf deed het in 2 uur ,maar vergeet niet dat dat misschien ook vertraging is van de meneer die de camera vast houdt ,die moet dat zelfde wandelingetje doen met een gewicht op zijn schouders ,misschien ook geluidsman
Dat helpt alleen maar mee voor de zaak. Lisanne en Kris zullen ook gepauzeerd hebben, onervaren hikers als ze waren, fotootjes maken, keuvelen, even plassen, (bh uittrekken?).

Hoe korter de hike eigenlijk is, hoe dramatischer de zaak en hoe eerder ze bij de Mirador waren van waaraf ze een prachtig uitzicht hadden.

De route naar die mirador is me nog niet duidelijk, wil ik nog wel een keer een kaartje van maken maar voorlopig sloop ik mijn kaartjes die fout waren eruit en de correcte kaart van miura erin.

Die slangen zitten vooral langs de rivier, ze moeten in ieder geval goed gedesillusioneerd geweest zijn want het ene pad "voelt" anders dan het andere pad. Het is -zonder dat pad helaas gezien te hebben, NOSmevrouw- bijna onmogelijk dat het hetzelfde "aanvoelt".

Het is dus niet "zomaar verdwalen in de jungle", het is een simpele afslag missen en daarna niet gevonden worden door luie latinoflikkers (mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen :6 ).

Schandalige zaak dit.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_141638011
OP update, sorry, kon niet in spoiler want er staan spoilers in de OP, lieve Whiskers, gatita, wil je de huidige OP door deze vervangen alsjeblieft? :*

quote:
Voor iedereen die de vindplaatsen op Google Earth/BING wil invoeren, hier de coordinaten (niet exact, bij benadering):

R - rugzak - 8° 52' 59.15'' N ; 82° 24' 20.37" W
S2 - schoen Lisanne en bekken Kris – onbekend
S1 - schoen Kris - ongeveer - onbekend
Mirador - uitzichtpunt - ongeveer, precieze locatie onbekend - 8° 50' 57.75" N ; 82° 25' 02.14" W
Finca Lorenzo - mogelijk de laatste waarneming van Kris en Lisanne, tijd onbekend - 8° 49' 31.04" N ; 82° 25' 18.84" W
Laatste nieuws:

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+
+ Dankzij een oplettende speurder op FOK!, miura, weten we dat de
+ resten en schoenen NIET op 30-35 km stroomAFwaarts lagen, maar
+ juist een paar kilometer stroomOPwaarts. Waar dit precies is, is
+ niet bekend, maar miura heeft een inschattingskaart gemaakt
+
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Betzaida Pittí, onderzoeksleidster, zegt dat men doorgaat met zoeken totdat duidelijk is wat er met Kris en Lisanne is gebeurd (Spaanstalige tekst)
1 - De rugzak zat vastgeklemd tussen de rotsen langs de rivier. - NOS
2 - De rugzak is woensdag gevonden langs de rivier de Culebra in de struiken - nu.nl
3 - "de gevonden rugzak heeft 'sleepsporen' wat doet vermoeden dat de buitenlandse meiden meegesleurd zijn door een van de aanvoerrivieren [...] die in de Changuinola uitmondt." - TVN2
Voorlopig onmogelijk vast te stellen aan de hand van de weinige gevonden resten wanneer Kris en Lisanne omgekomen zijn (Spaanstalige tekst)
Camera maakte foto's totdat de batterijen leeg waren (Spaanstalige video)
Lisanne en Kris kwamen al op zaterdag 29 maart aan in Boquete en hadden dus 2 volle dagen (30 & 31) voordat ze gingen hiken (Spaanstalige tekst)
Vondst rugzak was groot geluk - Feliciano Gonzalez (Nederlands)

Foto's van de camera en resten zijn onderzocht - voorlopige conclusie (John van den Heuvel, RTL Boulevard :') ): enkele dagen rondgelopen tot de fatale dag
• De meisjes schijnen niet geprobeerd hebben te bellen

Kris Kremers (21) - RIP - Lisanne Froon (22) - RIP

Politie bevestigt vondst resten Lisanne Froon
Ook resten Kris Kremers gevonden

Stroomgebied van de rivier de Changuinola, met zij-arm Culebra, hier niet op de foto, waar de rugzak en de resten zijn gevonden

Er zijn 4 opties:

Resten in situ (op dezelfde plaats als waar ze omgekomen zijn) - rugzak niet in situ (getransporteerd)
Resten in situ, rugzak in situ - meiden zijn van rugzak weggelopen omhoog en omgekomen op de plek waar ze gevonden zijn (de schoen kan op een ander moment verloren zijn of door beesten verplaatst)
Resten niet in situ (hogerop verplaatsen kan alleen door dieren, lagerop kan ook door de rivier en regens) rugzak in situ - meiden nog steeds van de rugzak weggelopen
Resten niet in situ, rugzak niet in situ (beide getransporteerd door rivier -rugzak- en beesten -resten)

Kamer Kris en Lisanne:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omgeving:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Verklarende kaartjes vindplaatsen, hellingen en afstanden:

Kaart met mogelijke vindplaatsen schoenen en stoffelijke resten:

SPOILER

Tijdlijn:

1 april 2014
• ochtend - Kris en Lisanne kochten "grote hoeveelheden" antimuggenspray en -melk
• ~13:10 - getuige - lerares van de taalschool heeft ze nog gezien
• ~14:00 - getuige - Casa San Pedro - verkeerde trail opgelopen (Sendero Alto Lino)
• ~14:30-15:00 - getuige - Frank Abadiel Rojas
• ~16:15 - getuige Oliva de Kam - waarschuwde ze NIET naar boven te gaan
• ~16:45? - laatste getuige - Lorenzo Gonzalez
2 april: - 1 dag
• 9:00? - Lisanne en Kris hadden een afspraak met gids Feliciano Gonzalez om op woensdag 2 april naar een aardbeienboerderij en op zaterdag 5 april naar de Volcán Barú te gaan
• ochtend - alarm geslagen door hostel/familie en Feliciano om verdwenen meiden omdat ze niet op de afspraak verschenen
donderdag 3 april - 2 dagen
de Panamese autoriteiten starten een zoektocht, beperkt tot het district Boquete en dus niet in Bocas del Toro
vrijdag 4 april - 3 dagen
het slechte weer verhindert de zoektocht van de autoriteiten
zaterdag 5 april - 4 dagen
• vrijwilligers uit Boquete starten hun eigen zoektocht
x april: - ? dagen
• Kris en Lisanne komen onder raadselachtige omstandigheden te overlijden

26 mei: - 55 dagen
• John van den Heuvel reist af naar het gebied in Panama
.
.
.
woensdag 11 juni - 72 dagen
• rugzak van 1 van de dames (wie?) gevonden - vinders - rijstboertjes uit Alto Romero
maandag 16 juni - 77 dagen
• schoen 1 (Lisanne) + bekkenbot (Kris) gevonden aan een aanvoerrivier van de Changuinola - vinder: Team van 6 man, waaronder Feliciano Gonzalez
woensdag 18 juni - 79 dagen
• schoen 2 (Kris) gevonden, stroomopwaarts van schoen 1 - vinder: Team van 6 man, waaronder Feliciano Gonzalez

Betrokkenen (getuigen dan wel verdachten):

Volgens Panamese media zijn er (nog) géén verdachten ("nadie en investigación")

Ingrid Lommers, eigenaresse van de taalschool waar de meiden studeerden

• gids uit Boquete Feliciano Gonzalez:
- Kris en Lisanne hadden met HEM de afspraak zaterdag 5 april de tocht naar de Volcán Barú (NIET; El Pianista!) te gaan lopen - boekingen, feesten en partijen
- Maakte deel uit van eerdere zoekteams en van het team van 6 man dat de schoenen en resten vond (niet de rugzak)

ochtend - 1 - Sigrid, Duitse die in Boquete werkt

~14:00-14:15 - 2 - anonieme getuige (Casa Pedro)

~14:30-15:00 - 3 - Frank Abdiel Rosas - zag de meiden voorbij komen (~14:30-15:00) en het viel hem op dat 1 van de meiden er ziek uitzag. Kris droeg een zwarte lycra. Frank denkt, maar weet het niet zeker, dat ze een taxi hebben genomen terug naar Boquete.

tijd onbekend - 4 - Martina - vrouw die bloemen aan het planten was en Kris en Lisanne groette (zij groetten haar), de meiden waren alleen. Vrouw zag geen auto passeren.

~16:15 - 5 - Oliva de Kam - vrouw die de 2 meiden zag en waarschuwde NIET meer de berg op te gaan; te laat en het werd vroeg donker, 's middags begon het weer te betrekken. Lisanne droeg een korte broek en de meiden waren duidelijk niet uitgerust om op pad te gaan. Ze waarschuwde ze in het Spaans, maar de meiden begrepen het niet.

tijd onbekend - 6 - Lorenzo Gonzalez - lokale gids die ze op de El Pianista zou hebben gezien - dezelfde getuige als uit de TVN2- en de NOS-video-

• zoekteam van 5 man naast Feliciano
- vonden de schoenen en menselijke resten

• inheems echtpaar (geen foto) die de rugzak vonden toen ze rijst (!) wilden planten

Flora, fauna en klimaat:

Dierentuin
36 graden overdag, 22 's nachts in Boquete
zon op: 6:27, zon onder: 18:40
1 april - maan op: 7:52, maan onder: 20:34
2 april - maan op: 8:42, maan onder: 21:27
Nieuwe Maan was op 30 maart 13:45
Op vrijdag 4 april, 3 dagen na de verdwijning van Kris en Lisanne begon het noodweer in het gebied

Goede informatie:

John van den Heuvel, kort interview bij RTL Boulevard
• 26 mei 2014 - John van den Heuvel vanuit Panama - meisjes zouden een hele steile helling beklimmen, niet doorgegaan maar teruggekeerd en 'vermoedelijk' een of meerdere verkeerde personen tegengekomen
(es) Video waar Feliciano Gonzalez en de getuige langs de El Pianista aan het woord komen
- interessant, grootste deel heb ik kunnen vertalen:

Bekijk de video en lees de tekst ernaast, het is niet moeilijk te begrijpen, Spaans. :)

SPOILER

• het was zonnig rond het middaguur op 1 april (geen slecht weer, dat komt pas een paar dagen later)
eerste trail die de meiden probeerden was de Sendero de Alto Lino (rond een uur of 14:00 kwamen ze daar aan, getuige in filmpje), Casa de Pedro, hier vroegen ze of dit de El Pianista trail was, de man zei van niet, meiden namen de trail (>45 min) toch en kwamen al na ~15 min terug

Op deze plek stond een dubbel bord wat de verwarring verklaart. Video is de bron voor de 6 getuigen hierboven.

========================================================================

Nieuwslinks:
SPOILER
=======================================================================

Zaak:
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door El_Matador op 28-06-2014 08:17:50 ]
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_141638014
Wat voor vissen zitten er daar in zo'n rivier?
pi_141638015
Godver, miura, held.

Kijk dat kaartje dan? Die trail die dus bij de Mirador omhoog loopt (moet hem nog preciezer plotten, op jouw kaartje lijkt ie zichtbaar) die loopt gewoon door Alto Romero. Dat is een paar huisjes, niks meer, maar het is bewoonde wereld.

Een misdrijf begin ik toch steeds waarschijnlijker te vinden.... maar het hangt volledig af van de foto's....

Niemand die er ooit achterkomt.

============

Wat nu als er vanuit dat dorp Alto Romero (of vanuit de schuilplaats het "spookhuis" vaker mensen naar die Mirador komen? Daar een beetje zitten, lokale inheemse mensen? En wat nu als er net die dag een paar zaten die twee blonde lange meiden, waar ze alleen maar van kunnen dromen, wel zagen zitten? En ze wisten die meiden over te halen, die twee niet goedgelovige maar wel in andere culturen geinteresseerde meiden mee te lopen naar "een heel bijzonder punt" of een andere smoes?

Bijvoorbeeld:

Zonder de details te bespreken, die kan en wil ik me niet voorstellen, ontdoen ze zich van de lichamen en rugzak na eerst wat foto's gemaakt te hebben die van de verdwaling een dwaalspoor maakt.

• "de meiden hebben niet geprobeerd te bellen" - telefoons kunnen leeg zijn, maar het kan ook écht niet gebeurd zijn...
• "er zaten 2 bh's in de tas" - niet verdacht maar wel vreemd?
• geld en waardevolle spullen laten ze in de rugzak want dwaalspoor
• gooien de rugzak in de rivier - als de beschrijving van TVN2 in de OP klopt...
• of zetten hem tussen de struiken en rotsen klemvast buiten het bereik van de rivier zodat ie gevonden gaat worden

===============

Dit is pure foute speculatie :7

Serieus:

Waarom denk ik nu compleet anders? De positie van de lichaamsdelen is 180 graden anders; stroomopwaarts in plaats van stroomafwaarts. Dat betekent dat de rivier dus NIET zo krachtig is (ze zijn sowieso achter een boom (?) gevonden...).

Dat maakt het eerdere scenario van "tas achterlaten op een rustpunt, omkomen en in de rivier vallen en naar beneden spoelen" onmogelijk. Was eerst de tas nog degene die achterbleef en de meiden wegspoelden, is het nu precies andersom.

Of ze moesten de tas verlaten hebben en zonder bergop gaan lopen, maar dat lijkt me onzin, die tas is licht en handig, in elk geval.

Ik zit met transport in de rivier, omdat de zonnebrillen gaaf zijn en er niks bekend is over beschadigde camera en GSMs (die rotsen in de rivier gezien? :D ). Maar op de TVN2 link in de nieuwe OP staat dat er schuursporen/sleepsporen op de tas zitten en geinterpreteerd is dat zowel de meiden als de tas in de rivier gevallen waren.

Als de rugzak in situ gevonden is, hoe kunnen de meiden dan kilometers stroomopwaarts gevonden zijn? Als het roofdieren alleen waren zou je ook sporen en resten vinden in de buurt van de rugzak, maar dat is niet gebeurd.

[ Bericht 39% gewijzigd door El_Matador op 28-06-2014 06:59:25 ]

pi_141638083
quote:
19s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 06:08 schreef El_Matador het volgende: Zonder de details te bespreken, die kan en wil ik me niet voorstellen, ontdoen ze zich van de lichamen en rugzak na eerst wat foto's gemaakt te hebben die van de verdwaling een dwaalspoor maakt. • geld en waardevolle spullen laten ze in de rugzak want dwaalspoor
Hey, eerst snapte je nog niet waarom de eventuele daders die spullen dan niet meegenomen hadden, dat was het bewijs een misdrijf onwaarschijnlijk was, zie je nou wel dat je eerder naar mijn uitleg van het dwaalspoor had moeten luisteren! Haha, nee ben uiteraard maar aan het dollen, welcome to the club Matador!

Dit is dus precies wat ik al die tijd al bedoelde met aanwijzingen waardoor een misdrijf wel degelijk logisch was, juist ook grotendeels gebaseerd op die foto van de vindplek van die schoen, had jij die vindplek dan nog niet gezien?

Ook nog achter/onder een stam... hadden ze hem gevonden. Uiteraard zal er weer een verklaring zijn dat ze meegesleept kunnen zijn door dieren maar waarom had dat dier die voet er dan niet uit opgegeten? Er is hoe dan ook iets zeer lugubers gebeurd... hoop echt dat de meiden niet té lang geleden hebben.

[ Bericht 22% gewijzigd door Jezus9 op 28-06-2014 07:00:35 ]
pi_141638090
mijn theorie...
ik wijk ook af door het resente kaartje..

mijn vader zei vroeger altijd , als je verdwaald bent blijven waar je bent, we komen je zoeken....
hebben ze niet ondekt dat ze verdwaald waren, maar het was al donker omdat ze de zonsondergang op die uitkijkpost hebben bekeken?
overvallen door de nacht gewacht op hulp, die niet kwam, want de volgende dag werd pas ondekt dat ze niet teruggekeerd waren
Het word ochtend ( dan heb je je bh al 24 uur asn dan kan hij gaan irriteren, zeker omdat je door de nacht koud en klam bent) je krijgt dorst en honger
en loopt richting de rivier voor water..
je doet je rugzak af en blijft vervolgens bij de rivier wachten...
paar dagen later worden ze overvallen door noodweer, overstromende rivier oevers en verdrinken
de tas stroomd mee met de stroming

ik meen dat iemand een paar cossen eerder melden dat er ook een verhaal was van dat er een zachte hulp roep was gehoord en daarna niets meer

dat zou dan allemaal kloppen ook wat er door john word gezegd dat er gedacht werd aan dat ze nog dagen in leven zijn geweest...

waarom heeft toch niemand dat pad verder afgelopen...
pi_141638097
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 06:53 schreef Jezus9 het volgende:

[..]

Hey, eerst snapte je nog niet waarom de eventuele daders die spullen dan niet meegenomen hadden, dat was het bewijs een misdrijf onwaarschijnlijk was, zie je nou wel dat je eerder naar mijn uitleg van het dwaalspoor had moeten luisteren!

Haha, nee ben maar aan het dollen, welcome to the club Matador!

Dit is dus precies wat ik al die tijd al bedoelde met aanwijzingen waardoor een misdrijf wel degelijk logisch was, juist ook grotendeels gebaseerd op die foto van de vindplek van die schoen, had jij die vindplek dan nog niet gezien?

Ook nog achter/onder een stam... hadden ze hem gevonden. Uiteraard zal er weer een verklaring zijn dat ze meegesleept kunnen zijn door dieren maar waarom had dat dier die voet er dan niet uit opgegeten? Er is hoe dan ook iets zeer lugubers gebeurd... hoop echt dat de meiden niet té lang geleden hebben.
Snap je waarom dat is?

Stroomafwaarts is een natuurlijke dood en de rivier die zijn werk doet veel logischer.

Stroomopwaarts, weg van de tas, die nu beschreven wordt als "meegesleept" (dat was ook eerder niet) is vreemd. Ze waren op de goede weg, waarom je rugzak niet meenemen?

Zien die brilletjes eruit alsof ze kilometers in de rivier gelegen hebben, een lage rivier, maar wel steil, dus enorme rotsen (zie die foto's)? Mij absoluut niet.

De logica van van de tas weg en naar beneden is mogelijk een ongeval.
De logica van een tas met gave inhoud en naar boven is vaag.

pi_141638100
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 06:59 schreef b_engeltje het volgende: Ik meen dat iemand een paar cossen eerder melden dat er ook een verhaal was van dat er een zachte hulp roep was gehoord en daarna niets meer
Ik heb dat verhaal destijds gelezen ja. Dat was echter weken ná de verdwijning, niet dagen. Mensen die gingen zoeken, gewone locale burgers die in een grot of ravijn bij Boquete wat hoorde, dat was ver vandaan bij Bocas del Toro. Weet niet meer welke bron het was, volgens mij uit een Spaanse krant of online-magazine maar kan het verhaal me wel goed herinneren, wellicht een ander de bron nog kan vinden?

quote:
12s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 07:02 schreef El_Matador het volgende: De logica van van de tas weg en naar beneden is mogelijk een ongeval. De logica van een tas met gave inhoud en naar boven is vaag.
Klopt.
pi_141638103
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 06:53 schreef Jezus9 het volgende:

Ja, dat had ik gezien, dat het in gras naast een stam was. Maar ik dacht dat dat dus op ~165 m hoogte was. Een paar topics terug heb ik proberen uit te leggen wat het verschil tussen rivier (zeker regenrivieren), rivierbedding (dus ook het droogvallende deel) en oever (de wal, waar de rivier normaalgesproken niet komt behalve tijdens echt heftige overstromingen -wat ik me daar goed kan voorstellen maar deze vindplaats komt daar juist niet mee overeen-) is.

Die plaatjes komen van de middenloop van de rivier, waar ik dacht dat die schoenen en resten gevonden waren, dus op 30-35 km afstand. Allemaal omdat de RTL mooi dacht te zijn met coordinaten op een kaart.

Die dus totaal niet bleken te kloppen. :')

De logica is nu heel anders omdat de feiten -in mijn perceptie tenminste- anders zijn.

Nieuwe vragen, nieuwe speculaties.

De grootste schuldige zijn de amateuristische "expedities".

Ze hebben fokking 2,5 maand gehad om een puntgave rugzak die een rijstboerin zo uit de struiken/tussen een steen weg plukte :') en maar op ~ 5 uurtjes lopen van de Mirador lag te vinden. Ok, slecht weer, maar al die tijd en al dat geld.

Niet met je speurhonden en megafoons de districtsgrens over, verdacht en toch ook logisch in dit toch nog ontwikkelende werelddeel...

pi_141638116
Ze hadden inderdaad véél eerder al wat verder moeten denken, waren ze misschien terug de stad in? Verder het gebied in? Kortom ook op andere plekken zoeken, maargoed dat is altijd makkelijk gezegd achteraf met de uiteindelijke kennis waar ze waren in pacht. Is het weer daar inmiddels iets verbeterd zodat ze verder kunnen zoeken? Want stel er ligt echt helemaal niks meer in dat gehele gebied, waar moeten dan in godsnaam die andere botten zijn, in een schuur?
pi_141638117
hoe lang blijft een gezonde meid zonder eten of drinken in leven?
pi_141638121
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 07:14 schreef b_engeltje het volgende: Hoe lang blijft een gezonde meid zonder eten of drinken in leven?
Uit ervaring weet ik zo´n 4 á 5 dagen en dan begin je je echt zwak te voelen. Weet echter niet hoelang het duurt tot je écht daadwerkelijk sterft. Heb niet zoveel medische kennis maar denk dat het ook afhankelijk is van leeftijd, conditie, temperaturen, of er water tot beschikking is, hoeveel je van te voren gegeten had etc.
pi_141638126
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 06:59 schreef b_engeltje het volgende:
mijn theorie...
ik wijk ook af door het resente kaartje..

mijn vader zei vroeger altijd , als je verdwaald bent blijven waar je bent, we komen je zoeken....
hebben ze niet ondekt dat ze verdwaald waren, maar het was al donker omdat ze de zonsondergang op die uitkijkpost hebben bekeken?
overvallen door de nacht gewacht op hulp, die niet kwam, want de volgende dag werd pas ondekt dat ze niet teruggekeerd waren
Het word ochtend ( dan heb je je bh al 24 uur asn dan kan hij gaan irriteren, zeker omdat je door de nacht koud en klam bent) je krijgt dorst en honger
en loopt richting de rivier voor water..
je doet je rugzak af en blijft vervolgens bij de rivier wachten...
paar dagen later worden ze overvallen door noodweer, overstromende rivier oevers en verdrinken
de tas stroomd mee met de stroming

ik meen dat iemand een paar cossen eerder melden dat er ook een verhaal was van dat er een zachte hulp roep was gehoord en daarna niets meer

dat zou dan allemaal kloppen ook wat er door john word gezegd dat er gedacht werd aan dat ze nog dagen in leven zijn geweest...

waarom heeft toch niemand dat pad verder afgelopen...
Ehm, maar als ze verdwaald waren, waarom bleven ze dan niet op die open plek op de Mirador? Ok, het is koud, maar daar loop je met daglicht zo weer naar beneden...

Die rivier is echt ver naar beneden, en die weg voelt toch compleet anders dan de heenweg? Hoe ver heen moet je zijn om echt bij een Ysplitsing waarbij je van de ene poot bent gekomen, de andere te kiezen (en niet om te keren omdat het anders aanvoelt, kom op dames, jullie hebben intuitie, net als wij mannen, we hebben allemaal overlevingsinstincten en dat is er een van.

Het zijn 2 paden, of eigenlijk 1 pad met een rustpunt. Die twee armen van het pad kunnen statistisch gezien onmogelijk hetzelfde aanvoelen (andere hellingshoek, terrein, plantengroei, bochten, etc.) en daar kom je toch niet pas achter als je bij een rivier aankomt die je niet kent?

En die dan nog -3 keer??- oversteken??

Wie doet dat bij z'n volle verstand?

Hoe meer je ervan ziet, hoe meer het juist geen verdwalen is. De trail naar de Mirador is heel anders dan de trail van de Mirador naar de rugzak (~ 5 uur lopen voor een getrainde gids overdag) en de resten (~2,5 uur lopen)...

Daar kom je binnen een (paar) uur als intelligent mens wel achter. Of ben ik echt te optimistisch dat zelfs hoe het terrein aanvoelt op een pad (niet los ergens lopend) volledig aan jullie voorbij gaat?

pi_141638131
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 07:16 schreef Jezus9 het volgende:

[..]

Uit ervaring weet ik zo´n 4 á 5 dagen en dan begin je je echt zwak te voelen. Weet echter niet hoelang het duurt tot je écht daadwerkelijk sterft. Heb niet zoveel medische kennis maar denk dat het ook afhankelijk is van leeftijd, conditie, temperaturen, of er water tot beschikking is, hoeveel je van te voren gegeten had etc.
Nee joh, in de "jungle" niet... Het is overdag ~30-36 graden maar wisselt ook sterk met valleien en zonneschijn enzo. 's nachts is het in Boquete 22, aan de andere kant denk ik warmer, op de Mirador iets van 10-15. Ongetrainde meiden, zwak in de enkels? Na het uitvallen van de smartphone in VOLLEDIGE duisternis??

Zonder water overleef je het in dat klimaat geen dag.

Met water en zonder voedsel zou ik 2-4 dagen zeggen.

Maar ziektes, het terrein, insecten, spinnen en slangen zijn dat misschien wel voor. Het noodweer na 3 dagen kan ook de laatste klap geweest zijn.

zaterdag 28 juni 2014 @ 07:24:13 #66
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_141638137
Wat ik mij trouwens afvroeg... Als ze door een slang zijn gebeten, eten roofdieren/aaseters dat lichaam nog wel op?
pi_141638140
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 07:24 schreef Marrije het volgende:
Wat ik mij trouwens afvroeg... Als ze door een slang zijn gebeten, eten roofdieren/aaseters dat lichaam nog wel op?
Gif gaat in je zenuwstelsel zitten toch?

Goeie vraag. _O_

heb gisteren al te lang doorgehaald, dus zo lekker slapen. Ik lees de antwoorden op deze vraag morgen wel, voordat Brazilie door de FIFA aan de kwartfinale geholpen gaat worden. :7

pi_141638146
zonsondergang afgewacht, gedacht het juiste pad terug te nemen, en na even gewandeld te hebben ondekken dat je helemaal verkeerd zit, ondertussen pikke donker...

mijn vader mollevanger in het a'damse bos nam mij als klein meisje mee
maar heeft me altijd op het hart gedrukt
blijven wasr je bent, niet verder wandelen, ik kom je zoeken...
voor een klein meisje is a'damse bos ook.net een *jungle*

gewacht op hulp wat niet kwam, na 4 dagen (waar je dus al verzwakt bent)
overvallen door een hoosbui...
ik blijf me twijfels hebben bij een misdrijf
pi_141638151
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 07:30 schreef b_engeltje het volgende:
zonsondergang afgewacht, gedacht het juiste pad terug te nemen, en na even gewandeld te hebben ondekken dat je helemaal verkeerd zit, ondertussen pikke donker...

mijn vader mollevanger in het a'damse bos nam mij als klein meisje mee
maar heeft me altijd op het hart gedrukt
blijven wasr je bent, niet verder wandelen, ik kom je zoeken...
voor een klein meisje is a'damse bos ook.net een *jungle*

gewacht op hulp wat niet kwam, na 4 dagen (waar je dus al verzwakt bent)
overvallen door een hoosbui...
ik blijf me twijfels hebben bij een misdrijf
Dus ze zijn 4 dagen op de Mirador (voor een afgetrainde NOSjournaliste in dik 2 uurtjes te doen) gebleven?? Dagelijks lopen ongeveer 80 mensen die trail??

pi_141638156
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 07:31 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dus ze zijn 4 dagen op de Mirador (voor een afgetrainde NOSjournaliste in dik 2 uurtjes te doen) gebleven?? Dagelijks lopen ongeveer 80 mensen die trail??
nee dat zeg ik ze zijn verder het verkeetd pad (verlengde) opgegaan daar verdwaald,gewacht, maar na 1of 2 dagen weet niet waneer echte uitdroging inzet mogenlijk de rivier gehoord en daar naartoe gegaan voor water...
pi_141638158
quote:

[..]

waren ze der maar op gebleven
pi_141638162
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 07:34 schreef b_engeltje het volgende:

[..]

nee dat zeg ik ze zijn verder het verkeetd pad (verlengde) opgegaan daar verdwaald,gewacht, maar na 1of 2 dagen weet niet waneer echte uitdroging inzet mogenlijk de rivier gehoord en daar naartoe gegaan voor water...
Het punt is; in het gebied waar die rugzak lag komen niet veel mensen. Die resten kunnen heel makkelijk over het hoofd gezien worden -no pun intended- als je er niet naar op zoek bent.

Bij die Mirador en ook de andere trails in de buurt is het met goed weer (wat het 2 en 3 april nog was) "druk". Als ze daar zouden zijn, verdwaald en schreeuwen zijn er echt wel mensen die dat op moeten pikken. Elk uur schreeuwen en je moet wel een of andere gids of boer met goede oren verder weg kunnen alarmeren...

pi_141638164
quote:

[..]

als je van het pad gaat, voor water word gevonden worden al een stuk lastiger
die meisjes wisten niet dat ze zo dicht bij een vestiging waren he...
pi_141638169
die rugzak is met het noodweer meegestroomd met de rivieren uiteindelijk blijven steken
pi_141638172
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 07:38 schreef b_engeltje het volgende:

[..]

als je van het pad gaat, voor water word gevonden worden al een stuk lastiger
die meisjes wisten niet dat ze zo dicht bij een vestiging waren he...
Nee dat weet ik, maar je bent verdwaald en zoekt hulp, dan schreeuw je het toch uit op gezette tijden??

Er zijn 4 opties:

• Resten in situ (op dezelfde plaats als waar ze omgekomen zijn) - rugzak niet in situ (getransporteerd)
• Resten in situ, rugzak in situ - meiden zijn van rugzak weggelopen omhoog en omgekomen op de plek waar ze gevonden zijn (de schoen kan op een ander moment verloren zijn of door beesten verplaatst)
• Resten niet in situ (hogerop verplaatsen kan alleen door dieren, lagerop kan ook door de rivier en regens) rugzak in situ - meiden nog steeds van de rugzak weggelopen
• Resten niet in situ, rugzak niet in situ (beide getransporteerd door rivier -rugzak- en beesten -resten)

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')