Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdlijn:1 april 2014• ochtend -
Kris en Lisanne kochten "grote hoeveelheden" antimuggenspray en -melk• ~13:10 - getuige - lerares van de taalschool heeft ze nog gezien
• ~14:00 - getuige - Casa San Pedro - verkeerde trail opgelopen (Sendero Alto Lino)
• ~14:30-15:00 - getuige - Frank Abadiel Rojas
• ~16:15 - getuige Oliva de Kam - waarschuwde ze NIET naar boven te gaan
• ? - laatste getuige - herkenning niet volledig
2 april: - 1 dag
• 9:00? -
Lisanne en Kris hadden een afspraak met gids Feliciano Gonzalez om op woensdag 2 april naar een aardbeienboerderij en op zaterdag 5 april naar de Volcán Barú te gaan• ochtend - alarm geslagen door hostel/familie en Feliciano om verdwenen meiden omdat ze niet op de afspraak verschenen
donderdag 3 april - 2 dagen
•
de Panamese autoriteiten starten een zoektochtvrijdag 4 april - 3 dagen
•
het slechte weer verhindert de zoektocht van de autoriteitenzaterdag 5 april - 4 dagen
• vrijwilligers uit Boquete starten hun eigen zoektocht
x april: - ? dagen
• Kris en Lisanne komen onder raadselachtige omstandigheden te overlijden
26 mei: - 55 dagen
• John van den Heuvel reist af naar het gebied in Panama
.
.
.
woensdag 11 juni - 72 dagen
• rugzak van 1 van de dames (wie?) gevonden -
vinders - rijstboertjes uit Alto Romeromaandag 16 juni - 77 dagen
• schoen 1 (Lisanne) + bekkenbot (Kris) gevonden bij de uitmonding van de Culubré in de Changuinola -
vinder: Team van 6 man, waaronder Feliciano Gonzalezwoensdag 18 juni - 79 dagen
• schoen 2 (Kris) gevonden, 1-5 km stroomopwaarts langs de Changuinola -
vinder: Team van 6 man, waaronder Feliciano GonzalezBetrokkenen (getuigen dan wel verdachten):
•
Volgens Panamese media zijn er (nog) géén verdachten ("nadie en investigación")![v07ls7s.jpg]()
•
Ingrid Lommers, eigenaresse van de taalschool waar de meiden studeerden
![media_xll_2257965.jpg]()
• gids uit Boquete
Feliciano Gonzalez:
- Kris en Lisanne hadden met HEM de afspraak zaterdag 5 april de tocht naar de Volcán Barú (NIET; El Pianista!) te gaan lopen -
boekingen, feesten en partijen- Maakte deel uit van eerdere zoekteams en van het team van 6 man dat de schoenen en resten vond (niet de rugzak)
•
![mznARF7.jpg]()
ochtend - 1 -
Sigrid, Duitse die in Boquete werkt
![i8IrFtn.jpg]()
~14:00-14:15 - 2 -
anonieme getuige (Casa Pedro)
![9LCyJvR.jpg]()
~14:30-15:00 - 3 -
Frank Abdiel Rosas - zag de meiden voorbij komen (~14:30-15:00) en het viel hem op dat 1 van de meiden er ziek uitzag. Kris droeg een zwarte lycra. Frank denkt, maar weet het niet zeker, dat ze een taxi hebben genomen terug naar Boquete.
![o1BVbkA.jpg]()
tijd onbekend - 4 -
Martina - vrouw die bloemen aan het planten was en Kris en Lisanne groette (zij groetten haar), de meiden waren alleen. Vrouw zag geen auto passeren.
![okbxCWA.jpg]()
~16:15 - 5 -
Oliva de Kam - vrouw die de 2 meiden zag en waarschuwde NIET meer de berg op te gaan; te laat en het werd vroeg donker, 's middags begon het weer te betrekken. Lisanne droeg een korte broek en de meiden waren duidelijk niet uitgerust om op pad te gaan. Ze waarschuwde ze in het Spaans, maar de meiden begrepen het niet.
![fdNHq8a.jpg]()
tijd onbekend - 6 -
Lorenzo Gonzalez - lokale gids die ze op de El Pianista zou hebben gezien - dezelfde getuige als uit de TVN2-video- niet erg betrouwbare waarneming omdat hij ze niet goed zag
![media_xll_2322378.jpg]()
• zoekteam van 5 man naast Feliciano
- vonden de schoenen en menselijke resten
• inheems echtpaar (geen foto) die de rugzak vonden toen ze rijst (!) wilden planten
Flora, fauna en klimaat:•
Dierentuin•
36 graden overdag, 22 's nachts in Boquete•
zon op: 6:27, zon onder: 18:40•
1 april - maan op: 7:52, maan onder: 20:34•
2 april - maan op: 8:42, maan onder: 21:27•
Nieuwe Maan was op 30 maart 13:45•
Op vrijdag 4 april, 3 dagen na de verdwijning van Kris en Lisanne begon het noodweer in het gebiedGoede informatie:•
John van den Heuvel, kort interview bij RTL Boulevard• 26 mei 2014 -
John van den Heuvel vanuit Panama - meisjes zouden een hele steile helling beklimmen, niet doorgegaan maar teruggekeerd en 'vermoedelijk' een of meerdere verkeerde personen tegengekomen
•
(es) Video waar Feliciano Gonzalez en de getuige langs de El Pianista aan het woord komen- interessant, grootste deel heb ik kunnen vertalen:
Bekijk de video en lees de tekst ernaast, het is niet moeilijk te begrijpen, Spaans. 
SPOILER
• het was zonnig rond het middaguur op 1 april (geen slecht weer, dat komt pas een paar dagen later)
•
eerste trail die de meiden probeerden was de Sendero de Alto Lino (rond een uur of 14:00 kwamen ze daar aan, getuige in filmpje), Casa de Pedro, hier vroegen ze of dit de El Pianista trail was, de man zei van niet, meiden namen de trail (>45 min) toch en kwamen al na ~15 min terugOp deze plek stond een dubbel bord wat de verwarring verklaart. Video is de bron voor de 6 getuigen hierboven.
========================================================================
Nieuwslinks:SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.===========================================================================
Ouder nieuws:SPOILER
[ Bericht 1% gewijzigd door El_Matador op 27-06-2014 23:53:52 ]
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Alweer een deel. Gaat hard hier.
Heb ik nog nieuwtjes gemist?
quote:
Sporen van opvretende dieren of een rivier nabij sluit een misdrijf niet met 100% zekerheid uit.
Eens.

quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 18:19 schreef Jezus9 het volgende: Die antropoloog (bron: http://www.hartvannederla(...)aak-panama-de-gaten/) zegt dat aan de hand van de botten toch wel het één en ander kan worden opgemaakt, alleen niet als het maar een paar botten zijn.
HvNL kan ik "helaas" niet bekijken vanuit Colombia. Maar ik geloof je op je woord.
quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 19:43 schreef Jezus9 het volgende: Blijkt dus DNA van Kris:
http://www.volkskrant.nl/(...)-Lisanne-Froon.dhtml
Ja, en het blijkt dus een linkervoet te zijn (konden we ook al aan de foto's te zien).
En hier in de video wordt ook gezegd dat er dus 3 plekken zijn waar resten zijn gevonden. Waar de losse beenderen zijn gevonden is niet bekend.
quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 19:43 schreef Jezus9 het volgende: Posters waren er ook gewoon van afgepulkt, bron:
http://boquete.ning.com/f(...)7049&page=3#comments "But now we come to find out that someone has removed the flyers that were put up before."
Hmm, een post op een forum. Er wordt niet gezegd hoeveel posters zijn weggehaald. Ik neem aan dat niet alle posters zijn weggehaald. Misschien een baldadige puber? Een toeristenhater? Kan iedereen zijn.
quote:
Goed, je vroeg bronnen van de kartels. Hier heb je ze. Bronnen van de drugskartels in en rondom dat gehele gebied:
Bron 1: http://www.panamaamerica.(...)carteles-de-la-droga (van locale bronnen nog wel, de strijd tegen drugskartels, Bocas del Toro word er ook in genoemd)
"Instalaciones. El organismo divide sus acciones en el territorio nacional en tres grandes regiones, donde ha colocado 14 estaciones aeronavales. La primera región abarca Bocas del Toro, Chiriquí y Veraguas con 7 estaciones aeronavales la segunda, Panamá, Colón, Herrera, Kuna Yala y Darién con 2."
Bron 2:
http://www.telegraaf.nl/b(...)sanne_en_Kris__.html
Bron 3:
http://www.parool.nl/paro(...)sschien-vinden.dhtml
"In deze gebieden zijn drugskartels actief, bepaalde delen worden geëxploiteerd door drugskartels, die kunnen geen pottenkijkers gebruiken." (Broer die wekenlang in dat gebied naar z'n overleden zus gezocht had en nauwe hulp kreeg van de locale bevolking waarvan hij die info vernam)
Ok, dat stelt die broer, maar zowel zijn zus als die Australische vriend lijken beiden een natuurlijke dood gestorven te zijn, dus niet door die kartels.
Het blijft Telegraaf (sensatiebelust), en Midden-Amerika wordt terecht geassocieerd met drugskartels, maar ik vraag me dus af of die
precies in dat gebied waar de meiden verdwenen (
dichtbij Boquete) juist daar kartels actief zijn?
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
'De rugzak zat vastgeklemd tussen de rotsen langs de rivier.' staat in het interview met de gids die hem vond.
Voor mij nog een aanwijzing dat de meiden die tas daar expres zo hebben achtergelaten. Een tas klemt zich niet vanzelf vast.
Was ik toch niet aan het hallucineren gister. Ging in HvN wel over het onderzoek van weefsel in Panama.
quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 22:21 schreef Loekie1 het volgende:'De rugzak zat vastgeklemd tussen de rotsen langs de rivier.' staat in het interview met de gids die hem vond.
Voor mij nog een aanwijzing dat de meiden die tas daar expres zo hebben achtergelaten. Een tas klemt zich niet vanzelf vast.
Het is maar net hoe je het bekijkt... Wat mij betreft juist een aanwijzing dat deze is meegenomen in de stroming van de rivier en daar is blijven haken. Er zijn betere plekken om een rugzak achter te laten (open plekken, aan een boom bij een rivier) dan in/bij de rivier zelf
quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 22:21 schreef Loekie1 het volgende:'De rugzak zat vastgeklemd tussen de rotsen langs de rivier.' staat in het interview met de gids die hem vond.
Heb jij daar de originele Spaanstalige video van?
quote:
Laatste nieuwtjes staan bovenaan in de OP. Ook nieuw kaartje dat duidelijker is (BING) dan Google Earth, met de vermoedelijke finca van Lorenzo, die in het NOSfilmpje naar voren komt (die video gaat nog in de OP).
quote:
Zouden de dames expres de rugzak ergens achterlaten zodat deze ooit teruggevonden kan worden en dan ook nog eens geen boodschap er in achterlaten?
Ik kan het me absoluut niet voorstellen
quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 22:17 schreef El_Matador het volgende:[..]
Eens.

[..]
HvNL kan ik "helaas" niet bekijken vanuit Colombia. Maar ik geloof je op je woord.
[..]
Ja, en het blijkt dus een linkervoet te zijn (konden we ook al aan de foto's te zien).
En hier in de video wordt ook gezegd dat er dus 3 plekken zijn waar resten zijn gevonden. Waar de losse beenderen zijn gevonden is niet bekend.
[..]
Hmm, een post op een forum. Er wordt niet gezegd hoeveel posters zijn weggehaald. Ik neem aan dat niet alle posters zijn weggehaald. Misschien een baldadige puber? Een toeristenhater? Kan iedereen zijn.
[..]
Ok, dat stelt die broer, maar zowel zijn zus als die Australische vriend lijken beiden een natuurlijke dood gestorven te zijn, dus niet door die kartels.
Het blijft Telegraaf (sensatiebelust), en Midden-Amerika wordt terecht geassocieerd met drugskartels, maar ik vraag me dus af of die
precies in dat gebied waar de meiden verdwenen (
dichtbij Boquete) juist daar kartels actief zijn?
Een rondje google levert alleen op dat Boquete een van de veiligste plaatsen in Panama is, wat dan weer een van de veiligste landen in Zuid-/midden-Amerika is.... Het enige dat ik vind met relatie tot drugs is een bekende afkick-kliniek die zich in Boquete bevindt.
Dit, samen met de ligging van Boquete (maar 1 toegangsweg), maakt het wat mij betreft heel onaannemelijk dat drugs-kartels hier actief zijn...
quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 22:25 schreef EllaBella het volgende:[..]
Een rondje google levert alleen op dat Boquete een van de veiligste plaatsen in Panama is, wat dan weer een van de veiligste landen in Zuid-/midden-Amerika is.... Het enige dat ik vind met relatie tot drugs is een bekende afkick-kliniek die zich in Boquete bevindt.
Dit, samen met de ligging van Boquete (maar 1 toegangsweg), maakt het wat mij betreft heel onaannemelijk dat drugs-kartels hier actief zijn...
Ja precies. Wat zou kunnen is dat ze in het gebied aan de
andere kant van de berg actief zijn, dus waar die indianen wonen in het stroomgebied van de Changuinola, daar waar de rugzak is gevonden (~780 m hoogte) en de resten (~ 165 m hoog).
quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 22:24 schreef El_Matador het volgende:[..]
Laatste nieuwtjes staan bovenaan in de OP. Ook nieuw kaartje dat duidelijker is (BING) dan Google Earth, met de vermoedelijke finca van Lorenzo, die in het NOSfilmpje naar voren komt (die video gaat nog in de OP).
Mooi. Heb ik doorgelezen. Ben ik weer bij.
Het word steeds bizarder. Echt overal, maar dan ook echt overal staan andere verhalen.
Dan is de schoen weer gevonden door Indianen, op RTL en NOS sprak een boer die ze gevonden had, in een andere magazine stond weer door een vrouw die rijst stond te plukken. En nu gaan ook alle locaties van de plekken weer alle kanten op.
quote:
Op de laatste blz van vorig draadje staat link naar artikel met dit interview in het Nederlands.
quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 22:27 schreef Jezus9 het volgende:Het word steeds bizarder. Echt overal, maar dan ook echt overal staan andere verhalen.
Dan is de schoen weer gevonden door Indianen, op RTL en NOS sprak een boer die ze gevonden had, in een andere magazine stond weer door een vrouw die rijst stond te plukken. En nu gaan ook alle locaties van de plekken weer alle kanten op.
Men zuigt bij gebrek aan informatie maar wat graag uit de duim. Onder het mom, nieuws verkoopt. Let op wie het meldt, een AD of Telegraaf is niks waard en over die Panamese media durf ik niks te zeggen maar die berichten laat ik nauwelijks tot me doordringen
Marrije
ja, met dubbel r
quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 22:27 schreef Jezus9 het volgende:Het word steeds bizarder. Echt overal, maar dan ook echt overal staan andere verhalen.
Dan is de schoen weer gevonden door Indianen, op RTL en NOS sprak een boer die ze gevonden had, in een andere magazine stond weer
door een vrouw die rijst stond te plukken. En nu gaan ook alle locaties van de plekken weer alle kanten op.
dat was de rugtas
quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 22:25 schreef opgebaarde het volgende:[..]
Zouden de dames expres de rugzak ergens achterlaten zodat deze ooit teruggevonden kan worden en dan ook nog eens geen boodschap er in achterlaten?
Ik kan het me absoluut niet voorstellen
Als de batterijen leeg zijn kun je niet veel meer.
Hoe groot is de kans dat een rugzak zich vastklemt tussen twee rotsen en daar 2 maanden door natuurgeweld niet meer van zijn plek gaat? Hij was daar niet net beland, want in de buurt waren ook andere vondsten. Bovendien was de inhoud in perfecte staat, nog een aanwijzing dat de rugzak niet door de rivier was gevoerd.
quote:
Dat is de enige manier van communiceren?
Oja op een tas ergens neerleggen na dan ipv ergens hoog op te hangen of met andere materialen aanwijzingen geven.
quote:
Ik kan het niet vinden, alleen een Prensa.com artikel?
quote:
Het was geloof ik niet de laatste bladzij, ik zal even zoeken.
quote:
Op vrijdag 27 juni 2014 22:32 schreef Loekie1 het volgende:Hoe groot is de kans dat een rugzak zich vastklemt tussen twee rotsen en daar 2 maanden door natuurgeweld niet meer van zijn plek gaat?
Vrij klein lijkt me.
quote:
Hij was daar niet net beland, want in de buurt waren ook andere vondsten.
Andere vondsten in de buurt van de rugzak? Dat is nieuw?!
quote:
Bovendien was de inhoud in perfecte staat, nog een aanwijzing dat de rugzak niet door de rivier was gevoerd.
Precies, dat lijkt mij dus ook.
quote:
Hoe denk jij dat die tas daar terecht is gekomen?
De vindster is niet eerlijk in naar verhaal?