Ik denk dat er heel veel scenario's zijn die allemaal kunnen, we weten gewoon te weinig.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:41 schreef jackie12 het volgende:
ouder 1 vertel jij eens heel kort samengevat jouw visie denk dat wij ongeveer hetzelfde denken
Maar die lopen dan idd niet op de trail inB4 iemand dat denkt.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:50 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Nouja, hoe dan ook, kan me voorstellen dat je daar de weg kan kwijtraken. Zag in de suggesties nog deze film van de zoektocht in Boquete. Wat een begroeiing, doodeng om daar de weg kwijt te zijn.
Die foto is genomen met de rug richting het zuiden, je punt?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat kan. In theorie. Totdat je erachter komt dat in een cloud forest werkelijk alles is begroeid met mos..
[ afbeelding ]
Succes!![]()
Zou kunnen maar voelt niet goed. Ooit geprobeerd een kat een pil te voeren? Als je het in iets lekkers verpakt vreten ze er nog vaak gewoon omheen..quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:51 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Die dieren gaan toch niet eerst die kleren uitdoen? Eten ze gewoon op. Behalve schoenen dan..
Ook mijn gedachtenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat kan. In theorie. Totdat je erachter komt dat in een cloud forest werkelijk alles is begroeid met mos..
[ afbeelding ]
Succes!![]()
Lijkt mij ook dat ze die kleding gewoon niet opeten en dat helemaal het gebied in de broek moeilijk te bereiken is voor dieren ( helemaal als dat broekje van spijkerstof is ).quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zou kunnen maar voelt niet goed. Ooit geprobeerd een kat een pil te voeren? Als je het in iets lekkers verpakt vreten ze er nog vaak gewoon omheen..
Dat alles vol zit met mosquote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:35 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Die foto is genomen met de rug richting het zuiden, je punt?
Op veel bomen en in valleien groeit mos. Mos houdt niet echt van zon en zal dus vooral gedijen aan de vochtige kant van een boom of aan de schaduwzijde van een vallei.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:35 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Die foto is genomen met de rug richting het zuiden, je punt?
Moet je ff kijken op nu.nl of wtf. nlquote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Link? Dat is wel belangrijk als dat klopt!
En zoals ik al zeg is die foto genomen met de rug richting het zuiden. Dat iets niet snel zichtbaar is wil niet zeggen dat het niet zichtbaar is in zijn algeheel. Maar daarnaast zijn er nog tal van manieren die je kunnen vertellen waar de windrichtingen zich bevinden. Makkelijkst met de zon, maar met de maan kan het evengoed, als je maar een horloge hebt. En daarnaast een gewone ordinaire speld. Werkt ook fantastisch.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:39 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Dat alles vol zit met mosje ziet geen boomschors, alles zit onder het mos. Noord, oost, zuid, west, onder, boven, mos, mos, mos, mos.
Je denkt er misschien wel net zo makkelijk over als de dames hadden gedacht...quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:42 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
En zoals ik al zeg is die foto genomen met de rug richting het zuiden. Dat iets niet snel zichtbaar is wil niet zeggen dat het niet zichtbaar is in zijn algeheel. Maar daarnaast zijn er nog tal van manieren die je kunnen vertellen waar de windrichtingen zich bevinden. Makkelijkst met de zon, maar met de maan kan het evengoed, als je maar een horloge hebt. En daarnaast een gewone ordinaire speld. Werkt ook fantastisch.
Nu moet ik hier wel weer de kanttekening zetten dat als de dames deze standaard technieken al niet kennen, ze nog niets wijzer waren geworden als ze hadden geweten wat het noorden, oosten, zuiden of westen was.
Het enige waar je met veel survival dingen rekening mee moet houden is boven en onder de evenaar.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:40 schreef Mystic_HBC het volgende:
[..]
Op veel bomen en in valleien groeit mos. Mos houdt niet echt van zon en zal dus vooral gedijen aan de vochtige kant van een boom of aan de schaduwzijde van een vallei.
Windrichting
In Nederland is de voornaamste windrichting tijdens regenbuien Noord West. Aan deze kant van de stam van een boom is dan ook het meest bedekt met groene aanslag (van micro-organismen en mossen ed.) Zo kun je snel, maar niet echt nauwkeurig het noorden bepalen.
Werkt niet overal uiteraard....
Nee, natuurlijk heb je gelijk dat een redelijk ervaren iemand de windrichtingen kan bepalen, ook in een jungle. Toch is in de jungle rondlopen in de nacht nooit aan te raden. Maargoed, in zo'n cloudforest zit dus wel alles onder het mos, das één van de dingen die me is bijgebleven, overal mos en overal dauw. Je zag letterlijk geen boomschors.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:42 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
En zoals ik al zeg is die foto genomen met de rug richting het zuiden. Dat iets niet snel zichtbaar is wil niet zeggen dat het niet zichtbaar is in zijn algeheel. Maar daarnaast zijn er nog tal van manieren die je kunnen vertellen waar de windrichtingen zich bevinden. Makkelijkst met de zon, maar met de maan kan het evengoed, als je maar een horloge hebt. En daarnaast een gewone ordinaire speld. Werkt ook fantastisch.
Nu moet ik hier wel weer de kanttekening zetten dat als de dames deze standaard technieken al niet kennen, ze nog niets wijzer waren geworden als ze hadden geweten wat het noorden, oosten, zuiden of westen was.
Nee. Ik trek al 20 jaar door bossen, wouden en jungles. Ik geef toe, voor mij is het een goede hobby dus ik weet van te voren zoveel mogelijk over het gebied. En nee, ik weet niet alles. Maar als je goed voorbereid bent zijn de verrassingen zelden naar.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Je denkt er misschien wel net zo makkelijk over als de dames hadden gedacht...
Dit klinkt op een paar punten na ook heel aannemelijk.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:57 schreef Sjongejonge11 het volgende:
Interessante punten over de lengte van het Pianista trail en 's nachts verdwalen in de jungle. Misschien hebben ze dat trail willen volgen, zich pas 's avonds gerealiseerd dat het te lang was om uit te lopen, en omgedraaid, omdat ze voor het donker terug in Boquete wilden wezen. Ze hadden immers geen slaapzak of warme kleren bij zich, en moesten de volgende dag met vrijwilligerswerk beginnen. Het wordt donker, ze raken in paniek, lopen steeds sneller, dwalen 's nachts van het pad af, en bevinden zich de volgende ochtend ergens diep in de jungle. Van daaruit steeds wanhopigere pogingen om het trail terug te vinden, verre afdwalingen, uitdroging, uitputting, een ongeluk, ééntje die in haar eentje verdergaat, enz. Geloofwaardiger dan een moord m.i.
Nee... Het enige juiste antwoord, en dat omvat ook jou evenaar dingetje, is:quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:43 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Het enige waar je met veel survival dingen rekening mee moet houden is boven en onder de evenaar.
Dat ga ik ook nooit zeggenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:45 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk heb je gelijk dat een redelijk ervaren iemand de windrichtingen kan bepalen, ook in een jungle. Toch is in de jungle rondlopen in de nacht nooit aan te raden. Maargoed, in zo'n cloudforest zit dus wel alles onder het mos, das één van de dingen die me is bijgebleven, overal mos en overal dauw. Je zag letterlijk geen boomschors.
Jij niet, maar de expert hierboven schijnbaar wel.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:45 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk heb je gelijk dat een redelijk ervaren iemand de windrichtingen kan bepalen, ook in een jungle. Toch is in de jungle rondlopen in de nacht nooit aan te raden. Maargoed, in zo'n cloudforest zit dus wel alles onder het mos, das één van de dingen die me is bijgebleven, overal mos en overal dauw. Je zag letterlijk geen boomschors.
Waarheid als een baksteen... Voorbereiding... Het is het halve werk...quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:45 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Nee. Ik trek al 20 jaar door bossen, wouden en jungles. Ik geef toe, voor mij is het een goede hobby dus ik weet van te voren zoveel mogelijk over het gebied. En nee, ik weet niet alles. Maar als je goed voorbereid bent zijn de verrassingen zelden naar.
Klopt. Door al het moois dat er te zien is niet vergeten dat het slechts een façade is.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:46 schreef Mystic_HBC het volgende:
[..]
Nee... Het enige juiste antwoord, en dat omvat ook jou evenaar dingetje, is:
Situation awareness....
Je hoeft geen expert te zijn om windrichtingen te kunnen bepalen. Als je er tijd in wil steken kost het je hooguit een uur.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:47 schreef matthijst het volgende:
[..]
Jij niet, maar de expert hierboven schijnbaar wel.
Ik heb begrepen, correct me if I'm wrong, dat ze wel gezien zijn op het begin van die trail..quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:09 schreef VaLkyRie het volgende:
Vanaf het moment dat ze in die jungle zijn, is verdwalen een plausibele optie, maar hoe en waarom zijn ze daar gekomen?
Dat ging toch alleen over die vrouw De Kam?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:13 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Die wijven konden geen spaans en die mensen geen engels, miscommunicatie alom dus.
Volgens de OP, maar misschien speelt de taal ook een rol bij andere getuigenverklaringen. Sommige dingen spreken elkaar gewoon zo tegen...quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat ging toch alleen over die vrouw De Kam?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |