quote:
Op donderdag 26 juni 2014 10:09 schreef mignonne het volgende:Glucose wordt tegenwoordig vrij standaard bepaald bij intake, hoewel het nog niet overal gebeurd, en de ene praktijk prikt het nuchter, de andere niet-nuchter, tsja. Bij 30 weken schrijft de KNOV voor dat het ijzer nogmaals bepaald moet worden omdat die dan op zijn laagst is in de zwangerschap, de meeste praktijken prikken dan ook gelijk je glucose mee onder het mom van je bent er dan toch. Soms moet je met 27 weken bloed laten prikken voor je bloedgroep en dan doen ze ehet gelijk dan, beetjte jammer anders als je na 2/3 weken weer moet.
Kwak ik begrijp niet zo goed waarom ze het zo doen eigenlijk?? Ik vind het heel dubieus als ik eerlijk ben, hoewel ik wel begrijp dat je er zelf blij mee bent en niet staat te springen om een gtt. In de regio Den Haag moet iedereen vanaf BMI 30 een ogtt doen tussen 24-28 weken, en een prima random glucose zegt niet zoveel over of een gtt goed zou zijn of niet. In regio Delft is het zelfs officieel vanaf BMI 27 (wat ik dan weer een beetje overtrokken vind maar goed

) . Anyroads, ik vind het vreemd dat je dan bij jouw bmi geen ogtt zou hoeven te doen terwijl ze er bij de gewone praktijken zo op hameren dat het wel moet? Ik heb heel regelmatig ogtt's ingeplanned op de poli daar dus ik vraag me af of het beleid is veranderd of dat het niet zo goed is uitgelegd aan je.
Ik snap er ook geen hol meer van, want wat jij zei dacht ik ook. Misschien heeft de verpleegkundige het verkeerd uitgelegd, of dacht ze niet na over mijn bmi van 50

. Ik denk dat ik hoe dan ook toch wel voor de gtt door moet, want de eerste keer bloedprikken (elleboog) was mijn glucose 6,2 - en dat is 0,1 hoger dan hij nuchter mag zijn dacht ik. Ik hoefde toen niet nuchter te zijn maar was het wel (misselijk).
Rhesus prikken moet ik ook, ben RhD negatief, Rhc positief, dus ik wacht wel tot na 7 juli wat de gyn zegt, dan kan ik mooi twee weken daarna met een nieuw formulier alles in 1 keer laten doen met 27 weken (ijzer, gtt, rhesus).
quote:
Op donderdag 26 juni 2014 10:12 schreef BlueEyes het volgende:Durf het bijna niet te vragen en vat het asjeblieft niet verkeerd op hoor.
Maar hebben jullie allemaal bij aanvang van de zwangerschap een bmi > 30 ivm al die glucosetesten?
Dat was hier namelijk de 'voorwaarde' voor die test.
Of natuurlijk een afwijking bij eerdere tests of zwangerschapsdiabetes in vorige zwangerschap.
Ooh mosterd weer eens na de post van Mignonne
50 hier

maar ik zie er minder moddervet uit dan mensen bij zo'n getal verwachten, dus ach...