abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141566394
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:49 schreef Globali het volgende:

[..]

Wat dus kan betekenen dat je zo'n pad gewoon niet meer terug kan vinden al loop je er op 30 meter afstand langs.
Klopt, maar dan lijkt het voor de hand liggend dat je op zo'n afstand wel andere mensen hoort als die het pad afgaan. Dan loop je daar op af lijkt me. En zeker omdat er de eerste dagen wel gezocht is zou je verwachten dat ze mensen gehoord hebben.

Het blijft onlogisch om als je verdwaald een berg over te gaan klimmen. Dan ben je om wat voor reden zo gedesorienteerd dat je niet meer logisch kunt nadenken. Het lijkt mij dat je ook wel aanvoelt dat je terug moet naar waar je vandaan kwam en als je niet eerder een berg tegenkwam, moet je daar dus niet overheen!

Daarbij verklaart dat nog niet waarom ze in de eerste dagen niet gevonden zijn (zeker niet als ze nog leefden en er meer mensen daar rondliepen) en hoe ze vervolgens van verdwaald aan de ene kant van de bergkam, dood aan de andere kant zijn terechtgekomen.
pi_141566440
quote:
En los van dat je denk ik niet in die rivier wil vallen (al ziet het er niet diep uit, je kan maar net uitglijden en je hoofd verkeerd stoten op een steen ofzo) ziet dat pad er wel duidelijk uit op de achtergrond. Lijkt me niet dat je daar snel van afloopt.
pi_141566443
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:26 schreef Globali het volgende:

[..]

Je vraagt je ook af hoe zo'n trail er uitziet. We denken te snel aan een makkelijk te zien bospad denk ik.
Klopt. De naam "trail" zegt het al. het is feitelijk een "spoor" veroorzaakt door mensen die er lopen. Laat ik voorop stellen dat ik daar nooit geweest ben, en niet bekend ben met hoe ze er daar mee om gaan en hoe het er uit ziet. Maar een "trail" kan uit allerlei soorten terrein bestaan. Maar ga niet van Nederlandse bospaadjes uit met houtsnippers of schelpen/wit zand etc.

Soms is het niet meer dan wat platgelopen gras.

Een fout die ik zelf wel eens gezien heb bij toeristen die niet gewend zijn op zo'n soort route te lopen is dat ze vaak denken dat "de route" de makkelijkste weg is die ze kunnen volgen.

Zo kan het best zijn dat je even wat door een smal platgelopen paadje loopt over zandgrond, en dan in ene is er rechts van je een groot open pad. Het gevolg is dat ze dan soms dat gaan volgen "oh kijk, daar is het pad", ze hebben echter niet op de kaart gekeken, en het valt ze ook niet op dat ze zojuist stenen/rots opgelopen zijn en dat dat de reden is dat er geen dichte begroeiing is. Terwijl het echte pad dat ze denken te volgen linksaf ging.

Sommige mensen hebben de neiging om nooit hun richting te controleren en nooit op een kaart te kijken of het wel klopt wat ze doen, en dan kan je jezelf al flink in de nesten werken. Als je dan ook nog gestressed raakt, en wellicht weinig hebt gedronken (wat ook een flinke impact kan hebben op het helder nadenken) dan is er best een kans dat het flink uit de klauwen kan lopen.

Gelukkig is de kans dat je in europa dusdanig verdwaalt en niemand tegenkomt en vanuit de lucht niet opgemerkt kan worden bij zoekacties relatief klein. Maar ik heb geen idee hoe dat in panama is.

Ik zeg overigens niet dat dit is wat ze is overkomen, maar het is even een voorbeeld van hoe zo'n route zou kunnen zijn op basis van mn eigen wandelervaringen in andere gebieden.

Verdwalen is makkelijker dan je denkt.
pi_141566459
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:54 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Klopt, maar dan lijkt het voor de hand liggend dat je op zo'n afstand wel andere mensen hoort als die het pad afgaan. Dan loop je daar op af lijkt me. En zeker omdat er de eerste dagen wel gezocht is zou je verwachten dat ze mensen gehoord hebben.

Het blijft onlogisch om als je verdwaald een berg over te gaan klimmen. Dan ben je om wat voor reden zo gedesorienteerd dat je niet meer logisch kunt nadenken. Het lijkt mij dat je ook wel aanvoelt dat je terug moet naar waar je vandaan kwam en als je niet eerder een berg tegenkwam, moet je daar dus niet overheen!

Daarbij verklaart dat nog niet waarom ze in de eerste dagen niet gevonden zijn (zeker niet als ze nog leefden en er meer mensen daar rondliepen) en hoe ze vervolgens van verdwaald aan de ene kant van de bergkam, dood aan de andere kant zijn terechtgekomen.
Blijkbaar lopen daar weinig mensen. En als je het pad niet terug ziet ga je verder op zoek.......en dan ben je echt de weg kwijt.

In de jungle vindt je niet snel mensen. Geluid draagt ook niet ver. Het is geen bos op de Veluwe.
pi_141566547
Als je die filmpjes op youtube van Boquete en de trails aldaar zo ziet, lijkt het allemaal zo vredig en zonder direct gevaar. Wat is er toch gebeurd met ze.
pi_141566698
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:01 schreef Meaghan het volgende:
Als je die filmpjes op youtube van Boquete en de trails aldaar zo ziet, lijkt het allemaal zo vredig en zonder direct gevaar. Wat is er toch gebeurd met ze.
Het kan er wel vredig uitzien.....dat zegt weinig. Je kan ook heel vredig verdwalen.
pi_141566777
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:01 schreef Meaghan het volgende:
Wat precies de reden kan zijn dat mensen niet meer alert zijn, en gewoon al pratend doorlopen zonder te controleren waar ze heen lopen
pi_141566854
Westerlingen zijn er goed in. Ook raar omgaan met dieren. Gewoon gevaar niet zien.
pi_141567020
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 01:06 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Aangezien dieren meestal niet "vermoorden" op het bekken is dat bijna zeker ná de dood. Er was echter kennelijk niets op te vinden.

Verder eens.
Maar als die lichamen na de dood door aaseters en overige roofdieren dusdanig is toegetakeld dat er alleen nog een voet en een stuk bekken over is. Zou die bekken dan niet onder de sporen van geweld moeten zitten?
pi_141567028
Niet panama maar deze man is geweldig en weet tenminste hoe je overleeft! :D :7
pi_141567096
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_141567101
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:23 schreef Kaugummi het volgende:
Haalt hij nu gewoon ribbel chips uit die boom?
pi_141567107
How Three Hikers Became Separated

http://earthdrifter.com/b(...)rs-became-separated/
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_141567129
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:26 schreef Globali het volgende:

[..]

Haalt hij nu gewoon ribbel chips uit die boom?
Bewegende ribbel chips ja :9~ O+ :9
pi_141567149
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:28 schreef Kaugummi het volgende:

[..]

Bewegende ribbel chips ja :9~ O+ :9
Het is heel voedzaam.....maar daar zou ik toch wel moeite mee hebben.
pi_141567170
pi_141567203
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:29 schreef Globali het volgende:

[..]

Het is heel voedzaam.....maar daar zou ik toch wel moeite mee hebben.
Ja ik ook.. Maar je moet toch wat, verhongeren of vieze kruipende insecten eten :*
pi_141567208
quote:
Alles aan die format is fake.
pi_141567231
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:32 schreef Kaugummi het volgende:

[..]

Ja ik ook.. Maar je moet toch wat, verhongeren of vieze kruipende insecten eten :*
In een noodgeval doe je het wel. Er zijn ook mensen die ogen eten. Van vissen maar ook van grotere dieren......dan moet ik echt even van tafel.
pi_141567256
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:32 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Alles aan die format is fake.
Het is ook weer zo'n net te blije figuur. Net als Steve.
pi_141567283
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:33 schreef Globali het volgende:

[..]

In een noodgeval doe je het wel. Er zijn ook mensen die ogen eten. Van vissen maar ook van grotere dieren......dan moet ik echt even van tafel.
Ja precies ja, er is een grens. Dan liever een bult insecten, dan een oog :r
pi_141567328
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:34 schreef Kaugummi het volgende:

[..]

Ja precies ja, er is een grens. Dan liever een bult insecten, dan een oog :r
Wat zijn "bult" insecten? Ik heb wel sprinkhanen gegeten. Diep gebakken. Prima te eten als chips. Lekker ? Niet echt. Ik trok wel de grens bij diep gebakken schorpioenen.
pi_141567353
Of, zoals in Vietnam, een ei met daarin een onvolmaakt kuiken...... Kun je in Amsterdam op speciale bestelling illegaal krijgen.
pi_141567366
Weet wat anders dan een poema :+
pi_141567453
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:37 schreef Kaugummi het volgende:
Weet wat anders dan een poema :+
Dit is gewoon dom gedrag.
pi_141567705
Je moet gewoon niet klieren met dieren als het niet nodig is.
pi_141567737
quote:
pi_141568158
Fer de lance snake /Bothrop asper Beet
http://www.gva.be/nieuws/(...)t-giftige-slang.aspx

Die dus ook in Panama ronduitveel rondkruipen! :X
  donderdag 26 juni 2014 @ 11:09:09 #270
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_141568164
quote:
Tja, geen idee wat ze zeggen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_141568245
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:08 schreef Kaugummi het volgende:
Fer de lance snake /Bothrop asper Beet
http://www.gva.be/nieuws/(...)t-giftige-slang.aspx

Die dus ook in Panama ronduitveel rondkruipen! :X
Nooit gehoord van die slang.
pi_141568367
Het is een pit viper. Las ik.
pi_141568911
'' It chiefly inhabits tropical rainforest and evergreen forest, but it also occurs in drier areas of tropical deciduous forest, thorn forest and pine savannah near lakes, rivers and streams ''

http://en.wikipedia.org/wiki/Bothrops_asper
pi_141568971
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:33 schreef Kaugummi het volgende:
'' It chiefly inhabits tropical rainforest and evergreen forest, but it also occurs in drier areas of tropical deciduous forest, thorn forest and pine savannah near lakes, rivers and streams ''

Zo zijn er zoveel dieren die link zijn.
pi_141569029
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:33 schreef Kaugummi het volgende:

Wow....
pi_141569030
quote:
Dat pad is hier wel heel duidelijk zou ik zeggen.
pi_141569049
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat pad is hier wel heel duidelijk zou ik zeggen.
En toch loop je het in werkelijkheid gewoon voorbij.
pi_141569073
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:35 schreef Globali het volgende:

[..]

Zo zijn er zoveel dieren die link zijn.
Ja dat klopt.
Maar ik denk dat slangen een groter risico zijn in dat gebied dan Puma's o.id
En slangen vallen ook minder snel op en zie je ook snel over het hoofd,als je bijvoorbeeld aan het praten bent met elkaar. :)
pi_141569109
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:39 schreef Kaugummi het volgende:

[..]

Ja dat klopt.
Maar ik denk dat slangen een groter risico zijn in dat gebied dan Puma's o.id
En slangen vallen ook minder snel op en zie je ook snel over het hoofd,als je bijvoorbeeld aan het praten bent met elkaar. :)
Het kan een reden zijn. 1 wordt gebeten .... de ander gaat in paniek op zoek naar hulp.
pi_141569112
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:56 schreef silliegirl het volgende:

[..]

En los van dat je denk ik niet in die rivier wil vallen (al ziet het er niet diep uit, je kan maar net uitglijden en je hoofd verkeerd stoten op een steen ofzo) ziet dat pad er wel duidelijk uit op de achtergrond. Lijkt me niet dat je daar snel van afloopt.
Maar als je deze beelden ziet.. hoe waarschijnlijk is het dan dat die rivier twee mensenlichamen en de tas kilometers meesleurt? Dat ligt tenslotte welaan de basis van veel speculaties hier.
pi_141569145
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Maar als je deze beelden ziet.. hoe waarschijnlijk is het dan dat die rivier twee mensenlichamen en de tas kilometers meesleurt? Dat ligt tenslotte welaan de basis van veel speculaties hier.
Is men dan werkelijk in de rivier gevonden?
pi_141569161
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:40 schreef Globali het volgende:

[..]

Het kan een reden zijn. 1 wordt gebeten .... de ander gaat in paniek op zoek naar hulp.
Precies ja, dat denk ik dus ook.
pi_141569205
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:42 schreef Kaugummi het volgende:

[..]

Precies ja, dat denk ik dus ook.
Je kan je daar moeilijk op voorbereiden. Dat is het risico dat je loopt in dat soort landen. Of je moet een sateliettelefoon meenemen.
pi_141569258
Op een van de filmpjes op youtube wordt gesproken over geheime watervallen en dat men dan door 'the rainforest' moet om daar te komen. Waren de meiden nou op zoek naar deze watervallen, of is dat inmiddels ook weerlegt?
pi_141569329
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Tsja, zo niet denk ik. Maar als het veel regent kan zo'n rivier wel HEEL snel HEEL veel groeien. Ik heb dat in Frankrijk meegemaakt, toen werd een rustig riviertje zo'n chaos dat er hele bomen etc. in werden meegesleurd op hoog tempo. En dat was na een halve dag flink regenen al zo. Dus ja, dat zie ik wel gebeuren.

Anderzijds; Als de rivier zo verandert ga je niet zo'n oversteekplaats meer over, want die verdwijnt dan ook..
pi_141569346
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:45 schreef Meaghan het volgende:
Op een van de filmpjes op youtube wordt gesproken over geheime watervallen en dat men dan door 'the rainforest' moet om daar te komen. Waren de meiden nou op zoek naar deze watervallen, of is dat inmiddels ook weerlegt?
Ik las daar ook ergens iets over. In elk geval is het niet gek dat je even van een pad afgaat omdat je iets leuks ziet of denkt te horen.
pi_141569352
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:45 schreef Meaghan het volgende:
Geen idee, het zou vast kunnen, maar waarom zouden ze daar om 15:00 nog aan beginnen? Ze wisten denk ik ook wel hoe laat het donker wordt daar; ze waren immers al even in Boquete toch?
pi_141569385
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:48 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Geen idee, het zou vast kunnen, maar waarom zouden ze daar om 15:00 nog aan beginnen? Ze wisten denk ik ook wel hoe laat het donker wordt daar; ze waren immers al even in Boquete toch?
Omdat men nog even de benen wil strekken na een wat saaie dag misschien? Zo gaat het.
pi_141569496
Ze hebben de hele situatie gruwelijk onderschat. Dat is mijn gevoel hierover. Sowieso door alleen te gaan hiken zonder gids. Daar begint het al mee.
pi_141569542
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:52 schreef Meaghan het volgende:
Ze hebben de hele situatie gruwelijk onderschat. Dat is mijn gevoel hierover. Sowieso door alleen te gaan hiken zonder gids. Daar begint het al mee.
Je neemt geen gids als je even een uur wil gaan wandelen.
pi_141569570
Gisteren lieten ze bij Boulevard pratende over deze zaak deze foto zien in de achtergrond, weet iemand of dit de plek is waar die schoen is gevonden? Dat is toch helemaal niet bij een rivier? Dit is een soort hoek. Ook lees ik dat het meters, meters van de oever bij een rivier is gevonden en niet de rivier zelf. Op één of andere manier geloof ik dat rivier-meesleurende-scenario niet.

pi_141569622
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:54 schreef Jezus9 het volgende:
Gisteren lieten ze bij Boulevard pratende over deze zaak deze foto zien in de achtergrond, weet iemand of dit de plek is waar die schoen is gevonden? Dat is toch helemaal niet bij een rivier? Dit is een soort hoek. Ook lees ik dat het meters, meters van de oever bij een rivier is gevonden en niet de rivier zelf. Op één of andere manier geloof ik dat rivier-meesleurende-scenario niet.

[ afbeelding ]
Als dit bij Boulevard te zien was moet je je afvragen of de beelden wel echt zijn.
  donderdag 26 juni 2014 @ 11:57:06 #294
54408 Parzival
Where it happens
pi_141569661
kan vanalles zijn .. wellicht loopt die rivier er vlak langs..

maar vonden ze alle resten nou op 1 plek? (tas 1, botten 2)

(er komen zoveel posts voorbij dat ik t soms even kwijt ben..)
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_141569723
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:57 schreef Parzival het volgende: Maar vonden ze alle resten nou op 1 plek? (tas 1, botten 2)
Nee kilometers van elkaar af. De tas was gevonden 8-uur van waar ze gezien waren in Boquete. En die tas en de resten lagen 6-uur van elkaar af. Vandaar dat ik neig naar een misdrijf, een dier gaat echt niet uren ermee lopen, als het op is, is het op en laat hij het liggen.
pi_141569724
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:41 schreef Globali het volgende:

[..]

Is men dan werkelijk in de rivier gevonden?
Van alle links die ik heb gelezen was er maar eentje die het had over IN de rivier. Alle andere hebben het over 'nabij', in de buurt of zelfs 'in het gebied bij'.
Op geen enkele foto/video over de vondsten heb ik een rivier gezien. Niet op de closeups maar ook niet op de foto's waar je meer van de omgeving ziet.
[img][img]http://i.imgur.com/Fvo9wHO.jpg[/img][/img]

De tas zou op een struik gevonden zijn door een boer die een rijstveld aan wou gaan leggen. Lijkt mij dat je geen rijstveld in een rivier aanlegt maar op het land.

Ik heb meerdere keren hier gevraagd hoe ver ze dan van de oever zijn gevonden maar krijg daar geen reactie op. Er was wel iemand die zei dat het eerst hoogwater en toen laag water was en dat met het dalen van de rivier de resten op het land zouden kunnen zijn achtergebleven.

Ik bedoel maar; 300 meter van de rivier heet in zo'n gebied óók 'nabij' de rivier. Zelfs in NL noemen we dat dan zo.
pi_141569773
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Van alle links die ik heb gelezen was er maar eentje die het had over IN de rivier. Alle andere hebben het over 'nabij', in de buurt of zelfs 'in het gebied bij'.
Op geen enkele foto/video over de vondsten heb ik een rivier gezien. Niet op de closeups maar ook niet op de foto's waar je meer van de omgeving ziet.
[ [url=
[ afbeelding ]
De tas zou op een struik gevonden zijn door een boer die een rijstveld aan wou gaan leggen. Lijkt mij dat je geen rijstveld in een rivier aanlegt maar op het land.

Ik heb meerdere keren hier gevraagd hoe ver ze dan van de oever zijn gevonden maar krijg daar geen reactie op. Er was wel iemand die zei dat het eerst hoogwater en toen laag water was en dat met het dalen van de rivier de resten op het land zouden kunnen zijn achtergebleven.

Ik bedoel maar; 300 meter van de rivier heet in zo'n gebied óók 'nabij' de rivier. Zelfs in NL noemen we dat dan zo.
Dat hele verhaal van "in de rivier" is ook nieuw voor mij. Ik heb er niet echt tijd in gestoken. Volgens mij is men op ca. 500 meter van elkaar gevonden. Op het land.
pi_141569801
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 11:59 schreef Ouder1 het volgende: Ik heb meerdere keren hier gevraagd hoe ver ze dan van de oever zijn gevonden maar krijg daar geen reactie op. Er was wel iemand die zei dat het eerst hoogwater en toen laag water was en dat met het dalen van de rivier de resten op het land zouden kunnen zijn achtergebleven. Ik bedoel maar; 300 meter van de rivier heet in zo'n gebied óók 'nabij' de rivier.
Dat bedoel ik, dat hele eb-en-vloed verhaal is helemaal niet zeker, slechts een speculatie van mensen. En van die foto met de schoenen er zelf op, ook dat leek op een hoek-achtig natuur gebied, zag helemaal geen rivier nabij. Mensen zitten zo vastgeroest in het ongeluk-scenario dat ze telkens aanwijzingen zoeken om dat te bevestigen.
pi_141569847
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 12:01 schreef Jezus9 het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, dat hele eb-en-vloed verhaal is helemaal niet zeker, slechts een speculatie van mensen. En van die foto met de schoenen er zelf op, ook dat leek op een hoek-achtig natuur gebied, zag helemaal geen rivier nabij. Mensen zitten zo vastgeroest in het ongeluk-scenario dat ze telkens aanwijzingen zoeken om dat te bevestigen.
Ik weet van de tas dat die gevonden zou zijn in de rivierbedding (whatever that means, ik heb dan nu zo'n beeld van een drooggevallen rivier). Hoe het met de rest zit weet ik niet precies, de berichtgeving wisselt teveel.
pi_141569931
Die rivier is afhankelijk van de regenval, dus als het flink gaat regenen dan treedt de rivier buiten zijn oevers. Gezien het feit dat het een regenwoud is kan die rivier het zogenaamde flash flood-effect krijgen waarbij een groot gebied rond de rivier in snel tempo overstroomd. Dus de omvang van de rivier is betrekkelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')