Hoe kan het dat La Trappe nog steeds het officiële trappistenlogo mag dragen? Dit vraag ik me al een tijdje af. De regels om een trappistenbier te zijn, zijn volgens
Wikipedia:
• 1. Het product moet binnen de muren of in de nabijheid van de abdij worden geproduceerd.
• 2. Het product moet door of onder toezicht van de kloostergemeenschap worden geproduceerd en de exploitatie moet ondergeschikt zijn aan het klooster.
• 3. De opbrengsten moeten worden gebruikt voor het levensonderhoud van de monniken en voor het onderhoud van het klooster. Wat overblijft, moet aan sociale werken worden besteed.
Die eerste twee geloof ik wel, maar die laatste kan ik niet plaatsen bij
La Trappe, dat in erg grote commerciële oplages wordt geproduceerd. Er is ook al wat controverse geweest, maar dat is sinds 2005 weer opgelost:
quote:
Hoewel de Abdij Koningshoeven een van de initiatiefnemers van het logo Authentic Trappist Product was, werd dit logo vanaf 1999 niet meer gevoerd. Reden hiervoor was dat er door een samenwerking van de brouwerij met het (commerciële) Bavaria-concern volgens de Internationale Vereniging Trappist te veel onduidelijkheid over de authenticiteit van de bieren was ontstaan. De brouwerij bleef de bieren echter steeds trappistenbier noemen. In 2005 werd de overeenkomst met Bavaria aangepast en sinds oktober 2005 wordt het logo weer gevoerd.
Als er bijvoorbeeld allemaal betaald personeel van buitenaf betrokken is bij de productie en er een heel distributienetwerk omheen zit, kan ik dat niet echt plaatsen bij opbrengsten die naar het klooster gaan of aan 'sociale werken' worden besteed. Is er hier gewoon sprake van een gedoogbeleid vanwege historische redenen?