abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141531207
Hoe kan het dat La Trappe nog steeds het officiële trappistenlogo mag dragen? Dit vraag ik me al een tijdje af. De regels om een trappistenbier te zijn, zijn volgens Wikipedia:

• 1. Het product moet binnen de muren of in de nabijheid van de abdij worden geproduceerd.
• 2. Het product moet door of onder toezicht van de kloostergemeenschap worden geproduceerd en de exploitatie moet ondergeschikt zijn aan het klooster.
• 3. De opbrengsten moeten worden gebruikt voor het levensonderhoud van de monniken en voor het onderhoud van het klooster. Wat overblijft, moet aan sociale werken worden besteed.

Die eerste twee geloof ik wel, maar die laatste kan ik niet plaatsen bij La Trappe, dat in erg grote commerciële oplages wordt geproduceerd. Er is ook al wat controverse geweest, maar dat is sinds 2005 weer opgelost:

quote:
Hoewel de Abdij Koningshoeven een van de initiatiefnemers van het logo Authentic Trappist Product was, werd dit logo vanaf 1999 niet meer gevoerd. Reden hiervoor was dat er door een samenwerking van de brouwerij met het (commerciële) Bavaria-concern volgens de Internationale Vereniging Trappist te veel onduidelijkheid over de authenticiteit van de bieren was ontstaan. De brouwerij bleef de bieren echter steeds trappistenbier noemen. In 2005 werd de overeenkomst met Bavaria aangepast en sinds oktober 2005 wordt het logo weer gevoerd.
Als er bijvoorbeeld allemaal betaald personeel van buitenaf betrokken is bij de productie en er een heel distributienetwerk omheen zit, kan ik dat niet echt plaatsen bij opbrengsten die naar het klooster gaan of aan 'sociale werken' worden besteed. Is er hier gewoon sprake van een gedoogbeleid vanwege historische redenen?
gr gr
pi_141531529
Zoals aangegeven voldoen ze wel aan de richtlijnen. In het bestuur van de brouwerij zit 1 monnik en 1 niet monnik.

Ze verbouwen de hop op de grond van de abdij en hier werken ook 'socliale mensen'.

Ik zou zeggen: Volg de rondleiding een keer. Erg leerzaam en heerlijk dat je er een bier naar keuze bij krijgt :).

Edit: Spoiler alert! Deze film krijg je te zien bij de rondleiding. Alleen dan kijk je onder het genot van een La Trappe bier.
pi_141531622
Ha ha, TS is een Belg :P
pi_141532067
Ze zullen vast in overleg met het IVT een oplossing hebben gezocht waardoor ze binnen het toelaatbare van de regels vallen. Voor het IVT zal dat ook wel interessant zijn geweest zodat er in ieder geval een aantal trappistenbieren overblijven.

Verder weet ik meer welke ik lekker vind en welke wat minder, en La Trappe, daar ben ik niet zo mal van. Al is La Trappe nog altijd een stuk lekkerder dan het wat mij betreft zwaar overtrokken Westvleteren. (maar ja dat is een kwestie van smaak natuurlijk.)
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
  woensdag 25 juni 2014 @ 15:12:41 #5
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_141533708
Ik was in een klooster bij Kraków en daar verkochten ze één bier: La Trappe. [/feitje]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_141535161
quote:
6s.gif Op woensdag 25 juni 2014 15:12 schreef Dagoduck het volgende:
Ik was in een klooster bij Kraków en daar verkochten ze één bier: La Trappe. [/feitje]
Ik was bij een klooster in België en daar verkochten ze ook maar één bier: Orval.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_141535386
quote:
6s.gif Op woensdag 25 juni 2014 14:21 schreef pipster het volgende:
Ze zullen vast in overleg met het IVT een oplossing hebben gezocht waardoor ze binnen het toelaatbare van de regels vallen. Voor het IVT zal dat ook wel interessant zijn geweest zodat er in ieder geval een aantal trappistenbieren overblijven.

Verder weet ik meer welke ik lekker vind en welke wat minder, en La Trappe, daar ben ik niet zo mal van. Al is La Trappe nog altijd een stuk lekkerder dan het wat mij betreft zwaar overtrokken Westvleteren. (maar ja dat is een kwestie van smaak natuurlijk.)
Ik vind La Trappe Quadruple lekkerder dan Westvleteren Abt, maar La Trappe Dubbel niet. Aangezien La Trappe een stuk of negen uiteenlopende bieren heeft, snap ik je opmerking niet echt...
pi_141535596
Ik ben gewoon niet zo mal van de bieren van La Trappe, maar nog minder van Westvleteren. (Dit topic is onstaan door een vraag in de AKQ, wat op dit moment de 10 trappistenbieren zijn). Het is eigenlijk een halve opmerking naar Quyxz_ , en derhalve inderdaad niet helemaal relevant in deze.

La Trappe Dubbel schenk ik overigens niets eens in brrrr. (maar ben sowieso geen liefhebber van dubbels)
pi_141536139
Je naam had hipster moeten zijn :')
pi_141536200
Leg eens uit?
pi_141536270
Jeetje, het is maar waar je je druk om kan maken op een woensdagmiddag. :o
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_141536321
Oh ik maak me niet druk hoor, ben alleen wel benieuwd hoe iemand aan een bepaalde aanname komt. Voor de rest geloof ik het wel. :s)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')