abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141441812

Wees hier ongeconcentreerd, onrustig, chaotisch, vergeetachtig, impulsief en altijd te laat!

Een paar handige web sites en adressen:

Hoe herken je AD(H)D en ADD?
Voorlichtingsfilmpjes.
Overzichtelijke website geheel gericht op ADD..

Behandelaars:

PsyQ is een landelijk opererend samenwerkingsverband van de GGZ-instellingen. Hier kun je o.a. terecht voor diagnosestelling en behandeling.
Virenze een instelling die ambulante zorg biedt aan kinderen en jeugdigen (K&J) en volwassenen (VWZ). Hier kun je o.a. terecht voor diagnosestelling en behandeling.
Lijst met behandelaars

Patiëntenverenigingen, lotgenoten en ervaringsdeskundigen:

Balans digitaal, de patiëntenvereniging voor ADHD. Hier vindt u veel verwijzingen en recente publicaties over ADHD.
Stichting ADD, een stichting voor het overwegend onoplettend type (ADD).
Levente, een website met informatie en lotgenotencontact over ADD.
ADD Online, Alles over Medicatie, Omschrijvingen en tips voor het overwegend onoplettend type (ADD).
Vereniging Impuls, voor volwassenen met AD(H)D en aanverwante stoornissen.
Centrum Zit stil is de Belgische organisatie voor kinderen en volwassenen met ADHD.
• Het doel van De ADHD Stichting is de situatie van kinderen en volwassenen met ADHD te bevorderen i.s.m. andere organisaties op het gebied van ADHD.
Prikpagina ADHD. Op deze site kan men boodschappen van andere volwassenen met ADHD lezen en achterlaten.
• Het ADHD Netwerk is een netwerk voor hulpverleners die lid zijn van het netwerk om met elkaar te kunnen communiceren.
ADHD Xtra staat voor onafhankelijk interactief lotgenotencontact voor ADHD, ADD en/of aanverwante stoornissen zoals Borderline, PDD-NOS, ODD etc.

Medicatie bij ADHD en ADD:

Stimulantia:

• Ritalin: Methylfenidaat kort werkend.
• Concerta: Methylfenidaat lang werkend.
• Dextro-amfetamine: - Het verschil tussen Methylfenidaat en Dextro-amfetamine

Niet stimulantia:

• Strattera: Atomoxetine.
• Wellbutrin XR: Langwerkend Bupropion.

Vorige topics.

Changelog:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_141445973
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2014 13:44 schreef DocWho het volgende:

[..]

Ik ben ook negatief over methylfenidaat. Ik voelde een zombie en mijn vrouw vroeg mij er zelfs mee te stoppen. Ik was totaal veranderd in negatieve zin in haar ogen.
Dit had ik kunnen schrijven. ;)
Exact hetzelfde verhaal. :{
pi_141447278
Kan het zijn dat er verschil zit tussen de verschillende producenten van methylfenidaat ? Ik had eerst methylfenidaat van PHC en heb nu van Rubio gekregen. Ik merk nu echt een kut rebound effect als de pil is uitgewerkt, terwijl ik daar voorheen nooit last van had...
Leest een hoop, post een beetje.
pi_141479277
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 10:13 schreef DocWho het volgende:
Dat Lexapro heb ik even opgezocht (wikipedia). Das wel heftig spul als ik dat zo lees.
Wel mooi voor je dat die combi zo goed werkt. Hoe lang gebruik je dit al?
Inmiddels sinds oktober 2013, nadat ik eerst een poos aan de Wellbutrin heb gezeten. Ik ben nog wel een keer compleet weer ingestort eind maart maar sinds de verhoging naar 15 mg, gaat het steeds beter. Bijna geen zelfmoordgedachtes meer bij overprikkeling en sombere dagen die zich beperken tot 2 dagen. Maar dat is mits ik mijn medicijnen netjes neem, vergeet ik het dan heb ik alle drama weer terug en moet ik weer naar de oxazepam grijpen.
  dinsdag 24 juni 2014 @ 11:09:15 #5
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_141482943
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 13:26 schreef Av- het volgende:
Kan het zijn dat er verschil zit tussen de verschillende producenten van methylfenidaat ? Ik had eerst methylfenidaat van PHC en heb nu van Rubio gekregen. Ik merk nu echt een kut rebound effect als de pil is uitgewerkt, terwijl ik daar voorheen nooit last van had...
Dosering wel hetzelfde? En je belasting door werk/studie/thuis?
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_141485191
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 13:26 schreef Av- het volgende:
Tja... Rationeel zou ik zeggen van niet maar ik heb nog steeds het idee dat ik destijds ook een flink verschil merkte tussen generieke methylfenidaat en ritalin. Ik weet dat er meer mensen zijn die dat hebben.
Gebruik nu overigens dexamfetamine. Laatst wel overgestapt van capsules (met poeder) naar normale pilletjes. Merkte daar eigenlijk geen verschil tussen.
pi_141490303
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 11:09 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Dosering wel hetzelfde? En je belasting door werk/studie/thuis?
Dosering inderdaad hetzelfde. Belasting vanuit studie is op het moment wel extreem hoog i.v.m. eind van het jaar dus al het opgestapelde werk moet ingeleverd worden en daarnaast nog leren voor tentamens. Voel me de laatste tijd ook gestrest, terwijl ik daar nooit last van heb gehad. Zal het daar mee te maken kunnen hebben?
Leest een hoop, post een beetje.
  woensdag 25 juni 2014 @ 00:23:11 #8
12888 Skull-splitter
pi_141518361
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 15:00 schreef Av- het volgende:

[..]

Dosering inderdaad hetzelfde. Belasting vanuit studie is op het moment wel extreem hoog i.v.m. eind van het jaar dus al het opgestapelde werk moet ingeleverd worden en daarnaast nog leren voor tentamens. Voel me de laatste tijd ook gestrest, terwijl ik daar nooit last van heb gehad. Zal het daar mee te maken kunnen hebben?
:Y
pi_141528480
Ik heb een tijd lang 10mg gebruikt, 4-5x daags, maar werd na twee weken die heel goed gingen erg chaotisch en onrustig, nerveus er van. Toen een tijdje gestopt en sinds twee weken weer met 5mg, 2-3x per dag begonnen. Dit gaat erg goed, geen bijwerkingen en wel net genoeg om me extra te concentreren. Echter heb ik nu al een aantal keer gehad, nu weer, dat ik te laat bijneem (ik doe dit om de 3 uur) en nu is het dus weer uitgewerkt. Maar ik voel me alleen maar in de war en heel erg moe, in mezelf gekeerd nadat het is uitgewerkt. Normaal gesproken is het toch juist zo dat je dan extreem druk wordt? Waardoor kan dit komen? Ik heb nu echt het gevoel dat als ik m'n ogen dicht doe ik de komende drie dagen door kan slapen omdat ik zo moe ben nu het is uitgewerkt.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 08:54:03 #11
12888 Skull-splitter
pi_141607275
quote:
Beetje open deuren voor de meesten hier (hoop ik althans), maar mooi samengevat en herkenbaar.
pi_141618852
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 08:54 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Beetje open deuren voor de meesten hier (hoop ik althans), maar mooi samengevat en herkenbaar.
Klopt, maar voor sommigen niet.
Voor velen zijn adhd en add hetzelfde alleen dan zonder de h terwijl het echt verschillend is.

En ik vond het wel eenvoudig geschreven.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 15:49:09 #13
12888 Skull-splitter
pi_141618911
Ik kreeg er gratis en niks de H bij als in dat ik de gecombineerde type zou zijn, echter krijg je dat dus als volwassene al als je intern (geestelijk) onrustig bent :') In deze tekst staat dat dat bij ADD ook het geval is, wat voor mij ook veel beter herkenbaar is.
pi_141766306
Ugh, eindelijk weer een afspraak gemaakt bij de dokter, 5 augustus...

Helemaal geen zin in, ik denk dat ik weer op iets anders over moet. Want mn dex werkt ook weer steeds minder... Ik wil echt niet, ik ben echt heel bang dat die andere dingen straks ook niet goed werken :(
pi_141769036
Ik durf het bijna niet te geloven maar ik lijk behoorlijk gestabiliseerd. Na 2 weken festival pas 1 dipje van 2,5 dag gehad. Ik vind dat een vooruitgang
  woensdag 2 juli 2014 @ 10:04:56 #16
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_141807503
Zo ik kom ook weer eens binnen vallen :)

Inmiddels officieel de diagnose ADHD gekregen bij het GGZ en ga na de zomervakantie beginnen in een speciale groep voor ADHD-ers..

Ook nu aantal maanden gestopt met Ritalin en dat gaat goed, ik at bijna niet meer erdoor en had ook het idee dat het niet meer zn werk deed na gestopt te zijn met de Sertraline, slik nu alleen nog maar Welbutrin :)
pi_141818908
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 10:04 schreef Neeleh het volgende:

Inmiddels officieel de diagnose ADHD gekregen bij het GGZ en ga na de zomervakantie beginnen in een speciale groep voor ADHD-ers..

Ook nu aantal maanden gestopt met Ritalin en dat gaat goed, ik at bijna niet meer erdoor en had ook het idee dat het niet meer zn werk deed na gestopt te zijn met de Sertraline, slik nu alleen nog maar Welbutrin :)
Welk type ADHD?
pi_141856063
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2014 16:01 schreef DocWho het volgende:

[..]

Welk type ADHD?
Zijn er ook verschillende types ADD?
  donderdag 3 juli 2014 @ 16:43:17 #19
12888 Skull-splitter
pi_141856284
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 10:04 schreef Neeleh het volgende:

Zonder behandeling op depressie wil men meestal ook niet aan ADHD gaan werken omdat veel verschijnselen versterkt worden door de depressie(gevoeligheid) van de client.
pi_141857342
Hoi :W
Ongeveer een maand geleden is bij mij ADHD vastgesteld door een psychiater. Dit nadat ik vorig jaar uitgevallen ben door een burnout en een depressie. Hiernaast is een gegeneraliseerde angststoornis vastgesteld. Al met al een beste bak ellende bij elkaar, maar na het starten met AD zijn de depressie en de angststoornis aanzienlijk minder geworden *O*
Het bizarre is dat ik sinds die tijd pas enorm veel hyperactiviteit vertoon, dit had ik voorheen niet. Of meer interne chaos, veel gepieker en over alles veel nadenken.

Over een week of twee heb ik weer een afspraak staan, voor die tijd moet ik nadenken over wel of geen medicatie. Lastig :')

Ik hoop hier wat herkenning te vinden :)
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_141857394
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:15 schreef minthy het volgende:
Hoi :W
Ongeveer een maand geleden is bij mij ADHD vastgesteld door een psychiater. Dit nadat ik vorig jaar uitgevallen ben door een burnout en een depressie. Hiernaast is een gegeneraliseerde angststoornis vastgesteld. Al met al een beste bak ellende bij elkaar, maar na het starten met AD zijn de depressie en de angststoornis aanzienlijk minder geworden *O*
Het bizarre is dat ik sinds die tijd pas enorm veel hyperactiviteit vertoon, dit had ik voorheen niet. Of meer interne chaos, veel gepieker en over alles veel nadenken.

Over een week of twee heb ik weer een afspraak staan, voor die tijd moet ik nadenken over wel of geen medicatie. Lastig :')

Ik hoop hier wat herkenning te vinden :)
Ooo had ik ook! Alleen geen AD
Wel angst en zo burn outachtig (achteraf wel 2x)
En idd daarna pas hyper de pyper

Zou medicatie proberen
Je kan er altijd weer mee stoppen maar dan weet je hoe het is
Worry is a misuse of imagination
pi_141859530
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:16 schreef Probability het volgende:

[..]

Ooo had ik ook! Alleen geen AD
Wel angst en zo burn outachtig (achteraf wel 2x)
En idd daarna pas hyper de pyper

Zou medicatie proberen
Je kan er altijd weer mee stoppen maar dan weet je hoe het is
*boks* :7

En ja, ik neig ook naar in ieder geval een proefbehandeling met medicijnen. Nog even met de psych de voor- en nadelen tegenover elkaar zetten!
Tante minthy!! O+
pi_141860345
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 18:20 schreef minthy het volgende:

[..]

*boks* :7

En ja, ik neig ook naar in ieder geval een proefbehandeling met medicijnen. Nog even met de psych de voor- en nadelen tegenover elkaar zetten!
Ik merk zelf dat medicatie alleen verre van genoeg is. Je moet ook een soort van weten op welke manier je de werking van ritalin het beste naar boven kunt laten komen. Ritalin an sich doet (voor mij) eigenlijk niets anders dan alle prikkels om je heen wat naar de achtergrond brengen. Hierdoor voel je je wat rustiger in je hoofd. De volgende stap is te beslissen hoe je met die rust omgaat en wat je ermee kan doen om vooruitgang te boeken. - Praktische tips zijn hierbij heel erg belangrijk denk ik! Iets wat ik te weinig heb meegekregen (of zelf niet goed naar heb gevraagd) waardoor ikzelf weer terug bij af ben.

Teveel ritalin waardoor prikkels teveel gedempt worden kan overigens een heel vervelend effect hebben. Alsof je veel mist en er veel langs je heen gaat, alsof je er met je hoofd niet bij bent. Dit kan een heel onrustig / zenuwachtig gevoel geven en afhankelijk van jou als persoon en de situatie kan dit stress opwekken. Dat laatste slaat bij mensen die er gevoelig voor zijn ook snel om in angst.

Niet dat je er bang voor hoeft te zijn, of tegenop moet zien, maar het is misschien wel fijn om hier op bedacht te zijn en het vroegtijdig te herkennen als je er last van hebt.
pi_141878598
Hallo!

Ik kom ook maar mee praten als dat mag :)

Ik wist al 3 jaar mijn add diagnose en heb eindelijk besloten er iets mee te doen. Paar weken terug begonnen met 2x daags 5mg methylfenidaat, en nu zit ik op 2x daags 10mg.

Het werkt wel rustgevend in mijn hoofd, maar tegelijkertijd merk ik soms dat mijn hoofd alsnog veel sneller wil gaan maar niet kan. Een soort interne strijd.

Nu slik ik pas een week 10mg dus wellicht is het nog wennen? Ik merk wel dat op de momenten dat ik het niet slik, ik wel mijzelf rustiger kan houden overigens. Alsof het toch een soort Door blijft werken.
pi_141879575
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:36 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Zijn er ook verschillende types ADD?
Volgens de DSM wordt ADD gezien als een syptype van ADHD. Namelijk ADHD - PI (predominantly inattentive)
Heb echter genoeg gelezen dat ik er nu van overtuigd ben dat het twee totaal verschillende stoornissen zijn. (wel met min of meer dezelfde klachten / symptomen... lang verhaal).
pi_141880715
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 09:26 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Volgens de DSM wordt ADD gezien als een syptype van ADHD. Namelijk ADHD - PI (predominantly inattentive)
Heb echter genoeg gelezen dat ik er nu van overtuigd ben dat het twee totaal verschillende stoornissen zijn. (wel met min of meer dezelfde klachten / symptomen... lang verhaal).
Ik ken alleen ADD, maar ik hoor ook van veel mensen dat het erg verschilt.
pi_141880910
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 10:26 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Ik ken alleen ADD, maar ik hoor ook van veel mensen dat het erg verschilt.
Oude post van mij in deze reeks. Vooral pdf je is interessant. Stond hier laatst ook een link naar een Nederlands artikel die de strekking van die pdf onderstreept.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 10:56 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Veel dingen uit het verhaal klinken voor mij ook als ADHD.

[..]

Zijn de meningen over verdeeld. Heb hier ooit een link naar een onderzoek gepost waarin stond op welke manier ADD een andere stoornis is dan ADHD. Bekeken vanuit de oorzaak van beide stoornissen. Volgens dat onderzoek zouden echte ADD-ers niet snel afgeleid zijn maar eerder snel verveeld. Zie: http://www.sadd.nl/Deskundigen/Diamond.pdf

Ik kan mij nog steeds ontzettend erg vinden in de strekking van dat onderzoek. Ik wordt bijvoorbeeld echt niet afgeleid door een voorbijlopend eekhoorntje, iemand die wat te roepen staat of weet ik veel wat. Als mijn kop echter iets oppakt wat ik interessanter vind dan wat er op dat moment aan de gang is, dan ben je me kwijt.
Voorbeeld: Jij verteld me een verhaal, en ergens in dat verhaal zeg je dat je erg lang op de lift staat te wachten. Dat kan voor mij aanleiding zijn om in mn kop ineens te gaan bedenken waarom we altijd zo lang op de lift moeten wachten, of daar geen betere oplossingen voor zijn, waarom moeten we nog steeds op een knopje drukje en gebruiken we niet gewoon een lichtsensor voor het 'roepen' van de lift? Ondertussen wordt er natuurlijk gewoon verder verteld en dan is het ineens "Yo Fes luister je nog wel?" of ik begin ineens een gesprek over liften en lichtsensoren en heeft mijn gesprekspartner ineens zo'n 'waar the fuck komt dit nou weer vandaan reactie'...
In ieder geval heb ik dus echt geen enkel fucking idee waar de rest van het gesprek over ging. Ik zie dat 'zoning out' echt als een ADD trekje en niet echt als ADHD maar ben benieuwd wat jullie daarover denken.
pi_141880974
Gevonden. Stond bovenaan in dit topic ;)

quote:
pi_141881031
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 07:55 schreef Glitter_Aardbei het volgende:
Hallo!

Ik wist al 3 jaar mijn add diagnose en heb eindelijk besloten er iets mee te doen. Paar weken terug begonnen met 2x daags 5mg methylfenidaat, en nu zit ik op 2x daags 10mg.

Het werkt wel rustgevend in mijn hoofd, maar tegelijkertijd merk ik soms dat mijn hoofd alsnog veel sneller wil gaan maar niet kan. Een soort interne strijd.

Nu slik ik pas een week 10mg dus wellicht is het nog wennen? Ik merk wel dat op de momenten dat ik het niet slik, ik wel mijzelf rustiger kan houden overigens. Alsof het toch een soort Door blijft werken.
Uiteraard welkom! Waarom heb je nu eigenlijk pas besloten er iets mee te doen?
pi_141881241
Ik zat eerst in een depressie en angststoornis en dat wilde ik eerst behandelen :) anders werd het teveel tegelijkertijd vond ik destijds.
pi_141881380
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 07:55 schreef Glitter_Aardbei het volgende:
Hallo!

Hallo! :W

quote:
Herken ik ook, maar dat moment heeft ook z'n voordelen. Het biedt je namelijk de keuze om bepaalde prikkels wel te erkennen en andere te negeren. Wat je hersenen eigenlijk van je lijken te vragen is: "Mijn capaciteit om de prikkels te verwerken is lager dan normaal, wat heeft de prioriteit en welke kunnen genegeerd worden?". Als je wat beter wordt in het negeren van bepaalde prikkels die er op dat moment niet toe doen, zul je ook merken dat je tijdens de taken die je hoort te doen je beter op relevante prikkels kunt focussen. Door dit te oefenen wordt dit steeds makkelijker.

Alleen in situaties waarin je in principe veel mag nadenken is het wel een belemmering, dat herken ik ook heel erg. Je planning hierop aanpassen kan helpen.

quote:
Het zal sowieso wel wennen zijn. 2 x 10 Mg is (afhankelijk van je gewicht) wel een lage dosering, maar wel goed om dit in kleine stapjes te verhogen. Dan zijn de psychische veranderingen ook duidelijker te zien en te merken.

Ik denk dat de werking van Ritalin ook door blijft werken zonder dat de werkzame stof nog aanwezig is in het lichaam. Tijdens gebruik zie je ook andere deuren in het dagelijks leven opengaan die je als prettig ervaart en je een rustig gevoel geeft. Je mind-set veranderd ook langzaam, waardoor je op momenten zonder ook rustmomenten herkent en makkelijker om kunt gaan met chaotische situaties.

Wel belangrijk om te weten dat dit niet betekend dat je ook zonder kunt gelijk. Je moet toch een soort van trainen deze mind-set vast te houden en te lang stoppen met Ritalin kan ervoor zorgen dat je weer opnieuw moet beginnen. Dat was bij mij in ieder geval zo.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 10:36 schreef Fes1-2 het volgende:
Gevonden. Stond bovenaan in dit topic ;)

[..]

Dit vat het heel goed samen, bedankt, leuk leesvoer. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-07-2014 10:55:34 ]
pi_141881648
Vraagje! Ik ben van huisarts gewisseld en heb mijn dossier laten doorsturen en alles. De anticonceptiepil is nooit een probleem, maar bij mijn vorige huisarts (2j gezeten) hield het gezeik over de ritalin niet op. Mijn huidige ha zegt dat ik gewoon via internet een herhaalrecept kan aanvragen en dat het dan de volgende werkdag bij de apotheek ligt, maar ik ben achterdochtig. Kunnen ze een herhaalrecept overnemen van mijn oude huisarts of moet ik toch staan op een afspraak en daar mijn ha een eerste recept laten uitschrijven?
Your opinion of me is none of my business.
pi_141905393
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 09:26 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Eensch!
  vrijdag 4 juli 2014 @ 22:34:56 #34
12888 Skull-splitter
pi_141908162
En bij asperger tot autisme wordt alles weer onder ASS geschoven.
  vrijdag 4 juli 2014 @ 22:39:22 #35
103397 minthy
Lief-ish
pi_141908404
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juli 2014 18:49 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Ik merk zelf dat medicatie alleen verre van genoeg is. Je moet ook een soort van weten op welke manier je de werking van ritalin het beste naar boven kunt laten komen. Ritalin an sich doet (voor mij) eigenlijk niets anders dan alle prikkels om je heen wat naar de achtergrond brengen. Hierdoor voel je je wat rustiger in je hoofd. De volgende stap is te beslissen hoe je met die rust omgaat en wat je ermee kan doen om vooruitgang te boeken. - Praktische tips zijn hierbij heel erg belangrijk denk ik! Iets wat ik te weinig heb meegekregen (of zelf niet goed naar heb gevraagd) waardoor ikzelf weer terug bij af ben.

Teveel ritalin waardoor prikkels teveel gedempt worden kan overigens een heel vervelend effect hebben. Alsof je veel mist en er veel langs je heen gaat, alsof je er met je hoofd niet bij bent. Dit kan een heel onrustig / zenuwachtig gevoel geven en afhankelijk van jou als persoon en de situatie kan dit stress opwekken. Dat laatste slaat bij mensen die er gevoelig voor zijn ook snel om in angst.

Niet dat je er bang voor hoeft te zijn, of tegenop moet zien, maar het is misschien wel fijn om hier op bedacht te zijn en het vroegtijdig te herkennen als je er last van hebt.
Dank voor je zéér uitgebreide reactie!! O+
Van dat angstige en onrustige gevoel heb ik op het moment niet gek veel last door de ad, maar zeker goed om in de gaten te houden ja. Ik ga ook m'n omgeving vragen om te letten op eventuele veranderingen als ik medicatie neem, het valt anderen sowieso eerder op dan mijzelf :')
Tante minthy!! O+
pi_141998588
Hallo,

Als het mag voeg ik me ook bij jullie gesprek, ik weet nu 6 jaar dat ik AD(H)D heb, de psychiaters hebben mij ingeschaald onder het gecombineerde type. Na een tijdje proberen met methylfenidaat overgestapt op Concerta, 54 mg. Sommige dagen gaat het goed, andere dagen enorm last van rebound effect. Als ik uitslaap in het weekend kan ik bv in de avond niet meer slapen doordat dat dan samen valt met de rebound..

Probeer dus langzaam af te bouwen van de medicatie, maar dat is moeilijk wanneer je zoals ik in de laatste fase van je studie zit, de scriptie. Heb de scriptie voor mezelf zo interessant mogelijk gemaakt, want anders word het een ramp, hehe.

Hoe doen jullie dit met taken die je niet leuk vindt? Mijn concentratie is dan minimaal...
pi_142004853
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:03 schreef S205 het volgende:
Hallo,

Als het mag voeg ik me ook bij jullie gesprek, ik weet nu 6 jaar dat ik AD(H)D heb, de psychiaters hebben mij ingeschaald onder het gecombineerde type. Na een tijdje proberen met methylfenidaat overgestapt op Concerta, 54 mg. Sommige dagen gaat het goed, andere dagen enorm last van rebound effect. Als ik uitslaap in het weekend kan ik bv in de avond niet meer slapen doordat dat dan samen valt met de rebound..

Probeer dus langzaam af te bouwen van de medicatie, maar dat is moeilijk wanneer je zoals ik in de laatste fase van je studie zit, de scriptie. Heb de scriptie voor mezelf zo interessant mogelijk gemaakt, want anders word het een ramp, hehe.

Hoe doen jullie dit met taken die je niet leuk vindt? Mijn concentratie is dan minimaal...
Eh. Ik zorg dan dat ik ergens zit met 'controle', bij m'n ouders of zo. Anders lukt het mij ook niet.

Moet ook nog een scriptie schrijven, joepie.
pi_142028591
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 14:29 schreef Probability het volgende:

[..]

Eh. Ik zorg dan dat ik ergens zit met 'controle', bij m'n ouders of zo. Anders lukt het mij ook niet.

Moet ook nog een scriptie schrijven, joepie.
Ja dit. Thuis doe ik niets, maar op kantoor oid wel (en behoorlijk effectief ook nog). Morgen afstudeerpraatje, moet de presentatie uiteraard nog maken enzo, maar na morgen mag ik gewoon mijn masterdiploma aanvragen :o. Te bedenken dat ik 3 jaar geleden compleet instortte en er vervolgens achter kwam dat ik ADHD (gecombineerd type, en daar herken ik me ook behoorlijk goed in) heb, daarvoor coaching kreeg en medicatie ingesteld werd.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_142063660
Wat goed zeg, Chicolate! Gefeliciteerd! Super knap, ik had het moment eerder dat ik instortte omdat het niet meer ging, aan het eind van 5 vwo. Wat een rust dan ineens he, als je aan de medicijnen kan en je jezelf wel ineens kan concentreren?

Ik moet nog wel een groot deel van mijn scriptie, ben nu vooral op zoek naar respondenten voor mijn enquête, dan alles uitwerken en dan moet het toch nog lukken deze zomer!

Zouden jullie mijn enquête ook in willen vullen? Het duurt ongeveer vijf minuten en je kan mee doen als je werkt, bij een fulltime studie kan je hem helaas niet invullen. Het gaat onder andere ook over ADHD, ik kan er niet te veel over vertellen, anders beïnvloed ik het onderzoek.

De link naar het onderzoek is: xxx

Alvast heel erg bedankt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Re op 09-07-2014 13:29:42 (het is geen huiswerk topic natuurlijk) ]
pi_142089521
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 11:03 schreef S205 het volgende:

Ik plan het op dezelfde dag en neem dan een extra pilletje :D
pi_142089621
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 22:56 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Ja dit. Thuis doe ik niets, maar op kantoor oid wel (en behoorlijk effectief ook nog). Morgen afstudeerpraatje, moet de presentatie uiteraard nog maken enzo, maar na morgen mag ik gewoon mijn masterdiploma aanvragen :o. Te bedenken dat ik 3 jaar geleden compleet instortte en er vervolgens achter kwam dat ik ADHD (gecombineerd type, en daar herken ik me ook behoorlijk goed in) heb, daarvoor coaching kreeg en medicatie ingesteld werd.
Gefeliciteerd!! Al plannen wat je daarna gaat doen?
pi_142089704
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 21:25 schreef S205 het volgende:
Wat goed zeg, Chicolate! Gefeliciteerd! Super knap, ik had het moment eerder dat ik instortte omdat het niet meer ging, aan het eind van 5 vwo. Wat een rust dan ineens he, als je aan de medicijnen kan en je jezelf wel ineens kan concentreren?

Ik moet nog wel een groot deel van mijn scriptie, ben nu vooral op zoek naar respondenten voor mijn enquête, dan alles uitwerken en dan moet het toch nog lukken deze zomer!

Zouden jullie mijn enquête ook in willen vullen? Het duurt ongeveer vijf minuten en je kan mee doen als je werkt, bij een fulltime studie kan je hem helaas niet invullen. Het gaat onder andere ook over ADHD, ik kan er niet te veel over vertellen, anders beïnvloed ik het onderzoek.

De link naar het onderzoek is: xxx

Alvast heel erg bedankt.
Ingevuld :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Re op 09-07-2014 13:29:54 ]
pi_142090240
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 13:20 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!! Al plannen wat je daarna gaat doen?
Ik heb een phd-positie aangenomen :o. Zit er nog wel een beetje mee hoe en wat ik ze ga vertellen over ADHD en medicatie. Ik wil ze niet teleurstellen, maar ik ben echt dramatisch met deadlines en dat zou best problemen op kunnen leveren helaas. Het liefst ben ik er compleet open over, maar ik voldoe niet echt aan het stereotype ADHD'er en kan behoorlijk boos worden als 'men' me daarop veroordeelt.
pi_142179104
quote:
Kinderen verdienen aandacht en respect in plaats van dat hun geest wordt bedwelmd met een drug die de potentie heeft van cocaïne of heroïne, schrijft Jan Vroomans. 'Het label adhd is moreel failliet.'

Het drogeren van kinderen met ritalin is het stelen van kindertijd ten behoeve van het gemak van volwassenen. We verstrekken middelen aan kinderen met de potentie van cocaïne en speed, terwijl er ook bij wetenschappers zorgen zijn aangaande de schadelijkheid van deze middelen (Gezondheidsraad, 2014). Behalve bijwerkingen, verslaving en ontwenningsverschijnselen, veroorzaakt ritalin vaak het gedrag dat men wil bestrijden.

Dat kinderen er beter door leren, is een bewering die niet klopt. Dat kinderen zich beter focussen op saaie taken zegt nog niets over de uiteindelijke leerprestaties. Onderzoeken over leerprestaties spreken elkaar na vele jaren nog steeds tegen. Het is evident dat het drogeren van een kind ten koste gaat van de spontaniteit, creativiteit en mogelijke talenten van kinderen. In een studie van bijna dertig jaar toonde Nadine Lambert (2005) aan dat kinderen die ritalin gebruikten eerder gingen roken, zwaardere rokers werden en eerder cocaïne gingen gebruiken.

Indien een kind al vroeg in het leven wordt verteld dat het de eigen impulsen en gedragingen slechts onder controle kan houden met een pil, is het niet meer dan logisch dat het kind ditzelfde gedrag voortzet in zijn verdere leven.

Volledig artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)-voorschrijven.dhtml
Wat is jullie mening & ervaring?
pi_142179631
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 18:50 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Geen zin om overal op te reageren en het artikel zelf te lezen, maar wat was de controlegroep? "kinderen die ritalin gebruikten kregen later verslavingen" ... is dat door de ritalin, of door de ADHD waarvoor die ritalin is voorgeschreven? (risico op verslaving is een bekende bij ADHD'ers)
pi_142198478
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 19:06 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Geen zin om overal op te reageren en het artikel zelf te lezen, maar wat was de controlegroep? "kinderen die ritalin gebruikten kregen later verslavingen" ... is dat door de ritalin, of door de ADHD waarvoor die ritalin is voorgeschreven? (risico op verslaving is een bekende bij ADHD'ers)
Het lastige vind ik hiermee dat onderzoekers er bijna nooit neutraal in lijken te staan. Ritalin lijkt haast een religie geworden te zijn met de daarbij horende uitgesproken voor- en tegenstanders.
pi_142198503
Ik heb altijd een soort permanente sluier van vermoeidheid over me heen gehad. Echt heel vervelend.. er was wel mee te leven maar de after lunch dip was een hel en als ik 's ochtends op stond was de eerste gedachte hoe ik zo snel mogelijk de dag om kon krijgen om weer naar bed te gaan.

Dat is allemaal weg nu en ik sta nu meestal om 6 uur uitgerust naast m'n bed. Ik heb even gedacht dat er misschien toch een oppeppend effect was maar in dat geval zou ik het eerste uur 's ochtends toch nog steeds moe moeten zijn. Ik vraag me af of ik misschien rustiger slaap omdat tijdens m'n slaap m'n gedachten ook wat rustiger zijn. Herkent iemand dit?
pi_142218449
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 18:50 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Dit soort berichten negeer ik. Ik wordt heel moe van dit soort externe experts.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 22:22:17 #49
12888 Skull-splitter
pi_142221534
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 21:25 schreef DocWho het volgende:

[..]

Dit soort berichten negeer ik. Ik wordt heel moe van dit soort externe experts.
Ik vind het zowel gevaarlijk iedereen het label op te plakken als het label an sich weg te wuiven...
pi_142439409
Vieze vuile klojo's van het CBR. Ik dacht dat de herkeuring bij het CBR was afgeschaft.. Omdat ik echter voor 1 juni 2013 m'n eerste 'keuring' (tussen haakjes want het stelt echt NIETS voor) had mag ik nu nog een keertje langs bij de psychiater. Pure geldklopperij als je het mij vraagt en ik heb hier dus geen zin in. Toevallig mensen hier die ook voor 1 juni 2013 gekeurd zijn, en bij het verlengen van het rijbewijs, zonder herkeuring een verklaring van rijgeschiktheid hebben gekregen?
  zaterdag 19 juli 2014 @ 11:35:45 #51
12888 Skull-splitter
pi_142473079
Nooit iets aangemeld bij CBR, immers nooit een probleem geweest in het verkeer.
pi_142473919
Sorry, ook geen ervaring mee. Heb diagnose gekregen ná het halen van mn rijbewijs (bewust zo gepland om problemen te voorkomen).
pi_142493330
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 12:18 schreef Chicolate het volgende:
(bewust zo gepland om problemen te voorkomen).
Rijbewijs E heb ik om deze reden maar even op de lange baan geschoven :{
pi_142510355
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 21:54 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Rijbewijs E heb ik om deze reden maar even op de lange baan geschoven :{
Ik wilde eigenlijk mijn motorrijbewijs gaan halen, maar misschien moet ik dat ook maar even voor me uit schuiven dan ...
  zondag 20 juli 2014 @ 14:46:32 #55
12888 Skull-splitter
pi_142512864
quote:
Sorry, ook geen ervaring mee. Heb diagnose gekregen ná het halen van mn rijbewijs (bewust zo gepland om problemen te voorkomen).
Diagnose "gekregen" omdat ik er zelf achteraan ging, maar ik rij over het algemeen veiliger met minder rijervaring dan vrienden die hem sinds hun 18e/19e hebben...

Anyway, ik kreeg ook geen stickers met waarschuwingen voor rijvaardigheid of ook maar een opmerking met mijn medicatie, merk ook niet dat ik er anders door rijd.
No way dat het CBR er iets van gaat meekrijgen van mij uit iig, zeker niet omdat ze de boel oplichten waar je bij staat...
pi_142588972
quote:
Haha ja ik ook.. Had toen eigenlijk al wel vermoedens :+
pi_142589003
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 07:53 schreef CafeRoker het volgende:
Ik heb altijd een soort permanente sluier van vermoeidheid over me heen gehad. Echt heel vervelend.. er was wel mee te leven maar de after lunch dip was een hel en als ik 's ochtends op stond was de eerste gedachte hoe ik zo snel mogelijk de dag om kon krijgen om weer naar bed te gaan.

Dat is allemaal weg nu en ik sta nu meestal om 6 uur uitgerust naast m'n bed. Ik heb even gedacht dat er misschien toch een oppeppend effect was maar in dat geval zou ik het eerste uur 's ochtends toch nog steeds moe moeten zijn. Ik vraag me af of ik misschien rustiger slaap omdat tijdens m'n slaap m'n gedachten ook wat rustiger zijn. Herkent iemand dit?
Ja ik :)
pi_142589126
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 14:46 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Diagnose "gekregen" omdat ik er zelf achteraan ging, maar ik rij over het algemeen veiliger met minder rijervaring dan vrienden die hem sinds hun 18e/19e hebben...

Anyway, ik kreeg ook geen stickers met waarschuwingen voor rijvaardigheid of ook maar een opmerking met mijn medicatie, merk ook niet dat ik er anders door rijd.
No way dat het CBR er iets van gaat meekrijgen van mij uit iig, zeker niet omdat ze de boel oplichten waar je bij staat...
Krijg je dan geen problemen met de verzekering als je een ongeluk maakt?
  dinsdag 22 juli 2014 @ 12:52:20 #59
12888 Skull-splitter
pi_142591928
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 11:31 schreef Probability het volgende:

[..]

Krijg je dan geen problemen met de verzekering als je een ongeluk maakt?
Hoe zou dat problemen moeten opleveren? Enige reden zou zijn bloed prikken, terwijl meestal ademtest wordt afgenomen. Daarnaast is het nooit een factor geweest die mijn rijvaardigheid aantastte, zowel zonder als met medicatie rij ik hetzelfde. (Al heb ik in mijn onoplettendheid onlangs een ruit uit mijn moeders wagen getikt omdat ik een busje op de oprit niet zag in de zijspiegels, wel in de binnenspiegel. :'))
pi_142626929
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 13:25 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Ik wilde eigenlijk mijn motorrijbewijs gaan halen, maar misschien moet ik dat ook maar even voor me uit schuiven dan ...
Ja .. Dat was ook mijn probleem om dat ik de EV moest invullen voor het halen van motorrijbewijs en e achter b. Toen is die molen gaan rollen. vanmiddag afspraak bij de psychiater / keuringsarts. Die had overigens netjes mijn oude dossier opgestuurd waarmee ik 'boos' het cbr heb gebeld met de melding dat het belachelijk is dat ze me op basis van dat oude rapport nu niet gewoon een verklaring van geschiktheid kunnen geven. Logge kut organisatie en belachelijk dat volgens de 'wet' iedereen nog een keer langsmoet.
Zit nu wel nog een maand met een verlopen rijbewijs :X
pi_142634418
Heb waarschijnlijk coeliakie.. In mijn medicatie zit zetmeel maar is gelukkig maiszetmeel, dus dat kan wel.
pi_142653409
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 13:26 schreef Probability het volgende:
Heb waarschijnlijk coeliakie.. In mijn medicatie zit zetmeel maar is gelukkig maiszetmeel, dus dat kan wel.
In de mijne zat lactose, en ik ben lactose-intolerant :+. Gelukkig geen last van die hoeveelheden.
pi_142706294
Afgelopen dinsdag zou ik een gesprek hebben over het beginnen aan een proefbehandeling met Ritalin. Helaas is de behandelaar vlak voor onze afspraak ziek naar huis gegaan, over 1,5wk nogmaals een afspraak.
Nog even wachten dus :P

Vandaag had ik een zeer chaotische dag, echt alles wat op korte termijn en op langere termijn gaat gebeuren whirlpoolt door m'n hoofd. Focus was ook waardeloos daardoor vandaag. Dit had ik een aantal weken geleden ook al eens. Ik ben heel erg aan het nadenken geslagen over waar dit ineens vandaan komt maar kan de vinger er niet achter krijgen. Hoofd-en bijzaken zijn ineens superbelangrijk, elk detail passeert. Vermoeiend }:| :')

Komt dit enigszins bekend voor? En hebben jullie tips misschien?
Tante minthy!! O+
pi_142709963
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 01:13 schreef minthy het volgende:
Afgelopen dinsdag zou ik een gesprek hebben over het beginnen aan een proefbehandeling met Ritalin. Helaas is de behandelaar vlak voor onze afspraak ziek naar huis gegaan, over 1,5wk nogmaals een afspraak.
Nog even wachten dus :P

Vandaag had ik een zeer chaotische dag, echt alles wat op korte termijn en op langere termijn gaat gebeuren whirlpoolt door m'n hoofd. Focus was ook waardeloos daardoor vandaag. Dit had ik een aantal weken geleden ook al eens. Ik ben heel erg aan het nadenken geslagen over waar dit ineens vandaan komt maar kan de vinger er niet achter krijgen. Hoofd-en bijzaken zijn ineens superbelangrijk, elk detail passeert. Vermoeiend }:| :')

Komt dit enigszins bekend voor? En hebben jullie tips misschien?
Vervelend inderdaad. Een planning op papier maken wil helpen, zodat je niet tijdens het werken aan iets ook nog eens moet bedenken waar je ook alweer aan werkte.
pi_142951376
Na 7 weken festival nog steeds overeind, nog een week of 4/5 en dan ben ik weer volledig thuis
pi_142952338
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 20:32 schreef Chicolate het volgende:

[..]

In de mijne zat lactose, en ik ben lactose-intolerant :+. Gelukkig geen last van die hoeveelheden.
O het is toch waarschijnlijk IBS hoe heet dat in het Nederlands? Schijnt vaker voor te komen met adhd ook..
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 15:40:47 #67
378177 Kotsdrol
Feel the Misery...
pi_142959033
Vandaag begonnen met Methylfenidaat, ben nu wel een beetje duf.
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken de komende tijd.

Kijk er echt naar uit om rust in mijn hoofd te krijgen! *O*
*Team Anti-Waaif*
pi_142965803
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 12:40 schreef Probability het volgende:

[..]

O het is toch waarschijnlijk IBS hoe heet dat in het Nederlands? Schijnt vaker voor te komen met adhd ook..
PDS. Prikkelbare Darm Syndroom.
pi_143130561
Zo hey, ik ben 11 dagen op vakantie geweest, ben toen met mijn medicatie gestopt (Dexam.) en nu weer begonnen maar ik heb echt 0 eetlust en slapen gaat ook voor geen meter. Lekker dan.
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_143130998
Gister bij dokter geweest na een jaar 3x10 mg dexamfetamine gebruikt te hebben... Het werkte de laatste tijd steeds minder goed dus ik was super bang dat ik wéér over moest op andere pillen, maar de dosis moest gewoon opgehoogd worden 8)7
mooie quote: "Je weet dat je dit echt niet samen met alcohol mag gebruiken he?" "ja ik heb het gemerkt, die alcohol komt dan goed hard aan." "ja, 3 tot 5 keer harder, we nemen ze wel eens op hier, dus kijk ermee uit" "jaa dokteeeer :W "
pi_143131033

[ Bericht 100% gewijzigd door Broccolitaartje op 06-08-2014 18:07:45 ]
pi_143133513
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:06 schreef Broccolitaartje het volgende:
Gister bij dokter geweest na een jaar 3x10 mg dexamfetamine gebruikt te hebben... Het werkte de laatste tijd steeds minder goed dus ik was super bang dat ik wéér over moest op andere pillen, maar de dosis moest gewoon opgehoogd worden 8)7
mooie quote: "Je weet dat je dit echt niet samen met alcohol mag gebruiken he?" "ja ik heb het gemerkt, die alcohol komt dan goed hard aan." "ja, 3 tot 5 keer harder, we nemen ze wel eens op hier, dus kijk ermee uit" "jaa dokteeeer :W "
Heeft iedereen dat :?
pi_143133910
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:22 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Heeft iedereen dat :?
wat?
pi_143133943
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:31 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

wat?
Overgevoeligheid voor alcohol door ritalin.
pi_143133960
Vanochtend begonnen met methylfenidaat, 3x5mg/d voor een week. Daarna gaat de dosis omhoog naar 3x10mg/d. Nog nooit zo duf, stil en rustig geweest als vandaag... :')

De mensen die ik vandaag heb gesproken vonden me abnormaal rustig en ik vind mezelf tergend saai. Wél te horen gekregen dat ik rustiger praat qua tempo maar dat merk ik zelf niet :D

Is dit normaal in de eerste dagen? Of blijft dat zo?
Tante minthy!! O+
pi_143134830
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:32 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Overgevoeligheid voor alcohol door ritalin.
ik gebruik dexamfetamine he, maar ritalin+alcohol gaat ook heel hard trouwens... En ja, volgens mij heeft iedereen dat
pi_143134871
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:32 schreef minthy het volgende:
Vanochtend begonnen met methylfenidaat, 3x5mg/d voor een week. Daarna gaat de dosis omhoog naar 3x10mg/d. Nog nooit zo duf, stil en rustig geweest als vandaag... :')

De mensen die ik vandaag heb gesproken vonden me abnormaal rustig en ik vind mezelf tergend saai. Wél te horen gekregen dat ik rustiger praat qua tempo maar dat merk ik zelf niet :D

Ja is normaal, de eerste dagen zijn écht heeeel raar... ik hou mn hart vast voor als het straks uit gaat werken, dan voel je je echt heel erg vervelend..
pi_143135735
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:48 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Ja is normaal, de eerste dagen zijn écht heeeel raar... ik hou mn hart vast voor als het straks uit gaat werken, dan voel je je echt heel erg vervelend..
Is dat alleen in het begin, dat vervelend voelen als het uitgewerkt is?
Tante minthy!! O+
pi_143135960
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 20:01 schreef minthy het volgende:

[..]

In mijn ervaring wel... de eerste paar weken concerta heb ik 's avonds mijn hoofd in de sneeuw geduwd omdat ik zo ontzettend gek werd van mn hoofd toen het aan het uitwerken was... Maar ja, nu ligt er geen sneeuw :')

Toen ik begon met methylfenidaat lag er geen sneeuw, maar toen voelde ik me ook pittig kut...
pi_143136225
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 20:04 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

In mijn ervaring wel... de eerste paar weken concerta heb ik 's avonds mijn hoofd in de sneeuw geduwd omdat ik zo ontzettend gek werd van mn hoofd toen het aan het uitwerken was... Maar ja, nu ligt er geen sneeuw :')

Toen ik begon met methylfenidaat lag er geen sneeuw, maar toen voelde ik me ook pittig kut...
Huuuuuu :'(

Ik ga het zien... Over twee weken weer naar de psychiater die het voorgeschreven heeft, tussendoor checks van m'n bloeddruk omdat die altijd al te hoog was. Ben benieuwd :')
Tante minthy!! O+
pi_143136691
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:32 schreef minthy het volgende:

is 7,5 geen zinvolle tussenweg? Ik lees het vaker dat de sprong van 5 naar 10 gaat. Toch wel een behoorlijke stap vind ik al kan ik dat misschien wat vertekend zien omdat 7,5 voor mij de stabiele dosis lijkt te zijn.

Wat ik me dan afvraag is of ik de enige ben. Al die verhalen die ik hoor over duf zijn lijkt me ook niet zo geweldig.. en dat is wel precies wat ik ook heb bij 10.
pi_143140333
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 20:16 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

is 7,5 geen zinvolle tussenweg? Ik lees het vaker dat de sprong van 5 naar 10 gaat. Toch wel een behoorlijke stap vind ik al kan ik dat misschien wat vertekend zien omdat 7,5 voor mij de stabiele dosis lijkt te zijn.

Wat ik me dan afvraag is of ik de enige ben. Al die verhalen die ik hoor over duf zijn lijkt me ook niet zo geweldig.. en dat is wel precies wat ik ook heb bij 10.
ik word ook heel duf als ik teveel heb gehad... dan zit ik daar echt met mega-pupillen een beetje alles in me op te nemen, en heeel erg traag te praten... bijna high enzo
pi_143140597
Ik heb ook per 5mg opgebouwd. Ik wist niet dat het kon per 2,5mg? Breek je dan de helft van zo'n pil nog eens doormidden of wat? Inmiddels zit ik op 3x 20mg per dag. Heel soms (vliegtuig, zoiets) neem ik een dosis van 30mg, dan ben ik echt een duf konijn. :')
pi_143140779
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 21:23 schreef Sarasi het volgende:
Ik heb ook per 5mg opgebouwd. Ik wist niet dat het kon per 2,5mg? Breek je dan de helft van zo'n pil nog eens doormidden of wat? Inmiddels zit ik op 3x 20mg per dag. Heel soms (vliegtuig, zoiets) neem ik een dosis van 30mg, dan ben ik echt een duf konijn. :')
er zijn geloof ik ook gewoon 5mg methylfenidaat tabletten met zo'n doorbreeklijntje
pi_143146822
klopt, die bestaan. Eerst kon ik ze niet krijgen, later wel, maar ze zijn wel 1,5x duurder.

Ik heb zelf een beetje met de dosis gespeeld door halve 10mg tabletten nog eens door te snijden met een scherp schilmesje. Dat gaat nooit helemaal precies maar zo nauwkeurig komt het bij mij ook niet. Ik heb een pillendoosje met 4 vakjes; kwart, kleine halve, halve, grote halve (in het geval van schuin afgebroken breeklijntjes) en daar puzzel ik dan een beetje mee.

Sinds kort staat ook 7,5mg op m'n officiele recept en toen begon de ellende; blijkbaar mogen apothekers geen pillen uitgeven die een dosering bevatten die niet volgens de breeklijntjes gebroken kan worden. Dat icm de lastige verkrijgbaarheid van de deelbare 5mg zou het advies van stappen van 5mg kunnen verklaren. Toch is het misschien wel het proberen waard voor mensen voor wie het gat te groot is.
pi_143155058
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 20:01 schreef minthy het volgende:

[..]

Ligt eraan. Ik heb altijd last gehouden van de rebound, en ben daarom ook overstapt van ritalin naar dex, maar bij anderen wordt het steeds minder en hebben ze soms zelfs helemaal geen last meer van de rebound.

Op mn nieuwe werk aan mijn directe collega's verteld dat ik AD(H)D heb, medicatie gebruik en dat ik daarom soms wat warrig over kan komen (als ik vergeet om ze in te nemen na de lunch). Werd eigenlijk best goed opgepakt :). *opluchting*
  donderdag 7 augustus 2014 @ 13:21:12 #87
12888 Skull-splitter
pi_143161782
Tijdens mijn vakantie een tijdlang zeer beperkt gebruik gemaakt van mijn dex, nu tijdens werkdagen wel consequent maar vooral als ik een paar vroege diensten heb slaap ik voor geen meter. Kan de combinatie zijn van dex, vaak lunch overslaan, vroeg eruit moeten (bang te verslapen + fatsoenlijk functionerende biologische klok), flinke sloten koffie overdag, maar toch vind ik het opvallend.

Verder klem ik ontzettend met mijn kaken als ik veel te doen heb, in mijn rechterkaak ook tanden die op zich prima zijn maar vreselijk gevoelig zijn voor druk/kou zonder dat dit zou wijzen op gaatje (ander verloop volgens tandarts). Iemand hier tips voor?

Mijn collega's merken weinig verschil als ik het wel of niet neem, ikzelf merk dat ik moeilijker op gang kom op werk en minder strikt taken afwerk als ik niet neem, als ik wel neem pak ik net zoveel op maar ga er dan voor 150% voor lijkt wel.
Rebound blijft vooral merkbaar in spraak, grappig genoeg, omdat ik dan vaak struikel over woorden, spreekwoorden en uitdrukkingen a la Cruijff verhaspel tot aparte combinaties, verder merk ik er weinig van.
pi_143163795
Ik heb ook last gehad van kaakspanning, met methylfenidaat. Vooral in de avonden en in bed. Ik heb toen heel bewust een tijdje mijn kaak laten 'hangen' als ik het doorhad, en nu heb ik er geen last meer van. Ik knarste op den duur ook met mijn tanden 's nachts, volgens mij is dat nu ook over.

Mijn nieuwe HA hoefde naar eigen zeggen niet te zien... Heeft gewoon het recept van de vorige overgenomen en morgen zou het bij de apotheek liggen. Ik ben benieuwd.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 08:39:37 #89
12888 Skull-splitter
pi_143190488
Yup. Al heb ik genoeg dubbele leveringen gehad tijdens het instellen om het nu nog even uit te zingen :')

Vannacht vijfde nacht op rij nauwelijks geslapen, druk in mijn kop non-stop. Twee uur lang opgeweest en maar een boek gaan lezen :')
pi_143194363
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 08:39 schreef Skull-splitter het volgende:
Yup. Al heb ik genoeg dubbele leveringen gehad tijdens het instellen om het nu nog even uit te zingen :')

Vannacht vijfde nacht op rij nauwelijks geslapen, druk in mijn kop non-stop. Twee uur lang opgeweest en maar een boek gaan lezen :')
Ik ben er na 5 dagen mee gestopt werd er helemaal mental van
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 11:49:16 #91
12888 Skull-splitter
pi_143194414
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:47 schreef Probability het volgende:

[..]

Ik ben er na 5 dagen mee gestopt werd er helemaal mental van
Ik gebruik het inmiddels een jaar. Nooit echt grote problemen mee, paar weken terug wilde ik echter alleen maar slapen (toen ook een paar dagen niets ingenomen overigens) en nu gebruik ik netjes en op tijd en lig ik halve nachten klaarwakker. Vandaag maar een vierde van mijn reguliere dosis ingenomen, bouw volgende week wel weer op.
pi_143199766
Nou, het lag er gewoon. Ook direct 135 stuks, Sarasi blij. *O*

Ik heb alleen wel weer Sandoz. :{ Ik was net een jaar blij met Rubio, kleine, makkelijke, symmetrische strips. Nu weer die bakbeesten.

Edit: Verdomme. Hebben ze de fout gemaakt door het recept uit te schrijven als 2x 20mg & 1x 5mg ipv 15mg. :') Mag ik weer terug...

[ Bericht 22% gewijzigd door Sarasi op 08-08-2014 14:53:45 ]
pi_143249092
Dat klemmen met de kaken herken ik heel erg. Mijn tanden zijn ook erg gevoelig en op een gegeven moment was het klemmen zo erg dat ik eigenlijk permanent oorpijn had, toen naar de dokter gegaan en die adviseerde om een tijd geen kauwgom meer te eten, heeft zeker geholpen, en nog steeds eet ik nauwelijks kauwgom omdat ik bang ben dat die verschrikkelijke oorpijn terug zal komen :')
pi_143299060
Kaakkramp heb ik meestal pas nadat de tweede dosis uitwerkt, of als ik het heel erg druk heb. Op normale dagen geen last van. En 's nachts heb ik altijd al een 'bijtplaat' gehad omdat ik blijkbaar veel knars (en zo mijn tanden niet sloop).

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:49 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Ik gebruik het inmiddels een jaar. Nooit echt grote problemen mee, paar weken terug wilde ik echter alleen maar slapen (toen ook een paar dagen niets ingenomen overigens) en nu gebruik ik netjes en op tijd en lig ik halve nachten klaarwakker. Vandaag maar een vierde van mijn reguliere dosis ingenomen, bouw volgende week wel weer op.
Al eens geprobeerd om het juist vlak voor het slapen in te nemen? Juist omdat je hoofd dan wat rustiger is kan je misschien makkelijker in slaap vallen. Ik slaap altijd wel slecht, met of zonder dex, laatste écht goede nacht (zonder vage dromen) is alweer bijna een jaar geleden.
pi_143319334
Wow ik kom bijna altijd op tijd nu bedenk ik mij en niet eens gehaast!
Zelfs als ik om 7.15 moet beginnen - heb ik daarvoor vaak uitgebreid ontbeten :o

Omg wie had dit 2/3 jaar geleden gedacht :D?!!
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:34:18 #96
12888 Skull-splitter
pi_143332158
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 13:22 schreef Chicolate het volgende:
Kaakkramp heb ik meestal pas nadat de tweede dosis uitwerkt, of als ik het heel erg druk heb. Op normale dagen geen last van. En 's nachts heb ik altijd al een 'bijtplaat' gehad omdat ik blijkbaar veel knars (en zo mijn tanden niet sloop).
Ik tandenknars verder niet, maar ik merk de laatste paar maanden dat ik het gewoon vaak doe terwijl dat daarvoor nooit een probleem was. Kan aan mijn eetgedrag (maaltijd overslaan omdat ik er niet op tijd bij stil sta), drinkgedrag (eigenlijk stelselmatig net te weinig), aan medicatie of combinatie van die factoren liggen. Nu tijdelijk mijn dosis verlaagd om te proberen of het daarmee verholpen is.
quote:
[..]

Al eens geprobeerd om het juist vlak voor het slapen in te nemen? Juist omdat je hoofd dan wat rustiger is kan je misschien makkelijker in slaap vallen. Ik slaap altijd wel slecht, met of zonder dex, laatste écht goede nacht (zonder vage dromen) is alweer bijna een jaar geleden.
Ik heb Dex Retard en dat moet ongeveer 8-10 uur mee kunnen. Als ik het dan in de avond inneem word ik wakker met de rebound die meestal rond een uurtje of 10 na inname op zijn piek zit en dan vooral resulteert in het niet op woorden/namen kunnen komen en knoeien met woordvolgorde in zinnen, verder nergens last van. Vorige week echter geen oog dichtgedaan, onrustig geslapen, nu juist weer een paar nachten eindelijk weer redelijk normaal.
pi_143333935
Ik heb inmiddels het idee dat ik ADHD heb.... zit al een jaar in de ziektewet en krijg hopelijk binnenkort hulp. Ik heb het idee dat het allemaal aangepraat wordt... vanaf je jonge jaren wordt je verteld dat je niet goed presteert en op een gegeven moment ga je (omdat niemand je de juiste hulp kan bieden) dat geloven, krijg je niet de juiste hulp en ga je op zoek naar verdovende middelen of medicatie... ik ben van mening dat het aan voeding ligt en ben heel erg benieuwd wat iedereen zo op een dag naar binnen krijgt.. zouden jullie mij een plezier willen doen en aangeven wat je op een dag zoal eet? ben zelf een moeilijke eter en ben van plan om een gezond dieet te maken dat ik in 1 pan kan koken en daarna via de blender gezond naar binnen kan werken :-)

[ Bericht 2% gewijzigd door dupsup op 12-08-2014 11:55:17 ]
pi_143336396
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 11:46 schreef dupsup het volgende:
Ik heb inmiddels het idee dat ik ADHD heb.... zit al een jaar in de ziektewet en krijg hopelijk binnenkort hulp. Ik heb het idee dat het allemaal aangepraat wordt... vanaf je jonge jaren wordt je verteld dat je niet goed presteert en op een gegeven moment ga je (omdat niemand je de juiste hulp kan bieden) dat geloven, krijg je niet de juiste hulp en ga je op zoek naar verdovende middelen of medicatie... ik ben van mening dat het aan voeding ligt en ben heel erg benieuwd wat iedereen zo op een dag naar binnen krijgt.. zouden jullie mij een plezier willen doen en aangeven wat je op een dag zoal eet? ben zelf een moeilijke eter en ben van plan om een gezond dieet te maken dat ik in 1 pan kan koken en daarna via de blender gezond naar binnen kan werken :-)
Heb inmiddels een eerste blended shake op, niet heel erg lekker maar wel alles wat ik normaal niet binnen krijg... ben afgestapt van het pannetje... het zijn nu allemaal rauwe groenten geworden..
pi_143337566
Gisteren m'n adviesgesprek gehad. Ben gediagnosticeerd met ADD. Heb een behandeladvies gehad wat neerkwam op elke twee weken individuele therapie, groepstherapie en medicatie. Is dit normaal of een beetje teveel van het goede?
  woensdag 13 augustus 2014 @ 11:00:28 #100
12888 Skull-splitter
pi_143371633
Dupsup, vanwaar je diagnose en hulp als het je aangepraat zou zijn?

Goede voeding is wel belangrijk maar kan het vaak niet geheel wegwerken volgens veel onderzoeken.

Net als autisme komt add/adhd nu meer naar voren omdat er simpelweg steeds specifiekere eisen worden gesteld en eigenschappen worden verwacht terwijl dat tot pakweg twee generaties terug wel ondervangen kon worden of als karakter werd gezien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')