abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Knikkerking vrijdag 20 juni 2014 @ 11:57:25 #1
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_141322951
Hallo allemaal,

Vorige week zaterdag ben ik een Groene Leguaan (Latijnse naam: Iguana Iguana) gaan kopen O+

Ik vroeg mij af of hier nog meer reptielen liefhebbers zitten?! Het zou handig zijn om bijvoorbeeld wat tips van ervaren reptielenhouders te ontvangen 8-)

Tijdens mijn lange zoektocht naar informatie (websites, boeken, video's etc...) ben ik al veel te weten gekomen, maar er zijn wellicht nog meer dingen die interessant kunnen zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld begrepen dat het baby-leguaantje eerst in een kleiner terrarium moet zitten zodat hij niet "verdwaald" en zijn eten makkelijk kan vinden. Ook zal hij hier natuurlijk sneller in wennen dan in een super groot terrarium.

Vraagje: wanneer is het verstandig om hem over te plaatsen naar zijn uiteindelijke grote terrarium?

En om het topic niet heel saai te maken hier ook alvast wat foto's van 't beestje:

Leuk is die he? *O*
pi_141323837
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 11:57 schreef Atmoz het volgende:

Leuk is die he? *O*
:Y
pi_141324236
Ik heb zelf geen reptielen, maar wat een prachtig beestje!! :)
met een string in je spleet zie je veel en toch geen reet
  vrijdag 20 juni 2014 @ 12:40:15 #4
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_141324313
Wat een schitterend beestje! O+

Je bent een beginner in het houden van dergelijke dieren? Ik zou proberen om een vereniging van liefhebbers te zoeken (die zal er vast wel zijn) om dan in ieder geval ervaringen te kunnen uitwisselen. Voor zover ik weet is het houden van een leguaan toch wel iets andere koek (lees: een tikkie ingewikkelder) dan de doorsnee hond of poes... ;)
Vraag het eens na bij waar je hem gekocht hebt.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  vrijdag 20 juni 2014 @ 13:32:01 #5
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_141326202
wat een schoonheid! Geen reptielen hier, maar eigenlijk wel altijd gewild. Maarja ik wil alles wel wat beweegt haha. Vind het een schitterend mooi beestje! Veel plezier ervan
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  Knikkerking vrijdag 20 juni 2014 @ 13:58:23 #6
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_141327113
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 12:25 schreef Queller het volgende:

:Y
:D

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 12:37 schreef tsjuster het volgende:
Ik heb zelf geen reptielen, maar wat een prachtig beestje!! :)
Daar ben ik het volledig mee eens :) Ik heb 'm dus nog geen week, maar vind 'm met de dag mooier en leuker worden. In het begin is zo'n beestje heel bang/terughoudend (heel logisch ook!!) maar nu komt hij los. Ik heb een camera op hem gericht, en kan hem dus (live) van op m'n werk in de gaten houden :7 Echt mooi om te zien hoe hij z'n bak zit te verkennen in van de ene tak naar de andere springt enzo O+ Echt super! *;

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 12:40 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Wat een schitterend beestje! O+
^O^

quote:
Je bent een beginner in het houden van dergelijke dieren? Ik zou proberen om een vereniging van liefhebbers te zoeken (die zal er vast wel zijn) om dan in ieder geval ervaringen te kunnen uitwisselen. Voor zover ik weet is het houden van een leguaan toch wel iets andere koek (lees: een tikkie ingewikkelder) dan de doorsnee hond of poes... ;)
Vraag het eens na bij waar je hem gekocht hebt.
Klopt, ik ben een beginner. Maar ben me inmiddels wel al meerdere jaren aan het inlezen over het diertje en alles wat erbij komt kijken. Het is inderdaad geen "huis, tuin en keuken" dier ;) En het kleine maatje wat hij nu heeft zal niet altijd zo blijven..... :P :P (dat laatste vereist dus de nodige ruimte in huis!)

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 13:32 schreef superkimmi het volgende:
wat een schoonheid! Geen reptielen hier, maar eigenlijk wel altijd gewild. Maarja ik wil alles wil wat beweegt haha. Vind het een schitterend mooi beestje! Veel plezier ervan
Dankjewel ^O^
Mocht je je ooit bedenken, en je bent (in tegenstelling tot mij) niet vies van dat "ongedierte" als wormen, sprinkhanen, etc... dan zou je eens kunnen kijken naar een Baardagaam. Die zijn véél makkelijker te houden, en vereisen niet zo'n grote bak! Ook erg leuk :)
  vrijdag 20 juni 2014 @ 14:13:50 #7
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_141327707
Mooi om te zien! Vroeger ook gewild, maar nooit aan begonnen. Buurman van mijn ouders had er 2 of 3 volwassen exemplaren van in een groot terrarium waar ook nog een landschildpad in zat. Ontzettend tam.

Veel plezier ermee!
(maarre, meerdere jaren ingelezen, maar niet gelezen wanneer je hem overhuist? ;)
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
  Knikkerking vrijdag 20 juni 2014 @ 14:20:38 #8
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_141327970
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 14:13 schreef Zeus1981 het volgende:
Mooi om te zien! Vroeger ook gewild, maar nooit aan begonnen. Buurman van mijn ouders had er 2 of 3 volwassen exemplaren van in een groot terrarium waar ook nog een landschildpad in zat. Ontzettend tam.
Klopt, ze kunnen redelijk tam worden inderdaad. Hopelijk die van mij ook :)

quote:
Veel plezier ermee!
Thanks!

quote:
(maarre, meerdere jaren ingelezen, maar niet gelezen wanneer je hem overhuist? ;)
Tja, weet je wat het is...
JUIST deze vraag wordt op veel verschillende manieren beantwoord. De "standaard" dingen zoals voeding, omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, lichaamstaal, etc... die komen overal wel ongeveer (maar ook niet altijd!) overeen. De kleine naar grote terrarium "kwestie" is nogal een groot vraagteken. Veel mensen stoppen namelijk de kleine baby leguaan rechtstreeks in de uiteindelijke (grote) bak. Puur omdat ze geen zin, tijd of geld hebben om 2 bakken te maken. Dan heb je ook nog mensen (zijn eigenlijk geen mensen maar dierenbeulen) die het dier altijd gewoon in een VEEL te klein terrarium zetten, etc... je hebt op dit gebied dus vanalles en nogwat...

Ik wil het beste voor 't diertje, dus eerst een kleine bak (de huidige) en erna een mega bak met alles erop en eraan. Ik kan dus ook het moment van overzetten zelf bepalen (ben van niets en niemand afhankelijk) dus dan zou ik ook echt het 100% perfectste moment willen nemen :D Vandaar die vraag dus.
  vrijdag 20 juni 2014 @ 14:25:37 #9
323439 HetKlusKonijn
pi_141328205
TS, ik heb nog eventjes gezocht, maar er bestaat hier inderdaad Het grote Fok! terrarium topic!.

Volgens mij wordt daar ook gepost over het houden van reptielen. Wellicht kun je je vraag ook daar stellen? :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  Knikkerking vrijdag 20 juni 2014 @ 14:30:08 #10
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_141328379
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 14:25 schreef HetKlusKonijn het volgende:
TS, ik heb nog eventjes gezocht, maar er bestaat hier inderdaad Het grote Fok! terrarium topic!.

Volgens mij wordt daar ook gepost over het houden van reptielen. Wellicht kun je je vraag ook daar stellen? :)
Ah.. super :D
Thanks voor de moeite!! ^O^
  vrijdag 20 juni 2014 @ 14:31:56 #11
323439 HetKlusKonijn
pi_141328451
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 14:30 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ah.. super :D
Thanks voor de moeite!! ^O^
Graag gedaan! Hopelijk zitten er mensen bij die je verder kunnen helpen. :Y

EDIT: zag in K&W dat je ook nog eens bezig bent met een waanzinnige verbouwing. Als je net zo goed bezig gaat met je leguaan als met je huis, dan zit 't wel snor! ^O^

[ Bericht 14% gewijzigd door HetKlusKonijn op 20-06-2014 14:39:21 ]
  Knikkerking vrijdag 20 juni 2014 @ 15:57:25 #13
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_141332249
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 14:31 schreef HetKlusKonijn het volgende:

Graag gedaan! Hopelijk zitten er mensen bij die je verder kunnen helpen. :Y
^O^

quote:
EDIT: zag in K&W dat je ook nog eens bezig bent met een waanzinnige verbouwing. Als je net zo goed bezig gaat met je leguaan als met je huis, dan zit 't wel snor! ^O^
Haha, thanks 8-) Dat is weer een heel ander project (c.q. projecten) inderdaad... O-)
Maar komt goed, ik heb er altijd érg veel zin in, dus kwestie van doorgaan he. En dat gaat niet altijd vanzelf, maar meestal wel *O*

[edit]
In Pixel (zo heet'ie trouwens O+ ) zijn uiteindelijke terrarium is alles geautomatiseerd:

- Verlichting (UV lampen, speciale TL verlichting, etc...)
- Verwarming (keramische + IR lampen)
- Luchtbevochtiging
- Besproeiing (regenbuien)
- Water toevoer van zwembadje
- Water afvoer van zwembadje (automatisch verversen/vullen van het water)
- Overal sensoren voor temperaturen, luchtvochtigheid, belichting, waterniveau, etc...

Alles uitleesbaar en bedienbaar via m'n zelfgemaakt App op m'n telefoon :) (en ook via een internetsite voor als ik achter de computer zit)

quote:
14s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 14:42 schreef Nemephis het volgende:
Wat een mooi beest!
Dankjewel :)

[ Bericht 16% gewijzigd door Atmoz op 20-06-2014 16:09:09 ]
pi_141364748
Wat een schatje. O+

Op facbook zitten er ook een paar reptielengroepen waar je misschien hulp kan vragen? Reptielen en Amfibieën (ik hoop dat de link werkt)
pi_141439839
Mooie Leguaan! Heb er zelf ook 1 gehad een hele tijd terug maar die was niet zo leuk :')

Heb nu 2 baardagamen *O*
Enige niet-leuke aan die beesten is het voeren van levende sprinkhanen, enge beestjes :')
Pogo dancing!
  Knikkerking maandag 23 juni 2014 @ 09:50:24 #16
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_141441323
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:51 schreef zoldernerd het volgende:
Wat een schatje. O+
:Y *;

quote:
Op facbook zitten er ook een paar reptielengroepen waar je misschien hulp kan vragen? Reptielen en Amfibieën (ik hoop dat de link werkt)
Ah thanks!! Link doet het inderdaad ^O^

quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2014 07:58 schreef Crocodi1e het volgende:
Mooie Leguaan! Heb er zelf ook 1 gehad een hele tijd terug maar die was niet zo leuk :')
Thanks!
Wat was er niet zo leuk aan dan? Was die agressief? Kun je er een beetje meer over vertellen? Misschien kan ik er iets van leren :) Thanks in ieder geval!!

quote:
Heb nu 2 baardagamen *O*
Enige niet-leuke aan die beesten is het voeren van levende sprinkhanen, enge beestjes :')
Ja precies, dat vond ik dus ook een redelijk probleem. Maar zijn ook hele mooie en grappige beestjes he :7 :7
  maandag 23 juni 2014 @ 10:19:35 #17
162268 Knoflook
Lekker bij Döner
pi_141441924
Hoe groter het terrarium, hoe sneller ze groeien. Leguanen worden nog al groot, dus je hebt al snel een flink terrarium nodig.
Probeer je leguaan veel aandacht te geven en te wennen aan je hand, als ze niet tam zijn kan je er nog problemen mee krijgen. Ze slaan en bijten vrij hard.

www.reptielenforum.nl voor lot genoten.
Klap eens in je handjes.
pi_141444845
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 09:50 schreef Atmoz het volgende:

[..]

:Y *;

[..]

Ah thanks!! Link doet het inderdaad ^O^

[..]

Thanks!
Wat was er niet zo leuk aan dan? Was die agressief? Kun je er een beetje meer over vertellen? Misschien kan ik er iets van leren :) Thanks in ieder geval!!

[..]

Ja precies, dat vond ik dus ook een redelijk probleem. Maar zijn ook hele mooie en grappige beestjes he :7 :7
Redelijk ja. Hij krabte best veel en was aardig schuw, ongeacht hoeveel we er mee omgingen enzo, hij bleef schuw en agressief
Pogo dancing!
pi_141445309
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 15:57 schreef Atmoz het volgende:

Haha, thanks 8-) Dat is weer een heel ander project (c.q. projecten) inderdaad... O-)
Maar komt goed, ik heb er altijd érg veel zin in, dus kwestie van doorgaan he. En dat gaat niet altijd vanzelf, maar meestal wel *O*

[edit]
In Pixel (zo heet'ie trouwens O+ ) zijn uiteindelijke terrarium is alles geautomatiseerd:

- Verlichting (UV lampen, speciale TL verlichting, etc...)
- Verwarming (keramische + IR lampen)
- Luchtbevochtiging
- Besproeiing (regenbuien)
- Water toevoer van zwembadje
- Water afvoer van zwembadje (automatisch verversen/vullen van het water)
- Overal sensoren voor temperaturen, luchtvochtigheid, belichting, waterniveau, etc...

Alles uitleesbaar en bedienbaar via m'n zelfgemaakt App op m'n telefoon :) (en ook via een internetsite voor als ik achter de computer zit)

[..]

Dankjewel :)
Geef je hem ook nog wel persoonlijke (menselijke) aandacht? :o :P
Ik volg je ook in K&W en als ik je daar bezig zie met je projecten voor mens en nu voor dier dan zal dat vast goedkomen. :) Wat een gaaf beestje!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Knikkerking maandag 23 juni 2014 @ 16:17:51 #20
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_141453582
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 10:19 schreef Knoflook het volgende:
Hoe groter het terrarium, hoe sneller ze groeien. Leguanen worden nog al groot, dus je hebt al snel een flink terrarium nodig.
Klopt, daar ben ik me volledig van bewust. Zijn volgende terrarium wordt een flinke 'bak' ^O^

quote:
Probeer je leguaan veel aandacht te geven en te wennen aan je hand, als ze niet tam zijn kan je er nog problemen mee krijgen. Ze slaan en bijten vrij hard.
Jep, dat is ook zeker wat ik aan het doen ben. Hij is er nog maar pas (nét iets meer dan een week) dus ik doe het nu even rustig aan. Je ziet dat hij nog niet echt gewend is, maar dat gaat wel steeds vaker de goede kant op. Je merkt echt de vooruitgang :D

quote:
www.reptielenforum.nl voor lot genoten.
Thanks! Daar was ik inderdaad al lid ;)

quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2014 12:04 schreef Crocodi1e het volgende:

[..]

Redelijk ja. Hij krabte best veel en was aardig schuw, ongeacht hoeveel we er mee omgingen enzo, hij bleef schuw en agressief
Oei, das echt minder zeg! :{ Had je hem vanaf kleins af aan? (baby nog?)

quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 12:19 schreef Cat22 het volgende:

Geef je hem ook nog wel persoonlijke (menselijke) aandacht? :o :P
Haha :P Ik snap 'm ;) Maar komt helemaal goed. Het is echt een super lief beestje die alle aandacht krijgt wat'ie verdient. Ook al is het geen knuffel diertje zoals sommige honden of katten ---> deze is ook écht heel schattig O+ *; Hij krijg dagelijks meerdere uren zijn aandacht ^O^

quote:
Ik volg je ook in K&W en als ik je daar bezig zie met je projecten voor mens en nu voor dier dan zal dat vast goedkomen. :)
8-) _O_

quote:
Wat een gaaf beestje!
Danke!
  Knikkerking vrijdag 17 juli 2015 @ 15:28:05 #21
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_154416082
.... inmiddels is'ie alweer wat groter :7

O+
pi_154417127
Mooie foto's, en wat een mooie kop heeft hij! :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  Knikkerking vrijdag 24 juli 2015 @ 15:31:30 #23
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_154598537
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 16:10 schreef Miss_Isis het volgende:
Mooie foto's, en wat een mooie kop heeft hij! :)
Thanks ^O^
Ja he, mooi beestje O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')