Bron: Telegraafquote:Zijn befaamde gebraden kipfilet zorgde ervoor dat de 79-jarige Peter Clarke doodziek werd. Net als veel anderen waste hij de kip voor het bereiden. Iets wat hij nu nooit meer zal doen.
De nacht na de maaltijd kreeg Clarke extreme buikpijn. Na onderzoeken bleek dat hij behept was met de Campylobacter bacterie die hij opliep door het wassen van de kip. Het was iets wat de man, net als bijna de helft van de bevolking, altijd deed zonder te beseffen hoe riskant het kan zijn voor de gezondheid.
Spetters
De Food Standards Agency (FDA) waarschuwde gisteren om vooral te stoppen met het wassen van de kip voor het koken vanwege verspreidingsrisico van dodelijke bacteriën door waterspetters.
Een maag-darminfectie door de Campylobacter komt in ons land veel voor, vooral in de zomer. Naar schatting is ongeveer 80 procent van de gevallen de schuld van besmet pluimvee.
Clarke tegenover de Daily Mail: ''Ik was verrast dat ik zo ziek werd van zo'n simpele routine als kip wassen. Gek genoeg had ik niet van de kip gegeten, dus het moest wel door het wassen komen. Vanaf dat moment heb ik geen kip meer gegeten, maar mocht ik dat toch een keer doen zal ik het vlees in ieder geval niet meer wassen.''
In ongeveer de helft van de gevallen begint een infectie met de Campylobacter bacterie met griepachtige symptomen, gevolgd door diarree, braken, buikpijn en krampen die lijken op een blindedarmontsteking. Gewoonlijk duren deze klachten ongeveer een week. Om uitdroging te voorkomen is het vooral belangrijk om goed te drinken en voldoende suiker en zout binnen te krijgen.
Inderdaad, goede vraag. Blijkbaar doet 50% van de bevolking het, dus ik neem aan dat iemand het hier wel even komt uitleggen.quote:
ik spoel hem altijd af in de wc...quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The colour of her eyes were the colour of insanity
quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:15 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Ik was trouwens wel eens varken.Verkapt kijk-mij-meerdere-vriendinnen-hebben-topiccomment!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:18 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Verkapt kijk-mij-geen-verstand-van-posten-hebben comment.
Precies, fuck de marinade.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:18 schreef Prospos het volgende:
Wassen van de kip doe je ook na het bakken. Dit niet weten
Je kunt een varken maar één keer wassen?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:16 schreef Joetjah het volgende:
[..]
Verkapt kijk-mij-meerdere-vriendinnen-hebben-topiccomment!
In zijn spoiler gebruikte hij een meervoudsvormquote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je kunt een varken maar één keer wassen?
Ik.quote:
Verdomme.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:21 schreef Joetjah het volgende:
[..]
In zijn spoiler gebruikte hij een meervoudsvorm
Aha, de eerste dommerik meldt zich.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:22 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik.
Niet filet ofzo, maar als je kipwings of whatever op de markt hebt gehaald, dan willen daar nog wel eens 'haartjes' in zitten (begin van veertjes), en die scrub je er toch liever uit...
Daarnaast weet je niet wat er allemaal op heeft gezeten, vliegen en whatever. Dus je doet ze even snel onder de kraan schoonmaken met je vingers en legt ze te drogen, waarna je de marinade doet...
Was je de kip dan met Andrélon of zo?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:22 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik.
Niet filet ofzo, maar als je kipwings of whatever op de markt hebt gehaald, dan willen daar nog wel eens 'haartjes' in zitten ...
Denk met Veet.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:25 schreef DonJames het volgende:
[..]
Was je de kip dan met Andrélon of zo?
Ik ken alleen buitenlanders die dat doen. Als je vlees in Oela Boela Land op de markt koopt, waar het vol vliegen zit, is dat inderdaad verstandig. Hier niet.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:13 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Inderdaad, goede vraag. Blijkbaar doet 50% van de bevolking het, dus ik neem aan dat iemand het hier wel even komt uitleggen.
Kraanwater, gewoon met je handen schoonwrijven..quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:25 schreef DonJames het volgende:
[..]
Was je de kip dan met Andrélon of zo?
Doe ik ook, beetje groenten erbij, wat vermicelli. Lekker! Wel de kip weken in heel warm (kokend) water.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:35 schreef beeer het volgende:
Ik laat mijn kip altijd in water weken zodat het malser wordt en was het dan ook gelijk.
daar haal je bacterien van vliegen niet mee weg, dat is dan al te veel het vlees in getrokken.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:34 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Kraanwater, gewoon met je handen schoonwrijven..
de aardappels voor de patat welquote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:49 schreef datismijnmening het volgende:
Wtf het is toch geen groente![]()
![]()
Die vent wast zeker ook zijn patat
En zijn aardappelpuree![]()
Ik in de wasmachine op 40 graden.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:14 schreef banapples het volgende:
Daarom zet ik het ook altijd in de vaatwasser. Dan heb je geen last van spetters.
Nah ik ben safe, ik gooi er altijd een flinke scheut kipverzachter bij.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:51 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
dan moet je uitkijken 60 is save volgens bepaalde kenners
... het gaat op de eerste plaats ook om die 'haren' die er soms in zitten, om die er even uit te 'schuren' en plukken.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:47 schreef BrandX het volgende:
[..]
daar haal je bacterien van vliegen niet mee weg, dat is dan al te veel het vlees in getrokken.
Enige remedie is gewoon: zorgen dat je kip goed gebraden, gekookt, gestooft, gegrild what ever is. Lang genoeg heet genoeg geweest dus, alleen daarmee kill je eventuele bacterien het meest betrouwbaar.
En tja, amerikanen doen wel meer gekke dingen in het kader van 'dat is gezond'
Ja ok, die snap ikquote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:54 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
... het gaat op de eerste plaats ook om die 'haren' die er soms in zitten, om die er even uit te 'schuren' en plukken.
Ik denk dat je hier de spijker op de kop tikt, we kopen alles zowat voorverpakt , en verwachten dat het gewassen is en vrij van bestrijdingsmiddelen, er zijn hordes mensen die de in de supermarkt gekochte groente ,voorverpakt en gesneden ,kant en klaar zo in de slabak donderen zonder nog even te wassen/spoelen.quote:
Zo nodig het gevogelte voorkoken om het malser te maken.Hierdoor wordt het echter afgekookt en bij het braden minder gemakkelijk en minder mooi bruin.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 15:11 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Doe dan 95 graden, is 'ie meteen gaar
Kippen hebben geen harenquote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:54 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
... het gaat op de eerste plaats ook om die 'haren' die er soms in zitten, om die er even uit te 'schuren' en plukken.
Als het goed is is voorverpakte sla enz. wel gewassen. Ik doe het wel voor de zekerheid altijd nog een keer.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 15:03 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier de spijker op de kop tikt, we kopen alles zowat voorverpakt , en verwachten dat het gewassen is en vrij van bestrijdingsmiddelen, er zijn hordes mensen die de in de supermarkt gekochte groente ,voorverpakt en gesneden ,kant en klaar zo in de slabak donderen zonder nog even te wassen/spoelen.
Ik ook, ben al een keer kikkers in mijn sla tegengekomen (van de appie )quote:Op dinsdag 17 juni 2014 15:35 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Als het goed is is voorverpakte sla enz. wel gewassen. Ik doe het wel voor de zekerheid altijd nog een keer.
Watquote:Op dinsdag 17 juni 2014 15:44 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Ik ook, ben al een keer kikkers in mijn sla tegengekomen (van de appie )
ja en dooie. Dus ter controlle op wat ik eet ,was ik dingen dus , ook kipquote:
Ik zou een klacht indienen en een schadevergoeding eisen in zo'n gevalquote:Op dinsdag 17 juni 2014 15:46 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
ja en dooie. Dus ter controlle op wat ik eet ,was ik dingen dus , ook kip
correct, maar dat betekent niet dat kip maar van onder tot boven onder de bacterien mag zitten voordat die in de pan gaatquote:Op dinsdag 17 juni 2014 15:48 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Ik zou een klacht indienen en een schadevergoeding eisen in zo'n geval![]()
Kip en vlees enzo worden natuurlijk gewoon bacterie vrij in de pan
Maar die lijden ook massaal aan smetvrees, gaan drie keer per dag onder de douche, hebben een enorme energierekening, hebben het altijd koud en zelfs nu staat daar de verwarming aanquote:
Is dat een synoniem voor wurgseks kleine meisjes die hun mond niet kunnen houden?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:19 schreef DonJames het volgende:
Is choking the chicken nu ook levensgevaarlijk, trouwens?
Chinezen en hun eet- en kookgewoontesquote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:22 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik.
Niet filet ofzo, maar als je kipwings of whatever op de markt hebt gehaald, dan willen daar nog wel eens 'haartjes' in zitten (begin van veertjes), en die scrub je er toch liever uit...
Daarnaast weet je niet wat er allemaal op heeft gezeten, vliegen en whatever. Dus je doet ze even snel onder de kraan schoonmaken met je vingers en legt ze te drogen, waarna je de marinade doet...
Het gaat niet om de zichtbare waterspetters maar het aerosool. De fijne mist, de waterdruppel wordt dan als drager gebruikt door de bacterie. Die adem je in. Vervolgens wordt je daar ziek van.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 21:41 schreef erodome het volgende:
Ik was al het vlees en vis en groente en fruit... Heb teveel van de voedselverwerkingsindustrie gezien om er niet op te vertrouwen dat het gewoon normaal schoon is
Maar ik snap niet zo goed waarom er hier zo gefocussed wordt op die waterspetter, is het niet veel meer voor de hand liggend dat hij het gewoon van de kip heeft gekregen aangezien hij die vast had?
Als je gewoon goed je handen wast en je werkomgeving schoon houdt zie ik het probleem niet verder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aerosolizationquote:Op woensdag 18 juni 2014 00:00 schreef DjinN het volgende:
Uhm...zo raar vind ik het niet om kip te wassen.
Als mijn (Indonesische) oma kip gaat bereiden wast ze de kipfilets altijd eerst met water en zout.
Het vieze slijmerige laagje wil ze er niet op hebben.
Iedereen in de familie (inclusief ik) heeft haar gewoonte overgenomen, we zijn er nog nooit ziek van geworden.
Gewoon rubberen handschoentjes gebruiken, niet spetteren, en alles wat met de kip in aanraking is geweest goed met Dettol schoonmaken
Ah ok, dat is al wat logischer. Dan zou je het ook kunnen krijgen als je verder wel netjes voorzorgsmaatregelen krijgt.quote:Op woensdag 18 juni 2014 07:53 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Het gaat niet om de zichtbare waterspetters maar het aerosool. De fijne mist, de waterdruppel wordt dan als drager gebruikt door de bacterie. Die adem je in. Vervolgens wordt je daar ziek van.
Als je spetters hebt, heb je zeker aerosool. Werk je netjes zonde spetters zal je ook aerosool oplopen, met daarbij de kans op besmetting en ziek worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |