abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141149345
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 13:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Niet bepaald, waarom zou je nog gaan werken wanneer 50+% naar andere mensen gaat?
Je kunt ook andere dingen dan inkomen belasten. Het is sowieso heel dom om arbeid te belasten. Beter belast je dingen waarvan je juist niet wilt dat mensen het doen, en laat je de belasting op arbeid goeddeels los. Meer besteedbaar inkomen, wat uitgegeven wordt aan allemaal zaken die je kunt belasten.

Natuurlijk is dit heel simpel gesteld, maar de kern van mijn punt is dat er genoeg andere manieren zijn om geld te maken om onze verzorgingsstaat enigszins in stand te houden. Dat we er voor kiezen om die manieren niet te benutten betekent niet dat het onbetaalbaar is.
pi_141149407
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 13:28 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Je kunt ook andere dingen dan inkomen belasten. Het is sowieso heel dom om arbeid te belasten. Beter belast je dingen waarvan je juist niet wilt dat mensen het doen, en laat je de belasting op arbeid goeddeels los. Meer besteedbaar inkomen, wat uitgegeven wordt aan allemaal zaken die je kunt belasten.

Natuurlijk is dit heel simpel gesteld, maar de kern van mijn punt is dat er genoeg andere manieren zijn om geld te maken om onze verzorgingsstaat enigszins in stand te houden. Dat we er voor kiezen om die manieren niet te benutten betekent niet dat het onbetaalbaar is.
Linksom of rechtsom komt het dan bij dezelfde mensen te liggen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141149603
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 13:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Linksom of rechtsom komt het dan bij dezelfde mensen te liggen.
Klopt. Maar in tegenstelling tot werken (waar je in elk geval moreel toch toe verplicht bent) leg je het dan op zaken waarvoor mensen kunnen kiezen om het niet te doen. Belasting op luxe of ongezonde/vervuilende producten lijkt me helemaal geen slechte optie. Ik heb bijvoorbeeld nooit een probleem gehad met de vettaks. Ongezond eten is een keuze. Hetzelfde geldt voor het kopen van een plastic tasje, het vliegen met een vliegtuig op korte afstanden, het rijden van een auto op fossiele brandstoffen etc. Op sommige van deze zaken wordt belasting geheven en dat vinden we heel normaal. Op andere zaken niet, en als we het zouden doen is het land te klein. Terwijl het ondertussen doodnormaal is dat we belasting betalen over ons werk, wat juist de meeste toegevoegde waarde heeft voor de economie.

Ik ben een idealist, maar ik zou veel liever belasting op consumptie zien en op vermogen. Niet op inkomen. Ik ben geen econoom, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat we op een andere manier dan nu best meer geld kunnen genereren voor onze verzorgingsstaat, zonder een specifieke bevolkingsgroep extra uit te melken.
  maandag 16 juni 2014 @ 13:41:28 #64
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_141149818
Kunnen we ouderen- en gehandicaptenzorg niet gewoon uitbesteden naar een lage lonen land? :7
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_141152968
quote:
14s.gif Op maandag 16 juni 2014 13:41 schreef SicSicSics het volgende:
Kunnen we ouderen- en gehandicaptenzorg niet gewoon uitbesteden naar een lage lonen land? :7
Ik zie liever dat we onze politieke besluitvorming aan bijv. MOE-landers uitbesteden; die zijn immers een stuk goedkoper als (EU-)parlementsleden en zullen geen slechtere beslissingen nemen als onze huidige politieke kaste. En aangezien we, ondanks het postzegelformaat van ons land, in Nederland in de (nutteloze) bestuurslagen verzuipen, zou dat een gigantische besparing kunnen opleveren!
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  maandag 16 juni 2014 @ 15:15:20 #66
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_141153291
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2014 15:06 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik zie liever dat we onze politieke besluitvorming aan bijv. MOE-landers uitbesteden; die zijn immers een stuk goedkoper als (EU-)parlementsleden en zullen geen slechtere beslissingen nemen als onze huidige politieke kaste. En aangezien we, ondanks het postzegelformaat van ons land, in Nederland in de (nutteloze) bestuurslagen verzuipen, zou dat een gigantische besparing kunnen opleveren!
Goedkoper als ;( :'( ;(

En volgens mij zijn de kosten voor de EU en ons landelijk, regionaal en lokaal bestuur een fractie van de ouderen en gehandicapten zorg :D Je plan is dus helemaal niet zo efficiënt. En roep jij eens wat bestuurslagen die gemakkelijk weg kunnen dan? Met cijfertjes en argumenten? :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 16 juni 2014 @ 15:22:23 #67
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_141153552
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 13:13 schreef Straatcommando. het volgende:
En die worden allemaal vervangen door mensen met een uitkering en of mensen uit MOE landen. Let maar op.
Welnee jôh.
Deze ontslagen mensen 'mogen' straks gewoon hun voormalige werk weer gaan uitvoeren als zogenaamd vrijwillige tegenprestatie voor de uitkering!

:r :r :r
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  maandag 16 juni 2014 @ 15:25:53 #68
37295 Luigi
mario pls
pi_141153661
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 15:22 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Welnee jôh.
Deze ontslagen mensen 'mogen' straks gewoon hun voormalige werk weer gaan uitvoeren als zogenaamd vrijwillige tegenprestatie voor de uitkering!

Moderne slavernij idd.
  maandag 16 juni 2014 @ 15:26:40 #69
323439 HetKlusKonijn
pi_141153687
quote:
15s.gif Op maandag 16 juni 2014 15:25 schreef Luigi het volgende:

[..]

Moderne slavernij idd.
Participatiemaatschappij-dwangarbeid.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  Forum Admin maandag 16 juni 2014 @ 15:32:24 #70
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_141153865
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 15:22 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Welnee jôh.

quote:
15s.gif Op maandag 16 juni 2014 15:25 schreef Luigi het volgende:

[..]

Moderne slavernij idd.
Een oud basisschool genootje van mij is dit overkomen. Die is eruit gebonjoured, kort ww gehad, vervolgens WWB in. Kon vrijwel direct door naar d'r oude werk om daar inderdaad een ''tegenprestatie'' te leveren, zoals ze dat zo mooi noemen. Was een helpende niveau 2.. nu is dat wel waar de klappen vallen maar kom op héé. Het is inderdaad moderne slavernij.

Zij heeft trouwens gezegd dat ze de tering konden krijgen en is weer gaan studeren, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid nog.

Hier in het dorp is dat ook aan de hand trouwens, toezichthouders bij het treinstation. Vroeger was dit betaald personeel, zijn er allemaal uit getrapt en er lopen nu mensen met een uitkering. Echt.. ongelooflijk.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 16 juni 2014 @ 16:16:01 #71
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141155426
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 15:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Participatiemaatschappij-dwangarbeid.
Inderdaad. De belangrijkste reden voor mij om fel tegenstander te zijn van de tegenprestaties is dat dit in de uitvoering standaard fout gaat. Grote ondermijning van de kansen van de onderkant van de arbeidsmarkt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 16 juni 2014 @ 17:23:59 #72
323439 HetKlusKonijn
pi_141158011
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 16:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Inderdaad. De belangrijkste reden voor mij om fel tegenstander te zijn van de tegenprestaties is dat dit in de uitvoering standaard fout gaat. Grote ondermijning van de kansen van de onderkant van de arbeidsmarkt.
Dat is ook mijn voornaamste bezwaar.

Op zich is er niets mis mee als er van uitkeringsgerechtigden wordt verwacht dat ze een kleine bijdrage leveren aan de maatschappij (sommigen - een heel kleine minderheid! - zouden daar zelfs stevig van opknappen ;) ), maar dan moet het wel ècht om vrijwilligerswerk gaan dat anders niet zou worden gedaan. Van bijvoorbeeld een rondje door het park lopen met een bejaarde of een gehandicapte is nog nooit iemand 'minder' geworden.
Maar het is natuurlijk een heel ander verhaal als het gewoon gaat om (voorheen) reguliere betaalde banen, en dan heb ik het al helemaal niet over werk als (bijvoorbeeld) zorghulpverlener, waar gewoon een opleiding voor nodig is en wat nog zwaar werk is ook.

Nog los hiervan geeft het uitkeringsgerechtigden wéér dat vreselijke stigma dat het allemaal luie donders zouden zijn, terwijl het een feit is dat we al met zo'n miljoen werklozen zitten. Verreweg de meeste uitkeringsgerechtigden zouden dolgraag gewoon een betaalde baan willen hebben. Er is gewoonweg niet voor iedereen werk, en al zeker niet aan de onderkant van de arbeidsmarkt.

Echt vreselijk deze ontwikkeling.
pi_141170132
Maar een tweede studie in de zorg wordt nog steeds gesubsidieerd, toch? :') Nederland :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')