abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141076666
Mensen die nee stemmen. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  zaterdag 14 juni 2014 @ 18:40:01 #27
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_141077000
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vind het beide even interessant. Het een kan niet zonder het ander. Het vloeibaar maken van stikstof - waar de huidige instrumentenmakerschool in Leiden een direct gevolg van is - is ook een mooi voorbeeld van hoe het hand in hand gaat. Huygens was ook een meester op dit vlak met zijn pendulumklokken en golftheorie.
Nee, het een kan niet zonder het ander. Dat maakt het nog niet beiden even interessant. Die instelling heb ik zelf wel heel erg als het om experimentele vs theoretische natuurkunde gaat. Er zijn een boel theoreten die neerkijken op experimentalisten (waarschijnlijk zijn dat overigens voornamelijk de master- en PhD-studenten, ik neem aan dat de "echte" onderzoekers wel beter weten :p) maar natuurkunde is echt helemaal niets zonder het experiment. Je moet er in het geval van cern wel bij stil staan dat de detectoren etc. allemaal ontworpen worden door experimentalisten. De personen die die dingen hebben gebouwd en onderhouden houden zich verder niet bezig met de natuurkunde erachter. Waarschijnlijk zijn de meesten ook ingenieurs op hbo-niveau en lager. Maar zoals ik al zei is cern helemaal geen goed voorbeeld omdat dat helemaal geen voorbeeld van toegepaste natuurkunde is. Wat je met Huygens wil zeggen begrijp ik overigens niet helemaal.

quote:
[..]

Het is allebei interessant, alleen is eerste concreter en gemakkelijker te onderzoeken waardoor je sneller resultaten krijgt terwijl je voor het tweede een lucky shot moet hebben.
Ik vind het dus grappig dat er mensen zijn die het eerste daadwerkelijk even interessant vinden. Dat zal natuurlijk ook de reden zijn dat er ook studenten naar een TU gaan :p. Uiteraard is de toepassing ook belangrijk en is het heel vet dat er van die toffe en belangrijke toepassingen voortvloeien uit fundamenteel onderzoek. Ikzelf vind het idee om daar onderzoek in te doen alleen totaal oninteressant. Ik vond de kwantummechanica vakken in mijn bachelor onder de leukste vakken van de opleiding vallen. Ik vind het leuk dat er vooruitgang wordt geboekt met quantumcomputers, maar ik kan er geen artikel over uitlezen (of het nu in een vaktijdschrift is of populair wetenschappelijk in bijvoorbeeld de krant) want daar vind ik het te saai voor. Ik vind overigens sowieso niet alle natuurkunde-onderwerpen even interessant. Ik heb ook helemaal niks met lasers etc. terwijl op mijn universiteit daar de meeste meisjes heen lijken te gaan. De hoek waar ik inzit is echt nagenoeg vrouwloos :p

quote:
Hoe dan ook leiden goede theorieën tot knappe toepassingen (zeer duidelijk bij de LASER) en leiden de knappe toepassingen weer tot nieuwe theorieën.
Kan je een voorbeeld geven van een theorie die uit een toepassing is gevolgd? Ik geloof je wel hoor maar ik kan niets bedenken (ik hou me zelf ook niet bezig met de toepassingen.) In mijn beleving worden er theorieen gevormd (of waarnemingen gedaan waarop een theorie gevormd wordt) die worden getoetst met experimenten waar dan ook weer nieuwe theorieen uit voortkomen. (Zoals ik al eerder zei is experimentele natuurkunde niet hetzelfde als toegepaste.)

quote:
Ik zou het liefst op het grensvlak opereren. Ook Einsteins relativiteitstheorie die als ik me niet vergis de inleiding vormde van de quantummechanica valt in essentie te herleiden tot de eerste simpele mechanische experimentjes en hieruit ontstond gedeeltelijk de calculus zoals wij die vandaag de dag kennen al moet ik zeggen dat ik niet weet wat voor Leibniz de drijfveer was om dat te ontwikkelen. Riparius heeft hier eens uitgelegd dat beide heren dan weer waarschijnlijk het nodige hadden 'gejat' van weer andere genieën die daar niet direct de krediet voor kregen. En die quantummechanica blijkt nu praktisch relevant te zijn aangezien onze huidige chips op zo'n kleine schaal werken dat die verschijnselen daadwerkelijk een probleem vormen terwijl tegelijkertijd die kleine schaal het mogelijk maakt om die verschijnselen te gaan benutten. Prachtig hoe het allemaal samenhangt, nietwaar? Waarom zou je het een los willen zien van het ander? Het mag natuurlijk maar dan mis je m.i. een groot deel van de puzzel.
De relativiteitstheorie vormde zeker niet de inleiding van de quantummechanica :') De inleiding van de quantummechanica was er eerder en Einstein heeft zijn theorie er los van ontwikkeld. Pas Dirac heeft voor het eerst een relativistische versie van de schroedinger vergelijking (dirac equation) gegeven.
En Leibniz leefde honderden jaren eerder dan dat de KM werd ontwikkeld...
Ja, de KM blijkt nu praktisch nuttig maar zoals ik hierboven heb uitgelegd houdt mijn interesse in de stof op waar de toepassing begint :p Heel mooi dat er mensen zijn die het nuttig maken maar de techniek interesseert mij persoonlijk dus niets. Ik vind het veeeeel interessanter om me bezig te houden met hoe de wereld en het heelal in elkaar zit. Speciale relativiteitstheorie is leuk. Handig dat het van nut is met GPS. Maar je bezig houden met GPS is saaaai.

Overigens heb ik het minder met toepassingen in minder technische vakgebieden. Ik zou mezelf wel bezig zien met het genetisch modificeren van bananenplanten om ze resistent te maken tegen die gevaarlijke bananenschimmel die de bananenplant teistert. (Want wist je dat elke banaan die je eet (als je ze al eet want bananen zijn vies) een kloon van elkaar is? Er zit dus geen enkele genetische variatie in die bekendste eetbare bananensoort.) Daar heb ik alleen niet het goede vakgebied voor gekozen ;)

O en ik las laatst dat de NASA bezig is met het ontwikkelen van een warpmotor. Dat is natuurlijk wel heel vet en daar zou ik ook best aan willen werken :p (Lucht- en ruimtevaarttechniek is ook de enige technische studie die ik heb overwogen.)
  zaterdag 14 juni 2014 @ 18:41:41 #28
344036 MrStalin
lekker gewerkt pik
pi_141077045
Waarom staat er een halfnaakte Ajacied in de OP? :')
pi_141077291
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:41 schreef MrStalin het volgende:
retorische vraag I presume?
pi_141077300
quote:
TS is stiekem een battieboii.
  zaterdag 14 juni 2014 @ 18:51:42 #31
422470 Laurens-Jan
baron van Wassenaer
pi_141077315
quote:
Dit.

Overigens 'ja' gestemd. Ik kom daar als aankomende bèta ook gewoon naartoe.
"Alfa/gamma studies :')"
"hbo :')"
Ben ik nu geslaagd voor de toelatingstest?
De aanspreekvorm is 'De hoogwelgeboren heer'
Op vrijdag 13 juni 2014 16:43 schreef Anoonumos het volgende:
Je naam, ondertitel, handtekening, UI, profiel, en toekomstige studie irriteren me nu al mateloos.
pi_141077326
mensen die haten op een halfnaakte daley :')
pi_141077338
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:51 schreef Laurens-Jan het volgende:

[..]

Dit.

Overigens 'ja' gestemd. Ik kom daar als aankomende bèta ook gewoon naartoe.
"Alfa/gamma studies :')"
"hbo :')"
Ben ik nu geslaagd voor de toelatingstest?
Je moet alleen nog even Bram zijn UI bewijzen, dan mag je komen.
  zaterdag 14 juni 2014 @ 18:53:59 #34
422470 Laurens-Jan
baron van Wassenaer
pi_141077373
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:52 schreef Rezania het volgende:

[..]

Je moet alleen nog even Bram zijn UI bewijzen, dan mag je komen.
Ik heb vakantie, ja?
Je naam, ondertitel, handtekening, UI, profiel, en toekomstige studie irriteren me nu al mateloos.
pi_141077438
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:53 schreef Laurens-Jan het volgende:

[..]

Ik heb vakantie, ja?
Genoeg tijd dus, veel succes.
  zaterdag 14 juni 2014 @ 18:56:22 #36
422470 Laurens-Jan
baron van Wassenaer
pi_141077456
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:55 schreef Rezania het volgende:

[..]

Genoeg tijd dus, veel succes.
Ik zal het eens op een bierviltje kladden.
pi_141077459
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:52 schreef OllieWilliams het volgende:
mensen die haten op een halfnaakte daley :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niks mis mee nee.
pi_141077466
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:56 schreef Rezania het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niks mis mee nee.
:')
pi_141077476
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:56 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

:')
Lekker fappen, ja toch?
pi_141077495
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:57 schreef Rezania het volgende:

[..]

Lekker fappen, ja toch?
Als ik geil zou worden van mooie mannenlichamen zou ik wel de hele dag voor de spiegel staan fappen.
  zaterdag 14 juni 2014 @ 18:59:50 #41
422470 Laurens-Jan
baron van Wassenaer
pi_141077554
SPOILER
pi_141077600
ok hier verder
pi_141077605
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:57 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Als ik geil zou worden van mooie mannenlichamen zou ik wel de hele dag voor de spiegel staan fappen.
:')_!
pi_141077617
lol 7.gif
  zaterdag 14 juni 2014 @ 19:02:01 #45
422470 Laurens-Jan
baron van Wassenaer
pi_141077628
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 19:01 schreef OllieWilliams het volgende:
ok hier verder
Dat topic zocht ik, thanks!
pi_141077675
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 18:59 schreef Laurens-Jan het volgende:
SPOILER
Meh, beetje raar gezicht imo.
  zaterdag 14 juni 2014 @ 19:03:40 #47
422470 Laurens-Jan
baron van Wassenaer
pi_141077680
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 19:01 schreef OllieWilliams het volgende:
lol [ afbeelding ]
Jouw ondertitel bevalt mij.
pi_141077890
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 19:03 schreef Laurens-Jan het volgende:

[..]

Jouw ondertitel bevalt mij.
mooi
pi_141077900
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 19:03 schreef Rezania het volgende:

[..]

Meh, beetje raar gezicht imo.
pi_141077968
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 19:10 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Oké, ik zou hem zeker niet uit mijn bed trappen als hij erin lag. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')