abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141020150
Ik ben al 1 jaar lang bezig met het behalen van mijn B-rijbewijs. Ik heb al 3 x praktijkexamen gedaan en ben 3 x voor mierenneukerige redenen gezakt (in mijn ogen). Ik heb dus nog 1 x de kans om bij het CBR af te rijden en deze ene keer wil ik gegarandeerd slagen, want ik ben ontzettend veel geld en kostbare tijd kwijtgeraakt. Geloof het of niet, maar het huilen staat mij nader dan het lachen (ruim ¤2000 uitgegeven aan lessen inclusief praktijkexamen en theorie :'( ) Ik heb het ook niet breed en ga dus dit keer het geld moeten lenen van mijn ouders. Ik heb tot nu toe altijd in een auto gelest waarin geschakeld moet worden. Schakelen is niet echt mijn sterkste kant, maar ook niet mijn zwakste kant. Een goede collega van mij adviseert mij om dit keer in een automaat te lessen (5 lessen maximaal zal wel voldoende zijn volgens hem) zodat ik dit keer zeker ga slagen . Zijn argument is dat ik in een automaat beter kan concentreren op het kijken omdat ik dan niet meer bezig ben met het schakelen. Je zet het gewoon in z'n Drive en gassen maar. Mijn vragen aan jullie:

- Zou ik verder moeten lessen in een schakelauto (en dus praktijkexamen in een schakelauto doen?) Of zoals mijn collega zegt overstappen naar een automaat (en dus praktijkexamen in een automaat doen?)
- Is het moeilijk om over te stappen van schakelen naar automaat? Of juist makkelijk? (zal 5 lessen van elk 1 uur voldoende zijn?).
- Verbruikt een automaat echt aanzienlijk veel meer brandstof dan een schakelauto? (Ervan uitgaande dat het om een zelfde merk auto gaat en zelfde model). En hoe zit het met de wegenbelasting?

Nadelen in mijn ogen:
Ik hou mijzelf een beetje tegen om over te stappen naar een automaat omdat ik al heel veel gelest heb in een schakelauto. (Het geld wat ik dus had uitgegeven is uiteindelijk voor niets geweest). Daarnaast ben ik bang dat rijden in een automaat veel meer tijd kost om te wennen en tijd is geld. Met een automaatrijbewijs mag ik niet in een schakelauto rijden (andersom mag dat wel).

Voordelen:
Wellicht dat de kans op slagen veel groter zal zijn in een automaat omdat ik mij niet meer hoeft te concentreren op het schakelen. (Het ligt er dus aan of de overstap van schakel naar automaat moeilijk is. Als het makkelijk is, dan zal ik wel gaan slagen, maar als het moeilijk is....).

Ik zit dus in een dilemma. Ik heb bij mijzelf beloofd dat ik definitief ga stoppen met rijlessen als ik ook de vierde keer ga zakken. Ik zal dus nooit meer van mijn leven auto gaan rijden. Ik vond autorijden heel erg leuk, maar mijn plezier is door het verliezen van zoveel geld ''weggevlogen''. Ik moet dus deze keer echt gaan slagen. Falen is geen optie!

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Alvast bedankt!

Stoer
  vrijdag 13 juni 2014 @ 07:57:08 #2
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_141020173
Ik zou dat niet doen, afrijden in een automaat. Tenzij je echt niet anders kan


http://www.rijksoverheid.(...)automaat-rijden.html

Edit; spuit 11. Het stond al in je OP :@

Verder geen advies. Ik hoop dat je het nu wel haalt. Heb zelf m'n rijbewijs ook pas op m'n 4e examen gehaald.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_141020264
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 07:57 schreef pl4kkie het volgende:
Ik zou dat niet doen, afrijden in een automaat. Tenzij je echt niet anders kan

http://www.rijksoverheid.(...)automaat-rijden.html

Edit; spuit 11. Het stond al in je OP :@

Verder geen advies. Ik hoop dat je het nu wel haalt. Heb zelf m'n rijbewijs ook pas op m'n 4e examen gehaald.
Bedankt voor je advies man! Ik hoop ook dat ik het deze keer haal, anders kap ik er gewoon mee aangezien rijlessen nemen niks anders is dan een bodemloze put. Je blijft er geld in gooien, maar het zal nooit vol worden.
pi_141020270
Wat valt er te leren in een automaat, je hebt toch ook weleens in een botsautootje gereden?

Een kennis van mij heeft ook gelest in een automaat, en kreeg van het CBR geen aantekening op haar rijbewijs. Dit soort fouten maken ze/of de gemeente meer.
pi_141020372
Balen voor je. Ik dacht dat je na drie keer zakken al een speciaal examen kon aanvragen? Was het telkens dezelfde reden dat je zakte?
Ik zou toch voor schakel auto gaan, je zegt dat dat niet je zwakste punt is en een automaat aantekening is gewoon niet handig.
Heel veel succes met afrijden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_141020381
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 08:08 schreef Mr.Ping het volgende:
Wat valt er te leren in een automaat, je hebt toch ook weleens in een botsautootje gereden?

Een kennis van mij heeft ook gelest in een automaat, en kreeg van het CBR geen aantekening op haar rijbewijs. Dit soort fouten maken ze/of de gemeente meer.
Als een automaat werkt als een botsauto dan slaag ik gegarandeerd. Jouw kennis had gewoon mazzel, ik hoop ook dat er zo een ''fout'' bij mij gemaakt zal worden :Y
pi_141020435
quote:
3s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 08:16 schreef Deetch het volgende:
Balen voor je. Ik dacht dat je na drie keer zakken al een speciaal examen kon aanvragen? Was het telkens dezelfde reden dat je zakte?
Ik zou toch voor schakel auto gaan, je zegt dat dat niet je zwakste punt is en een automaat aantekening is gewoon niet handig.
Heel veel succes met afrijden.
Ik heb 2 x een klootzak van een examinator gekregen (hij staat er bekend om dat hij mensen graag laat zakken). De laatste keer had ik een vrij normale examinator, maar ik had niet goed gekeken tijdens het invoegen op de snelweg waardoor een auto achter mij hard moest remmen. Ondanks dat, kon hij mij wel matsen, maar hij wilde dat niet doen ;(

Bedankt voor je advies!
  vrijdag 13 juni 2014 @ 08:24:51 #8
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_141020455
quote:
3s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 08:16 schreef Deetch het volgende:
Balen voor je. Ik dacht dat je na drie keer zakken al een speciaal examen kon aanvragen? Was het telkens dezelfde reden dat je zakte?
Ik zou toch voor schakel auto gaan, je zegt dat dat niet je zwakste punt is en een automaat aantekening is gewoon niet handig.
Heel veel succes met afrijden.
Na 4 keer zakken voor je rij-examen mag je een staatsexamen aanvragen bij het BNOR
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 08:29:09 #9
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_141020509
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 08:22 schreef Stoer het volgende:

[..]

Ik heb 2 x een klootzak van een examinator gekregen (hij staat er bekend om dat hij mensen graag laat zakken). De laatste keer had ik een vrij normale examinator, maar ik had niet goed gekeken tijdens het invoegen op de snelweg waardoor een auto achter mij hard moest remmen. Ondanks dat, kon hij mij wel matsen, maar hij wilde dat niet doen ;(

Bedankt voor je advies!
Zo herkenbaar :+ .

Toen ik examen moest doen was ik telkens super zenuwachtig. Dan helpt een klootzak als examinator niet echt. Daardoor ging ik juist fouten maken. Gelukkig had ik de 4e x een hele aardige vrouw en was ik na een kwartiertje terug op het CBR en geslaagd *O*
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 08:31:59 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_141020538
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 07:54 schreef Stoer het volgende:
Ik heb al 3 x praktijkexamen gedaan en ben 3 x voor mierenneukerige redenen gezakt (in mijn ogen).
Hier ga je al fout! De examinator ziet veel liever dat jijzelf je fouten ziet, en er veel meer kan opnoemen dan hijzelf heeft gezien, dan dat jij vindt dat je had moeten slagen, en dus nooit meer aan je fouten zal werken.

quote:
Ik heb het ook niet breed en ga dus dit keer het geld moeten lenen van mijn ouders.
Dat rijbewijs heb je dan dus vast ook niet nodig, want een auto kan je niet betalen...
censuur :O
pi_141020545
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 08:29 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Zo herkenbaar :+ .

Toen ik examen moest doen was ik telkens super zenuwachtig. Dan helpt een klootzak als examinator niet echt. Daardoor ging ik juist fouten maken. Gelukkig had ik de 4e x een hele aardige vrouw en was ik na een kwartiertje terug op het CBR en geslaagd *O*
Nice! Ik hoop dat dat bij mij ook zal gebeuren :)
pi_141020631
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 08:31 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hier ga je al fout! De examinator ziet veel liever dat jijzelf je fouten ziet, en er veel meer kan opnoemen dan hijzelf heeft gezien, dan dat jij vindt dat je had moeten slagen, en dus nooit meer aan je fouten zal werken.

[..]

Dat rijbewijs heb je dan dus vast ook niet nodig, want een auto kan je niet betalen...
Nee, examinator 1 had mij 2 x laten zakken voor onzin: beweren dat ik niet vaak ging kijken in de spiegels, ik was niet nieuwsgierig volgens hem, de motor van de auto sloeg af, in plaats van knipperlicht naar rechts te geven, gaf ik knipperlicht naar links etc. Hij is gewoon de zuurpruim van het CBR. Daar staat hij bekend om. Examinator 2 was een stuk vriendelijker, flexibeler, maar hij gaf mij het nadeel van de twijfel omdat ik tijdens het invoegen een auto achter mij hard had laten remmen.

Wat een argument zeg :') Ik ga, na het behalen van mijn rijbewijs, niet direct een auto aanschaffen. Een rijbewijs alvast in bezit hebben kan geen kwaad.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 09:01:59 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_141020885
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 08:41 schreef Stoer het volgende:
Nee, examinator 1 had mij 2 x laten zakken voor onzin: beweren dat ik niet vaak ging kijken in de spiegels, ik was niet nieuwsgierig volgens hem, de motor van de auto sloeg af, in plaats van knipperlicht naar rechts te geven, gaf ik knipperlicht naar links etc. Hij is gewoon de zuurpruim van het CBR. Daar staat hij bekend om. Examinator 2 was een stuk vriendelijker, flexibeler, maar hij gaf mij het nadeel van de twijfel omdat ik tijdens het invoegen een auto achter mij hard had laten remmen.
Oftewel je kan niet invoegen, kan geen richting aangeven, kan de motor niet draaiende houden, kijkt niet in de spiegels, en het ligt allemaal aan de examinator... Juistem :')
censuur :O
pi_141021009
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Oftewel je kan niet invoegen, kan geen richting aangeven, kan de motor niet draaiende houden, kijkt niet in de spiegels, en het ligt allemaal aan de examinator... Juistem :')
TS kan echt beter niet zelf gaan autorijden.
Als je niet kan schakelen ben je gewoon niet geschikt.

In deze maatschappij gaan we er klakkeloos vanuit dat IEDEREEN maar zijn/haar rijbewijs moet of mag of kan gaan halen.
Maar het is een VAARDIGHEID, heet niet voor niets Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.
Sommige mensen bezitten de vaardigheid om veilig een auto te besturen niet.
5 Ferrari's op videoband!
pi_141021057
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 07:54 schreef Stoer het volgende:
Ik heb al 3 x praktijkexamen gedaan en ben 3 x voor mierenneukerige redenen gezakt (in mijn ogen).
:').
pi_141021222
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 08:22 schreef Stoer het volgende:

[..]
De laatste keer had ik een vrij normale examinator, maar ik had niet goed gekeken tijdens het invoegen op de snelweg waardoor een auto achter mij hard moest remmen. Ondanks dat, kon hij mij wel matsen, maar hij wilde dat niet doen ;(
Ik weet niet waar ik om moet :')'en. Niet vlot en niet veilig, en nog gaan zeiken dat het onterecht is. En daarbovenop nog gematst willen worden. En het ligt allemaal aan het CBR.

:{.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 08:41 schreef Stoer het volgende:

[..]

Nee, examinator 1 had mij 2 x laten zakken voor onzin: beweren dat ik niet vaak ging kijken in de spiegels, ik was niet nieuwsgierig volgens hem, de motor van de auto sloeg af, in plaats van knipperlicht naar rechts te geven, gaf ik knipperlicht naar links etc.
...

Vertel mij eens, wat is volgens jou eigenlijk geen onzin? Wanneer zou je volgens jou terecht zakken? Pas wanneer je daadwerkelijk een ongeluk hebt veroorzaakt?
  vrijdag 13 juni 2014 @ 09:37:02 #17
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_141021606
Klinkt voornamelijk alsof je gewoon heel graag het rijbewijs wilt hebben, maar niet alsof je heel graag goed wilt kunnen rijden. Autos kunnen dodelijk zijn. Vind je het ook onzinmiereneukerij als je een fietser doodrijdt omdat je knipperlicht naar links staat en de fietser dus denkt dat hij door kan fietsen, terwijl je naar rechts gaat?
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_141021868
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Oftewel je kan niet invoegen, kan geen richting aangeven, kan de motor niet draaiende houden, kijkt niet in de spiegels, en het ligt allemaal aan de examinator... Juistem :')
Ik geef toe dat ik verkeerd zat met het invoegen, dat had niet mogen gebeuren (3e rijexamen met een goede examinator). Maar wat betreft het kijken: ik kijk wel in de spiegels, dat de examinator dat niet zag is jammer (2e rijexamen met een zuurpruim van een examinator). Ik had geen zin in een welles nietes discussie. Dat de motor slechts 1 keer afsloeg kan gebeuren en dat zou niet zo zwaar moeten wegen. Het gebeurde ook niet midden op de weg en ik hinderde dus niet het verkeer. Richting geven, door de spanning slechts 1 keer fout gedaan en daarna dus niet meer (1e rijexamen met dezelfde zuurpruim).

Ik ga niet moeilijk doen als ik terecht gezakt ben (3e rijexamen), maar om moeilijk te doen voor de kleine fouten die ik eerder maakte...

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:12 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

TS kan echt beter niet zelf gaan autorijden.
Als je niet kan schakelen ben je gewoon niet geschikt.

In deze maatschappij gaan we er klakkeloos vanuit dat IEDEREEN maar zijn/haar rijbewijs moet of mag of kan gaan halen.
Maar het is een VAARDIGHEID, heet niet voor niets Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.
Sommige mensen bezitten de vaardigheid om veilig een auto te besturen niet.
Ik vraag me dan af of het CBR wel vaardig genoeg is om mensen te beoordelen of ze wel of niet in het bezit mogen komen van een rijbewijs. Dat het CBR door een fout mensen een rijbewijs geeft terwijl ze gezakt zijn, zegt veel over het vaardige CBR.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:21 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik weet niet waar ik om moet :')'en. Niet vlot en niet veilig, en nog gaan zeiken dat het onterecht is. En daarbovenop nog gematst willen worden. En het ligt allemaal aan het CBR.

:{.

[..]

...

Vertel mij eens, wat is volgens jou eigenlijk geen onzin? Wanneer zou je volgens jou terecht zakken? Pas wanneer je daadwerkelijk een ongeluk hebt veroorzaakt?
Zie boven.
pi_141021998
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:37 schreef twiFight het volgende:
Klinkt voornamelijk alsof je gewoon heel graag het rijbewijs wilt hebben, maar niet alsof je heel graag goed wilt kunnen rijden. Autos kunnen dodelijk zijn. Vind je het ook onzinmiereneukerij als je een fietser doodrijdt omdat je knipperlicht naar links staat en de fietser dus denkt dat hij door kan fietsen, terwijl je naar rechts gaat?
Zo klinkt het misschien, maar dat is zeker niet het geval. Ik zie het als een fout dat ik de verkeerde richting aangaf, maar het was op dat moment geen gevaar voor niemand.
pi_141022026
Ontopic reageren aub:

Automaat of schakel?
  vrijdag 13 juni 2014 @ 10:01:59 #21
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_141022201
Daar is al antwoord op gegeven. Schakelen naar automaat (no pun intended) is makkelijk. Sterker nog, dat kun je 'on the fly' wel aanwennen, daar heb je geen rijles voor nodig. Maar jij moet andere foutjes verbeteren. Schakelen is daar niet een van, dus ik zie niet in welke winst je zou halen door te switchen naar een automaat.

Zijn jouw lessen eigenlijk wel goed? Het hoeft niet per se aan het examen te liggen, maar kan ook aan de lessen liggen.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  vrijdag 13 juni 2014 @ 10:03:02 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_141022220
Schakel.

En niet stoppen, pak desnoods hierna een staatsexamen, maar het is natuurlijk doodzonde om nu, omdat het een beetje tegen zit, al die knaken en tijd in het putje te gooien.

De aanhouder wint.. Always.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 13 juni 2014 @ 10:03:11 #23
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_141022222
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:54 schreef Stoer het volgende:
Ontopic reageren aub:

Automaat of schakel?
Trappers!
censuur :O
  vrijdag 13 juni 2014 @ 10:03:30 #24
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_141022229
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:54 schreef Stoer het volgende:
Ontopic reageren aub:

Automaat of schakel?
Ik zou inderdaad af proberen te rijden in een automaat, dan een jaar te rijden en dan zorgen dat je in een schakel mag gaan rijden.

Automaat scheelt wel een boel, qua moeilijkheid maar de meeste auto's zijn handbak
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_141022270
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:54 schreef Stoer het volgende:
Ontopic reageren aub:

Automaat of schakel?
Ontopic is vooral je probleem met het examen, niet met de auto. Ik heb er ook 4 keer over moeten doen maar dat kwam niet omdat ik de auto niet beheerste. Je hebt inderdaad zuurpruimen van examinators maar ook hele toffe mensen die je het idee geven dat je het haalt maar dan je met een lach op hun gezicht toch afwijzen (ervaring). Bovendien vind ik jouw 2000 euro in het niets vallen vergeleken met mijn ±3200.

Wat betreft automaat rijden: als het langer duurt dan 5 minuten om het aan te leren kan je het beter niet doen. Het verbruik ligt bij oudere automaten hoger dan bij moderne, en ik neem aan dat jij niet meteen een nieuwe VW of BMW gaat halen? Dat kan je aan de andere kant afstrepen tegen het fijne van een automaat: eens gehad wil je nooit meer anders (tenzij sportwagen oid). Denk alleen wel aan de toekomst: meeste auto's die jij gaat 'lenen', of tijdelijk in bobben of iets dergelijks zullen wel handgeschakeld zijn en daar mag jij dan niet mee rijden (of je het nou kan of niet).

Ik heb wel een keer mijzelf betrapt op falen met een semi-automaat uit een Saab, maar dat is een kwestie van iets langer er aan wennen.

Gewoon doorgaan, ik stond ook op het punt te stoppen maar dat zou al helemaal jammer zijn van het er in gestopte geld. Als je daarna netjes rijdt is het een eenmalige investering ;)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  vrijdag 13 juni 2014 @ 10:13:21 #26
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_141022439
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:05 schreef house_is_a_feeling het volgende:
je het idee geven dat je het haalt maar dan je met een lach op hun gezicht toch afwijzen (ervaring). Bovendien vind ik jouw 2000 euro in het niets vallen vergeleken met mijn ±3200.
Daarom, ik zat op zo'n hoog bedrag. Maar de voldoening en het gemak van je eigen auto kunnen pakken maakt het me meer dan waard..
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_141022469
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:01 schreef twiFight het volgende:
Daar is al antwoord op gegeven. Schakelen naar automaat (no pun intended) is makkelijk. Sterker nog, dat kun je 'on the fly' wel aanwennen, daar heb je geen rijles voor nodig. Maar jij moet andere foutjes verbeteren. Schakelen is daar niet een van, dus ik zie niet in welke winst je zou halen door te switchen naar een automaat.

Zijn jouw lessen eigenlijk wel goed? Het hoeft niet per se aan het examen te liggen, maar kan ook aan de lessen liggen.
Met schakelen is er een kans (weliswaar klein) dat de auto afslaat omdat ik de koppeling iets te snel heb losgelaten. Aangezien automaat meer gassen en remmen is, lijkt mij dat ik in een automaat die fout niet meer ga maken. Daarnaast kan ik mij meer gaan richten op het verkeer door te kijken in plaats van koppeling in te drukken tijdens schakelen en remmen. Ja, ik ben bang dat de lessen niet goed genoeg zijn. Zolang mijn instructeur geen commentaar levert, ga ik ervan uit dat ik het goed doe, maar blijkbaar niet goed genoeg in de ogen van de examinator.

quote:
3s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:03 schreef Sounddragon het volgende:
Schakel.

En niet stoppen, pak desnoods hierna een staatsexamen, maar het is natuurlijk doodzonde om nu, omdat het een beetje tegen zit, al die knaken en tijd in het putje te gooien.

De aanhouder wint.. Always.
Dankjewel man! Tot nu toe staat schakelen bij mij voorop. ^O^

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Trappers!
Bedoel je fietsen? Dat kan ik al goed genoeg gelukkig :D

quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:03 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Ik zou inderdaad af proberen te rijden in een automaat, dan een jaar te rijden en dan zorgen dat je in een schakel mag gaan rijden.

Automaat scheelt wel een boel, qua moeilijkheid maar de meeste auto's zijn handbak
Dus extra geld uitgeven? ;(
pi_141022503
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:54 schreef Stoer het volgende:
Ontopic reageren aub:

Automaat of schakel?
Schakel.

Als je alleen een automaat kan rijden ben je een beperkte bestuurder.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 10:16:55 #29
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_141022522
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:14 schreef Stoer het volgende:
Dus extra geld uitgeven? ;(
Ja, ik zou zorgen dat je een handgeschakelde auto mag rijden. Anders heb je nog weinig aan je pasje.
Automaat is nog niet echt een gemeengoed.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_141022688
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:05 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Ontopic is vooral je probleem met het examen, niet met de auto. Ik heb er ook 4 keer over moeten doen maar dat kwam niet omdat ik de auto niet beheerste. Je hebt inderdaad zuurpruimen van examinators maar ook hele toffe mensen die je het idee geven dat je het haalt maar dan je met een lach op hun gezicht toch afwijzen (ervaring). Bovendien vind ik jouw 2000 euro in het niets vallen vergeleken met mijn ±3200.

Wat betreft automaat rijden: als het langer duurt dan 5 minuten om het aan te leren kan je het beter niet doen. Het verbruik ligt bij oudere automaten hoger dan bij moderne, en ik neem aan dat jij niet meteen een nieuwe VW of BMW gaat halen? Dat kan je aan de andere kant afstrepen tegen het fijne van een automaat: eens gehad wil je nooit meer anders (tenzij sportwagen oid). Denk alleen wel aan de toekomst: meeste auto's die jij gaat 'lenen', of tijdelijk in bobben of iets dergelijks zullen wel handgeschakeld zijn en daar mag jij dan niet mee rijden (of je het nou kan of niet).

Ik heb wel een keer mijzelf betrapt op falen met een semi-automaat uit een Saab, maar dat is een kwestie van iets langer er aan wennen.

Gewoon doorgaan, ik stond ook op het punt te stoppen maar dat zou al helemaal jammer zijn van het er in gestopte geld. Als je daarna netjes rijdt is het een eenmalige investering ;)
¤3200 jeejtje, ik voel me met m'n ¤2000 dan nog iets gelukkiger, neemt niet weg dat het een groot bedrag is. Van 5 lessen naar 5 minuten, is dat niet een beetje aan de lage kant? Bedankt voor je bemoediging!

quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:13 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Daarom, ik zat op zo'n hoog bedrag. Maar de voldoening en het gemak van je eigen auto kunnen pakken maakt het me meer dan waard..
Ik ben dus (gelukkig) niet de enige. Ik werd een beetje onzeker van mijzelf door 3 x te zakken en nog steeds heel veel geld blijven uitgeven :'(
pi_141022737
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:16 schreef zarGon het volgende:

[..]

Schakel.

Als je alleen een automaat kan rijden ben je een beperkte bestuurder.
Bedankt voor je advies!

quote:
10s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:16 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Ja, ik zou zorgen dat je een handgeschakelde auto mag rijden. Anders heb je nog weinig aan je pasje.
Automaat is nog niet echt een gemeengoed.
Bedankt voor je advies!
pi_141022770
Schakel heeft gewonnen! Bedankt allemaal voor het meedenken en advies geven! ^O^
pi_141022867
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:24 schreef Stoer het volgende:

[..]

¤3200 jeejtje, ik voel me met m'n ¤2000 dan nog iets gelukkiger, neemt niet weg dat het een groot bedrag is. Van 5 lessen naar 5 minuten, is dat niet een beetje aan de lage kant? Bedankt voor je bemoediging!

Het is echt gas geven en remmen. Meer niet, en dat kan altijd nog nadat je je rijbewijs gehaald hebt (ik raad het zelfs aan!). Maar zorg alleen nu dat je het wel even leert voor het cbr-toneelstuk. Een examinator gaat een schakelfout minder hard aanrekenen dan een onveilige situatie ;)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  vrijdag 13 juni 2014 @ 10:37:02 #34
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_141023074
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:14 schreef Stoer het volgende:

[..]

Met schakelen is er een kans (weliswaar klein) dat de auto afslaat omdat ik de koppeling iets te snel heb losgelaten. Aangezien automaat meer gassen en remmen is, lijkt mij dat ik in een automaat die fout niet meer ga maken. Daarnaast kan ik mij meer gaan richten op het verkeer door te kijken in plaats van koppeling in te drukken tijdens schakelen en remmen. Ja, ik ben bang dat de lessen niet goed genoeg zijn. Zolang mijn instructeur geen commentaar levert, ga ik ervan uit dat ik het goed doe, maar blijkbaar niet goed genoeg in de ogen van de examinator.
Een afslaande auto is echt niet erg. Wat wel belangrijk is, is dat je dan niet in de paniek schiet, maar rustig de auto herstart en wegrijdt (als het nog mag!). Je hoeft niet perfect te zijn, maar je moet wel veilig zijn en controle hebben. Als de auto afslaat, je herstart en je scheurt daarna met 4000 rpm nog even door oranje dan kun je gelijk uitstappen :P

Daarnaast is 2000 euro echt niet veel. Ik heb alles in één keer gehaald, maar was ook 1800 euro kwijt. Je hebt altijd mensen die patsen dat ze het na 12 lessen en 800 euro gehaald hebben, maar dat maakt je geen betere bestuurder (sterker nog, ze moeten meer ervaring opdoen zonder controlepersoon er naast).

Overigens zijn er ook zat mensen die staatsexamen moeten doen en dus 4 keer of vaker gezakt zijn. Ik kwam op mijn theorie zelfs iemand tegen die voor de 7e keer theorieexamen deed en weer zakte :') Het is geen wedstrijd, het doel is om voldoende kennis en vaardigheid te hebben om daadwerkelijk veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_141029183
ga er van uit dat een rijbewijs je tussen de 2000 en 2500 euro kost ( mijn drie kids waren dat alledrie ongeveer kwijt) minder is mazzel, meer is pech
  FOK!fotograaf vrijdag 13 juni 2014 @ 14:30:06 #36
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_141030891
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:14 schreef Stoer het volgende:
Aangezien automaat meer gassen en remmen is, lijkt mij dat ik in een automaat die fout niet meer ga maken. Daarnaast kan ik mij meer gaan richten op het verkeer door te kijken in plaats van koppeling in te drukken tijdens schakelen en remmen.
Ik mag toch hopen dat na 4 examens met bijbehorende lessen, het koppelen/ontkoppelen een dusdanig automatisme is geworden dat je hierbij niet meer hoeft te kijken (en het liefste ook niet meer echt bewust hoeft na te denken).

Verder moet je niet alleen kijken, maar ook waarnemen. Ik kan ook als een gek mijn spiegels af gaan, maar dan zie ik uiteindelijk nog geen reet. Ik wil graag registreren. Ik heb mijn rijbewijs al even en nog steeds ben ik regelmatig mijn spiegels aan het checken. Op de snelweg, binnendoor. Gewoon, omdat ik wil weten wat er rondom mijn auto gebeurt. Het gebeurt mij dan ook eigenlijk nooit dat ik met de schoudercheck iets in mijn dode hoek tegenkom dat ik niet had verwacht, bijv. bij een rijstrookverandering op de snelweg. Voordeel is ook dat je op deze manier niet snel verrast wordt door iemand die flink doorrijdt, omdat jij al lang en breed hebt geregistreerd dat diegene veel sneller verplaatst dan de rest van het verkeer.

Probeer, zeker bij invoegen op een snelweg, niet te vroeg te schakelen. Milieubewust rijden is belangrijk, maar veilig rijden zonder ongelukken nog veel belangrijker. Als jij een invoegstrook op komt rijden, moet je vaak nog een stuk draaien voordat je parallel rijdt aan de hoofdrijbaan. Probeer hier al te kijken naar het verkeer op de rechter rijstrook. Als jij ziet dat er een heel rijtje vrachtwagens aan komt, kan jij gewoon met 85-90 invoegen daartussen. Als er allemaal losse wagens rijden, zul je al eerder richting 100-120 moeten. Dat heeft niet alleen effect op je schakelmoment, maar ook op het moment van invoegen. Omdat je meer snelheid moet maken, zul je dus ook later moeten invoegen (En niet, zoals alle schapen tegenwoordig doen, met 60 bij het eerste blokje naar links komen).
De meeste invoegstroken zijn aardig lang, maak daar gebruik van. En als je naast iemand zit, is het makkelijker je gas los te laten dan bij te trappen.

Belangrijk voor jou is wellicht ook het besef dat je best een fout mag maken, maar daar wel op de goede manier mee moet omgaan. Als jij rechts rijdt en je moet linksaf, maar komt niet linksaf, ga dan niet kosten wat kost naar links willen en hem er gewoon tussenprakken, maar ga rechtsaf/rechtdoor en keer bij de eerste de beste veilige optie om en meldt dit ook eventueel aan je examinator (of denk hardop). Eigenlijk hoop ik voor je dat er een andere weggebruiker is die een kleine fout maakt, want op zo'n moment kan je laten zien wat je echt waard bent. Een setje fietsers die slingeren en vervolgens zonder te kijken de weg oversteken. Als jij bij het naderen van die fietsers al van je gas af gaat en klaar zit om een remming te doen, scoor je. Dat laatste is toevallig een van de dingen die ik mij nog herinner van mijn rijexamen, een groepje scholieren die zonder te kijken, na een stuk slingeren, overstaken in mijn eerste 300 meter die ik op pad was, een tiental meters voor de auto. Door hier al gas los te hebben en meteen een noodremming te kunnen maken, had ik de eerste punten al gescoord. Ik had namelijk pro actief gehandeld door alvast te reageren op diezelfde scholieren op de fiets (en iedereen weet dat scholieren gevaarlijk zijn in het verkeer). Tweede setje bonuspunten kwam iets verderop toen ik opdracht kreeg tot een stopopdracht, deze keurig uitvoerde om vervolgens te vragen/melden dat ik al vrijstelling had hiervoor, maar met dat soort dingen moet je mazzel hebben.

Zelfde geldt voor fileparkeren, je mag best een keertje extra steken, zo lang je dit maar veilig doet (dus niet als een gek voor een ander de weg op schieten, maar rustig blijven kijken en eventueel wachten als dat nodig is.

Heeft jouw instructeur jou vooraf nog advies gegeven over je examinatoren? Iedere examinator heeft zijn stokpaardjes, de een wil graag dat je milieubewust rijdt, de ander heeft liever dat je overal veel afstand van houdt en een derde ziet liever dat je 60 op een 50 weg rijdt en zo met het verkeer mee rijdt dan alles op te halen. Maar ook qua praten onderweg, de een zegt geen woord terwijl de ander 100uit kletst.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_141031081
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 14:30 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat na 4 examens met bijbehorende lessen, het koppelen/ontkoppelen een dusdanig automatisme is geworden dat je hierbij niet meer hoeft te kijken (en het liefste ook niet meer echt bewust hoeft na te denken).

(...)

Heeft jouw instructeur jou vooraf nog advies gegeven over je examinatoren? Iedere examinator heeft zijn stokpaardjes, de een wil graag dat je milieubewust rijdt, de ander heeft liever dat je overal veel afstand van houdt en een derde ziet liever dat je 60 op een 50 weg rijdt en zo met het verkeer mee rijdt dan alles op te halen. Maar ook qua praten onderweg, de een zegt geen woord terwijl de ander 100uit kletst.
Leuke post! :s).
  vrijdag 13 juni 2014 @ 14:48:06 #38
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_141031539
Even over het afslaan van de motor.

Ik heb dat destijds aan mijn instructeur gevraagd een les voor mijn examen, of ik zal zakken als de motor per ongeluk af zou slaan.
Hij zij nee, examinator begrijpt ook wel dat zoiets kan gebeuren, zeker omdat men vaak nogal zenuwachtig is tijdens het lessen.

Wellicht in jouw verhaal was het een foutje bovenop allerlei andere fouten waardoor je zakte.

En over het rijden in een automaat...
Enige wat je hoeft te weten is dat je je linkervoet nooit moet gebruiken.
En:
D: Drive/rijden, de standaard stand voor rijden.
N: Neutraal.
R: Reverse, achteruit rijden.
P: Park, parkeer stand.
Andere standen als 2, 3 hoef je je nog niet mee bezig te houden tenzij je in de alpen woont.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  vrijdag 13 juni 2014 @ 14:50:53 #39
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_141031610
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:54 schreef Stoer het volgende:
Ontopic reageren aub:

Automaat of schakel?
Automaat.
Schakelen sterft toch langzaam uit, en vrijwel alle auto's zijn wel met automaat te vinden., maar vaak wel ietsje duurder en minder keus.
Papiertje moet je halen. Daar gaat het nu om.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 13 juni 2014 @ 14:53:37 #40
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_141031693
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 14:50 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Automaat.
Schakelen sterft toch langzaam uit, en vrijwel alle auto's zijn wel met automaat te vinden., maar vaak wel ietsje duurder en minder keus.
Papiertje moet je halen. Daar gaat het nu om.
Probleem daarmee is dat als je later werk krijgt en je moet met de bedrijfsauto...dat als die handmatig zijn je een probleem hebt.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  vrijdag 13 juni 2014 @ 14:56:09 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_141031779
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 14:53 schreef ZodiaX het volgende:

[..]

Probleem daarmee is dat als je later werk krijgt en je moet met de bedrijfsauto...dat als die handmatig zijn je een probleem hebt.
Bedacht ik na het plaatsen van mijn post zelf ook. Nog nooit een bedrijfswagen gehad; dus dan denk ik daar kennelijk niet direct aan. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 13 juni 2014 @ 14:59:29 #42
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_141031919
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 14:56 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Bedacht ik na het plaatsen van mijn post zelf ook. Nog nooit een bedrijfswagen gehad; dus dan denk ik daar kennelijk niet direct aan. :)
Plus dat nieuwe autos uiteraard met automaat te krijgen zijn, maar dat er maar zeer weinig tweedehandsautomaten te krijgen zijn en derhalve de prijs ook iets hoger ligt.

Maar zoals gezegd, na x lessen en 3 examens het schakelen nog niet automatisch (again, no pun intended) uit kunnen voeren zou wel tekenend zijn. En, zoals ook meerdere malen al gezegd, veiligheid gaat altijd boven de juiste versnelling/afslaande motors.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  vrijdag 13 juni 2014 @ 15:03:56 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_141032085
Ik heb zelf motor en auto in 1 keer gehaald.
Vaarbewijs en veterstrikdiploma idem :D
Maar mij lijkt het eigenlijk steeds moeilijker een examen te halen naarmate je vaker bent gezakt. Dan zou ik het risico van weer niet halen zoveel mogelijk willen verkleinen.
-bv. automaat.
-bv. andere instructeur
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_141032616
Je probleem zit hem niet in het schakelen, maar in je eigenwijze gedrag en geen overzicht houden.
pi_141409240
TS lijkt wel dat Aziatische meisje uit Gone in 60 Seconds.
  zondag 22 juni 2014 @ 18:41:50 #46
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_141415543
Schakel. Anders kan je in het overgrote deel van de auto's niet rijden. Terwijl schakelen nu niet het probleempunt is.

Overigens is 2000 niet heel veel. Je rijbewijs halen is gewoon duur. Ik had zelf ook iets van 90 lessen nodig...

(Tevens je zakt echt niet zomaar onterecht...)
  zondag 22 juni 2014 @ 18:49:52 #47
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_141415989
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 10:30 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Het is echt gas geven en remmen. Meer niet, en dat kan altijd nog nadat je je rijbewijs gehaald hebt (ik raad het zelfs aan!). Maar zorg alleen nu dat je het wel even leert voor het cbr-toneelstuk. Een examinator gaat een schakelfout minder hard aanrekenen dan een onveilige situatie ;)
Met parkeren, schakelen en de verkeerde richting op rijden mag je zoveel kloten als je wilt. Als je het maar veilig doet...
pi_141420162
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 15:03 schreef Hyperdude het volgende:
Ik heb zelf motor en auto in 1 keer gehaald.
Vaarbewijs en veterstrikdiploma idem :D
Maar mij lijkt het eigenlijk steeds moeilijker een examen te halen naarmate je vaker bent gezakt. Dan zou ik het risico van weer niet halen zoveel mogelijk willen verkleinen.
-bv. automaat.
-bv. andere instructeur
En dat denk je omdat?
  zondag 22 juni 2014 @ 22:18:48 #49
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_141428454
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 20:05 schreef Anne het volgende:

[..]

En dat denk je omdat?
Viagra goede handel is!? :')

quote:
Negatieve faalangst heeft daarentegen een desorganiserend karakter, speciaal in situaties waarin men op de prestaties wordt beoordeeld (examens of taken die als moeilijk worden ervaren). Onder dergelijke omstandigheden gaat 'irrelevant gedrag' een hoofdrol spelen: transpireren, uitstelgedrag, gekke gedachten, tobben, trillende handen, slapeloosheid, hartkloppingen, enz. zorgen ervoor dat bijvoorbeeld leerlingen dingen vergeten zijn die ze onder normale omstandigheden wel wisten. Dat noem je een black-out. De hierbij optredende (extreme) stress en angst werken dan negatief. Dit kan zelfs tot een vicieuze cirkel leiden. De faalangstige persoon presteert onder zijn kunnen door de faalangst, waardoor voor hem of haar bevestigd wordt dat hij of zij 'het inderdaad niet kan'. Hierdoor zal deze persoon opnieuw faalangstig zijn bij de volgende gelegenheid, en zelfs erger omdat het 'de vorige keer immers ook was mislukt'. Het is ook mogelijk dat hij of zij om die reden de test of taak slechter voorbereidt, 'want ik faal sowieso'. In beide gevallen heeft dit tot resultaat dat de persoon opnieuw kan falen, en de faalangst in stand blijft of nog verder versterkt wordt, zodat de cirkel zich herhaalt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Faalangst

Als er negatieve faalangst is, is er natuurlijk ook positieve faalangst; maar ik ben meer het "tank is half leeg" type dan het "glas is halfvol" type. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 22-06-2014 22:33:58 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_141429549
Mijn vraag was meer aan jouzelf gericht, aangezien het mij leek dat je er zelf nog niet mee te maken had.
En ja, ik kan ook wel even het stukje positieve faalangst quoten, dan staan we quitte :').
pi_141429962
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 18:41 schreef NieuweNier het volgende:
Schakel. Anders kan je in het overgrote deel van de auto's niet rijden. Terwijl schakelen nu niet het probleempunt is.

Overigens is 2000 niet heel veel. Je rijbewijs halen is gewoon duur. Ik had zelf ook iets van 90 lessen nodig...

(Tevens je zakt echt niet zomaar onterecht...)
90 lessen _O- De tering.

Zoals eerder gezegd in dit topic: er wordt tegenwoordig vaak gedacht dat een rijbewijs een recht is en dat, als je maar lang genoeg oefent, iedereen er eentje mag hebben. Ik zou er voorstander van zijn om na twee of drie gezakte examens, de mogelijkheid tot het afleggen van een examen voor twee jaar op te schorten. Dan maar geen rijbewijs: er is ook OV.
Schip ahoy!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')