ja want die zijn niet voorgefrituurdquote:Op donderdag 12 juni 2014 17:56 schreef Evertjan het volgende:
koop een airfryer dan kan je gezond je eigen te barsten te vreten aan de frikandellen en patat
Ossewit voor friet, er is niets betersquote:Op donderdag 12 juni 2014 17:52 schreef quinoahipster het volgende:
Frituren is sowieso ongezond.
Als je dan toch wilt frituren: neem ossewit.
Nee, ossewit is hard van nature, en als je plantaardig wilt gebruiken kan je het beste arachide gebruiken.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:00 schreef Manke het volgende:
Vast vet is hard gemaakte olie, heeft dus transvet, dat wil je mijden als de pest, hoef je geen health-nut voor te zijn.
Beste vet om in te frituren zijn palmolie en kokosolie.
Vooral marketingquote:Op donderdag 12 juni 2014 18:03 schreef Kiwi_Kevin het volgende:
Ja het verschil tussen vast en vloeibaar is overal wel uitgelegd, maar wat is het verschil tussen vloeibaar vet en frituurolie?
Dus dit:
[ afbeelding ]
Of
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:52 schreef quinoahipster het volgende:
Frituren is sowieso ongezond.
Als je dan toch wilt frituren: neem ossewit.
Ja misschien marketing, maar het ene is transparant en dun, het ander is stroperig en troebel..quote:
Ik gebruik het beide niet, maar kijk eens op de ingredienten declaratie.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:06 schreef Kiwi_Kevin het volgende:
[..]
Ja misschien marketing, maar het ene is transparant en dun, het ander is stroperig en troebel..
Pinda dus, maar waarom geen rijst (afgezien van de prijs)?quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ossewit is hard van nature, en als je plantaardig wilt gebruiken kan je het beste arachide gebruiken.
Het verschil tussen die 2 is dat de eerste iets meer geraffineerd en gezuiverd is waardoor je er in principe langer meer kan doen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:03 schreef Kiwi_Kevin het volgende:
Ja het verschil tussen vast en vloeibaar is overal wel uitgelegd, maar wat is het verschil tussen vloeibaar vet en frituurolie?
Dus dit:
[ afbeelding ]
Of
[ afbeelding ]
Oh nu lees ik het nog een keer, bedoel je nu het eerste plaatje of het eerste wat ik in de tekst noem?quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:08 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Pinda dus, maar waarom geen rijst (afgezien van de prijs)?
[..]
Het verschil tussen die 2 is dat de eerste iets meer geraffineerd en gezuiverd is waardoor je er in principe langer meer kan doen.
Misschien is de samenstelling ook iets anders waardoor het warmer kan worden en minder in de patates frites trekt?
Hoe dan ook is het wel duurder en uiteindelijk flikker je het na een paar keer gebruiken toch weg.
Vloeibaar is zoals gezegd wel makkelijker met schoonmaken dan met vaste vetten.
Eigenlijk zou er een vloeibare versie van ossewit moeten zijn
ditquote:Op donderdag 12 juni 2014 18:26 schreef quinoahipster het volgende:
Dan moet je je vet eerst in stukken snijden, een paar stukjes smelten in een pannetje en dan vloeibaar in je frituurpan kieperen.
de foto.. die doorzichtige fles is duurder maar niet beter..quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:08 schreef Kiwi_Kevin het volgende:
[..]
Oh nu lees ik het nog een keer, bedoel je nu het eerste plaatje of het eerste wat ik in de tekst noem?
Ja dat is het gekke, volgens mij is de olie over het algemeen goedkoper dan vloeibaar frituurvet. Maar nu zijn we eigenlijk nog niet veel wijzerquote:Op donderdag 12 juni 2014 20:33 schreef SiGNe het volgende:
[..]
de foto.. die doorzichtige fles is duurder maar niet beter..
Ja dat is de "hoe gezond is frituren discussie", volgens mij is het niet ongezond, maar is voedsel uit de frituur gewoon vet door de manier van bereiding en vet heeft meer kcal per gram (9) dan eiwitten of koolhydraten (4). Daarom kun je als je bitterballen eet gewoon minder ervan eten omdat je eerder aan je dagelijkse behoefte komt..quote:
Neh... een bitterbal op zijn tijd zal je wel niet aan dood gaan.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 14:26 schreef Kiwi_Kevin het volgende:
[..]
Ja dat is de "hoe gezond is frituren discussie", volgens mij is het niet ongezond, maar is voedsel uit de frituur gewoon vet door de manier van bereiding en vet heeft meer kcal per gram (9) dan eiwitten of koolhydraten (4). Daarom kun je als je bitterballen eet gewoon minder ervan eten omdat je eerder aan je dagelijkse behoefte komt..
Andere ongezonde redenen?
(Rund)Vlees kan je er uitstekend in bradenquote:Op zaterdag 14 juni 2014 18:29 schreef sirdanilot het volgende:
Nu vroeg ik me af, kun je ossewit enkel gebruiken voor frituren of zou er ook in een pan mee kunnen bakken (stukje afsnijden en gebruiken als boter)?
Maar wel lekkerquote:Op zaterdag 14 juni 2014 21:36 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Transvetten, acrylamide, AGE's.
Transparant betekent vloeibaar en dus geen gehard vet. En dus ook geen transvet.quote:Op donderdag 12 juni 2014 18:06 schreef Kiwi_Kevin het volgende:
[..]
Ja misschien marketing, maar het ene is transparant en dun, het ander is stroperig en troebel..
Zonder gehard vet geen trans, acrylamide krijg je als je te bruin bakt en vooral bij asparaginerijke producten, die AGE's ja, dat zou eventueel slecht kunnen zijn, maar inname ervan wil niet direct zeggen dat je ze opneemt.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 21:36 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Transvetten, acrylamide, AGE's.
Zelfgemaakt of anders Holtkamp.quote:
De Jumbo heeft het.quote:Op zondag 15 juni 2014 13:42 schreef Molo het volgende:
Vraag me wel af waar je nog ossewit kunt kopen, heb het al tijden niet meer in de schappen gezien bij de lokale appie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |