Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen . ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Er zijn 2 hardlooptopics gaande: [LIF] Topicreeks: Hardlopen voor beginners (heet inmiddels Hardlopen) : Alles over hardlopen! Kleding, schema's, lappenmandopvang, motivatie, wedstrijdjes..you name it! [SPT] Topicreeks: Centraal topic voor amateurhardlopers : Dit topic is voor de hardlopers die geen beginners meer zijn, al aardig wat wedstrijden lopen, flink op de tijden letten maar toch nog amateurs zijn.
Kijk en post gezellig mee in het topic wat voor jou van toepassing is ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen Stuur EERST even een PM/DM naar mosselmossel en meld je DAARNA aan op Endomondo
Ook dit jaar doen we vanuit dit topic weer mee met de Rotterdam Ekiden, op 5 juli 2014. De Ekiden is een estafetteloop, zes personen vormen samen een team waarbij elk teamlid een eigen afstand loopt. De afstanden zijn in startvolgorde; 5km- 10km- 5km- 10km- 5km- 7,195km. In totaal wordt dus 42,195 km afgelegd, een echte "MARATHON" afstand. Een leuke gelegenheid om samen aan een wedstrijd mee te doen, ieder in zijn eigen tempo. ( www.rotterdamekiden.nl )
Heb je interesse om mee te doen, stuur dan een pm naar MaleDuck. We hebben zes teams, die inmiddels al wel vol zitten. Maar er zijn altijd afzeggers, blessures, whatever, dus we hebben ook nog mensen nodig voor de reservelijst. PM MaleDuck dus!
Soms. Als je maximaal gaat word je moe en kan je eerder je lichaam verkeerd gaan belasten denk ik. En met rustiger lopen train je makkelijker je uithoudingsvermogen. Ofzo
Ja, maar het luistert wel vrij nauw heb ik het idee. Als je te langzaam probeert te gaan dan wordt het geforceerd. Ik denk dat er een vrij brede range is waarbinnen je moet blijven tijdens een duurloop. Te langzaam heeft geen zin, dan kun je net zo goed gaan wandelen.
Soms. Als je maximaal gaat word je moe en kan je eerder je lichaam verkeerd gaan belasten denk ik. En met rustiger lopen train je makkelijker je uithoudingsvermogen. Ofzo
Maximaal is het andere uiterste. Met te rustig lopen merk ik eerlijk gezegd net zo goed dat het lichaam te veel belast wordt, doordat je veel zwaarder loopt bij lagere tempo's.
Ik weet niet of langzaam lopen zinvol is. Blijkbaar wordt het soms wel aanbevolen voor herstel loopjes.
Herstelloopjes zouden moeten werken omdat je weer wat bloed door de spieren laat rondgaan. Dat bevordert het herstel, maar ik denk dat fietsen of zwemmen eigenlijk beter is om te herstellen.
Op woensdag 11 juni 2014 17:48 schreef Zwabberhark het volgende: Herstelloopjes zouden moeten werken omdat je weer wat bloed door de spieren laat rondgaan. Dat bevordert het herstel, maar ik denk dat fietsen of zwemmen eigenlijk beter is om te herstellen.
Ik doelde met herstel loopjes op het bericht van Nikkie. Wat betreft herstel loopjes na een wedstrijd ben ik het met je eens.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
bij mij werd het in ieder geval wel geadviseerd en extra benadrukt...
Nog even een klein beetje mosterd na de maaltijd: stop in ieder geval met met muziek op lopen. Dan kun je je extra focussen op je ademhaling en word je ook niet meer opgezweept door de muziek.
Ja, maar het luistert wel vrij nauw heb ik het idee. Als je te langzaam probeert te gaan dan wordt het geforceerd. Ik denk dat er een vrij brede range is waarbinnen je moet blijven tijdens een duurloop. Te langzaam heeft geen zin, dan kun je net zo goed gaan wandelen.
[..]
Maximaal is het andere uiterste. Met te rustig lopen merk ik eerlijk gezegd net zo goed dat het lichaam te veel belast wordt, doordat je veel zwaarder loopt bij lagere tempo's.
[..]
Herstelloopjes zouden moeten werken omdat je weer wat bloed door de spieren laat rondgaan. Dat bevordert het herstel, maar ik denk dat fietsen of zwemmen eigenlijk beter is om te herstellen.
Ik hoef er op de een of andere manier helemaal niets voor te forceren. Het gaat vanzelf
Ik hoef er op de een of andere manier helemaal niets voor te forceren. Het gaat vanzelf
Jij hebt dan ook niet de looptechniek van een afgeschoten eend, zoals ondergetekende.
Ik ben afgelopen najaar begonnen met de souplessemethode en merk inderdaad dat de looppas door die trainingen (vooral veel extensieve intervallen) veerkrachtiger is geworden en dat ik een beter tempogevoel heb ontwikkeld. Het nadeel is wel dat ik soms last heb van beurse voorvoeten, terwijl ik niet bewust van looppas veranderd ben.
[..]
[..]
Het moet wel leuk blijven inderdaad. Ik moest van mijn schema 7.55/km lopen. Dat werd 7.40, voelde prima, lage hartslag dus was tevreden. Gewoon een beetje je hersens erbij blijven gebruiken