abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 juni 2014 @ 15:12:38 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_140955500
http://www.nu.nl/binnenla(...)t-werden-gedood.html

Het Britse ministerie van Defensie en de Amerikaanse FBI veronderstelden indertijd dat Zuid-Molukse treinkapers doelbewust zijn doodgeschoten door Nederlandse mariniers bij de beëindiging van de treinkaping bij De Punt in 1977.

Dat blijkt uit tot voor kort geheime overheidsdocumenten, schrijft de Volkskrant. De kaping is woensdag 37 jaar geleden.

"Uit al het bewijs is duidelijk dat de mariniers de bedoeling hadden om de terroristen allen te doden, of zoveel als mogelijk, om achteraf problemen in de rechtbank te voorkomen", berichtte de Britse militaire attaché in Den Haag na afloop van de bestorming aan zijn superieuren.

Mariniers van de Bijzondere Bijstands Eenheid (BBE) bestormden op 11 juni 1977 een door Zuid-Molukkers gekaapte trein bij het Drentse De Punt. Twee gegijzelden en zes van de negen treinkapers kwamen daarbij om het leven. In Molukse kring is sindsdien gesteld dat de kapers doelgericht zijn gedood, schrijft de Volkskrant.

Geweldsinstructie
Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten laat momenteel archiefonderzoek doen naar het incident. Zo wil hij weten met welke geweldsinstructie de mariniers aan de slag gingen. De uitkomst wordt voor 1 december verwacht.

De Engelsen hadden kritiek op het niveau van de Nederlanders, meldt de krant. De mariniers waren "niet echt fit", slecht getraind en zouden over te weinig wapens beschikking hebben.

Toch had men lof voor de bevrijding van de trein. Ondanks de acht doden waren de meesten van de circa vijftig gegijzelden immers levend bevrijd en dat was "een onverwacht goed resultaat".
  woensdag 11 juni 2014 @ 15:17:54 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_140955658
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_De_Punt

Begin
De hoofdconducteur (Chef Trein) en machinist werden onder bedreiging van een vuurwapen gesommeerd de trein te verlaten. Kort daarna mochten 40 reizigers de trein verlaten; de overige 45 reizigers werden gegijzeld. Onder hen de latere burgemeester van Utrecht Annie Brouwer-Korf, toen enkele weken zwanger. Enkele dagen voor de bestorming mocht Annie Brouwer de trein verlaten vanwege haar zwangerschap.

Tegelijkertijd begonnen vier Zuid-Molukkers met de gijzeling van een lagere school in Bovensmilde waarbij 105 kinderen en 5 onderwijzers gegijzeld werden. Met deze acties wilden ze de Nederlandse regering dwingen zich in te zetten voor een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken en bovendien eisten ze de vrijlating van 21 Zuid-Molukse gevangenen. Als voor 25 mei 14:00 uur deze eisen niet zouden worden ingewilligd zouden de trein en de school worden opgeblazen. De Nederlandse regering liet echter weten pas over het ultimatum te willen praten als alle kinderen zouden zijn vrijgelaten.

Crisisteam
De regering (het demissionaire Kabinet Den Uyl) vormde een crisisteam, waarin naast minister-president Den Uyl ook de ministers van Justitie, Van Agt, en van Binnenlandse Zaken, De Gaay Fortman, zitting hadden. Van Agt bleek voorstander van een harde aanpak, waar de anderen voorstander waren van onderhandelingen.

Voor 25 mei stonden de verkiezingen voor de Tweede Kamer gepland. Door de lijsttrekkers werd besloten de verkiezingscampagne te staken maar de verkiezingen zelf door te laten gaan. Den Uyl zei hierover: "Enkele tientallen mensen mogen ons niet afbrengen van de weg van onze eigen parlementaire democratische orde waarin de verkiezingen thuishoren."

Na het verstrijken van het ultimatum kwamen nieuwe eisen: een vrije aftocht per vliegtuig vanaf Schiphol met de 21 Zuid-Molukse gevangenen, vijf gijzelnemers en de vijf leerkrachten. Met behulp van afluisterapparatuur was men te weten gekomen dat de gegijzelden op dat moment geen gevaar liepen zodat minister Van Agt ook dat ultimatum liet verstrijken.

Bemiddelaars
Ir. J.A. Manusama, destijds president van de Zuid-Molukken, en dominee Metiarij speelden een rol als bemiddelaars tussen de kapers en de Nederlandse regering.

Als gevolg van een ziekte in de school werd besloten de kinderen vrij te laten maar de leerkrachten bleven gegijzeld. Volgens de als bemiddelaar optredende arts Frans Tutuhatunewa (later de opvolger van Manusama als president van de RMS) was er tijdens zijn bezoek aan de trein geen sprake van een slechte gezondheid bij de gegijzelden. Desondanks speelde de slechte gezondheid van de gegijzelden mee bij het besluit om de trein te bestormen.

Volgens een verslag van De Gaay Fortman: "Even voor vier uur belde ik Dries uit het Catshuis. Hij verzekerde mij dat de volgende ochtend een eind aan de gijzeling zou worden gemaakt. (...) Wat mij betreft had hij groot gelijk. De toestand in de trein was onhoudbaar, de hygiënische omstandigheden waren allerverschrikkelijkst. De mensen werden steeds meer prikkelbaar en agressief. Er waren al doden (in 1975) gevallen, er waren mensen in koelen bloede geëxecuteerd."

De aanval
Zaterdagochtend 11 juni 1977, bijna drie weken na het begin van de kaping, openden scherpschutters van de BBE, bijgestaan door mitrailleurschutters, het vuur op de trein. Zes Starfighters vlogen met oorverdovend brullende nabranders drie keer in groepjes van twee over de trein. De jongste van de piloten was de latere Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten en CDS Dick Berlijn. Na het vuur van de BBE bestormden mariniers de trein, plaatsten hun springramen en bevrijdden de passagiers. In totaal kwamen zes kapers (naast de leider Max Papilaya ook Hansina Uktolseja, Ronnie Lumalessil, George Matulessy, Minggus Rumahmory en Mateus Tuny) en twee gegijzelden (de 19-jarige Ansje Monsjou en de 40-jarige Rien van Baarsel) door kogels van de BBE om het leven. De overige treinreizigers werden bevrijd. De Zuid-Molukkers in de school gaven zich zonder verzet over. Tijdens de persconferentie na de bestorming zei Den Uyl: "Dat geweld nodig was om een einde te maken aan de gijzeling ervaren wij als een nederlaag."

Nasleep
Hoewel de dood van de twee gegijzelden het gevolg was van de treinkaping, besloot de rechter in Assen enkele maanden later de drie overlevende kapers (Marcus (Rudi) Lumalessil, Junus Ririmasse en Andreas Luhulima) alleen te veroordelen voor verboden wapenbezit en wederrechtelijke vrijheidsberoving. Hiervoor kregen ze een celstraf van zes tot negen jaar.

In 2000 verscheen de documentaire Dutch Approach over dit gijzelingsdrama. Aan de documentaire werd meegewerkt door gegijzelden, gijzelnemers en andere betrokkenen. In 2009 verscheen het televisiedrama De Punt.

Op 4 juni 2012 heeft minister Hillen van Defensie aangekondigd dat de militairen die in 1977 een einde maakten aan de treinkaping bij De Punt een insigne krijgen. Er komt ook een onderscheiding voor degenen die waren betrokken bij de bevrijding van de gegijzelden in de basisschool in Bovensmilde. Dit voorstel is ingetrokken.

Op 30 november 2013 werd bekend dat het ministerie van Justitie 35 jaar een geheime nota had achtergehouden. Reeds in 1978 zou op het ministerie bekend zijn geweest dat de kapers doelbewust waren omgebracht. De zes kapers waren door in totaal 144 kogels getroffen. Minister Van Agt was hiervan volgens zeggen niet op de hoogte toen hij in 1977 de Tweede Kamer inlichtte.
pi_140955679
Dat er is ingegrepen is niks verkeerd mee, maar dat erover is gelogen, daar is wél wat mis mee.

quote:
'Overheid heeft besloten om trein te bestormen, dan moet je daar voor staan'

Op de zaterdag in juni 1977 dat militairen de treinkaping bij De Punt beëindigden, werd de patholoog-anatoom uit bed gebeld om sectie te verrichten. Voor het eerst vertelt hij wat hij zag.

'De manier waarop het ministerie van Justitie en de regering met de feiten zijn omgegaan, zit me nog altijd dwars. Ik vind het getuigen van een gebrek aan lef en allure van de overheid. Zij hebben het besluit genomen om die trein te bestormen. Dan moet je daar voor staan. Als iets niet goed is gegaan, moet je dat gewoon toegeven. Dat is hier niet gebeurd.'
hele interview op de site van de Volkskrant
  Forum Admin woensdag 11 juni 2014 @ 15:38:42 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_140956278
Jammer van de onschuldigen die gestorven zijn. Jammer dat de overheid hierover liegt. Prima dat de trein bestormd is en helemaal niet jammer dat de gijzelnemers overleden zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_140956471
quote:
7s.gif Op woensdag 11 juni 2014 15:38 schreef Straatcommando. het volgende:
Jammer van de onschuldigen die gestorven zijn. Jammer dat de overheid hierover liegt. Prima dat de trein bestormd is en helemaal niet jammer dat de gijzelnemers overleden zijn.
Stoer man
Free Palastina
Anti Zionism
Anti USA
pi_140958266
Jammer dat een paar gijzelnemers er levend vanaf zijn gekomen. :{
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Donald Duck held woensdag 11 juni 2014 @ 17:41:18 #7
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_140960361
Bij zo'n actie is volpompen met kogels de meest verstandige strategie. Dood is dood, gewond kunnen ze nog terugvuren op de mariniers of burgers,
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 11 juni 2014 @ 18:44:16 #8
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140962283
Ik vind het nog altijd van veel lef getuigen dat de Molukse gemeenschap hier nog over praat. Hoeveel fouter kun je wezen dan kinderen en jong volwassenen gijzelen die nog niet eens in leven waren toen je onrecht werd aangedaan?
pi_140962514
En terecht. Ik hoop oprecht dat dit inderdaad bewust is gedaan! Ook hoop ik dat mocht er ooit weer een dergelijke terroristische aanslag in Nederland gepleegd word er dan op dezelfde manier ingegrepen word. w/
pi_140962603
Ik snap dit topic niet. Waar liegt de overheid precies over dan? Den Uyl gaf zelfs toe dat met geweld ingrijpen als nederlaag werd ervaren. Dan zijn doden of gewonden toch inherent hieraan?

Ik bedoel, hoe kun je onbewust straaljagers laten overvliegen en scherpschutters de gijzelnemers dood laten schieten... :')

Beetje spijkers op laag water zoeken dit.
I feel kinda Locrian today
  woensdag 11 juni 2014 @ 18:57:02 #11
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140962689
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 18:54 schreef starla het volgende:
Ik snap dit topic niet. Waar liegt de overheid precies over dan? Den Uyl gaf zelfs toe dat met geweld ingrijpen als nederlaag werd ervaren. Dan zijn doden of gewonden toch inherent hieraan?

Beetje spijkers op laag water zoeken dit.
Sommige mensen hebben het fluffie idee dat de gijzelnemers best zonder geweld hadden kunnen worden gestopt en als geweld echt nodig was dan wel op een lieve wijze. Maar 1 kogel door hun lichaam ipv 30.
pi_140962892
Ja prcs, wij Nederlanders zijn dol op semantische discussies waar we weer maanden in de kamer over kunnen debatteren _O-

Was het doel nu beëindiging van de gijzeling door middel van geweld óf was het doel om de gijzeling te beëindigen door de gijzelnemers dood te schieten?
Ik eis een kamerdebat! :')

Wat een mierenneukerij weer zeg.

En voor je het weet zie je Rutte namens Nederland zijn verontschuldigingen aanbieden aan de Molukse gemeenschap :') :')
pi_140962933
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juni 2014 18:54 schreef starla het volgende:
Ik snap dit topic niet. Waar liegt de overheid precies over dan?
Er is altijd ontkend dat men de instructie had meegegeven om zoveel mogelijk gijzelnemers te doden.
pi_140963021
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 18:57 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Sommige mensen hebben het fluffie idee dat de gijzelnemers best zonder geweld hadden kunnen worden gestopt.
Twee jaar eerder is de kaping van de trein in Wijster ook zonder geweld beëindigd.
pi_140963037
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 19:03 schreef Kingstown het volgende:
Er is altijd ontkend dat men de instructie had meegegeven om zoveel mogelijk gijzelnemers te doden.
Hadden ze niet moeten doen, het ontkennen. Gewoon moeten zeggen: 'ja, we wilden ze doden om zoveel mogelijk onschuldige slachtoffers te sparen'.

Maar dat ze hebben gelogen...boeit me niet zoveel.

Zijn anno 2014 belangrijkere zaken dan oude Molukkers uit de sloot halen.
  woensdag 11 juni 2014 @ 19:07:45 #16
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_140963084
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 19:05 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Twee jaar eerder is de kaping van de trein in Wijster ook zonder geweld beëindigd.
Hoeveel treinkapingen zijn er na de Punt nog geweest?
pi_140963100
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juni 2014 19:06 schreef starla het volgende:

[..]

Hadden ze niet moeten doen, het ontkennen. Gewoon moeten zeggen: 'ja, we wilden ze doden om zoveel mogelijk onschuldige slachtoffers te sparen'.

Zijn anno 2014 belangrijkere zaken dan oude Molukkers uit de sloot halen.
Het was slechts een antwoord op jouw vraag waar de overheid over gelogen heeft.
pi_140963155
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 19:07 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Hoeveel treinkapingen zijn er na de Punt nog geweest?
Een jaar later nam men een provinciehuis ipv een trein, maar dat staat verder los van jouw claim dat een kaping niet zonder geweld beëindigd kon worden, want dat klopt dus niet.
pi_140963219
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juni 2014 19:06 schreef starla het volgende:

[..]

Inderdaad.. maar dat hebben ze niet gedaan.
Er was nog communicatie met de kapers dus wie weet hoe het nog kon aflopen. Maar nee, Nederland wou daadkracht laten zien.

quote:
Ik wil geen leugenachtige overheid, helemaal niet met dit soort gewelddadige dingen. Op die manier is de overheid geen snars beter dan die kapers.
pi_140963402
Ik wil graag excuses namens de regering omdat de andere terroristen niet afgemaakt zijn! En dan bedoel ik zowel de overlevende honden van deze aanslag, als degene die de rest van de aanslagen/kapingen hebben gepleegd.
pi_140963594
quote:
2s.gif Op woensdag 11 juni 2014 19:12 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Inderdaad.. maar dat hebben ze niet gedaan.
Er was nog communicatie met de kapers dus wie weet hoe het nog kon aflopen. Maar nee, Nederland wou daadkracht laten zien.
Net zoals bijvoorbeeld de GSG9 later in datzelfde jaar, ja.

quote:
Ik wil geen leugenachtige overheid, helemaal niet met dit soort gewelddadige dingen. Op die manier is de overheid geen snars beter dan die kapers.
Jij hebt dus liever een overheid die uit de doeken doet hoe men zal reageren op een gijzeling, waardoor toekomstige gijzelnemers al op voorhand weten dat er gericht op hen geschoten gaat worden, waardoor gijzelaars het uiteindelijk alleen nóg maar zwaarder zouden gekregen. Het is niet voor niets dat anti-terreur eenheden in het geheim trainen en opereren...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_140963703
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 19:23 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Net zoals bijvoorbeeld de GSG9 later in datzelfde jaar, ja.

[..]

Jij hebt dus liever een overheid die uit de doeken doet hoe men zal reageren op een gijzeling, waardoor toekomstige gijzelnemers al op voorhand weten dat er gericht op hen geschoten gaat worden, waardoor gijzelaars het uiteindelijk alleen nóg maar zwaarder zouden gekregen. Het is niet voor niets dat anti-terreur eenheden in het geheim trainen en opereren...
QFT
pi_140963897
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juni 2014 18:54 schreef starla het volgende:
Ik snap dit topic niet. Waar liegt de overheid precies over dan?
Mariniers hebben destijds aan de FBI verklaard dat het beleid was dat er tijdens de bestorming pas werd geschoten als er zekerheid was over de identiteit van de kapers.
Dat is niet in lijn met de verklaring van de destijds verantwoordelijke minister van justitie (Dries van Agt) dat mariniers uitsluitend hadden geschoten op kapers die zich door middel van een vuurwapen hebben verzet.
pi_140963981
Natuurlijk zijn ze bewust doodgeschoten, niks mis mee toch? :)
blablablabla
pi_140964097
De belangrijkste ministers Den Uyl en van Agt lulden altijd over rechtsstaat en democratie en beschaving en de hele politiek lulde mee. Bewust hebben zij die rechtsstaatprincipes verraden .
En heel politiek denhaag die voelden dat wel en lulden mee.
Dit is de schijnheiligheid in de Nederlandse politiek... die ook volop speelde in de afwikkeling van de kolonisatie, waardoor dit Moluks probleem ontstond.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 11-06-2014 19:51:32 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')