abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 oktober 2000 @ 02:28:16 #1
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_406900
Ik heb de boeken van Raymond E. Feist erg goed gevonden, maar zijn volgende boek komt pas volgend jaar uit

Dus op dit moment heb ik geen boek waar ik me lekker in kan terugtrekken. Hebben jullie nog aanraders? Ik lees vooral SciFi en Fantasy boeken, liefst onvertaald in het engels en heb de volgende al o.a. verslonden:

Galactic Center reeks van Gregory Benford
Duin reeks van Frank Herbert
WWIII van Eric L. Harry
Tolkien's In de Ban van de Ring
The Icarus Hunt van Timothy Zahn
Alles van Raymond E. Feist's Midkemia boeken.

The Internets, I needs it..
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 oktober 2000 @ 03:14:44 #2
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_406940
als je van Star Wars houdt kan ik de Thrawn-trilogie van Timothy Zahn aanraden
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_407020
Maggie Furey : De Kronieken Van Aurian
bestaande uit vier delen.
pi_407024
Raymond E. Feist heeft ook een op zich zelf staand boek geschreven nl. Elfensprook.
Heeft niets te maken met zijn andere boeken maar is zeker een aanrader.

En in samenwerking met zijn levenslange vriendin, de Amerikaanse schrijfster en illustratrice Janny Wurts, schreef Raymond E. Feist de zogeheten Keizerrijk-trilogie.Neemt de lezer mee naar ‘de andere kant’ van de Grote Scheuring, naar de wereld Kelewan.

ook zeker aanraders.

ik weet niet of je bekend ben met meulenhoff?
zo niet, kijk ook eens op hun site www.meulenhoff.nl, genoeg keus!!

pi_407025
Roger Zelazny's Amber (10delige exceptionele serie), Hitchhiker's Guide to the Galaxy (must voor elke sci-fi fan), verhalenbundels van Robert Sheckley, Wheel of Time, etc.
I doubt, therefore I might exist.
pi_407026
Nou nog ff.

Het tweede boek van Raymond E. feist van De Krondor trilogie, is 18 oktober verschenen en heet "De moordenaars".

zondag 22 oktober 2000 @ 10:23:15 #7
3807 Vohaul
Support yourself
pi_407072
Als er nog boeken van Larry Niven verkrijgbaar zijn, moet je de volgende 'ns checken:

Inferno
Ringwereld (drie verschillende boeken)
De wereld van de Ptavvs
De integraalbomen

Meeste biblio's hebben het wel, boekhandels vaak niet, maar dat is meer een kwestie van: hoe zit het met boekhandels aldaar

I am merely a human being. And I must admit, a sickening specimen. I have little to offer to the world, and even less to give. But must I continue this life and become one of many? Become one of the mass? I hope not. In order to achieve something, I must
  zondag 22 oktober 2000 @ 11:12:24 #8
4983 Northpole
IJs en IJskoud
pi_407105
Terry Goodkind: Beginnen bij Wizard's First Rule en de hele serie doorlezen
David Eddings: Zijn wel heeeeel veel boeken
The Wheel of Time van Robert Jordan - ook heel veel leeswerk.
pi_407605
De boeken van Robin Hobb:

de serie De Boeken van de zieners
of
de serie De boeken van de levende schepen.

Bernard Cornwell:

De kronieken van de krijgsheren.
(sage van Koning Arhur)

zondag 22 oktober 2000 @ 20:03:03 #10
6290 Dr_Crouton
pi_407848
Bedankt voor de reakties, ik zal even een lijstje maken voordat ik weer een bezoekje breng aan de American Book Center in A'dam.
En ja, ik heb 'De Moordenaars' al gelezen, de engelstalige versie "The Assassins". Want ik lees het liefst in de oorspronkelijke taal.
pi_408380
FF tussendoor, hiero de huisgenoot van Eliseth. Bij deze wil ik even melden dat "De Kronieken van de Krijgsheren" (Bernard Cornwell) absoluut regeren!!! Wie dit, als fantasy/medieval shit liefhebber niet leest doet zichzelf ernstig te kort.

Later, Azaghal 8)

zondag 22 oktober 2000 @ 22:54:06 #12
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_408402
EH ik geloof dat het h.g wells was met: war of the worlds, the invisble man, the time machine.

En van wie was day of the triffids ook al weer.

pi_408446
quote:
En van wie was day of the triffids ook al weer.
dat is geschreven door John Wyndham.

er zijn ook 2 verfilmingen van, waaronder één met Donald Sutherland, errug goed.

maandag 23 oktober 2000 @ 00:35:24 #14
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_408632
quote:
Op 22 oktober 2000 23:04 schreef Eliseth het volgende:
dat is geschreven door John Wyndham.

er zijn ook 2 verfilmingen van, waaronder één met Donald Sutherland, errug goed.

JA da was hem, en ik heb het boek pas een maaand uit .

Ik wist dat er een film van was daarvoor ben ik hem gaan lezen, wil de film nog wel een keer zien, hopelijk hebben ze hem bij de videotheek.

[Dit bericht is gewijzigd door Tweek op 23-10-2000 00:36]

pi_410436
"Blood Music" van Greg Bear moet je zeker lezen! Een van de meest originele sf-boeken die ik ooit gelezen heb. Nul-A van A.E. van Vogt ook eigenlijk wel. En verder van Jack Vance: Durdane, Tchai en de Duivelsprinssen (5 boeken). Allemaal top SF.
Multiculturele Samenleving? *deel zoveel* Powered by HATE! version 1.1b
pi_412347
Hee, niemand heeft nog de serie "De Poort des Doods" van Margareth Weis & Tracy Hickman genoemd. Een van de beste fantasy-reeksen [7 boeken] die ik ken. Hun "Doodszwaard"-serie is ook wel leuk, maar niet zo formidabel, magistraal, magnifiek, etc. als "The Deathgate" [=Engelse titel]. En in NL-pocketvorm te koop als box voor maar f.75,- bij vanPierre [nee geen spam, gewoon een superaanbieding].

Verder zou je wat van Terry Brooks kunnen lezen [ "Shannara"-reeks vond ik wel een beetje 'childish' t.o.v. andere series, maar lezen wel vlot weg].
En natuurlijk de "boeken van het Keizerrijk" van Feist&Wurts, of de serie "Vuurcyclus" van Wurts alleen.
Maggie Furey met de "kronieken van Aurian" is ook wel een beetje in die stijl.

Van Jack Vance kun je oa. de "Lyonesse" serie lezen.

Dan heb je natuurlijk het epos "Rad des Tijds" [wat maar niet af komt] van Robert Jordan, goed voor vele uren leesplezier [alweer 8 boeken van zo'n 600-700 blz.].
En de serie van Terry Goodkind "De wetten van de Magie", past daar goed naast.

Aardig tussen fantasy en SciFi zit de serie "Drakerijders" van Anne MacCaffrey, al kom je daar pas later in de serie achter.
Een zekere topper is ook "De Donkere Toren" van Stephen King, die steeds meer op een zeer boeiende fantasy-reeks gaat lijken.
Roger Zelazny's "Amber" serie is ook een bijzonder origineel geval van Fantasy.

Wat meer rechttoe rechtaan is weer de "Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard" -serie van Tad Williams. En van Williams zou ik ook zeker de nog niet voltooide reeks "Anderland" aanbevelen; geen Tolkien-Fantasy, maar zeeeeeer boeiend.

Zo, dat was mijn boekenlijstje wel weer...

[Dit bericht is gewijzigd door ro__ op 24-10-2000 18:41]

dinsdag 24 oktober 2000 @ 13:59:17 #17
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_412603
En waarom mis ik The Godfather of Science Fiction? Ik noem u: Robert A. Heinlein!
Avontuurlijker dan Jack Vance, grappiger dan H.G. Wells, slimmer dan A.E. van Vogt en stoerder dan Robert Jordan!

Lees:
• Stranger in a strange land
• Glory road
• The number of the beast
• Job, a comedy of justice
en
• Starship troopers

Dat verandert alles
pi_412738
quote:
Op 24 oktober 2000 12:28 schreef ro__ het volgende:
Hee, niemand heeft nog de serie "De Poort des Doods" van Margareth Weis & Tracy Hickman genoemd. Een van de beste fantasy-reeksen [7 boeken] die ik ken.
Hier wil ik me even helemaal bij aansluiten. Absoluut een van de beste series die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Echt aan te raden! Als je hem in het Engels wilt lezen is het "Deathgate". De serie blinkt uit in het onthullen van steeds kleine stukjes van een enorme puzzel. Heel fascinerend om te lezen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_418571
Als je enigszins engels kan lezen, zou ik je aanraden om de boeken in de originele taal te lezen.

Aanraders:

Conqueror's trilogy van Zahn
Night's Dawn trilogy van Hamilton
The legacy of Heorot van Niven

Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
pi_419361
ik hou erg van die verhaaltjes met draken en dwergjes kaboutertjes tovenaars en magie, weet iemand daar een goed boek in???
  donderdag 26 oktober 2000 @ 17:48:47 #21
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_419394
Jack Vance..De wereld van Tschai (een lekker pil om te lezen en goed SF reisverhaal)

Robert Jordan.. Het rad des tijds (7 boeken, totaal 5400 pagina's lekker ontspannen tussen magie goed en kwaad)

Tolkien.. De Hobbit / In de ban van de ring

Bridget Wood.. een serie verhalen naar analogie van de Ierse sagen, erg mooi en pittig geschreven.

heb je hier wat aan..??

lees ze..

Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_422079
quote:
Op 24 oktober 2000 13:59 schreef Kiegie het volgende:
En waarom mis ik The Godfather of Science Fiction? Ik noem u: Robert A. Heinlein!
Juist Kiegie, erg belangrijk.
Maar ik heb Isaac Asimov ook nog niet voorbij zien komen, toch lichtelijk onbegrijpelijk.
  vrijdag 27 oktober 2000 @ 15:09:15 #23
6290 Dr_Crouton
pi_422127
Bedankt allemaal, voor de reacties! Ik denk dat ik voor de komende maanden wel zoet zal zijn met deze lijst.
pi_433196
Vergeet vooral niet Imagica van Clive Barker te lezen, vond ik persoonlijk super.
I'm way out of your league. If your league were to explode, I wouldn't hear the sound for another three days.
pi_433349
is Heinlein niet de schrijver van Starship Troopers?

Ik vond dat boek zo teleurstellend slecht geschreven. Ik heb gehoord dat er maar 1 boek van Heinlein goed is en dat is Jobe... of iets in die richting.

Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---
pi_433358
oh wacht even promoten

Duin
Duin Messias
kinderen van Duin
God Keizer van Duin
Ketters van Duin
Duin: Kapittel

allen van Frank Herbert, zijn zoon schrijft bagger. Deze boeken zijn DE ultieme combinatie tussen sci fi en fantasy. Erg diepgaand met meerdere lagen die iedereen aan zullen spreken.

Dit boek is zeer geliefd bij de intelectuele groep sci-fi lezers.

Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---
  woensdag 1 november 2000 @ 01:16:24 #27
6290 Dr_Crouton
pi_433859
Ik weet het, ik heb alle Duin boeken van Frank Herbert gelezen. Of eigenlijk verslonden
pi_438013
Ik heb hier allemaal goede auteurs zien staan maar ik mis er echt een (1) die je gewoon niet mag missen!

En dat is natuurlijk 'Stephen R. Donaldson' met zijn 'The Chronicals Of Thomas Covenant: The Unbeliever'. Als fan van fantasy mag je dit gewoon niet missen. Die Donaldson heeft alleen (helaas) wel heel weinig geschreven, maar dit maaktie ruimschoots goed met wat ie wel geschreven heeft.

Update: ik lees net dat ie bezig is met het derde deel van de Thomas Covenant series. Daar ga ik ff naar uitkijken .

[i]We're Gods. Lousy little Gods who control the lifes of the people we create.[/i]
pi_438015
quote:
Op 31 oktober 2000 22:14 schreef PhalanX het volgende:
oh wacht even promoten

Duin
Duin Messias
kinderen van Duin
God Keizer van Duin
Ketters van Duin
Duin: Kapittel

allen van Frank Herbert, zijn zoon schrijft bagger. Deze boeken zijn DE ultieme combinatie tussen sci fi en fantasy. Erg diepgaand met meerdere lagen die iedereen aan zullen spreken.

Dit boek is zeer geliefd bij de intelectuele groep sci-fi lezers.

Ach, ik vind ze maar matig.
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  zondag 5 november 2000 @ 01:18:27 #30
2575 chaos rules
eindelijk IR voor m'n naa
pi_443546
wat ook goed is "een fakkel voor het keizerrijk" van l.sprague de camp (tijdgenoot van asimof)
oorspronkelijke titel "lest darkness fall"

of de boeken van lois m.bujold
(zijn er twee van in het nl vertaald)

david zindell's "nimmermeer" is ook heel sterk

en natuurlijk terry pratchett's disc-world
waarvan deze week weer een nieuw deel van uit is

The reason why truth is so much more stranger than fiction is that there is no requirement for it to be consistent.

zondag 5 november 2000 @ 01:23:17 #31
2575 chaos rules
eindelijk IR voor m'n naa
pi_443552
quote: "En dat is natuurlijk 'Stephen R. Donaldson' met zijn 'The Chronicals Of Thomas Covenant: The Unbeliever'. Als fan van fantasy mag je dit gewoon niet missen. Die Donaldson heeft alleen (helaas) wel heel weinig geschreven, maar dit maaktie ruimschoots goed met wat ie wel geschreven heeft."

donaldson heeft ook "de spiegel van haar verbeelding" mordants nood geschreven en een SF serie genaamd "de bres" waarvan deel I bagger is en deel II & III ergens op lijken , maar niet kunnen tippen aan zijn andere boeken

The reason why truth is so much more stranger than fiction is that there is no requirement for it to be consistent.

pi_443960
'Aarde' van David Brin, alhoewel die wel errug langdradig is.

'Mythagowoud' van Robert Holdstock.. heel bijzonder, zeker lezen.

Alles van Asimov natuurlijk, in het bijzonder 'Zonsondergang', 'Prelude op de Foundation' en 'De Foundation'.

Zekerste weten In de ban van de Ring, De Hobbit, en als je niks te doen hebt De Silmarillion.

NIET de Star Trek-boeken... die zijn de naam Star Trek niet waardig.

'De prinses van Amaranth' van Bridget Wood is een schitterend boek.

De boeken van Terry Brooks vind ik zelf 3x nix... ontzettend standaard.

Driekwart van de fantasy- en science fictionliteratuur is kitsch, afgejat, standaard en slecht geschreven. Ontzettend veel fantasy is ronduit gekloond van Tolkien. Science-fiction vind ik zelf leuker om naar te kijken dan over te lezen, en veel verhalen zitten in pocketboekjes die je voor een weinig bij de supermarkt kan halen. Maar er zitten goede verhalen bij.

Jammer dat het genre overspoeld is door waardeloze schrijvers.

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_447114
Om nog een hele goede schrijver aan de lijst toe te voegen:
Terry Pratchett

Fantasy om te lachen

That is not dead which can eternal lie. And with strange aeons even death may die
pi_447179
Wie is de schrijver van Wheel of Time?
Lees goed na je geen woorden vergeten bent.
  dinsdag 7 november 2000 @ 01:24:05 #35
6290 Dr_Crouton
pi_448780
quote:
Op 06 november 2000 16:32 schreef Diesel het volgende:
Wie is de schrijver van Wheel of Time?
Robert Jordan
pi_467750
iedereen is tad williams vergeten
en natuurlijk ook de niven / pournelle combo
splinter, voetval, en natuurlijk de man-kzin wars zijn ook koel
greg bear is ook goed, probeer eon eens
en stephen baxter schrijft goede 'harde' SF
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 november 2000 @ 07:07:24 #37
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_467783
Splinter - Larry Niven & Jerry Pournell
pi_468963
Ho ho Paladin, Tad Williams was ik helemaal niet vergeten:
quote:
Wat meer rechttoe rechtaan is weer de "Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard" -serie van Tad Williams. En van Williams zou ik ook zeker de nog niet voltooide reeks "Anderland" aanbevelen; geen Tolkien-Fantasy, maar zeeeeeer boeiend.
Maar ja, ik had ook zo'n lange lijst, dat ik me kan voorstellen dat je er overheen gelezen hebt...
pi_468998
oeps
dat klopt
sorry
ow
als iemand hier in enschede of omgeving woont, er is een toffe studentenbieb met een hele zooi sf en fantasy in origineel engels
toen ik daar binnenstapte was het echt
"wow...Boekenhemel"
pi_471053
Ik raad je zeker weten de kronieken van Aurian aan van Maggie Furey, ik heb de serie twee keer gelezen en wil em nu nog in het Engels gaan lezen.
Het schaduwverbond van Maggie Furey is ook heel goed maar daarvan moet het tweede deel helaas nog uitkomen
  woensdag 15 november 2000 @ 13:34:41 #41
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_471090
quote:
Op 31 oktober 2000 22:10 schreef PhalanX het volgende:
Ik heb gehoord dat er maar 1 boek van Heinlein goed is en dat is Jobe... of iets in die richting.

Je bron is zeer onbetrouwbaar.
Dat verandert alles
pi_471219
heinlein is koel!
maar wel een oversext schrijver soms.
bladzijde een :
man en vrouw ontmoeten elkaar
bladzijde vijf : ze wil met hem trouwen
(in het boek is dan ook maar een uurtje verlopen ofzo)
maar van heinlein wil je zeker een keer
"stranger in a strange land" lezen , die is wel goed (was het handboek van de hippies bijna )
  donderdag 16 november 2000 @ 15:52:38 #43
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_474030
Ha, moet je 'Glory Road' lezen (Nederlandse titel ben ik effe kwijt)! Schitterend boek. Prachtige humor, heerlijk aouderwetse avonturenroman.
En 'Job, a comedy of justice' is helemáál aanbevelenswaardig. Heb ik geloof ik wel vijf keer gelezen. Nederlanse titel: 'Job of de schoonheid van geduld'.

Dat verandert alles
pi_480121
Heir to the Empire van Timothy Zahn (als je 1 Star Wars boek wil lezen, raad ik je deze aan!!) Dit is echt het beste SW-boek ooit gemaakt..
Verbaal genie in love!
  donderdag 24 juli 2003 @ 00:39:30 #45
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_11976004
Ik heb 'Eon' en 'Eeuwigheid' van Greg Bear gelezen, vond die boeken echt GEWELDIG en toen wilde ik aan -dacht ik- deel 3 beginnen: Erfgoed en dat bleek absolute bagger. Ook de rest van z'n werk vond ik minder interessant. Ik vind juist de link tussen mens en ruimte zo interessant: niet alleen maar SF over marsmannetjes die geile dingen met elkaar doen; juist SF die best werkelijk zou kunnen gebeuren of die te maken heeft met nucleaire winters, kernoorlogen, de ondergang van de wereld/mensheid e.d. boeien me. Maar goed: welke SF-boeken raden jullie me dan aan? En welke schrijver is wat meer down to earth?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 24 juli 2003 @ 00:50:06 #46
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_11976276
SF-aanraders wat mij betreft:

Peter hamilton's Night's dawn trilogie....3 zeer dikke pillen met absoluut briljante SF, imho...

Tad Williams' Otherland boeken...pure klasse

voor realistische SF: de boeken van Ben Bova...spelen in de directe toekomst en gaan over de exploratie van ons zonnestelsel

Neal Asher: heeft inmiddels 2 zeer goede SF-boeken op z'n naam staan

naja, is wel even genoeg lijkt me zo

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_11979425
De hele serie van het Galactic Milieu (sci fi) van Julian May (heel erg goed):
- surveillance
- Intervention
- Magnificat
- Diamond mask
- Jack the bodiless
- saga of the exiles (many coloured land, golden torc, nonborn king, the adversary)
- Rampart´s world story (3 boeken) (Perseus spur, Orion arm, Sagittarius whorl)

- black trillium (in samenwerking met paar andere goede schrijvers)

en verder: Perdido street station (sci fi)
de Sword of truth serie van Terry Goodkind (fantasy)

Veel boeken van Jack Vance zijn ook erg goed (sci fi).
De 5 boeken van de Duivelsprinsen zijn een absolute MUST.

Allemaal erg leuke boeken om te lezen (in het engels)
Nou hier kan je een eindje mee verder ...

In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_11979635
Even ter aanvulling van de post hierboven (en omdat ik dat boek en die schrijver ook wilde aanraden)

Perdido Street Station van China Miéville en het losstaande vervolg (zelfde wereld een tijdje later geplaatst) The Scar. Een andere planeet, veel verschillende intelligente rassen en een combinatie low-tech en magie.

donderdag 24 juli 2003 @ 12:20:15 #49
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_11982509
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 09:44 schreef Trence het volgende:
Even ter aanvulling van de post hierboven (en omdat ik dat boek en die schrijver ook wilde aanraden)

Perdido Street Station van China Miéville en het losstaande vervolg (zelfde wereld een tijdje later geplaatst) The Scar. Een andere planeet, veel verschillende intelligente rassen en een combinatie low-tech en magie.

is fantasy, geen SF imho...alhoewel het qua sfeer idd af en toe wel wat van SF heeft
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_11982733
Valt een beetje tussen wal en schip wat betreft Fantasy en het SF subgenre steam-punk, de 'magie' die daar wordt gebruikt wordt uitgelegd als zijnde een wetenschap en beïnvloeding van energievelden.
  donderdag 24 juli 2003 @ 12:56:59 #51
14283 shift
New & Improved
pi_11983254
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 00:39 schreef SEMTEX het volgende:
Ik vind juist de link tussen mens en ruimte zo interessant: niet alleen maar SF over marsmannetjes die geile dingen met elkaar doen; juist SF die best werkelijk zou kunnen gebeuren of die te maken heeft met nucleaire winters, kernoorlogen, de ondergang van de wereld/mensheid e.d. boeien me. Maar goed: welke SF-boeken raden jullie me dan aan? En welke schrijver is wat meer down to earth?
De Mars trilogy (Red Mars, Blue Mars, Green Mars) van Kim Stanley Robinson. Redelijk realistisch verhaal over de kolonisering van mars.

[edit] Robinson heeft ook een post-apocalypische reeks geschreven in Californie (na kernoorlog o.i.d.) deze heb ik zelf niet gelezen, maar misschien een aanrader.

[Dit bericht is gewijzigd door shift op 24-07-2003 13:01]

In girum imus nocte et consumimur igni
  donderdag 24 juli 2003 @ 13:00:48 #52
14283 shift
New & Improved
pi_11983334
Ik vind zelf 'Greg Egan' een aanrader, vooral zijn verhalenbundels. Heel harde technische sf, maar wel goede verhalen.

Eigenlijk geen sci-fi of fantasy maar alternatieve geschiedenis, van Kim Stanley Robinson: The Years of Rice and Salt, ik ben er nog in bezig, maar het gaat over een wereld waarin iedereen Europa in de middeleeuwen is overleden aan de pest, en de aziaten, arabiers en amerikanen de geschiedenis bepalen.

donderdag 24 juli 2003 @ 13:04:25 #53
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_11983414
Als eerste natuurlijk :
"The HitchHikers Guide To The Galaxy" - Douglas Adams.

"Shutdown" - Eric L. Harry
"Cosm" - Gregory Benford
"Eater" - Gregory Benford

"Snowcrash" - Neil Stephenson

zzz
  donderdag 24 juli 2003 @ 13:06:38 #54
14283 shift
New & Improved
pi_11983464
quote:
Op donderdag 2 november 2000 17:28 schreef Eikelbijter het volgende:
Ik heb hier allemaal goede auteurs zien staan maar ik mis er echt een (1) die je gewoon niet mag missen!

En dat is natuurlijk 'Stephen R. Donaldson' met zijn 'The Chronicals Of Thomas Covenant: The Unbeliever'. Als fan van fantasy mag je dit gewoon niet missen. Die Donaldson heeft alleen (helaas) wel heel weinig geschreven, maar dit maaktie ruimschoots goed met wat ie wel geschreven heeft.

Update: ik lees net dat ie bezig is met het derde deel van de Thomas Covenant series. Daar ga ik ff naar uitkijken .

Heel weinig geschreven? Zes boeken in de Thomas Covenant reeks, nog een serie met Mordant's Need, nog eens vijf boeken in 'The Gap' reeks.

Bedoel je met het derde deel van de Covenant series een derde trilogie? Nog 3 boeken bij de al bestaande 6?

pi_11985339
KATHARINA KERR

Deverry Saga gevolgd door
Westland Cyclys en
Drakenmagiër.

Alleen 4 boeken van 400 pag.
Laatste boek is nog in de maak.

pi_11988837
David & Leigh Eddings, J.R.R. Tolkien, Terry Pratchet. En de leesboeken van ADnD lezen lekker makkelijk weg
Eindhoven de Gekste!
  donderdag 24 juli 2003 @ 23:39:41 #57
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_11999142
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 12:56 schreef shift het volgende:

[..]

De Mars trilogy (Red Mars, Blue Mars, Green Mars) van Kim Stanley Robinson. Redelijk realistisch verhaal over de kolonisering van mars.

Klinkt interessant! Dank je wel voor de tip!
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_12055944
Isaac Asimov, check maar een paar boeken van hem
Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
  zondag 27 juli 2003 @ 23:54:21 #59
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_12056911
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 00:39 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb 'Eon' en 'Eeuwigheid' van Greg Bear gelezen, vond die boeken echt GEWELDIG en toen wilde ik aan -dacht ik- deel 3 beginnen: Erfgoed en dat bleek absolute bagger. Ook de rest van z'n werk vond ik minder interessant. Ik vind juist de link tussen mens en ruimte zo interessant: niet alleen maar SF over marsmannetjes die geile dingen met elkaar doen; juist SF die best werkelijk zou kunnen gebeuren of die te maken heeft met nucleaire winters, kernoorlogen, de ondergang van de wereld/mensheid e.d. boeien me. Maar goed: welke SF-boeken raden jullie me dan aan? En welke schrijver is wat meer down to earth?
Ik heb ze vroeger eens allemaal gelezen en toen vond ik ze geweldig, een tijdje terug opnieuwe gelezen en ik kon er niet doorheen komen door de verschrikkelijke personages en dialogen, ook het plot was de tweede keer een stuk pijnlijker om door te ploegen.

Greg Bear is een beetje hit and miss bij mij. Het ene boek is leuk, makkelijk, luchtig en een aanrader om eens tussendoor te lezen, het ander is een hel om doorheen te komen, saai, onbegrijpelijk dom, al hangend aan dikke cliche's

Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  maandag 28 juli 2003 @ 10:14:01 #60
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_12061835
quote:
Op zondag 22 oktober 2000 03:14 schreef TARAraboemdijee het volgende:
als je van Star Wars houdt kan ik de Thrawn-trilogie van Timothy Zahn aanraden
geweldige serie! alleen jammer dat ik hem alleen in het nederlands in de kast heb staan
MrSASO's ille rhyme: DA SHIZNIT 33 1/3 (y)
  maandag 28 juli 2003 @ 15:42:53 #61
53296 nyphai
Fish go m00
pi_12069183
Op het Fok!Eiland staan ook heel veel mooie verhaallijnen
Het zijn dan wel geen echte boeken, maar toch wel leuk leesmateriaal voor ff zo tussendoor
Too soon, too late I could not see[br]Perhaps in time you will return to me[br]And if you wont, I still won't be alone[br]Your touch lingers, giving me a small sense of being home
  dinsdag 29 juli 2003 @ 23:13:13 #62
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_12102824
Zeker Asimov... begin met of een paar Robotverhalen, of met de oude Foundation (Fopundation, Foundation and Empire, Second Foundation). Eventueel, maar die is iets minder om mee te beginnen, "De Robotmoorden" - die staat volgens mij nog bij De Slegte voor een leuk prijsje.

* DzjieDub heeft anderhalve strekkende meter Asimov in de boekenkast

De Star Wars-boeken van Zahn zijn inderdaad ook erg goed. Of de Dirk Pitt serie van Clive Cussler - da's geen echte hardcore SciFi, meer wat er 'morgen' mogelijk is.

De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
  dinsdag 29 juli 2003 @ 23:27:26 #63
50700 bondgirl
jongensgek
pi_12103225
Is al genoemd, maar dat kan niet vaak genoeg gebeuren:
de Amber reeks van Roger Zelazny.

Prachtige boeken!

Waanzin zou mij waarschijnlijk pas bevrijden, maar voor waanzin mis ik de moed.
pi_19785601
Blijft de vraag: waarom alleen engels?
er zijn b.v ook nederlandse auteurs van scifi & fantasy
Iskander van wim gijsen bv., dat heeft wel iets weg van De Burcht van Heer Valentijn van Ron Silverberg.
  donderdag 10 juni 2004 @ 16:35:40 #65
35816 Rookstar
Fly moggie, fly!
pi_19787189
Foundation van Asimov, Wheel of Time van Jordan, Midkemia series van Feist, Dune van Herbert, Thrawn-trilogie (Star Wars) van Zahn. Dat zijn zo'n beetje de series die ik nu lees of pas gelezen heb.

Vergeet alle Harry Potter's niet. Misschien voor sommigen kinderachtig, maar ik vind ze magnefiek geschreven!

Ow....ennuh...de diehards zouden zeker The Silmarillion van Tolkien moeten lezen. Dat is zijn echte meesterwerk. Wel pittige stof overigens. De rest van Tolkien heb ik overigens ook allemaal gelezen.
A real man......drives Morgan!
  donderdag 10 juni 2004 @ 22:50:21 #66
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_19797885
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 15:41 schreef Sterrenlicht het volgende:
Iskander van wim gijsen bv., dat heeft wel iets weg van De Burcht van Heer Valentijn van Ron Silverberg.
Omdat Nederlanders over het algemeen geen science fiction schrijven, en als ze het schrijven voornamelijk slechte sci-fi schrijven.
Hetzelfde geld voor fantasy, al ben ik daar nooit zo'n grote fan van geweest.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  donderdag 10 juni 2004 @ 23:54:03 #67
6290 Dr_Crouton
pi_19800057
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 15:41 schreef Sterrenlicht het volgende:
Wim Gijssen's Deidre vond ik goed, net als De Spelers Van Magelhaen van Felix Thijssen.

Ik ga nog eens boeken van Timothy Zahn lezen. Ik vond The Icarus Hunt erg goed geschreven.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 01:29:31 #68
68963 Radonir
has a cunning plan
pi_19802305
Alle vorige posts gelezen en ik mis nog steeds een ontzettend grote naam. Misschien is hij niet zo bekend in Nederland, maar ik heb het over...

George R.R. Martin

En dan met name natuurlijk de serie die hij op dit moment schrijft: A Song of Ice and Fire. De eerste drie delen zijn inmiddels uitgebracht en het totaal zal uiteindelijk op zes komen. (Nummer 4 is bijna af...)

A Game of Thrones
A Clash of Kings
A Storm of Swords
A Feast for Crows
A Dance with Dragons
The Winds of Winter

Briljante fantasy in een zeer low-magic wereld. Bijna geen stereotypen (je zult nauwelijks maidens in distress en knights in shining armour vinden). De schrijver is niet bang om je heel intiem vertrouwd te maken met een karakter en die dan argeloos om zeep te helpen, zodat je zeker de eerste keren niets anders kunt denken dan: "Ja maar, ja maar..." Gelukkig heeft hij dan nog zo'n 20 andere karakters achter de hand om het verhaal voort te zetten. De zin "In the game of thrones you win or you die" typeert eigenlijk het lot van iedereen in zijn wereld die genoeg macht heeft om mee te spelen. Boeren worden uitgebuit, helden afgeslacht, meisjes van dertien uitgehuwelijkt aan enorme barbarenleiders en slechteriken winnen aan het eind van de dag, omdat ze realistischer in de wereld staan. Of zal de interne machtsstrijd ze toch fataal worden?

Fantasyminnend Nederland, doe jezelf niet tekort en lees deze boeken!
pi_19816787
quote:
Op maandag 6 november 2000 16:09 schreef Rincewind het volgende:
Op een ander forum waar ik soms kom (Amerikaans) zijn ze ook allemaal verzot op de discworld serie. Dat snap ik nu eens niet.
Ok, er zitten soms wel grappige verdraaiingen in (het moordenaarsexamen en de leerling van de dood die Dunne Hein heet) maar voor de rest vind ik er niet veel aan.
Ik snap niet wat er zo fenomenaal aan is...
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
  vrijdag 11 juni 2004 @ 18:14:48 #70
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_19817005
Absolute must-read-aller-tijden :

Eric Frank Russel's De Kosmische Bondgenoot
Dit is een fantastische SF in de jaren 60-70 sfeer, onvervuild door de fantasy-like invloeden die later z'n intrede deden in veel SF boeken/stijlen.

Erg vermakelijk, meeslepend, niet langdradig, houd je continue op het puntje van je stoel van spanning en zit vol met bizarre plottwists die je gewoon echt niet ziet aankomen, maar die elke keer aan het eind als een 2de huid worden voor je - je wordt een met de hoofdpersoon, en je begint op een gegeven moment zelfs te voorspellen wat voor bizarre actie hij nu weer gaat uithalen. Ge-wel-dig. Mijn absolute #1, en ik heb heel, heel veel SF boeken gelezen

Het verhaal is onbeschrijfbaar, eigenlijk.... en wat je ook zou zeggen, het kan geen recht doen aan dit boek. Het is overigens niet eens een heel erg dik boek. Mengelmoes van Mission Impossible, James Bond, Starwars en een hele reeks listige SF-titels samen :/

Ook leuk, beetje dezelfde sfeer maar iets meer op persoonlijk niveau dan op galactisch niveau :
Wesp - ook van Eric Frank Russel

[ Bericht 48% gewijzigd door majic op 12-06-2004 15:12:05 ]
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_19833311
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 18:05 schreef Keios het volgende:

[..]

Op een ander forum waar ik soms kom (Amerikaans) zijn ze ook allemaal verzot op de discworld serie. Dat snap ik nu eens niet.
Ok, er zitten soms wel grappige verdraaiingen in (het moordenaarsexamen en de leerling van de dood die Dunne Hein heet) maar voor de rest vind ik er niet veel aan.
Ik snap niet wat er zo fenomenaal aan is...
Dat is het niet alleen. De boeken van Terry Pratchett zitten barstensvol met verwijzingen naar andere literaire werken, wetenschappelijke theorieën, en zijn zeer maatschappijkritisch (neem respectievelijk 'Maskerade', 'The thief of time' en 'Small Gods'. Die verwijzingen en de kritiek zijn juist wat de boeken zo sterk maakt, naast het feit dat hij natuurlijk geweldig humoristisch schrijft en het voor elkaar krijgt om zaken in woorden te vatten die nauwelijks in woorden te vatten zijn.

En je moet ze in het engels lezen. Ik heb er ooit een in het Nederlands voorbij zien komen, maar die vertaler sprak volgens mij niet eens Engels, mijn god was was dat beroerd.

Om maar even het door jou vermelde voorbeeld aan te houden. In het Engels heet Dunne Hein gewoon Mort. Waarom de vertaler in het Nederlands dan de illusie heeft dat het boek beter wordt als hij er Dunne Hein van maakt is mij een compleet raadsel. Het probleem met de Nederlandse vertaler is dat hij de boeken vertaald naar populair Nederlands, terwijl Pratchett schrijft in conservatief Engels.
pi_19833411
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 18:14 schreef majic het volgende:
Absolute must-read-aller-tijden :

Eric Frank Russel's De Kosmische Bondgenoot
Edit: Of nee, wacht... dat is weer uit een ander verhaal.

Overigens vind ik Wesp qua verhaal nog net iets beter dan de Bondgenoot. Qua humor de Bondgenoot.

Mijn aanraders zijn A.C. Clarke's Aardlicht en F. Herberts Godenmakers.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2004 14:00:37 ]
pi_19833785
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 22:50 schreef Kugari-Ken het volgende:

[..]

Omdat Nederlanders over het algemeen geen science fiction schrijven, en als ze het schrijven voornamelijk slechte sci-fi schrijven.
Hetzelfde geld voor fantasy, al ben ik daar nooit zo'n grote fan van geweest.
Michiel Nijks De Heersers van Kant en Vrije Val vind ik heel goede sf werken zij het misschien niet echt origineel.
  zaterdag 12 juni 2004 @ 15:13:35 #74
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_19835373
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 13:38 schreef beeer het volgende:

[..]

Edit: Of nee, wacht... dat is weer uit een ander verhaal.

Overigens vind ik Wesp qua verhaal nog net iets beter dan de Bondgenoot. Qua humor de Bondgenoot.

Mijn aanraders zijn A.C. Clarke's Aardlicht en F. Herberts Godenmakers.
De Bondgenoot is zo'n verhaal wat een absolute kassakraker zou zijn in Film-vorm ...*stiekem hoopt*
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_19835482
Larry Niven al genoemd? Vooral zijn werken die hij samen met Jerry Pournelle heeft geschreven zijn doorgaans erg sterk, absolute aanrader is Heorot.

Verder moet je als scifi fan ook de werken van Frank Herbert gelezen hebben.

Ben nu overigens bezig in Dune- the Butlerian Jihad, geschreven door de zoon van Frank Herbert, is ook erg goed.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_19846315
Simon Green (o.a. Hawk & Fisher, Deathstalker, Blue Moon Rising, Nightside novels)
Terry Brooks (o.a. Running with the Demon, Knight of the Word, Angel Fire East)
pi_19968839
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 01:29 schreef Radonir het volgende:
Alle vorige posts gelezen en ik mis nog steeds een ontzettend grote naam. Misschien is hij niet zo bekend in Nederland, maar ik heb het over...

George R.R. Martin

En dan met name natuurlijk de serie die hij op dit moment schrijft: A Song of Ice and Fire. De eerste drie delen zijn inmiddels uitgebracht en het totaal zal uiteindelijk op zes komen. (Nummer 4 is bijna af...)

A Game of Thrones
A Clash of Kings
A Storm of Swords
A Feast for Crows
A Dance with Dragons
The Winds of Winter

Briljante fantasy in een zeer low-magic wereld. Bijna geen stereotypen (je zult nauwelijks maidens in distress en knights in shining armour vinden). De schrijver is niet bang om je heel intiem vertrouwd te maken met een karakter en die dan argeloos om zeep te helpen, zodat je zeker de eerste keren niets anders kunt denken dan: "Ja maar, ja maar..." Gelukkig heeft hij dan nog zo'n 20 andere karakters achter de hand om het verhaal voort te zetten. De zin "In the game of thrones you win or you die" typeert eigenlijk het lot van iedereen in zijn wereld die genoeg macht heeft om mee te spelen. Boeren worden uitgebuit, helden afgeslacht, meisjes van dertien uitgehuwelijkt aan enorme barbarenleiders en slechteriken winnen aan het eind van de dag, omdat ze realistischer in de wereld staan. Of zal de interne machtsstrijd ze toch fataal worden?

Helemaal mee eens. Samen met Steven Erikson (die ook vaak ontbreekt) is Martin in mijn ogen de enige schrijver die nog hoogwaardige Fantasy schrijft.

Al zitten zijn boeken erg dicht tegen medieval-drama aan.
  donderdag 17 juni 2004 @ 16:52:52 #78
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_19969491
The Founddation Trilogie - Isaac Asimov
David Brin - The Postman
BIjna alle Star Wars boeken, en dan vooral Timothy Zahn en Kevin J. Anderson
Tom Clancy's Netforce, ik weet niet zeker of dit echt SF is.
~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
pi_19973449
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 13:33 schreef Xessive het volgende:

[..]

En je moet ze in het engels lezen. Ik heb er ooit een in het Nederlands voorbij zien komen, maar die vertaler sprak volgens mij niet eens Engels, mijn god was was dat beroerd.
Misschien is dat het.
Maar wat ook is: ik hou niet van korte boeken die je in een paar uur uitleest. Stel dat het een serie was, dan zou ik het minder erg vinden maar de personages veranderen nu steeds. Ik heb het geprobeerd maar ben na boek 5 gestopt.
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
  maandag 21 juni 2004 @ 15:59:42 #80
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_20067469
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 01:29 schreef Radonir het volgende:

George R.R. Martin

A Game of Thrones
A Clash of Kings
A Storm of Swords
A Feast for Crows
A Dance with Dragons
The Winds of Winter

* Rahl rent naar de bieb
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
  maandag 21 juni 2004 @ 17:41:56 #81
68963 Radonir
has a cunning plan
pi_20070072
quote:
Op maandag 21 juni 2004 15:59 schreef Rahl het volgende:

[..]

*Rahl rent naar de bieb
Goed plan, hoewel ik vermoed dat ze het niet hebben. Je moet al naar een redelijk goeie boekwinkel gaan, willen ze het op voorraad hebben. Mocht je de engelse taal goed meester zijn, dan zijn de pockets verkrijgbaar voor 12,95 euri per stuk. (4 stuks, want deel 3 is gesplitst in 3A en 3B die allebei al heel erg dik zijn) Het engels is niet bijzonder moeilijk, maar wel gewoon heel veel. Van de andere kant, hoe langer je over de boeken doet, hoe minder lang je moet wachten op deel 4! Ik zag laatst ook een nederlandse vertaling, paperback en met iets grotere letters voor 22,95 per boek. (Ook 4 delen)

Meer informatie over de boeken en de vorderingen van deel 4, alsmede een (fonkelnieuwe!) preview van een hoofdstuk uit A Feast for Crows op http://www.georgerrmartin.com en op www.westeros.org
  dinsdag 22 juni 2004 @ 20:31:29 #82
84586 Kajel
Verslavend Gezellig...
pi_20103325
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen engelse boeken in nederlandse vertaling lezen. Vooral niet als het fantasy/sf betreft. "Rad des tijds" klinkt toch wanstaltig! De meeste boeken uit dit genre zijn geschreven in makkelijk leesbaar engels. Als je het een tijdje leest, dan lees je er net zo gemakkelijk in als in het nederlands. Althans dat is bij mij wel zo. Ik ben pas één boek tegengekomen wat een beetje pittiger is qua taalgebruik en dat is "Pattern Recognition" van William Gibson, maar ook dat went.
Feel no shame for what you are...
Digitale Kiekjes Verzameling
pi_20175761
quote:
Op maandag 6 november 2000 16:09 schreef Rincewind het volgende:
Absoluut, helemaal mee eens !!!
Ik vind het zelfs vreemd dat deze niet eerder hier ter sprake kwam.
Zijn boeken gaan over Discworld. De wereld is daar een platte schijf die gedragen wordt door 4 oliefanten die op hun beurt op de rug van een reusachtige schildpad staan. Hopenlijk wekt dit wat interesse op bij jullie non-terry pratchet kenners.

Tip: Lees gewoon het eerste hoofdstuk eens en als je het niet goed vindt mag je dan altijd stoppen (inside joke)
  dinsdag 29 juni 2004 @ 21:05:12 #84
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_20289615
quote:
Op maandag 21 juni 2004 17:41 schreef Radonir het volgende:

[..]

Goed plan, hoewel ik vermoed dat ze het niet hebben. Je moet al naar een redelijk goeie boekwinkel gaan, willen ze het op voorraad hebben. Mocht je de engelse taal goed meester zijn, dan zijn de pockets verkrijgbaar voor 12,95 euri per stuk. (4 stuks, want deel 3 is gesplitst in 3A en 3B die allebei al heel erg dik zijn) Het engels is niet bijzonder moeilijk, maar wel gewoon heel veel. Van de andere kant, hoe langer je over de boeken doet, hoe minder lang je moet wachten op deel 4! Ik zag laatst ook een nederlandse vertaling, paperback en met iets grotere letters voor 22,95 per boek. (Ook 4 delen)

Meer informatie over de boeken en de vorderingen van deel 4, alsmede een (fonkelnieuwe!) preview van een hoofdstuk uit A Feast for Crows op http://www.georgerrmartin.com en op www.westeros.org
Ze hadden em toch... wauw !!
Heb net "spel der tronen" uit, en ik vind het geweldig! Ga morgen boek 2 halen!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
  woensdag 11 augustus 2004 @ 20:52:18 #85
68963 Radonir
has a cunning plan
pi_21216496
En Rahl, heb je de hele serie (tot dusver) al uit? En ben je er net zo enthousiast over als over het eerste deel? Do tell, misschien gaan meer mensen het dan lezen
  woensdag 11 augustus 2004 @ 21:19:53 #86
69709 Shandon_rules
1,2,3..... SKA-BOOM!!!
pi_21217214
Weis & Hickman - De roos van de profeet. Niet hun beste, maar wel leuk voor tussendoor
Feist - alle boeken
Robin Hobb - Boeken van de Zieners / Boeken van de Levende Schepen / Boeken van de Nar
Terry Goodkind - De Wetten van de Magie (niet de originele vertaling)
Terry Pratchett - Schijfwereld. Weer es wat anders
Stepen King - De Donkere Toren-serie
Weis & Hickman - Doodszwaard
Weis & Hickman - De Poort des Doods
George R.R. Martin - Een spel van ijs en vuur
Ann McAffrey - De Drakenrijders ( is serie). Persoonlijk vonnik em niet zo leuk, te veel namen.
De Klifkronieken, weet niet meer van welke schrijver.

Heb niet alle reacties gelezen, dus als er (zeer waarschijnlijk) al namen/titels tussenstaan die al tachtig keer zijn genoemd, dan is dat jammer maar helaas
"Funeral" is an anagram for "Real Fun" <<>> "Ah, the middlefinger, the most communicative of fingers."
<<>> En in m'n vrije uurtjes ben ik een Skatanist.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 09:16:11 #87
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_21227381
Snow Crash.. Snow Crash.. Snow Crash.. SNOW CRASH!!
van neal stephenson.
Widening the bell curve.. one step at a time
  donderdag 12 augustus 2004 @ 13:36:45 #88
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_21232877
Jammer dat het een vereiste is om goed engels te kunnen, Fondation is nergens meer te krijgen in het nederlands net zoals de Hyperion/Endymon saga etc.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_21235997
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 13:36 schreef JimmyJames het volgende:
Jammer dat het een vereiste is om goed engels te kunnen, Fondation is nergens meer te krijgen in het nederlands net zoals de Hyperion/Endymon saga etc.
Bieb?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_21242416
Terry pratchett rulez!
"I love quotations because it is a joy to find thoughts one might have, beautifully expressed with much authority by someone recognized wiser than oneself. "
pi_21242614
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 21:19 schreef Shandon_rules het volgende:
...
Terry Goodkind - De Wetten van de Magie (niet de originele vertaling)
...
Mijn favoriete serie, een paar dagen geleden de nieuwste uitgelezen (deel 8 Naked Empire) en die is ook weer super.

Maar je moet sowieso niet de vertalingen lezen van die serie, in het engels is het zo veel beter. In het engels heet het trouwens de sword of truth serie.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 21:50:04 #92
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_21243476
L.E. Modesitt jr. The Saga of Recluce

Ik vind zijn opbouw van deze serie leuk. Het loopt chronologisch door elkaar. Maar de onderliggende lijn is van een goede fundatie. Je leeft echt mee met de personages en hij heeft een beetje onze omdraai in geschiedenis er ook in verwerkt. Mooi gedaan.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 02:07:58 #93
3604 MightyV
Just Breathe
pi_21250314
Wat fantasy betref, sluit ik me 100% aan bij Radonir en Illuvatar: George RR Martin's A Song of Fire and Ice en in iets minder mate ook Steven Erikson's Malazan Book of the Fallen zijn de reuzen van de huidige fantasy. . Lezen die hap, en vergeet al die Tolkien-naapers als Feist, Weiss & Hickmann, Hobb, etc. De enige die eventueel aan uber-grootmeestersGRRM en SE zou kunnen tippen is Mieville, maar ik nog niet gelezen. En vergeet Tolkien zelf natuurlijk niet

Iemand die niet echt Fantasy is maar wel heel erg gaaf om te lezen en dus noem ik hem toch: Tim Powers. De man is compleet gestoord en mixed echte historie met oude legenden (bijv. de Arthuriaanse mythen) en nog een snufje van ze eigen morbide hersenpinsels. Vooral Anubis Gates, Declare! & The Drawing of the Dark zijn aanraders.

Overigens vind ik SF vele malen interessanter. Hier een lijstje met highlights:
Neuromancer, Count Zero & Mona Lisa Overdrive en evt. de verhalenbundel Burning Chrome van William Gibson. Gibson is de uitvinder van het subgenre cyberpunk wat zich bezighoud met computers en dystopieen in de nabije toekomst. Erg stoere boeken, wel redelijk moeilijk qua taalgebruik en symboliek. Dit is ook het spul waar The Matrix vrijwel geheel van geript is, maar dan beter.

SnowCrash van Neal Stephenson. Ook cyberpunk maar dan met geniale humor. Overigens is ALLES van Stephenson zeer de moeite waard, zowel op intellectueel als entertainment-gebied van ontzettend hoog niveau.

Schismatrix Plus van Bruce Sterling. Laat zich niet beschrijven maar is wel heel goed.

Ender's Game plus de vervolgen van Orson Scott Card. Erg leesbare boeken over '' de menselijk morele evolutie'' (zoals een criticus het verwoordde).

The Gap Cycle van Stephen R. Donaldson (ook bekend van de fantasy-serie Thomas Covenant Chronicles) is een kei-harde waanzinnig spannende serie over ruimte piraten. Ontzettende disturbing shit, niet voor de tere zielen, maar wel heel briljant bedacht.

En dan is er nog Richard Morgan . Hyperactieve, super-geweldadige cyberpunk/noir/detective SF met prachtige technosnufjes en heel erg mooi geschreven.

en mijn all-time favorite: Dan Simmon's super epic Hyperion plus vervolgen. Alles van Simmon's is top, ook Ilium, maar Hyperion is toch wel van het allerhoogste niveau. Literair, filosofisch, maar ook geweldig qua '' worldbuilding'' en personages en actiescenes.

Andere goeie schrijvers, hoewel soms enigzins verouderd in technisch opzicht: Asimov, Heinlein, de mega-mysticus Philip K. Dick (op wiens boeken de films BladeRunner, MinorityReport en TotalRecall gebaseerd zijn).

PS - Nigh''s Dawn en Red/Green/Blue Mars trilogieen liggen op me boekenplank, die moet ik nog lezen maar verwacht er veel van. Ook Alastair Reynolds schijnt geweldig te zijn, maar de veel-bejubelde Iain M. Banks vond ik tegenvallen.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 07:56:13 #94
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_21251432
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 02:07 schreef MightyV het volgende:
Iemand die niet echt Fantasy is maar wel heel erg gaaf om te lezen en dus noem ik hem toch: Tim Powers. De man is compleet gestoord en mixed echte historie met oude legenden (bijv. de Arthuriaanse mythen) en nog een snufje van ze eigen morbide hersenpinsels. Vooral Anubis Gates, Declare! & The Drawing of the Dark zijn aanraders.
Dan kan ik je ook Andrew Harman aanraden.

http://www.scifan.com/writers/hh/HarmanAndrew.asp

En ook Robert Rankin:
http://www.sproutlore.com/

Trouwens, ook Tom Holt is erg goed in het mixen van historische verhalen met hedendaagse twists.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 09:40:32 #95
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_21252373
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 02:07 schreef MightyV het volgende:
...Mieville, maar ik nog niet gelezen.

PS - Nigh''s Dawn en Red/Green/Blue Mars trilogieen liggen op me boekenplank, die moet ik nog lezen maar verwacht er veel van. Ook Alastair Reynolds schijnt geweldig te zijn, maar de veel-bejubelde Iain M. Banks vond ik tegenvallen.
Mieville is idd een aanrader...een hele eigen stijl van fantasy

Night's dawn is een hele indrukwekkende trilogie...vond persoonlijk de Mars-trilogie een stuk minder, hoewel deze wel interessant wordt door het relatieve realisme ervan. Alastair Reynolds schrijft dan betere boeken. Een geweldige serie tot dusver.

En om nog een sf-naam te noemen die volgens mij nog niet voorbij is gekomen: Neal Asher...schrijver die in dit rijtje wat mij betreft moeiteloos standhoudt met sf van zeer hoog niveau
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 15:30:57 #96
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_21260106
mhaw forever war - Joe Haldeman is ook uitstekend
Widening the bell curve.. one step at a time
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 18:13:55 #97
3604 MightyV
Just Breathe
pi_21263893
Vind Forever War eerlijk gezegd een ietwat slappe herhaling van Heinlein's Starship Troopers, met een vleugje Vietnam trauma.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 17:06:27 #98
69709 Shandon_rules
1,2,3..... SKA-BOOM!!!
pi_21285611
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 21:14 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Mijn favoriete serie, een paar dagen geleden de nieuwste uitgelezen (deel 8 Naked Empire) en die is ook weer super.

Maar je moet sowieso niet de vertalingen lezen van die serie, in het engels is het zo veel beter. In het engels heet het trouwens de sword of truth serie.
is deel acht alweer uit?!?!?! En ik WIST T NIET!!?!?!?!!! AAAAH!!!
Was wel van plan om het ooit nog in het Engels te gaan lezen, hoewel ik de nederlandse versie wel beter vertaald vond dan de meeste boeken
"Funeral" is an anagram for "Real Fun" <<>> "Ah, the middlefinger, the most communicative of fingers."
<<>> En in m'n vrije uurtjes ben ik een Skatanist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')