Mijn hemel...
Heel indrukwekkend, en heel walgelijk. Ik word daar zo boos van. En tegelijkertijd voel ik me heel onmachtig. Wat kun je als buitenstaander doen?
Als leerkracht heb ik vast en zeker kinderen in mijn klas gehad die thuis mishandeld werden/worden. En toch heb ik nooit een geval ontdekt. Ik let altijd op als kinderen zich omkleden bij de gymles. Ik ben wel eens op huisbezoek geweest omdat ik een gezin niet vertrouwde. Ik vraag door als een kind een forse blauwe plek heeft. Ik probeer signalen op te vangen...
Laatst liep ik door een winkelcentrum en een jongetje van een jaar of vijf kreeg wel zo ongenadig op zijn flikker van zijn moeder... Het kind kromp letterlijk ineen. Ik heb de moeder heel doordringend en heel kwaad aangekeken. Wat moet je anders?
Mijn vraag dus:
Wat doe jij als je vermoedt dat er sprake is van kindermishandeling?
En dan bedoel ik alle vormen van kindermishandeling, ook de (relatief onschuldige??) ongehoorde uitbrander in het winkelcentrum.
Als ik in mijn buurt het vermoeden zou hebben van kindermishandeling... tja, ik denk dat ik dan toch het Meldpunt Kindermishandeling zou bellen. Maar ik zou het wel moeilijk vinden, stel dat het niet waar is, dan haal je wel heel veel overhoop (ook al zal er niet meteen een politieauto voor de deur staan). Ik denk dat onterecht beschuldigd worden van mishandeling van je eigen kind het meest vernederende en beledigende is wat je als ouder kan overkomen.
Maar toch, het kind gaat in zo'n situatie wel voor. Dus mocht ik een vermoeden hebben, dan ga ik wel bellen.
quote:Ik denk dus dat dergelijke reacties heel vaak voorkomen.
Op donderdag 17 oktober 2002 22:13 schreef Angeles het volgende:
Ik heb wel eens een moeder met een heel klein zoontje gezien (ik denk een jaar of twee) die haar zoontje letterlijk een schop gaf. Ze liep heel snel door en ik stond daar, wat een KUTWIJF zeg, zag je dat? (tegen mijn moeder), ik was er bijna achteraan gegaan. Maar ja, je doet er niet zo heel veel aan op dat moment. Toch voelde ik me achteraf niet prettig omdat ik eigenlijk niks deed.
quote:Dat is het ook, ja. Maar goed, op zo'n moment weet je dus ook niet wat je moet doen, je weet niks van die mensen af (ik bedoel hiermee, je hebt weinig aanknopingspunten om een melding te maken) en ik durfde ook niet zo goed achter haar aan te gaan.
Op donderdag 17 oktober 2002 23:02 schreef Moonah het volgende:[..]
Ik denk dus dat dergelijke reacties heel vaak voorkomen.
Iets zien, afgrijzen voelen, en doorlopen....
Dat is toch triest?
Ik heb trouwens ook wel eens meegemaakt, in Amsterdam, dat een vrouw ongelofelijk uitviel tegen een heel klein kindje en toen ik ook maar in haar richting keek, werd ze meteen agressief, "Heb ik wat van je an?"
Zelf vind ik dat iedere ouder zelf het recht heeft zijn opvoedmethode te beoefenen op hun kinderen. Ik voel iedere klap die een kind krijgt wegens ongehoorzaamheid maar zal nooit (behalve bij extremiteiten) de ouder hierop aanspreken. Meestal wordt je nl geleid door emoties wil je er direct wat van zeggen dan door goed doordachte raad, je weet nl nooit 100% de situatie van de ouders en het kind.
Kinderen verdienen respect, maar de keuzes van ouders ook. Ikzelf heb vroeger wel eens een pak slaag gehad, NATUURLIJK doet dat pijn en natuurlijk voelde ik me daarna rot. Maar dat neemt niet weg dat het me de ernst van de situatie liet begrijpen en wel 2 keer nadacht voordat ik weer iets flikte. Alleen woorden helpen soms niet, ieder kind is namelijk anders.
Ik heb geen kinderen trouwens
Of het wel of niet is toegestaan staat denk ik buiten discussie, juist omdat het hier gaat om mishandeling en dat is natuurlijk nooit juist.
Ik ken ook dat gevoel als je een ouder te ver ziet gaan in jouw ogen,
zelfs bij de school van mijn oudste zoontje.
Daar staat altijd een groepje moeders die samen naar school lopen en weer terug,
alleen maar met elkaar pratend, geen oog voor de kinderen die uit school komen, niks.
Eèn van die moeders heeft een heel harde en gemene kop en ineens staat haar dochter soms te huilen, alsof ze een klap heeft gekregen, heb ik dan wellicht net gemist.
Ze is erg hardhandig tegen haar dochter en beslist niet liefdevol.
Het enige dat ik tot nu toe doe is haar doordringend aankijken, met zo'n blik van : Ik heb je door.
Niet dat dat helpt.
Waar ik me maar aan vasthou omdat ik geen enkel bewijs heb is dat het een school is met erg goede leerkrachten die bovenop de kinderen zitten en dat de lerares zonder twijfel meer hiervan heeft gezien dan ik.
Bij het minste of geringste 'bewijs' stap ik er iig op af.
Als ik het idee heb dat er sprake is van een zwaardere vorm van kindermishandeling, wat ik bij een collega wel eens heb meegemaakt (hij sloeg z'n kinderen, schold ze uit, had geen aandacht voor ze en ging met ze om alsof ze minderwaardig waren) bel ik de kinderbescherming. Wat ik in het geval van die collega ook gedaan heb.
quote:Ik heb geen kinderen, kben er zelf bijna nog een, maar kan er ook maar heel moeilijk tegen. Kheb toevallig een klein stukje gezien, maar zap heel snel weer weg omdat ik het maar moeilijk kan verwerken.
Op donderdag 17 oktober 2002 23:33 schreef shmoopy het volgende:
Ik heb een piepklein stukje gekeken, maar al snel weggezapt,
ik kan er (misschien omdat ik zelf kinderen heb) heel slecht tegen.
Ik zie veel posts waar mensen iets vermoeden en zeggen wat ze eigenlijk hadden willen doen. Probleem is dat wat ze zagen eigenlijk maar een moment opname was. Leer eerst het kind beter kennen zou ik zeggen, maak een praatje met de ouders als daar de mogelijkheid toe is. Ken je de ouders en het kind niet, en zou er ook maar niet een kleine kans zijn dat het voorval wat je zag bij een redelijke verklaring voor het gedrag van de ouder kunnen horen vind ik dat je nergens over kan oordelen.
Trouwens het uiterlijk van de ouders meenemen bij je gedachte over de thuissituatie vind ik zowieso onzin. -als reactie op shmoopy ofzo
quote:Ik zei volgens mij al dat het best riskant is omdat er ook een kans is dat je het fout hebt, maar als je die vermoedens hebt kun je het denk ik heel moeilijk naast je neerleggen. En als een kind echt blauwe plekken heeft, heel schrikachtig reageert op dingen... dat heeft niks meer te maken met een opvoedkundige tik (niet dat het altijd per se wil zeggen dat het door mishandeling komt).
Op donderdag 17 oktober 2002 23:42 schreef VendoR het volgende:
Ik probeerde met mijn post o.a. duidelijk te maken dat een vermoeden van mishandeling vaak te snel verward wordt met een fysieke (misschien op dat moment nodige) correctie van de ouders.Ik zie veel posts waar mensen iets vermoeden en zeggen wat ze eigenlijk hadden willen doen. Probleem is dat wat ze zagen eigenlijk maar een moment opname was. Leer eerst het kind beter kennen zou ik zeggen, maak een praatje met de ouders als daar de mogelijkheid toe is. Ken je de ouders en het kind niet, en zou er ook maar niet een kleine kans zijn dat het voorval wat je zag bij een redelijke verklaring voor het gedrag van de ouder kunnen horen vind ik dat je nergens over kan oordelen.
Trouwens het uiterlijk van de ouders meenemen bij je gedachte over de thuissituatie vind ik zowieso onzin. -als reactie op shmoopy ofzo
En het gevaar is ook dat mensen juist denken: ik bemoei me niet met de opvoeding van die mensen. Terwijl het ook juist wel raak kan zijn en hun vermoedens kunnen kloppen. Het blijft gewoon heel moeilijk.
quote:Nee, vind ik niet.
Op donderdag 17 oktober 2002 23:42 schreef VendoR het volgende:
Vooral op basisscholen waar roddelpraat niet ongewoon is onder de ouders Zelfs kwaad kijken naar de ouders kan al ongewenste effecten veroorzaken. Wat bereik je er namelijk mee? Zo'n ouder weet als het goed is heus wel dat hij/zij zn kind "publiekelijk" corrigeert. Het zet alleen maar kwaad bloed naar mijn mening.
quote:En gezichtsuitdrukking is ook heel iets anders dan uiterlijk. Als iemand een haakneus heeft of flaporen zegt dat niks, een gezichtsuitdrukking des te meer (al is het geen "bewijs", het zegt wel degelijk iets).
Op donderdag 17 oktober 2002 23:53 schreef shmoopy het volgende:[..]
Nee, vind ik niet.
Ik werk met kinderen en heb er zelf 2.
Ik weet hoe ouders reageren als ze hun kinderen zien na een creche of schooldag.
Die hebben op z'n minst een glimlach op hun gezicht als hun kind op ze af komt,
niet een compleet ongeinteresseerde blik waarmee ze hun kind niet eens zien, zoiets valt op.
Wat ook opvalt is als je die moeder naar dat kind ziet kijken, emotieloos en permanent geirriteerd.
Dan klopt er iets niet.
quote:Oeh! Hier krijg ik echt kromme tenen van!!!
Op donderdag 17 oktober 2002 23:28 schreef VendoR het volgende:
Kromme-tenen[post.
En wat ik ook vreemd vind: 'Alleen als het heel erg is, zou ik er wat van zeggen.'
Is het niet zo dat al het grote meestal klein begint? Dus waarom niet bij 'kleine signalen' ingrijpen?
Overigens ga ik vanavond niet meer verder met dit topic. Het raakt me te erg merk ik. Ik ga naar bed, en anders lig ik te lang te malen in bed.
Morgen weer naar mijn schatjes .
quote:Ik zou het als leerkracht waarderen als je een seintje gaf.
Op donderdag 17 oktober 2002 23:33 schreef shmoopy het volgende:
Waar ik me maar aan vasthou omdat ik geen enkel bewijs heb is dat het een school is met erg goede leerkrachten die bovenop de kinderen zitten en dat de lerares zonder twijfel meer hiervan heeft gezien dan ik.
Bij het minste of geringste 'bewijs' stap ik er iig op af.
quote:Ik ben het helemaal met je eens. En op zich kan ik nog wel begrijpen dat ouders wel eens uit hun slof schieten, ik wil een tik niet gelijk stellen aan mishandeling, maar ik ben het wel met je eens dat een opvoeding zonder fysieke straffen zeker mogelijk is. Ik vind een tik ook geen pedagogisch hoogstandje. Ik ben het absoluut niet eens met mensen die beweren dat een kind dat geen tikken krijgt per definitie een verwend kind wordt en dat je alleen maar goed kan opvoeden met tikken.
Op vrijdag 18 oktober 2002 00:05 schreef Moonah het volgende:[..]
Oeh! Hier krijg ik echt kromme tenen van!!!
Ik ben er absoluut van overtuigd dat je een kind zonder 'fysieke correctie' kunt opvoeden.
En dat heeft niets te maken met 'niet over je hart verkrijgen' ofzo. Nee, dat heeft te maken met (je noemde het woord al) RESPECT voor een kind.
Als je de moeite neemt een kind uit te leggen waarom iets niet mag, als je consequent en liefdevol bent, als je een kind met zijn emoties serieus neemt, als je een kind als een volwaardig en gelijkwaardig mens ziet, dan haal je het toch niet in je hoofd om het kind te slaan!!! Laat staan erger.
En wat ik ook vreemd vind: 'Alleen als het heel erg is, zou ik er wat van zeggen.'
Is het niet zo dat al het grote meestal klein begint? Dus waarom niet bij 'kleine signalen' ingrijpen?Overigens ga ik vanavond niet meer verder met dit topic. Het raakt me te erg merk ik. Ik ga naar bed, en anders lig ik te lang te malen in bed.
Morgen weer naar mijn schatjes.
Maar goed, ik wilde die twee discussiepunten niet door elkaar halen (nu doe ik het toch). Maar ik kan me wel heel erg vinden in je posting.
Offtopic :
Trouwens ik ben tegen het slaan of fysiek corrigeren van kinderen! Maar dat wil niet zeggen dat ik ZEKER weet dat ALLE kinderen zonder kunnen. Hoe wil je dat bewijzen? Hoe wil je bewijzen dat een klap niet liefdevol gegeven kan worden? Hoe wil je bewijzen dat alleen "liefde" (dwz NOOIT fysiek corrigeren) de beste opvoeding voor het kind is? Volgens mij ben je dan namelijk aan het generaliseren. Ik heb zoals eerder gezegd respect voor kinderen, maar ook respect voor ouders die een andere manier van opvoeden hebben. Dit is gewoon wat ik wil bereiken, je open stellen voor andere opvattingen, niet de discussie of een bepaalde manier van opvoeden juist of niet juist is.
[Dit bericht is gewijzigd door VendoR op 18-10-2002 00:20]
quote:Het is ook geen sluitend bewijs, maar het kan wel een indicatie zijn.
Op vrijdag 18 oktober 2002 00:12 schreef VendoR het volgende:
Ik kom oorspronkelijk uit een dorpje en een paar huizen verder woont een gezin met een moeder die altijd moe is (zo'n ziekte weet je wel) en er dus ALTIJD ongeinteresseerd uitziet (het is ook een beetje een aso familie, maar wat wil je met een moeder die altijd ziek is en een sukkel (feit) als vader). REKEN maar dat er roddels het dorp ingaan. Ik kan natuurlijk allerlij voorbeelden en verhalen vertellen om dat gezin en hun problemen te beschrijven, maar het gaat me erom dat geen enkel vooroordeel bewezen is.
quote:respect
Op vrijdag 18 oktober 2002 00:24 schreef Zusje het volgende:
quote:Ik weet dat ik mezelf niet hoef te verdedigen tegenover andere mensen omdat ik mijn kind niet mishandel maar toch voel ik me aangevallen...
Ik heb de uitzending ook gezien en inderdaad werkelijk in en in triest.
Het probleem met kindermishandeling is dat het veelal in een erg laat stadium gemeld en zichtbaar wordt, omdat mensen veelal niet durven te melden en zich niet willen bemoeien met de de huiselijke problemen van een ander. Dit heeft te makenmet de individualisering van de maatschappij. Hierdoor is de maatschappelijke betrokkenheid in het gedrang gekomen. Mensen voelen zich verantwoordelijk voor zichzelf en niet meer voor de kinderen van de buurvrouw. Mensen vinden het moeilijk om anderen aan te spreken op hun verantwoordelijkheden of hun gedrag. Ze zijn bang voor de gevolgen.
Omdat ik in d ejeugdbescherming heb gewerkt ( ik was gezinsvoogd) en nu als jeugdhulpverlener werkzaam ben weet ik als geen ander wat de gevolgen kunnen zijn van langdurige mishandeling en de hoeveelheid schade die dit opkan leveren.( en dat is heel wat, want daar kan ik boeken over schrijven)
In mijn ogen is niets doen erger dan iets verkeerds doen of verkeerds zeggen. Je moet jezelf in de ogen kunnen kijken. Als ik vermoedens heb van kindermishandeling, spreek ik deze vermoedens uit aan wie dan ook, want volgens mij moet je niet gelijk naar het AMK lopen, maar moet je eens proberen om eerst eens met ouders aan de praat te komen. Mocht blijken dat ik het verkeerd heb gehad, dan kan ik dat voormezelf verantwoorden en ook uitleggen.
Daarom ben ik zo'n vreselijk mens die moeders aanspreken in de winkel omdat ze in mijn ogen te ruw met hun kind omspringen of te hard schreeuwen. "Moet dat nou zo"is meestal mijn standaard zin. Soms krijg ik boze blikken, soms een stamelend excuus en soms inhoudelijke discussie, maar ik krijg bijna altijd een glimlach van zo'n kind.
Dat soort reacties heb ik idd ook wel eens geghad in de supermarkt "moet dat nou zo?" En "ach jhet is nog een kind..." als ik mijn zoontje corrigeerde omdat ie voor de honderduizendste keer een rek boodschappen had leeggetrokken Hij is twee jaar btw, dus inhoudelijk uitleggen waarom iets niet mag,( wat ik wel doe) heeft weinig zin, dus pak ik hem meestal bij de arm vast, "dwing" hem mij aan te kijken en zeg ferm "NEE, MAG NIET, AFBLIJVEN!!!".
Als dit niet werkt wil het weleens voorkomen dat ik hem idd een tik op zijn vingers geef.
En dan krijg je de reacties omdat mensen alleen dat ene moment zien.
En daar baal ik van, ook zijn het vaak mensen die de reacties geven vaak kinderloos (gewenst of ongewenst) en hebben dus geen flauw idee wat het inhoud om de HELE godsgandse dag tegen je kind "Nee" te roepen, of te zeggen "pas op dat is gevaarlijk" en ga zo maar door want die kleintjes hebben totaal geen besef van gevaar.
Ik vind trouwens wel dat ondanks dat ie weleens een tik op zijn vingers krijgt ik het niet echt slecht doe als moeder zijnde want hij komt me met regelmaat uit zichzelf een dikke pakkerd en een kroel geven waar ie ook maar is... dus ik doe toch wel iets goed
quote:Mijn ervaring is dat het geen enkele zin heeft als je het doorgeeft.
Op donderdag 17 oktober 2002 22:06 schreef Moonah het volgende:Mijn vraag dus:
Wat doe jij als je vermoedt dat er sprake is van kindermishandeling?
De verantwoordelijkheid van ouders (en dus de vrijheid om te doen en laten wat ze willen) is heilig in ons westen.
In veel gevallen, helaas...
geweld gebruiken tegen weerloze personen!
bah, wat een zieke mensen!
Ik ben zelf 2 maanden geleden heel erg geconfronteerd met het fenomeen kindermishandeling. Ik ben mijn vriendin erdoor kwijtgeraakt. Lang verhaal, maar als je het wilt lezen,kijk hier maar
Kinderen slaan , het is echt te gek voor woorden dat er nog mensen zijn die denken dat dat goed voor het kind is en dat dat ook nog uit liefde kan gebeuren. Dat is zo'n oude opvatting, voortgekomen uit de zwarte pedagogie, die het kind als slecht zag als het op de wereld kwam en waar je als ouder voor moest zorgen dat het goed werd, door middel van slaan e.d. Echt te gek voor woorden.
Een kind komt puur ter wereld. Eerlijk en vol,verwachtingen en behoeften. Behoeften als liefde, warmte, aandacht, het gevoel dat het gewild is, vertrouwen en respect. Deze uiterst simpele behoeften dien je als ouder aan je kind te geven. Jij bent er voor het kind, het kind niet voor jou. Een klein kind, net geboren, is volledig afhankelijk voor zijn leven van zijn ouders. Hij heeft ze nodig. Als die ouders het kind niet geven wat het nodig heeft, dus in het kind zijn behoeften voorzien, voelt het kind zich met zijn leven bedreigd. En wat moet het dan anders dan zijn behoeften aan de kant schuiven? En dan dus maar op de behoeften van zijn ouders in te spelen? Dat betekent dus dat het kind er dan voor de ouders is, dat is de omgekeerde wereld.
Er zijn zo ontzettend veel voorbeelden. Heel simpel: Een moeder heeft geen aandacht voor een kind. Het is alleen maar druk bezig met zichzelf, en doet dat zonder schaamte of wat dan ook. Dat kind ziet dus dat het geen aandacht krijgt van zijn moeder, en dat die moeder dat normaal vind. Het kind kan niet leven met de gedachte dat het geen aandacht van zijn moeder krijgt (levenbedreigend). Dan krijgt het kind dus maar de gedachte dat het aan hem ligt dat het geen aandacht krijgt, geeft zichzelf de schuld en gaat zichzelf veranderen. Het zet al zijn behoeftes opzij, de bhoeftes waar het recht op heeft, zijn echte 'ik' bestaat niet meer en hij wordt de persoon die volgens hem wel aandacht van zijn moeder krijgt. Dit zal hem zijn leven lang achtervolgen, want een onbewust proces, waar je je niet bewust van wordt, blijft spelen, dus ook als het al volwassen is.
Slaan, echt te gek dus. Een kind hoeft niet geslagen te worden, echt niet. Een kind heeft nog geen idee van de wereld, is alleen maar goed. Doet niks uit kwade zin. Als het dan geslagen wordt, zonder dat het kind het snapt en de ouders doen net alsof het goed is, en het kind mag er dus ook nog geen verdriet over hebben, wat moet het kind anders dan, al zijn gevoelens, behoeften en emoties maar weg te drukken? Ook dit heeft extreme gevolgen voor de rest van zijn leven. Het kind durft nooit zijn eigen, ooit in het begin gevoelde, pure gevoelens, emoties, behoeftes hebben, want de angst blijft bestaan dat hij er niet in wordt erkend en dat staat gelijk aan de dood. De volwassene blijft op kinderniveau denken, en komt daar niet vanaf, tenzij de volwassene geconfronteerd wil worden met zijn angst en de vreselijke dingen die hem zijn aangedaan in zijn jeugd. Zolang de volwassene dit niet doet, zal het zijn kind net zo opvoeden als zijn ouders bij hem hebben gedaan. Hij kan nu eenmaal niet anders, hij kan niet al de pijn die bij hem is weggedrukt naar boven laten komen en dus weten wat slecht is voor zijn kind, nee, hij moet al die pijn blijven wegstoppen, en dus ook zijn kind niet in zijn behoeftes kunnen voorzien. Het probleem blijft dus spelen, generatie op generatie.
Of er moet eindelijk iets worden gedaan aan de wet in Nederland. Deze wet geeft ouders veel te veel macht. En veel ouders gebruiken die macht. Ze kunnen in hun gezinssituatie doen en laten wat ze willen. Al de pijn van vroeger, van hun jeugd, kunnen ze zonder problemen richten op hun kinderen, die toch niks er tegen in brengen. En er is niks dat hun tegenhoudt. Iedereen is veel te bang in te grijpen in een gezinssituatie. Maar als de overheid nou eens met hun eigen angsten van hun jeugd geconfronteerd zou willen worden en de problemen echt wil zien en onderkennen en wettelijk vast laten leggen dat slaan verboden is, dan hebben die ouders al veel minder om op te staan, ze kunnen beschuldigd worden, ze zijn fout. En al zou het misschien nog niet veel voor de jonge kinderen betekenen, als deze kinderen later volwassen zijn, begrijpen ze misschien dat hun ouders fout zijn geweest, en dat het niet hun schuld was dat ze geslagen, verwaarloosd of wat dan ook werden. Hun gevoelens, behoeften, emoties waren dus wel goed, alleen hun ouders niet. Misschien kunnen ze dan deze pijn wel naar boven kunnen laten komen, en hun kinderen anders opvoeden.
Het is misschien niet allemaal even duidelijk wat ik schrijf, maar ik ben er zo vol van, ik lees er zo veel van en heb er zo veel over te vertellen, dat ik gewoon ben gaan schrijven. Het raakt me zo enorm dat zo ontzettend veel kinderen mishandeld worden en dat er niks aan gedaan wordt, omdat de gehele maatschappij eraan meewerkt, niemand durft er iets aan te doen, zijn vinger uit te steken, op te staan voor de kinderen, niemand durft dat, omdat ze zelf mishandeld zijn vroeger en daar niet mee geconfronteerd willen worden.
Maar ja, wat kun je eraan doen? Veel!! Heel veel!! Alle kleine beetjes helpen, en als iedereen die het probleem ziet er open voor staat en er echt mee wil helpen het probleem te verhelpen kunnen we al een klein beetje doen. Laat alleen al de kinderen die je denkt dat mishandeld worden weten dat ze wel waard zijn wat ze denken waard te zijn, geef hen de liefde, aandacht, vertrouwen die ze verdienen en ze zullen later als ze volwassen zijn weten dat zij niet de schuldigen waren voor hetgeen hun ouder hen hebben aangedaan en ze zullen hun kind liefdevol kunnen opvoeden, omdat ze weten dat liefde, oprechte liefde bestaat. Dat kunnen we doen, en dat moeten we doen.
Voor meer informatie hierover, bekijk deze site eens. Daarin wordt het probleem heel helder en duidelijk uitgelegd, en ook nog eens de therapie die je echt helpt je problemen te overkomen.
Kijk echt eens, als je denkt dat er wat meer is op deze wereld dat hetgeen waar we nu mee leven.
Een kind verdient liefde, aandacht, vertrouwen en respect. Het is onze toekomst, en het geweldigste dat er is.
Lange tijd dacht ik dat het normaal was dat mijn vader me een keiharde klap of schop gaf als ik iets liet vallen of iets verkeerd zei ofzo.. Maar na verloop van tijd merkte ik toch dat het bij andere mensen thuis niet zo ging.. Dat niet iedere vader zn kinderen achterna zit met een slipper, en die met volle kracht achter ze aan de trap op gooit.. Zelfs toen ik op de middelbare school zat heeft mn vader me nog vaak een klap of schop gegeven of me op de grond gegooit.. Ik merkte dat zowel ik als mn zusje bang waren voor mn vader en dat we ineendoken als hij de trap af kwam, een kamer binnen liep of een onverwachte beweging maakte.. En het erge is ik deed et niet alleen bij hem, maar bij iedereen die onverwachts bewoog..
Toen mn vader mij een keer zo hardhandig behandelde terwijl mn opa erbij was, heeft die gedreigd naar de politie te stappen als het nog meer gebeurde.. Nu is het veel minder, maar soms gaat het toch nog mis.. We krijgen wel hulp omdat mn zusje een keer is weggelopen en een beetje een probleemkind begon te worden, maar daar is dit nog niet echt bij naarvoren gekomen..
Ik wou dat iemand eerder iets had gezegd of gedaan om dit te laten ophouden.. Ik neem het mn moeder soms ook kwalijk dat zij nooit iets heeft gedaan waar ik bij was (achteraf praten lijkt me zinloos).
Dus alsjeblieft, als je een vermoeden hebt, spreek et uit.. Doe er iets mee.. Laat die kinderen niet barsten..
quote:Ik voel niet de behoefte om tot in detail te vertellen wat er bij mij thuis is gebeurd. Ik heb in diverse topics wel eea losgelaten. Het was iig niet leuk
Op vrijdag 18 oktober 2002 12:35 schreef Terryble het volgende:
Het valt me nogal op dat er hier niemand iets heeft gezegd over hoe het bij hem/haar thuis gaat/ging.. Dus dan zal ik et maar doen..
quote:Ja, een kind gaat ervan uit dat wat er bij hem gebeurt dat dat overal zo gaat.
tijd dacht ik het normaal was mijn vader me een keiharde klap of schop gaf als ik iets liet vallen of iets verkeerd zei ofzo..
quote:Meid, kies voor jezelf! Hou je vader niet langer de hand boven het hoofd!!!
Nu is het veel minder, maar soms gaat het toch nog mis.. We krijgen wel hulp omdat mn zusje een keer is weggelopen en een beetje een probleemkind begon te worden, maar daar is dit nog niet echt bij naarvoren gekomen..
quote:Je verhaal is heel helder hoor
Op vrijdag 18 oktober 2002 11:33 schreef maarteniscrazy het volgende:
Het is misschien niet allemaal even duidelijk wat ik schrijf, maar ik ben er zo vol van, ik lees er zo veel van en heb er zo veel over te vertellen, dat ik gewoon ben gaan schrijven.
quote:Ik denk dat je als buitenstaander (en ook niet als leerkracht, is ook een buitenstaander, maar je ziet het kind veel) niet erg veel kunt bijdragen aan het zelfbeeld van een kind als het al zo ontzettend beschadigd is
Laat alleen al de kinderen die je denkt dat mishandeld worden weten dat ze wel waard zijn wat ze denken waard te zijn, geef hen de liefde, aandacht, vertrouwen die ze verdienen en ze zullen later als ze volwassen zijn weten dat zij niet de schuldigen waren voor hetgeen hun ouder hen hebben aangedaan en ze zullen hun kind liefdevol kunnen opvoeden, omdat ze weten dat liefde, oprechte liefde bestaat. Dat kunnen we doen, en dat moeten we doen.
quote:Ik zie nu pas je edit.
Op vrijdag 18 oktober 2002 00:12 schreef VendoR het volgende:
Offtopic :
Trouwens ik ben tegen het slaan of fysiek corrigeren van kinderen! Maar dat wil niet zeggen dat ik ZEKER weet dat ALLE kinderen zonder kunnen. Hoe wil je dat bewijzen? Hoe wil je bewijzen dat een klap niet liefdevol gegeven kan worden? Hoe wil je bewijzen dat alleen "liefde" (dwz NOOIT fysiek corrigeren) de beste opvoeding voor het kind is? discussie of een bepaalde manier van opvoeden juist of niet juist is.
Een klap kan imo nooit liefdevol gegeven worden. Een klap doet pijn en liefde doet geen pijn. PUNT!!!!!
Ik vind een fysieke correctie een teken van onmacht. Het laat zien dat je geen andere middelen meer hebt. Als ouder moet je eerder je grenzen aangeven. (Makkelijk praten? Mss wel. Als leerkracht moet ik ook mijn grenzen aangeven. Kinderen gaan altijd daarnaar op zoek. Als je ze je grenzen laat overschrijden heb je een probleem.)
quote:Jouw zin ga ik voortaan ook gebruiken.
Daarom ben ik zo'n vreselijk mens die moeders aanspreken in de winkel omdat ze in mijn ogen te ruw met hun kind omspringen of te hard schreeuwen. "Moet dat nou zo"is meestal mijn standaard zin. Soms krijg ik boze blikken, soms een stamelend excuus en soms inhoudelijke discussie, maar ik krijg bijna altijd een glimlach van zo'n kind.
quote:Tja... Ik persoonlijk ben fel tegen een tik.
Op vrijdag 18 oktober 2002 08:24 schreef Angel22 het volgende:
[quote]En daar baal ik van, ook zijn het vaak mensen die de reacties geven vaak kinderloos (gewenst of ongewenst) en hebben dus geen flauw idee wat het inhoud om de HELE godsgandse dag tegen je kind "Nee" te roepen, of te zeggen "pas op dat is gevaarlijk" en ga zo maar door want die kleintjes hebben totaal geen besef van gevaar.
quote:Ik geloof zeker dat jij dingen goed doet
Ik vind trouwens wel dat ondanks dat ie weleens een tik op zijn vingers krijgt ik het niet echt slecht doe als moeder zijnde want hij komt me met regelmaat uit zichzelf een dikke pakkerd en een kroel geven waar ie ook maar is... dus ik doe toch wel iets goed
Edit typo
[Dit bericht is gewijzigd door Moonah op 18-10-2002 17:29]
quote:Dus dan maar niets doen? Oren dicht, ogen dicht, ik weet van niks want het heeft geen enkele zin????
Op vrijdag 18 oktober 2002 08:31 schreef FROSTBITE het volgende:
Mijn ervaring is dat het geen enkele zin heeft als je het doorgeeft.
quote:Nou, ouders kunnen de idiootste dingen doen.
Op vrijdag 18 oktober 2002 17:06 schreef lisa het volgende:
Ik vind toch dat je heel erg moet oppassen voordat je actie gaat ondernemen. Kinderen kunnen vaak de idiootste dingen zeggen en je hebt mensen die dat geloven.
Ik vind het heel goed dat dat echtpaar jullie heeft aangesproken. Lullig voor jou, maar ach. Jij raakt door zo'n opmerking toch niet getraumatiseerd? Een mishandeld kind wel....
quote:[schaam
Op vrijdag 18 oktober 2002 17:19 schreef shmoopy het volgende:
De bekende spreuk dat je je kinderen wel achter het behang kan plakken is natuurlijk gewoon een metafoor voor het gevoel dat je ze af en toe wel een ongenadige rotmep zou willen verkopen.
Ik ben daar zelf zo erg van geschrokken, dat ik heel goed naar het 'hoe en waarom' ben gaan kijken.
Ik heb er van geleerd. Ik geef op tijd mijn grenzen aan. Niet op het moment dat ze zijn bereikt, nee, al veel eerder. Dan kan ik nl nog spelen dat ik boos ben ipv dat ik het echt al bent. Ik word dus ook nooit meer echt boos in de klas, nooit .
quote:
Op vrijdag 18 oktober 2002 17:31 schreef shmoopy het volgende:
Hmm, ik krijg niet getypt wat ik precies bedoel, geloof ik.
quote:een tik over de vingers is wat anders dan slaan, wdb wordt er soms misschien overgevoelig gereageerd. Ik vind trouwens constant schreeuwende ouders veel erger dan een tik over de vingers.
Op vrijdag 18 oktober 2002 08:24 schreef Angel22 het volgende:
-knip-
Ach, er zijn zoveel vormen van mishandeling, dat houdt niet alleen op bij slaan.
Zo heb ik een kind in mijn stageklas gehad dat thuis zwaar mishandeld werd door zijn stiefmoeder. Het kind kwam dagelijks met blauwe plekken op school. Soms was hij er een dagje niet, dan kwam hij de volgende dag met een hele rug vol riemslagen bijvoorbeel, of brandwondjes van sigaretten.Zó erg.. Maar ik heb in die periode ook echt ondervonden dat de kinderbescherming weinig doet. De school heeft verschillende keren gebeld, uiteindelijk kwamen ze met het verhaal dat ze niks konden doen zolang het kind niet toegaf dat hij mishandeld werd (dat deed hij dus niet, elke keer verzon hij weer een verhaal; dat hij zo wakker was geworden, van de trap was gevallen, tegen een kast aangelopen) enz.
Tot een keer tijdens het omkleden bij de gym. Hij deed zijn shirt uit en zat echt helemaal onder de blauwe plekken en gebitsafdrukken.Ik heb hem toen bij me geroepen en gevraagd hoe dat nou kwam. Hij vertelde toen opeens dat hij door zijn stiefmoeder werd geslagen/geschopt/gebeten. Dat was echt een doorbraak voor de school. Eindelijk kon er actie ondernomen worden. En ja, niet veel later werd het kind uit huis geplaatst.
Maar twee weken later stond hij opeens weer in de klas. Had twee weken in een kindertehuis gezeten en men had hem daar gevraagd of hij naar huis wilde, waarop het kind ja had gezegd...
De mishandeling ging vervolgens gewoon verder en de kinderbescherminfg deed niks meer... de school stond gewoon machteloos...
quote:Nee, ik denk idd niet dat een kind dan iets zou zeggen. Maar toch, wellicht zou je uit de reactie van ouders dan wel kind iets kunnen opmaken... Maar ja, als je die mensen verder niet kent kun je eigenlijk nog niets.
Op vrijdag 18 oktober 2002 19:27 schreef lisa het volgende:
Maar het meest verdrietige vind ik ervan dat als een kind mishandeld wordt door een ouder, hij of zij dat toch nooit zo zou zeggen in een restaurant waar de ouders bijzitten?
quote:Er wordt hier toch niet alleen over fysieke mishandeling gesproken hoor. In mijn openingspost noem ik zelfs al een vb van verbaal geweld tegen een kind.
Er wordt hier trouwens alleen maar gesproken over lichamelijke mishandeling terwijl je als ouder een kind kapot kan krijgen via woorden. Als je als ouder maar vaak genoeg zegt dat ie stom is, denkt ie dat op een gegeven moment wel.
quote:Wat vreemd. En heeft school het daar gewoon bij gelaten?
Op vrijdag 18 oktober 2002 19:37 schreef Fannetje het volgende:
Maar twee weken later stond hij opeens weer in de klas. Had twee weken in een kindertehuis gezeten en men had hem daar gevraagd of hij naar huis wilde, waarop het kind ja had gezegd...
De mishandeling ging vervolgens gewoon verder en de kinderbescherminfg deed niks meer... de school stond gewoon machteloos...
Ik wist trouwens niet dat een kind moet 'toegeven' dat het mishandeld wordt voordat er actie wordt ondernomen. Vind dat ook erg raar. Bewijs te over, maar een kind durft niets te zeggen (uit angst, loyaliteit??) en dus gebeurt er niets
Pas als het stiekem gebeurt, dan is er pas echt reden voor paniek (in de meeste gevallen althans).
als je er voor kiest moet je er ook zorg voor dragen en dat houdt dus niet in dat je een kind gaat slaan je behoort respect voor ze te hebben en ze een opvoeding te geven die kinderen nooit meer vergeten en dat ze trots op hun ouders kunnen zijn i.p.v te leve met angsten groetjes petra
Op een gegeven moment kreeg papa kanker en was hij veel bij huis (ik was toen 15). Toen pas heeft hij enkele scheldpartijen gehoord......... Twee weken voor zijn dood hield mijn moeder een tirade over dat ik een hoer was, dat ik nooit van papa gehouden had, dat hij dat wist en dat hij ook wist dat het belangrijkste voor mij was om met mijn k#t te schudden (letterlijk dus). Een vergissing: papa had alles gehoord ... hij heeft me gevraagd niets van mijn moeder aan te trekken, mijn school af te maken (VWO) en dan op kamers te gaan zodra het ook maar kon. Dat heb ik dus gedaan. Toen papa tien maanden dood was, leerde ik mijn huidige vriend kennen. Waarom ik toen niet meteen ben gegaan? Weet ik veel, het is toch je moeder. Pas toen ze alle telefoonstekkers had doorgeknipt, alle deuren op slot had gedraaid en met een zwaar voorwerp voor mij stond om 'de hoer' te vermoorden (let wel: het was mijn EERSTE vriendje) ben ik panisch naar mijn mobiel gerend en heb mijn vriend gebeld, die heeft me toen uit huis gehaald. Mijn moeder dreigde met de politie (ik was 17 1/2), ik dreigde met een aangifte (dan zou ze haar uitkering, die ze kreeg omdat ze een kind verzorgde -ANW- kwijtraken)... daarna heeft ze ons overal zwartgemaakt. Ik was als hoer aan de slag gegaan, mijn vriend was mijn pooier, etcetera, dat wil ik niet eens allemaal herhalen.
Nu, anderhalf jaar later, zie ik haar nog regelmatig. Ik voel niets voor haar: geen liefde, maar ook geen haat, zelfs dat is ze me niet waard. Ik ben voor het leven beschadigd, mijn vriend kan geen arm onverwachts om me heen leggen of ik krimp al helemaal in elkaar. Het ergste vind ik de 'het is toch je moeder' en 'wees nu toch de wijste, zij is niet wijs' mensen. Dus omdat mijn moeder mij geslagen heeft en zielig is, moet ik alles maar pikken ??? Binnenkort trek ik de stekker eruit, mijn moeder woont nu in een huis wat voor de helft (ongeveer) van mij is en ik wil het verkopen. Zij mocht er blijven wonen, als ze mijn studie zou betalen... dit heeft ze niet gedaan (ze heeft het geld wel) dus ik ben het helemaal beu. Het is over, finis! Binnenkort hoef ik haar niet meer te zien, kap ik met alle 'het is toch je moeder' mensen en kan ik beginnen met de verwerking van alles wat ik heb meegemaakt.
Overigens: er zijn zeker vriendinnen van mijn moeder die het gezien hebben, maar even hun kop hebben omgedraaid. Ik doe dat niet. Als een kind echt aan het dreinen en treiteren is, dan snap ik een tik op de vingers heel goed, al zou ik het zelf NEVER doen. Als een kind echter een onrechtmatige tik krijgt, dan trek ik mijn scheur open. Ik zou anders niet met mezelf kunnen leven!
quote:Je kunt het ook omdraaien: Als een ouder het al aandurft om het kind en plein public te slaan, hoeveel zal er dan thuis gebeuren??
Op zaterdag 3 januari 2004 02:29 schreef R_ON het volgende:
Ik maak me JUIST geen zorgen als een ouder openlijk een tik uitdeelt in de supermarkt! (dan heeft die ouder iig nix te verbergen).
quote:
Daarbij kan een kind het bloed onder je nagels vandaan halen.
Zie ook deze discussie: sommige ouders moeten zich schamen
quote:Ja, je hebt een erg slechte basis. Met goede therapie valt er veel te verwerken, en kun je leren om op een andere manier in het leven te staan. Succes!
Op zaterdag 3 januari 2004 13:00 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik ben voor het leven beschadigd
quote:da's een dilemma waar geen pasklaar antwoord op is. Vandaar ook het uitblijven van de reacties hierop denk ik. Meerdere factoren spelen hiermee, als de reden van dat kind, leeftijd, verdere omstandigheden etc.
Op zaterdag 3 januari 2004 15:14 schreef L4zY het volgende:
Anders geeft iemand even antwoord op mijn vraag.
quote:Hij stond erbij en keek ernaar.
Op zaterdag 3 januari 2004 21:08 schreef deedeetee het volgende:
Eerlijk gezegd vond ik de rol van de vader ook erg bedenkelijk.
quote:Ja, da's heel frustrerend. Ik vind het wel erg goed dat jij het Bureau voor Vertrouwensartsen hebt gebeld.
Maar wat ik dus eigenlijk bedoel te zeggen met mijn lange verhaal ; je kunt het wel proberen om iets te doen maar eigenlijk sta je machteloos......
Ik heb nu een kind in de klas, en moeder slaat het kind behoorlijk hard op de hand, voor mijn neus nota bene. Het is een erg complex gezin waar we al veel aandacht aan besteden als school, maar ik heb geen idee wat er thuis allemaal gebeurt...
In het algemeen... ik vind het heel moeilijk. Net als de meesten is het voor een buitenstaander soms moeilijk te zien of een kind mishandeld wordt. Mijn zusje en ik kregen ook weleens een klap van mijn vader - maar meestal was dat wel terecht en waren we gewoon onwijs vervelend en hielden we niet op. Of hadden we iets z. slechts gedaan.
Een moeder die haar kind een pets verkoopt op straat of eens flink door elkaar rommelt: ik weet niet of dat direct mishandeling is. Wij zien alleen wat er op dat moment gebeurt. Niet of dat kind al de hele ochtend vervelend is en het gewoon de vierde keer is die ochtend dat de moeder het kind wel 'achter het behang kan plakken'. Een tik kan dan weleens helpen.
Iets anders vind ik de verhalen van de leerkrachten hier, die vertellen over kinderen die regelmatig in de klas verschijnen met blauwe plekken. Een tik vind ik kunnen, een schop of meerdere klappen is een heel ander verhaal! Dan is het inderdaad zaak om je gewoon 100% in te spannen voor het welzijn van dat kind. Inderdaad het Bureau van vertrouwensartsen bellen, de kinderbescherming, jeugd en zeden van de politie? Ik weet het niet, mijzelf kennende zou ik ze alledrie bellen, gewoon voor alle zekerheid...
quote:Dat heeft mijn moeder bij mij ook gepoogd, ik was toen tien maanden
Op zaterdag 3 januari 2004 21:08 schreef deedeetee het volgende:
Ik hield mijn hart vast voor de toekomst van de baby toen ik van een vroeger vriendin van de moeder hoorde dat ze het eerste kind als baby gedreigd had uit het raam van de flat waar ze toen woondde te gooien omdat haar maan teveel aandacht voor de baby had!
quote:Nee ik weet zeker dat zijn rol een stuk actiever was,helaas en hij was beslist niet achterlijk.Die mensen zijn toen vrij snel verhuist en de man heeft daarna ons bedreigt en valse aangiften bij de politie gedaan.Na enige uitleg van onze kant aan de politie hield dit gelukkig op!Ik hoop niet dat dit iemand weerhoudt om stappen te onder nemen ingeval van kind in nood.Ik zou het zo weer doen ondanks de overlast!
Op zaterdag 3 januari 2004 22:03 schreef Moonah het volgende:[..]
Hij stond erbij en keek ernaar.
[..]
.
quote:Maar al liet hij het alleen maar toe, dan nóg was hij zwaar fout.
Op zondag 4 januari 2004 10:13 schreef deedeetee het volgende:
Nee ik weet zeker dat zijn rol een stuk actiever was,helaas en hij was beslist niet achterlijk.Die mensen zijn toen vrij snel verhuist
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |