abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140513264
Originele OP:

quote:
Want zonder het geloven in een God verval je toch gewoon in sofisterij?

Ik bedoel, dan is er ook geen sprake van gezond verstand, of het heeft geen zin. Dit is logisch denken. Meer niet. De gelovigen in natuur-afgoden mogen altijd beargumenteren hoe een natuur ongeval, als zogenaamde "mens", eigenlijk een dier bloed en vlees, van verstand kan spreken. Het verstand functioneert doelgericht en bewust, en zo werkt de natuur niet, dus hoe is het mogelijk zonder een discontinuïteit tussen mens en natuur ?
Veel plezier verder en laat elkaar heel.
  donderdag 29 mei 2014 @ 18:35:54 #2
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140513781
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:12 schreef Jigzoz het volgende:
Wow... Dat is wel heel heftig.

Nou, ik weet eigenlijk weinig meer te zeggen dan iets als 'sterkte man, komt vast goed allemaal'.

Kalm aan in ieder geval.
ok maar nu besef je wat ik bedoel met mensen die steunen op god, er hangt nogal wat van af.
dus zeg mij, mijn beste atheist, wat moeten mensen als ik zonder de hoop dat het leven zin heeft?
pi_140514001
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 17:37 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Oké slecht voorbeeld van de bacterieën. Wellicht heb ik het geloof iets te breed genomen.

Maar je bent het met me eens dat religie en geloven (in een godsbeeld/ natuur/liefde/ extase) niet hetzelfde zijn??

-edit- ja dus. Sorry ben te lui geweest om te lezen :+
Nee dus.

Voor een geloof gebaseerd op waarnemingen gebruiken we over het algemeen het woord 'geloof' niet. Onder geloof verstaat men doorgaans "religieus geloof".
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_140514061
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:05 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Waarom is dit zo gek? Kijk eens verder dan het Fok!forum.. Er zijn genoeg mensen die niet religieus zijn ( Islamitisch, Jodendom , Christendom ect) die toch in één of ander god(sbeeld) geloven.
Waarom zou dat niet religieus zijn?

Wellicht probeer je hier een onderscheid te maken tussen georganiseerde religie en niet-georganiseerde religie, maar het is toch echt allebei religie.
pi_140514201
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:35 schreef Daskaar het volgende:

[..]

ok maar nu besef je wat ik bedoel met mensen die steunen op god, er hangt nogal wat van af.
dus zeg mij, mijn beste atheist, wat moeten mensen als ik zonder de hoop dat het leven zin heeft?
Zin in het leven vinden.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2014 18:50:50 ]
  donderdag 29 mei 2014 @ 18:52:38 #6
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140514253
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wellicht probeer je hier een onderscheid te maken tussen georganiseerde religie en niet-georganiseerde religie, maar het is toch echt allebei religie.
en wat is jouw probleem met religie?

want daar draait het uiteindelijk toch om, al deze internet discussies met gelovigen, om jouw probleem met religie.
want als je geen probleem ermee had, waarom zou je jezelf opwerpen als kruisvaarder van het anti-geloof?
sorry, ik ben echt goed stoned, maar je snapt wat ik bedoel.

waarom telkens deze discussies aangaan met vreemden, terwijl je t ook gewoon kan laten gaan.
waarom doet het zoveel met je, dat je net als ik, keer op keer blijft terugkomen.
en laten we eerlijk zijn, god verliest leden hand over vuist, je slaat een dood paard.
  donderdag 29 mei 2014 @ 18:54:57 #7
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140514323
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zin in het leven vinden.
zonder hemel of hel?
zonder hoop?

wat zou er van de wereld overblijven als we allemaal zouden beseffen, zoals jij, dat niks zin heeft, en we allemaal dood zijn na de dood.

serieus, wat zou er gebeuren denk je?
pi_140514353
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:54 schreef Daskaar het volgende:

[..]

zonder hemel of hel?
zonder hoop?

wat zou er van de wereld overblijven als we allemaal zouden beseffen, zoals jij, dat niks zin heeft, en we allemaal dood zijn na de dood.

Nou ja, als ik zo eens naar Nederland kijk, waar vrijwel niemand meer gelooft in een hemel of een hel, dan denk ik dat het best goed zou komen.
pi_140514528
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:52 schreef Daskaar het volgende:

[..]

en wat is jouw probleem met religie?
De vraag ging over semantiek. :{w

quote:

want daar draait het uiteindelijk toch om, al deze internet discussies met gelovigen, om jouw probleem met religie.
want als je geen probleem ermee had, waarom zou je jezelf opwerpen als kruisvaarder van het anti-geloof?
sorry, ik ben echt goed stoned, maar je snapt wat ik bedoel.
Misschien iets minder blowen, want jij lijkt er nog weinig van te begrijpen.

quote:

waarom telkens deze discussies aangaan met vreemden, terwijl je t ook gewoon kan laten gaan.
waarom doet het zoveel met je, dat je net als ik, keer op keer blijft terugkomen.
en laten we eerlijk zijn, god verliest leden hand over vuist, je slaat een dood paard.
Omdat ik wellicht religie en filosofie beide zeer interessant vindt? Mag dat als atheïst?
  donderdag 29 mei 2014 @ 19:03:47 #10
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_140514581
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou ja, als ik zo eens naar Nederland kijk, waar vrijwel niemand meer gelooft in een hemel of een hel, dan denk ik dat het best goed zou komen.
En als je kijkt naar landen waar relatief veel mensen (nog) gelovig zijn doen we het hier alles behalve slecht.

Is de vraag "Gelooft God nog in de mens?" trouwens al voorbij gekomen?
  donderdag 29 mei 2014 @ 19:04:13 #11
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140514594
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

ik denk dat als de mensheid op hun meest kwetsbare punt, te horen had gekregen dat alles nutteloos is, we nooit de maatschappij hadden gehad die we nu hebben.
een mens heeft hoop nodig.
meer dan alles.
  donderdag 29 mei 2014 @ 19:10:32 #12
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140514789
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 19:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

De vraag ging over semantiek. :{w

[..]

Misschien iets minder blowen, want jij lijkt er nog weinig van te begrijpen.

[..]

Omdat ik wellicht religie en filosofie beide zeer interessant vindt? Mag dat als atheïst?
ik word n beetje pretentieus als ik geblowd heb, maar t maakt mn vragen niet minder interessant, jullie atheisten zijn altijd op de pik getrapt als je dieper door vraagt over jullie motivaties.
jullie hebben geen angsten of onzekerheden die ten grondslag liggen aan je grootste interesses?
Ken jezelf en je kent de mensheid.

ik denk dat we hetzelfde soort mens zijn, met dezelfde vragen over het bestaan, maar jij zoekt het in wellicht een meet wetenschappelijke hoek, waar ik de spirituele kant opga.
  donderdag 29 mei 2014 @ 19:16:20 #13
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140514968
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 19:10 schreef Daskaar het volgende:

[..]

ik word n beetje pretentieus als ik geblowd heb, maar t maakt mn vragen niet minder interessant, jullie atheisten zijn altijd op de pik getrapt als je dieper door vraagt over jullie motivaties.
Waar ik vooral pissig van wordt is als mensen op dat vlak allerlei aannames doen. Vraag het dan gewoon.

quote:

jullie hebben geen angsten of onzekerheden die ten grondslag liggen aan je grootste interesses?
Nee, totaal niet. Welke angsten denk jij dan aan?

quote:

Ken jezelf en je kent de mensheid.
Je kunt je zelfprojectie ook tever doordrijven. We zijn niet allemaal Daskaartjes.

quote:

ik denk dat we hetzelfde soort mens zijn, met dezelfde vragen over het bestaan, maar jij zoekt het in wellicht een meet wetenschappelijke hoek, waar ik de spirituele kant opga.
Je suggereert net dat je je op dat vlak laat leiden door angsten. Ook op dat vlak verschillen wij sterk van elkaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 29-05-2014 19:26:12 ]
  donderdag 29 mei 2014 @ 19:33:26 #14
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140515471
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:05 schreef Skillsy het volgende:

En vragen "waarom is jouw god dan de juiste en niet de miljarden anderen " is eigenlijk een beetje hetzelfde vragen als : "waarom vind je aardbeien smaak lekker? En niet chocolade? Hoe weet je zeker dat aardbei wel de lekkerste is?" Kortom je vraagt deze persoon : '' Waarom vind je jouw smaak zo lekker?" Dat is zo omdat hij dat zo ervaart
Ehm... wat wel of niet waar is is toch geen kwestie van smaak? Het lijkt me een nogal vreemde vergelijking.

Of Bach mooie muziek maakt is een kwestie van smaak. Of de aarde elke ongeveer 24 uur om haar as draait heeft niets met smaak te maken. Dat is eenvoudig wel of niet waar.
  donderdag 29 mei 2014 @ 20:04:33 #15
195367 Jehuty
FOK's Giel Beelen
pi_140516475
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:35 schreef Daskaar het volgende:

[..]

Voor mij is het moment dat het leven geen zin heeft juist het moment geweest dat ik voor het eerst kon werken aan mijn eigen geluk. De enige zin die het leven heeft, is de zin die jij er aan geeft. Je bent volledig verantwoordelijk voor je eigen geluk, je eigen beslissingen, je eigen fouten en je eigen succes. Er is voor mij niets dat meer inspirerend is dan te zien hoe mijn eigen harde werk loont. Er is niets meer belonend dan te realiseren dat je volledig zelf verantwoordelijk bent voor je morele overwegingen. Het leven is eindig; des te meer redenen om er iets van te maken waar jij zelf volledig achter staat, en waar je geen illusies over het bestaan van god voor nodig hebt om je hier toe te motiveren.

Just my two cents.
  donderdag 29 mei 2014 @ 20:08:04 #16
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140516615
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 20:04 schreef Jehuty het volgende:

[..]

Voor mij is het moment dat het leven geen zin heeft juist het moment geweest dat ik voor het eerst kon werken aan mijn eigen geluk. De enige zin die het leven heeft, is de zin die jij er aan geeft. Je bent volledig verantwoordelijk voor je eigen geluk, je eigen beslissingen, je eigen fouten en je eigen succes. Er is voor mij niets dat meer inspirerend is dan te zien hoe mijn eigen harde werk loont. Er is niets meer belonend dan te realiseren dat je volledig zelf verantwoordelijk bent voor je morele overwegingen. Het leven is eindig; des te meer redenen om er iets van te maken waar jij zelf volledig achter staat, en waar je geen illusies over het bestaan van god voor nodig hebt om je hier toe te motiveren.

Just my two cents.
_O_
pi_140516659
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zin in het leven vinden.
Heb je geen zin, dan máák je maar zin.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_140516984
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 19:04 schreef Daskaar het volgende:

[..]

ik denk dat als de mensheid op hun meest kwetsbare punt, te horen had gekregen dat alles nutteloos is, we nooit de maatschappij hadden gehad die we nu hebben.
een mens heeft hoop nodig.
meer dan alles.
Volgens mij ging het juist met sprongen vooruit toen we daar eenmaal achter kwamen.
pi_140517057
quote:

[..]
jullie atheisten zijn altijd op de pik getrapt als je dieper door vraagt over jullie motivaties.

'Jullie atheïsten' bestaan niet. Er is geen eenheid onder atheïsten. Er is ook geen motivatie nodig om atheïst te zijn. Vraag het een hond of een kat waarom hij niet in een god gelooft.
pi_140519398
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is onderscheid tussen geloven en religie. Ik ken mensen die niet religieus zijn en toch geloven. En andersom ook : religieuzen die niet geloven.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Twee dingen:
1. Als mensen het er niet over willen hebben, dan mengen ze zich niet in zo'n gesprek en ze openen al helemaal niet zo'n topic.
2. Ik heb nog nooit van of over iemand gehoord die ook maar iets tegen een persoonlijke levensbeschouwing heeft. Welke dan ook. De aversie is altijd gericht op de bemoeienis.
Dat is religie waar je het over spreekt. Religie is door en voor de mens. Dat evolueert dus ook. Het Jodendom van nu is compleet anders dan 100 jaar geleden. Eveneens het Christendom. Religie draait ook om vasthouden 'van" hun leden. En het opdringen van hun dogma's op de leden en niet-religieuzen. Beetje zoals 'kom maar bij ons want wij hebben het ware geloof'. Vandaar ook de strijd tussen religies in het verleden (en heden). En ook de 'strijd' die ze vormen om alles en iedereen te bekeren.

In geloven is geen dwang. Niemand zal gedwongen moeten worden om ergens in te geloven omdat geloof iets is wat jij alleen voelt In religie zit er wel dwang. Doe je niet mee, of wijk je af: hoor je er niet meer bij. En zo werkt religie. Je hebt absoluut geen religie nodig om te geloven. Geloven is iets persoonlijks zonder poes pas. Zonder besnijdenis, zonder een rustdag. Zonder enige andere dogma en dwang want er is geen dwang in geloven.

Religie en geloven zijn ook twee aparte dingen in mijn ogen. Maar goed daar denken jullie weer anders over. En ik ga geen mensen overtuigen.
pi_140519605
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 21:34 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Er is onderscheid tussen geloven en religie. Ik ken mensen die niet religieus zijn en toch geloven. En andersom ook : religieuzen die niet geloven.

[..]

Dat is religie waar je het over spreekt. Religie is door en voor de mens. Dat evolueert dus ook. Het Jodendom van nu is compleet anders dan 100 jaar geleden. Eveneens het Christendom. Religie draait ook om vasthouden 'van" hun leden. En het opdringen van hun dogma's op de leden en niet-religieuzen. Beetje zoals 'kom maar bij ons want wij hebben het ware geloof'. Vandaar ook de strijd tussen religies in het verleden (en heden). En ook de 'strijd' die ze vormen om alles en iedereen te bekeren.

In geloven is geen dwang. Niemand zal gedwongen moeten worden om ergens in te geloven omdat geloof iets is wat jij alleen voelt In religie zit er wel dwang. Doe je niet mee, of wijk je af: hoor je er niet meer bij. En zo werkt religie. Je hebt absoluut geen religie nodig om te geloven. Geloven is iets persoonlijks zonder poes pas. Zonder besnijdenis, zonder een rustdag. Zonder enige andere dogma en dwang want er is geen dwang in geloven.

Religie en geloven zijn ook twee aparte dingen in mijn ogen. Maar goed daar denken jullie weer anders over. En ik ga geen mensen overtuigen.
Zeker, en tegen die dwang en bekeringsdrang wordt hier geageerd. Terecht, mijns inziens. Wat iemand zelf gelooft moet hij zelf weten. Niemand die daar een probleem van maakt.
pi_140519942
Dasklaar schreef in vorige deel: ik ben 1 van die mensen wiens laatste hoop gericht is op god.
en als iemand die laatste hoop wil wegnemen duwt hij me in een hoek.
dat verklaart de negativiteit.

Dit verandert niks aan mijn standpunt. Wel zou ik (als je ik je zou kennen) proberen of ik kon helpen om je weer uit die hoek te krijgen, kijken of er op een of andere manier (ook in een hopeloze situatie) iets gedaan kan worden door mensen om je situatie zo dragelijk mogelijk te maken.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 20:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

'Jullie atheïsten' bestaan niet. Er is geen eenheid onder atheïsten. Er is ook geen motivatie nodig om atheïst te zijn. Vraag het een hond of een kat waarom hij niet in een god gelooft.
euh, een hond gelooft wel in god, dat is namelijk het baasje (m/v) ;)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_140521350
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 18:54 schreef Daskaar het volgende:

[..]

zonder hemel of hel?
zonder hoop?

Begin maar eens met duidelijk maken wat volgens jou de zin van het leven is. Ik bedoel het leven nu en niet erna.
pi_140525343
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 21:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zeker, en tegen die dwang en bekeringsdrang wordt hier geageerd. Terecht, mijns inziens. Wat iemand zelf gelooft moet hij zelf weten. Niemand die daar een probleem van maakt.
:Y
pi_140525767
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 19:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehm... wat wel of niet waar is is toch geen kwestie van smaak? Het lijkt me een nogal vreemde vergelijking.

Of Bach mooie muziek maakt is een kwestie van smaak. Of de aarde elke ongeveer 24 uur om haar as draait heeft niets met smaak te maken. Dat is eenvoudig wel of niet waar.
Ik heb het niet over aarde. Ik heb het over iemands godsbeeld. Dat is voor deze persoon waar
En over het bestaan van een god kunnen we niet eenvoudig zeggen dat het wel of niet waar is.

Als iemand in een god geloofd en iemand zegt dan "en waarom niet in Allah , Boedha en in al die andere goden?". is inderdaad zeer zeker te vergelijken met (muziek) smaken dus dit soort vragen zijn onnodig.

Dank je hebt mijn punt bevestigt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')