abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140460929
Want zonder het geloven in een God verval je toch gewoon in sofisterij?

Ik bedoel, dan is er ook geen sprake van gezond verstand, of het heeft geen zin. Dit is logisch denken. Meer niet. De gelovigen in natuur-afgoden mogen altijd beargumenteren hoe een natuur ongeval, als zogenaamde "mens", eigenlijk een dier bloed en vlees, van verstand kan spreken. Het verstand functioneert doelgericht en bewust, en zo werkt de natuur niet, dus hoe is het mogelijk zonder een discontinuïteit tussen mens en natuur ?
  woensdag 28 mei 2014 @ 10:49:18 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_140461100
Wat is er logisch aan om een sprookje te verzinnen als je iets niet snapt, i.p.v. proberen uit te zoeken wat er aan de hand is, en soms tot de conclusie te komen dat je (nog) niet over voldoende kennis beschikt om het te snappen. Geloof is een manier voor zwakke mensen om om te gaan met angst, onzekerheid en onwetendheid.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 28 mei 2014 @ 10:50:25 #3
383170 euphoria19
Life is like a dance!!
pi_140461132
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Wat is er logisch aan om een sprookje te verzinnen als je iets niet snapt, i.p.v. proberen uit te zoeken wat er aan de hand is, en soms tot de conclusie te komen dat je (nog) niet over voldoende kennis beschikt om het te snappen. Geloof is een manier voor zwakke mensen om om te gaan met angst, onzekerheid en onwetendheid.
Hiet sluit ik mij volledig bij aan. :Y
pi_140461178
quote:
precies dit.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_140461179
quote:
1-0
pi_140461201
quote:
Geloof geeft antwoord op bepaalde levensvragen, niet meer niet minder.

Ik zou niet weten waarom dat "zwak" is.
pi_140461207
The argument from ignorance strikes again.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_140461221
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Geloof geeft antwoord op bepaalde levensvragen, niet meer niet minder.

Ik zou niet weten waarom dat "zwak" is.
Omdat de antwoorden nergens op gebaseerd zijn.
pi_140461228
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:52 schreef Molurus het volgende:
The argument from ignorance strikes again.
Verklaar?
pi_140461252
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat de antwoorden nergens op gebaseerd zijn.
Jawel, op ervaringen, gevoel enz.

Wie ben jij om te beweren dat die beweringen nergens op gebaseerd zijn? Geloof is geen wetenschap en wetenschap is geen geloof, die twee hebben geen moer met elkaar te maken.
  woensdag 28 mei 2014 @ 10:55:20 #11
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140461273
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Verklaar?
The argument from ignorance heeft de volgende vorm:

"Ik kan dit niet verklaren of ik kan geen andere verklaring bedenken en daarom..."

Hier wordt het heel aardig uitgelegd:

(vanaf 1:30 ongeveer)
  woensdag 28 mei 2014 @ 10:56:56 #12
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140461323
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jawel, op ervaringen, gevoel enz.

Wie ben jij om te beweren dat die beweringen nergens op gebaseerd zijn? Geloof is geen wetenschap en wetenschap is geen geloof, die twee hebben geen moer met elkaar te maken.
Ervaringen en gevoelens enerzijds en beweringen daarover of verklaringen daarvoor anderzijds zijn totaal verschillende dingen.

Ik beweer niet dat die ervaringen en gevoelens niet bestaan. Maar dat wil niet zeggen dat de theïstische verklaringen voor die ervaringen en gevoelens ergens op gebaseerd zijn.
pi_140461327
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

The argument from ignorance heeft de volgende vorm:

"Ik kan dit niet verklaren of ik kan geen andere verklaring bedenken en daarom..."

Hier wordt het heel aardig uitgelegd:

(vanaf 1:30 ongeveer)
Ah zo, maar wat maakt dat uit?

De een kiest ervoor om gewoon te zwijgen als hij iets niet snapt, de ander wil verder onderzoeken en sommige kunnen zich weer vinden in een bepaalde geloof/religie...

Zoals ik overigens al zei: religie/geloof zou wetenschap/onderzoek helemaal niet in de weg moeten zitten, en andersom ook niet.
pi_140461360
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ervaringen en gevoelens enerzijds en beweringen daarover of verklaringen daarvoor anderzijds zijn totaal verschillende dingen.

Ik beweer niet dat die ervaringen en gevoelens niet bestaan. Maar dat wil niet zeggen dat de theïstische verklaringen voor die ervaringen en gevoelens ergens op gebaseerd zijn.
Voor de mensen die erin geloven wel...

Voor hen is het heel duidelijk dat die ervaringen met het bovennatuurlijke te maken hebben.
pi_140461408
Hoe kun je ooit voldoende naastenliefde voelen als je God boven de gehele schepping stelt en Hem aanbidt?

Het belangrijkste dat God ooit heeft gedaan is de wereld scheppen. Het beste dat je dus kunt doen is Zijn schepping te eren. Door je in te zetten voor je medemens, ter bevordering van die schepping.

Misschien is er wel een God, misschien niet. Maar dat doet er niet toe. Er is een schepping, hoe die dan ook ontstaan is. En de schepping is het doel. Hoe je ook geschapen bent.

En daarom is het dus niet nodig om in een God te geloven.
  woensdag 28 mei 2014 @ 11:00:30 #16
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140461437
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Voor de mensen die erin geloven wel...

Voor hen is het heel duidelijk dat die ervaringen met het bovennatuurlijke te maken hebben.
Laat ik het anders zeggen: dat het voor die mensen logisch is (of dat ze heel graag willen dat het waar is, take a pick), maakt het nog geen logische hypothese.

Voor mensen die geloven dat wij worden bezocht door kleine groene mannetjes zijn kleine groene mannetjes een 'logische' verklaring voor alle foto's en filmpjes van ongeïdentificeerde verschijnselen. Dat wil nog steeds niet zeggen dat het een logische verklaring is.
pi_140461513
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 11:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Laat ik het anders zeggen: dat het voor die mensen logisch is (of dat ze heel graag willen dat het waar is, take a pick), maakt het nog geen logische hypothese.

Voor mensen die geloven dat wij worden bezocht door kleine groene mannetjes zijn kleine groene mannetjes een 'logische' verklaring voor alle foto's en filmpjes van ongeïdentificeerde verschijnselen. Dat wil nog steeds niet zeggen dat het een logische verklaring is.
Geloof/religie is dan ook geen wetenschap...

En welke logica hanteer jij hier overigens?
pi_140461538
Natuurlijk is het wel nodig om in een God te geloven, wanneer er een kans bestaat dat Hij de schepping teniet zal doen vanwege algemeen teleurstellende resultaten.

Maar Hij heeft de wereld geschapen, en nergens is geschreven dat Hij er een doel voor had. Ook is duidelijk gezegd dat God's wegen ondoorgrondelijk zijn. Aangezien Hij dus geen doel voor de wereld had, kan Hij ook niet teleurgesteld zijn.

Ik ga er voor het gemak maar van uit dat, ondanks dat God's wegen ondoorgrondelijk zijn, hij wel logisch nadenkt.
  woensdag 28 mei 2014 @ 11:04:08 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_140461542
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:57 schreef theunderdog het volgende:
Zoals ik overigens al zei: religie/geloof zou wetenschap/onderzoek helemaal niet in de weg moeten zitten, en andersom ook niet.
Wetenschap zit religie ook helemaal niet in de weg. Het is vooral andersom. Kan jij mij uitleggen hoe dat zo komt?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 28 mei 2014 @ 11:05:12 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140461571
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 11:03 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Geloof/religie is dan ook geen wetenschap...
Laten we dan ook niet doen alsof het dat wel is. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 11:03 schreef theunderdog het volgende:

En welke logica hanteer jij hier overigens?
Heel eenvoudig: "het universum is zo onbegrijpelijk en zo mooi" is niet een argument dat voor specifiek het bestaan van goden pleit. Het enige dat je daaruit kunt afleiden is eenvoudig dat we het niet begrijpen.

En daar is toch niks mis mee? Waarom moeten daar verklaringen voor worden neergezet als we die niet hebben? Op basis waarvan krijgen die verklaringen het label 'logisch' (anders dan wishful thinking)?
pi_140461595
quote:
7s.gif Op woensdag 28 mei 2014 11:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wetenschap zit religie ook helemaal niet in de weg. Het is vooral andersom. Kan jij mij uitleggen hoe dat zo komt?
Denk dat bepaalde gelovige bang zijn dat de wetenschap zaken gaat verklaren die niet in hun gelovige-straatje past.
  woensdag 28 mei 2014 @ 11:06:00 #22
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140461596
quote:
7s.gif Op woensdag 28 mei 2014 11:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nou ja... de wetenschap heeft best een lange geschiedenis van het ontkrachten van religieuze verklaringen voor natuurlijke verschijnselen... dus of wetenschap religie niet in de weg zit weet ik nog zo net niet.
pi_140461608
Overigens is 'logisch denken' iets dat de mensheid heeft moeten leren. Het is niet iets dat elk mens heeft, het is iets dat elk mens moet leren. En ook iets dat niet elk mens KAN leren. Eigenlijk kunnen heel veel mensen het niet leren.
  woensdag 28 mei 2014 @ 11:07:04 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140461629
pi_140461642
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 11:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Laten we dan ook niet doen alsof het dat wel is. ;)

[..]

Heel eenvoudig: "het universum is zo onbegrijpelijk en zo mooi" is niet een argument dat voor specifiek het bestaan van goden pleit. Het enige dat je daaruit kunt afleiden is eenvoudig dat we het niet begrijpen.

En daar is toch niks mis mee? Waarom moeten daar verklaringen voor worden neergezet als we die niet hebben? Op basis waarvan krijgen die verklaringen het label 'logisch' (anders dan wishful thinking)?
1: Doe ik dat dan?

Mijn oprechte excuses dan.

2: Klopt, maar aan de andere kant, waarom zou men niet lekker mogen speculeren als men iets niet begrijpt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')