abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141893565
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 13:22 schreef ssebass het volgende:

Daarnaast is qua sparen een spaarrekening een hele slechte optie. Er zijn veel betere manieren met veel meer rendement.
Zoals?

Niet spottend bedoeld, ben gewoon benieuwd wat ik met mijn spaargeld kan doen aangezien ik het de komende 2-3 jaar waarschijnlijk toch niet nodig heb.
  vrijdag 4 juli 2014 @ 17:38:04 #127
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_141894813
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:22 schreef Lilliesleaf het volgende:
Als jij niet aan je master begint komend jaar, maar dus begint in academisch jaar 2015-2016 of later als het leenstelsel is ingegaan dan ben je voor je master een 'nieuwe' student en krijg je aan het eind van de rit dat jaar masterfinanciering wat je nu hebt ingecalculeerd niet terug, dus maar 3 jaar stufi ipv die 4 waar jij het over hebt, je kunt nog wel dezelfde bedragen krijgen van DUO zoals je die nu ontvangt, maar het wordt omgezet in een lening (of beter gezegd: het blijft een lening) i.p.v. een beurs.
Dit lijkt mij eigenlijk onwaarschijnlijk. De wet studievoorschot moet nog worden opgesteld, dus het is koffiedik kijken maar dit scenario zal waarschijnlijk niet plaatsvinden.

De prestatiebeurs heeft een looptijd van vier jaar en de voorwaarden zijn geregeld in de Wet studiefinanciering 2000. De bepaling die omzetting regelt is artikel 5.7:

quote:
Artikel 5.7. Omzetting in gift bij afstuderen binnen diplomatermijn hoger onderwijs

1. Indien een student binnen de diplomatermijn hoger onderwijs het afsluitend examen van een hbo bacheloropleiding als bedoeld in artikel 7.3a, tweede lid, onderdeel a, of het geheel van een wo-bacheloropleiding en een wo-masteropleiding als bedoeld in artikel 7.3a, eerste lid, onderdelen a en b, van de WHW met goed gevolg heeft afgesloten, wordt de aan hem toegekende prestatiebeurs omgezet in een gift.
De prestatiebeurs zal (waarschijnlijk) worden afgeschaft met ingang van academisch jaar 2015 - 2016 en vervangen worden door het studievoorschot (met andere voorwaarden). Dat betekent niet dat de ontvangen prestatiebeurs ook omgezet zal worden in een studievoorschot! Studenten die tijdens hun bachelor dus al prestatiebeurs hebben ontvangen zullen deze moeten terugbetalen op grond van de dan heersende voorwaarden. Eventuele omzetting van de prestatiebeurs in een gift vindt dan ook plaats op de dan heersende voorwaarden (artikel 5.7). Kans is groot dat dit volledig geregeld wordt in de overgangsbepalingen (wanneer de wet wordt opgesteld) maar anders kan je hier ook mee naar de rechter stappen.

De kans is ook klein dat je aanspraak kan gaan maken als masterstudent op een studievoorschot als je al studiefinanciering (prestatiebeurs) hebt ontvangen. Dan zal je opnieuw X aantal jaren kunnen gaan lenen tegen andere afbetalingsvoorwaarden. Dit brengt een administratieve hel met zich mee en schiet ook het doel van de wet voorbij. Tot nu toe is bij een studiefinancieringsherziening in de overgangsbepalingen altijd iets geregeld voor studenten die nog onder het oude regime vielen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_141899280
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 16:59 schreef 741789456 het volgende:

[..]

Zoals?

Niet spottend bedoeld, ben gewoon benieuwd wat ik met mijn spaargeld kan doen aangezien ik het de komende 2-3 jaar waarschijnlijk toch niet nodig heb.
Met die lage spaarrente wordt je gedwongen te investeren (economie stimuleren en dat soort ongein). Je kunt in beleggingsfondsen, aandelen (bijv simpele index trackers), crowd funding etc. Kijk maar eens wat je winst was geweest als je bijv index tracker sp500 had genomen in 2009. Uiteraard moet je wel wat kennis hebben. Nu investeren in aandelen is aardig risicovol gezien de overgewaardeerde markt.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  vrijdag 4 juli 2014 @ 23:26:33 #129
430623 TheMechanic
Grote luilak
pi_141911072
Ik heb geluk dat dit leenstelsel niet voor mij gaat gelden, maar ik vind het klote voor mijn kinderen later... ALS ik die koters krijg natuurlijk :P
pi_141914751
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 17:38 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dit lijkt mij eigenlijk onwaarschijnlijk. De wet studievoorschot moet nog worden opgesteld, dus het is koffiedik kijken maar dit scenario zal waarschijnlijk niet plaatsvinden.

Dit huidige plan verschilt qua inrichting eigenlijk amper voor WO/HBO t.o.v. het plan wat er eerst lag, in deze versie is vooral meer meegenomen over het MBO, voornamelijk zaken als reisproduct voor MBO'ers etc want daar werd vooral kritiek op geleverd door de kamer bij het originele plan. In het originele plan was dit dus wél het geval en er is geen enkele aanwijzing dat ze van plan zijn het plan op dit punt te wijzigen.
quote:
De prestatiebeurs heeft een looptijd van vier jaar en de voorwaarden zijn geregeld in de Wet studiefinanciering 2000. De bepaling die omzetting regelt is artikel 5.7:
Dit kan ook prima 5 of 6 jaar zijn in het huidige systeem afhankelijk van je studie, dus wat je hier noemt is niet helemaal correct en sterk afhankelijk van je persoonlijke situatie (los van persoonlijke omstandigheden zelfs waarvoor DUO zich het recht voorbehoud om nog meer prestatiebeursjaren toe te kennen.)
quote:
[..]

De prestatiebeurs zal (waarschijnlijk) worden afgeschaft met ingang van academisch jaar 2015 - 2016 en vervangen worden door het studievoorschot (met andere voorwaarden). Dat betekent niet dat de ontvangen prestatiebeurs ook omgezet zal worden in een studievoorschot! Studenten die tijdens hun bachelor dus al prestatiebeurs hebben ontvangen zullen deze moeten terugbetalen op grond van de dan heersende voorwaarden. Eventuele omzetting van de prestatiebeurs in een gift vindt dan ook plaats op de dan heersende voorwaarden (artikel 5.7). Kans is groot dat dit volledig geregeld wordt in de overgangsbepalingen (wanneer de wet wordt opgesteld) maar anders kan je hier ook mee naar de rechter stappen.
Er dus van uit gaand dat dit deel van het wetsvoorstel inderdaad ongewijzigd blijft:

Lees vooral de artikelen die je quote zelf even verder dan alleen het stuk wat jou uitkomt, hetzelfde artikel lid 4 noemt dat ook de bachelor van specifiek het WO gezien wordt als afsluitend examen, daarmee wordt aangeven dat - niet zoals bij het HBO - de bachelor en master expliciet gescheiden zijn. Daarom blijf je inderdaad zoals je al noemt onder de huidige voorwaarden vallen als bachelorstudent zodra deze regeling in gaat, maar omdat de wet niet bachelor+master als één ziet gelden de nieuwe voorwaarden zodra je je inschrijft voor je master. Je behoudt dan dus inderdaad die 3 jaar prestatiebeurs voor je bachelor maar het deel van de master wordt dus niet omgezet in een gift.

quote:
De kans is ook klein dat je aanspraak kan gaan maken als masterstudent op een studievoorschot als je al studiefinanciering (prestatiebeurs) hebt ontvangen. Dan zal je opnieuw X aantal jaren kunnen gaan lenen tegen andere afbetalingsvoorwaarden. Dit brengt een administratieve hel met zich mee en schiet ook het doel van de wet voorbij. Tot nu toe is bij een studiefinancieringsherziening in de overgangsbepalingen altijd iets geregeld voor studenten die nog onder het oude regime vielen.
Ik hoop het echt heel erg, maar betwijfel het.In de vorige wijziging (2009 geloof ik) had je namelijk een zelfde soort probleem. Toen hebben ze gezegd: studenten mogen zelf kiezen welke van de twee systemen ze gebruiken om hun schuld af te gaan lossen, het nieuwe of het oude, kies maar wat je liever hebt. Dan is het namelijk alleen een vinkje achter je naam en de rest gaat automatisch. Ik denk dat ze dat met dit voorstel precies zo gaan doen, maar dit is inderdaad wél koffiedik kijken want dit stond namelijk ook niet duidelijk in het originele plan beschreven.
  zaterdag 5 juli 2014 @ 11:33:10 #131
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_141923765
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 00:19 schreef Lilliesleaf het volgende:
Dit huidige plan verschilt qua inrichting eigenlijk amper voor WO/HBO t.o.v. het plan wat er eerst lag, in deze versie is vooral meer meegenomen over het MBO, voornamelijk zaken als reisproduct voor MBO'ers etc want daar werd vooral kritiek op geleverd door de kamer bij het originele plan. In het originele plan was dit dus wél het geval en er is geen enkele aanwijzing dat ze van plan zijn het plan op dit punt te wijzigen.
Met de plannen ben ik bekend ;) Wat ik bedoel is hoe de beleidsplannen omgezet gaat worden in wetgeving. Dat is namelijk wat telt. Het wetsvoorstel is echter nog niet ingediend en behandeld. Dus hoe men de plannen concreet gaat vertalen naar wetgeving is nog koffiedik kijken evenals wat dit concreet gaat betekenen voor allerlei overgangssituaties. In praktisch alle wetgeving zijn echter overgangsbepalingen opgenomen waarin dit is geregeld. Overgangsrecht wordt door veel juristen echter beschouwd als het lastigste deel van het recht dat erbij zit (vanwege de uitzonderlijkheid van de situaties) dus het is heel moeilijk om op voorhand al met zekerheid te stellen hoe het geregeld gaat worden.
quote:
Dit kan ook prima 5 of 6 jaar zijn in het huidige systeem afhankelijk van je studie, dus wat je hier noemt is niet helemaal correct en sterk afhankelijk van je persoonlijke situatie (los van persoonlijke omstandigheden zelfs waarvoor DUO zich het recht voorbehoud om nog meer prestatiebeursjaren toe te kennen.)
Ja, excuus. ik had beter 'minimaal' vier jaar moeten gebruiken aangezien de duur van de prestatiebeurs verlengd kan worden afhankelijk van masterkeuze en persoonlijke omstandigheden. In dit concrete geval heeft een persoon echter 4 jaar prestatiebeurs aangevraagd.
quote:
Er dus van uit gaand dat dit deel van het wetsvoorstel inderdaad ongewijzigd blijft:

Lees vooral de artikelen die je quote zelf even verder dan alleen het stuk wat jou uitkomt, hetzelfde artikel lid 4 noemt dat ook de bachelor van specifiek het WO gezien wordt als afsluitend examen, daarmee wordt aangeven dat - niet zoals bij het HBO - de bachelor en master expliciet gescheiden zijn. Daarom blijf je inderdaad zoals je al noemt onder de huidige voorwaarden vallen als bachelorstudent zodra deze regeling in gaat, maar omdat de wet niet bachelor+master als één ziet gelden de nieuwe voorwaarden zodra je je inschrijft voor je master. Je behoudt dan dus inderdaad die 3 jaar prestatiebeurs voor je bachelor maar het deel van de master wordt dus niet omgezet in een gift.
Kijk, ik sta neutraal in deze ;) Wetsartikelen komen mij niet beter of minder goed uit, ik ben alleen benieuwd naar welke bepalingen relevant zijn.

Dat de master en bachelor examens expliciet gescheiden zijn betwist ik ook niet! Dat blijkt ook uit artikel 5.7 waarbij in de omzettingsvoorwaarden het woord en gebruikt wordt. Als het gaat om studiefinanciering dan wordt voor het academisch onderwijs het bachelor en het master deel wel samen gerekend tot de verwachte totale studieduur. Als wo bachelor student is het ook mogelijk om al vier jaar prestiebeurs te ontvangen. Het is mogelijk op grond van artikel 5.7 lid 4 om een aparte aanvraag in te dienen dat het wo bachelorexamen als afsluitend examen gezien wordt. In combinatie met artikel 5.8 Wsf2000 wordt dan slechts drie jaar omgezet in een gift.

In casus heeft een student vier jaar prestatiebeurs gekregen. Die staat al op zijn rekening. De vraag is nu wat de omzettingsvoorwaarden zijn voor deze prestatiebeurs. Hij moet nog aan zijn master beginnen wanneer een nieuw studiefinancieringsstelsel (studievoorschot) in werking treed. De oude wet (Wsf2000) verdwijnt en daarmee ook het bestaan van de (aan hem al toegekende) prestatiebeurs.

Jij stelt dat daarmee de mogelijkheid tot omzetting van het master deel van de prestatiebeurs verdwijnt. Dat scenario lijkt mij onwaarschijnlijk. De prestatiebeurs is namelijk al verstrekt o.g.v de huidige wetgeving met bijbehorende voorwaarden en termijnen (voor omzettingsvoorwaarden en termijnen: zie artikel 5.7 lid 1). DUO kan niet met terugwerkende kracht deze vorm van studiefinanciering veranderen in een 'studievoorschot' met andere voorwaarden en terugbetalingsmogelijkheden. Dat gaat o.a in tegen het rechtszekerheidsbeginsel. Daar staat voldoende rechtsbescherming tegenover mocht DUO dat wel willen doen. Dit is weer een ander geval dan het bekende harmonie arrest waarin studenten van mening waren dat zij recht hadden op nog niet toegekende toekomstige studiefinanciering en de wetgever dit afschafte.

quote:
Ik hoop het echt heel erg, maar betwijfel het.In de vorige wijziging (2009 geloof ik) had je namelijk een zelfde soort probleem. Toen hebben ze gezegd: studenten mogen zelf kiezen welke van de twee systemen ze gebruiken om hun schuld af te gaan lossen, het nieuwe of het oude, kies maar wat je liever hebt. Dan is het namelijk alleen een vinkje achter je naam en de rest gaat automatisch. Ik denk dat ze dat met dit voorstel precies zo gaan doen, maar dit is inderdaad wél koffiedik kijken want dit stond namelijk ook niet duidelijk in het originele plan beschreven.
Dat probleem was wezenlijk anders. De wetgever heeft toen niet het studiefinancieringsstelsel herzien, maar de afbetalingsmogelijkheden van de studieschuld 'versoepeld'. Aangezien de versoepeling voors en tegens had en niet perse gunstig was kregen studenten toen de mogelijkheid om te kiezen tussen de oude en nieuwe methode.

De wetgever kan prima een voorstel toen voor een 'gunstiger' aflossingsmethode maar kan niet met terugwerkende kracht een verstrekte prestatiebeurs veranderen in een studievoorschot. Dat is m.i ook helemaal niet de wens van de wetgever met de wet studievoorschot. Hoe men dit heel precies gaat regelen zullen wij binnenkort zien, maar het ligt in de lijn der verwachtingen dat er (zoals dat gebruikelijk is) een overgangsregeling wordt opgenomen voor studenten die met het oude stelsel te maken hebben gehad.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_142283853
Bedankt Liliesleaf en Ryon voor jullie inbreng!

Ik heb echter nog steeds vraagtekens, misschien is een pm handiger. Ik stuur een pm.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')