Voor huurtoeslag is de huur te hoog.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:19 schreef Woelwater het volgende:
Heb jij dan geen recht op een berg huur- en zorgtoeslag?
Met mijn huidige loon iig niet, tijdens WW weet ik niet. Kijken ze niet naar je totale inkomen over het jaar ipv wat je per maand binnenharkt?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:19 schreef Woelwater het volgende:
Heb jij dan geen recht op een berg huur- en zorgtoeslag?
quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:16 schreef Catch22- het volgende:
http://www.beurspleinrivi(...)PID=31890PSAC&A1SID=..
Bijvoorbeeld
Hmm. Dit dacht ik al.quote:Heeft uw partner eigen inkomsten? Bijvoorbeeld uit werk of een WW- of WAO/WIA-uitkering? Dan worden deze inkomsten met uw gezamenlijke bijstandsuitkering verrekend. Dit kan betekenen dat uw uitkering lager wordt of zelfs stopt, omdat deze inkomsten voor u samen voldoende zijn om van te leven.
Is het inkomen van uw partner minder dan de bijstandsnorm voor u samen, dan kunt u misschien een aanvullende bijstandsuitkering krijgen.
Die wonen in ieder geval niet in een woning van 950 euro per maand. Je ziet aan je eigen berekening dat je eigenlijk boven je stand leeft. Mensen in de bijstand zitten in sociale woningen die maximaal 650 euro (ongeveer) per maand kosten en dan dus enkele honderden euro's huurtoeslag/zorgtoeslag etc. krijgen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:23 schreef Skv het volgende:
[..]
[..]
Hmm. Dit dacht ik al.Lekker dat ze roepen dat je prima samen rond kan komen, maar dat gaat dus niet als je huur moet betalen. Hoe doen bijstandsgerechtigden dit? Wonen die in een doos ofzo?
Sociale huur, dus met recht op huursubsidie.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:23 schreef Skv het volgende:
[..]
[..]
Hmm. Dit dacht ik al.Lekker dat ze roepen dat je prima samen rond kan komen, maar dat gaat dus niet als je huur moet betalen. Hoe doen bijstandsgerechtigden dit? Wonen die in een doos ofzo?
Zonder WW valt dat ook wel mee, uitgaande van ¤1300 WW.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:22 schreef Skv het volgende:
[..]
Met mijn huidige loon iig niet, tijdens WW weet ik niet. Kijken ze niet naar je totale inkomen over het jaar ipv wat je per maand binnenharkt?
Tussen een bungalow van ¤950/maand en doos bestaan nog heel veel fatsoenlijke woningen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:23 schreef Skv het volgende:
Hoe doen bijstandsgerechtigden dit? Wonen die in een doos ofzo?
Het zou kunnen gelden vanaf september, dus dan heb ik al 8 maanden meer verdiend en heb ik dus wsl geen recht.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:25 schreef klipper het volgende:
[..]
Zonder WW valt dat ook wel mee, uitgaande van ¤1300 WW.
Ja, 650 en dan betaal je nog je GWL etc. Ik woon in een tweekamer-zolderappartementje. Lijkt me nou niet echt het toonbeeld van 'boven mijn stand'. Ik ga er nat op dat ik na het betalen van mijn huur zwaar onder het sociaal minimum zit, maar geen recht heb op al die toeslagen die die mensen wel hebben.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:25 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Die wonen in ieder geval niet in een woning van 950 euro per maand. Je ziet aan je eigen berekening dat je eigenlijk boven jeMensen in de bijstand zitten in sociale woningen die maximaal 650 euro (ongeveer) per maand kosten en dan dus enkele honderden euro's huurtoeslag/zorgtoeslag etc. krijgen. stand leeft.
Tweekamerappartement. En als je hier wil wonen in een woning die niet in de vrije sector zit, moet je 10 jaar op een wachtlijst staan.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:26 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Tussen een bungalow van ¤950/maand en doos bestaan nog heel veel fatsoenlijke woningen.
Nee, je gaat er nat op dat je te duur woont. Als je vriendin moet bijlenen om rond te komen naast jouw inkomen, dan is dat toch een veeg teken.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:27 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, 650 en dan betaal je nog je GWL etc. Ik woon in een tweekamer-zolderappartementje. Lijkt me nou niet echt het toonbeeld van 'boven mijn stand'. Ik ga er nat op dat ik na het betalen van mijn huur zwaar onder het sociaal minimum zit, maar geen recht heb op al die toeslagen die die mensen wel hebben.
Na het betalen van je huur onder het sociaal minimum? Denk je?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:27 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, 650 en dan betaal je nog je GWL etc. Ik woon in een tweekamer-zolderappartementje. Lijkt me nou niet echt het toonbeeld van 'boven mijn stand'. Ik ga er nat op dat ik na het betalen van mijn huur zwaar onder het sociaal minimum zit, maar geen recht heb op al die toeslagen die die mensen wel hebben.
Misschien iets verder uit het centrum gaan wonen of in een woning in een dorp die goed met een bus/trein verbonden is. Op het moment dat je 950 per maand betaalt voor je woning en je niet eens enkele maanden WW kunt dekken zit je gewoon te hoog met je lasten.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:28 schreef Skv het volgende:
[..]
Tweekamerappartement. En als je hier wil wonen in een woning die niet in de vrije sector zit, moet je 10 jaar op een wachtlijst staan.Dat is dus geen optie.
450 euro voor twee personen voor verzekeringen, telefoon, eten, kleding etc lijkt me nou niet echt ruim nee.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Na het betalen van je huur onder het sociaal minimum? Denk je?
Yes, ik heb ook nog belachelijk veel niet-uitbetaalde vakantiedagen die ik uit kan laten betalen. dan moet het zeker lukken om twee maanden te overbruggen. En we hebben allebei nog ruim 3 maanden om iets anders te vinden. Ik hou alleen liever rekening met het worst case scenario en zoek daarom uit welk risico we lopen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:29 schreef Queller het volgende:
[..]
Nee, je gaat er nat op dat je te duur woont. Als je vriendin moet bijlenen om rond te komen naast jouw inkomen, dan is dat toch een veeg teken.
Doet overigens niets af aan de knap vervelende situatie. Het lijkt in elk geval verstandig dat ze er een baantje naast zoekt en dat jullie als een malle gaan sparen en bezuinigen, zodat je met WW in elk geval een poosje kunt overbruggen.
Je hebt het niet over nu, toch?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:30 schreef Skv het volgende:
[..]
450 euro voor twee personen voor verzekeringen, telefoon, eten, kleding etc lijkt me nou niet echt ruim nee.
As I said, ik kan de huur niet zomaar opzeggen vanwege contract. En al kon dat wel, dan betaal je je alsnog scheel in de dorpjes in de buurt aan huur. Dat scheelt echt niks met wat ik nu huur (of is zelfs duurder).quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:30 schreef Sandyman het volgende:
Misschien iets verder uit het centrum gaan wonen of in een woning in een dorp die goed met een bus/trein verbonden is. Op het moment dat je 950 per maand betaalt voor je woning en je niet eens enkele maanden WW kunt dekken zit je gewoon te hoog met je lasten.
Ik heb het over de hypothetische situatie in de OP waar ik 1300 binnenkrijg en mijn vriendin niks en we daarvan huur + de rest moeten betalen. Dan gaat er van die 1300 950 af en blijft er 350 over.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je hebt het niet over nu, toch?
Ja, als je van 1300 rond zou moeten komen. Maar dan huur je dus veel en veel te duur.
Je woont in Nederland neem ik aan? Welk uniek stukje Nederland moet ik in mijn achterhoofd houden als ik ooit nog een 2 kamer zolderappartement wil huren van bijna een roodje in de maand?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:32 schreef Skv het volgende:
[..]
As I said, ik kan de huur niet zomaar opzeggen vanwege contract. En al kon dat wel, dan betaal je je alsnog scheel in de dorpjes in de buurt aan huur. Dat scheelt echt niks met wat ik nu huur (of is zelfs duurder).
In het worst case scenario zul je toch wat moeten.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:32 schreef Skv het volgende:
[..]
As I said, ik kan de huur niet zomaar opzeggen vanwege contract. En al kon dat wel, dan betaal je je alsnog scheel in de dorpjes in de buurt aan huur. Dat scheelt echt niks met wat ik nu huur (of is zelfs duurder).
Haarlem.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:34 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Je woont in Nederland neem ik aan? Welk uniek stukje Nederland moet ik in mijn achterhoofd houden als ik ooit nog een 2 kamer zolderappartement wil huren van bijna een roodje in de maand?
Dergelijke verklaringen zijn niet zo relevant, toch, als je kijkt naar hoe het moet als het straks nijpend wordt?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:34 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik heb het over de hypothetische situatie in de OP waar ik 1300 binnenkrijg en mijn vriendin niks en we daarvan huur + de rest moeten betalen. Dan gaat er van die 1300 950 af en blijft er 350 over.
En ik huur inderdaad te duur als dit standaard mijn inkomen zou zijn, maar toen ik startte met huren was dit echt de goedkoopst vindbare optie en ging ik er vanuit dat mijn contract verlengd zou worden.
Nee dat snap ik, maar een andere (en goedkopere) huuroptie dan dit hadden we destijds niet. Ik heb gelukkig nog spaargeld, een kans dat mijn contract toch verlengd wordt en 3 maanden om te solliciteren. En mijn vriendin kan natuurlijk tijdens het solliciteren ook gewoon via een uitzendbureau aan de slag. Zou dus prima moeten lukken, maar het is wel noodzakelijk dat ik goed doorzoek blijkt wel..quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:36 schreef Lienekien het volgende:
En ik huur inderdaad te duur als dit standaard mijn inkomen zou zijn, maar toen ik startte met huren was dit echt de goedkoopst vindbare optie en ging ik er vanuit dat mijn contract verlengd zou worden.
Heel veel succes natuurlijk en ik hoop dat je contract oid verlengd wordt. Mocht dat het geval zijn ga dan om je heen kijken naar wat goedkopers... Als ik nu kijk op pararius.nl dan vind ik zo appartementen in Haarlem 60m2 voor 700E. Scheelt je 250E per maand, das snel verdiend.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:37 schreef Skv het volgende:
[..]
Nee dat snap ik, maar een andere (en goedkopere) huuroptie dan dit hadden we destijds niet. Ik heb gelukkig nog spaargeld, een kans dat mijn contract toch verlengd wordt en 3 maanden om te solliciteren. En mijn vriendin kan natuurlijk tijdens het solliciteren ook gewoon via een uitzendbureau aan de slag. Zou dus prima moeten lukken, maar het is wel noodzakelijk dat ik goed doorzoek blijkt wel..
Bedankt voor het meedenken! De 950E die ik noem is inclusief en de huurprijzen bij vergelijkbare appartementjes tussen de 650 en 900 exclusief. Dan kom je netto nog een stuk hoger uit!quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:41 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Heel veel succes natuurlijk en ik hoop dat je contract oid verlengd wordt. Mocht dat het geval zijn ga dan om je heen kijken naar wat goedkopers... Als ik nu kijk op pararius.nl dan vind ik zo appartementen in Haarlem 60m2 voor 700E. Scheelt je 250E per maand, das snel verdiend.
Nee en nee. Kale huur is iets van 650 Euro overigens. De 300 die hier maandelijks bovenop komt is voor GWL, gemeentelijke belastingen, waterschappen etc.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:41 schreef Peter het volgende:
- Heb je een puntentelling gedaan om de huurprijs te checken? (onder de 141 punten is sociaal dus maximaal 700 euro..)
- Heb je bij de gemeente woonlastentoeslag aangevraagd?
Dus kun je wel huurtoeslag aanvragen als het jaarinkomen van jullie samen te laag is.. Trouwens, hoezo reken je gemeentelijke belastingen in de huur? Eigenaarsdeel is voor de eigenaar, niet voor jou om te dokken. Mag niet in de huur als extra zitten..quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:45 schreef Skv het volgende:
[..]
Nee en nee. Kale huur is iets van 650 Euro overigens. De 300 die hier maandelijks bovenop komt is voor GWL, gemeentelijke belastingen, waterschappen etc.
O, dan moet je toch eens gaan rekenen of je misschien voor huurtoeslag in aanmerking komt.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:45 schreef Skv het volgende:
[..]
Nee en nee. Kale huur is iets van 650 Euro overigens. De 300 die hier maandelijks bovenop komt is voor GWL, gemeentelijke belastingen, waterschappen etc.
Dit denk ik omdat je vasthield aan een heel klein zoekgebied om te gaan wonen, in jouw regio is met gemak iets veel goedkopers te vinden.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:34 schreef Skv het volgende:
maar toen ik startte met huren was dit echt de goedkoopst vindbare optie
Het is een onzelfstandige woning, volgens mij heb je dan sowieso geen recht op huurtoeslag.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
O, dan moet je toch eens gaan rekenen of je misschien voor huurtoeslag in aanmerking komt.
Het bestaat uit 690 kale huur, 120 gas/water/electra, 90 servicekosten. Bedenk me net dat het 900 is ipv 950quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:46 schreef Peter het volgende:
[..]
Dus kun je wel huurtoeslag aanvragen als het jaarinkomen van jullie samen te laag is.. Trouwens, hoezo reken je gemeentelijke belastingen in de huur? Eigenaarsdeel is voor de eigenaar, niet voor jou om te dokken. Mag niet in de huur als extra zitten..
& dat eerste toch voor de zekerheid nog eens doen..
Aan wat voor dingen denk je dan?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:47 schreef Oneandonlyselina het volgende:
Particulier is altijd alles duur -_-
Wij betalen ook 820 euro inc per maand voor een 2 kamerappartement in Heerhugowaard.
wachtlijst is hier 5 tot 7 jaar.
Je kan altijd bij je gemeente navragen of je nog recht op bepaalde dingen hebt.
690 kaalquote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dit denk ik omdat je vasthield aan een heel klein zoekgebied om te gaan wonen, in jouw regio is met gemak iets veel goedkopers te vinden.
EDIT: Laat maar lees het net, onder de 650,- gaat niets worden (ja tientjeswerk..)
Volgens mij is er echt helemaal niks.quote:
Ze studeert af en heeft dus (bijna) geen inkomsten op het moment. Zat studenten die bijlenen om ergens te kunnen wonen volgens mij. En lees het topic even voordat je begint te drammen dat ik werk moet gaan zoeken zeg.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:51 schreef Janneke141 het volgende:
Als je vriendin chronisch moet bijlenen om rond te kunnen komen woon je wel te duur.
En de titel van het topic bevalt me ook niet echt. Zoek werk in plaats van een uitkering.
Bij ons kijken ze gewoon of er bepaalde 'potjes' zijn voor dit soort situaties.quote:
quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:52 schreef Oneandonlyselina het volgende:
[..]
Bij ons kijken ze gewoon of er bepaalde 'potjes' zijn voor dit soort situaties.
Of bij t UWV vragen?
quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]Gratis geld voor mensen die domme keuzes maken!
Zie de editquote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:49 schreef Skv het volgende:
[..]
690 kaalIk heb echt niet het idee dat ik schandalig duur woon om eerlijk te zijn. Wel woon ik klein.
Tja, de potjes bij gemeenten voor dit soort situaties zijn er volgens mij niet.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:52 schreef Oneandonlyselina het volgende:
[..]
Bij ons kijken ze gewoon of er bepaalde 'potjes' zijn voor dit soort situaties.
Of bij t UWV vragen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |