ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (Brabant ). DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant. (Brabant ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
Op zaterdag 24 mei 2014 17:12 schreef James1988 het volgende: Op YouTube kwam ik een "Let's play Train Simulator 2014"-video tegen, de maker hiervan is een beetje creatief geweest:
De loketbediende weigerde mij terug te betalen en scheepte mij op met 3 gratis toeslagkaartjes waar ik niks aan heb.
Kan ik gewoon mijn geld terugeisen?
Geen idee. Wat wel kan bij de DB is het volgende, net uitgeprobeerd. Heb een kaartje online gekocht, en ontdek je 3 dagen later dat het goedkoper is dan toen je het boekte, kan je het eerste gekochte kaartje laten vervallen (stornieren) en dan in hetzelfde menu het nieuwe kaartje kopen, je bent wel 15 euro kwijt aan het wisselen en eventuele reserveringen. Heb ik, toch 30 euro (terug-)verdiend in 5 minuten Precies dezelfde trein en zelfde wagon alleen nu aan de andere kant .
O, ja DB boekt het geld gelijk (paypal) terug
[ Bericht 4% gewijzigd door bork op 24-05-2014 17:53:58 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Helaas is NS Hispeed wat ouderwetser dan NS Reizigers, het moet per post. En je moet er zelfs nog een postzeggel op plakken.
Ja die had ik gelezen, maar ik heb een blokkerkaart gecombineerd met een toeslag, ik had 30 minuten vertraging dus volgens hun eigen regeling mag ik de volledige toeslag terug eisen?
Ja die had ik gelezen, maar ik heb een blokkerkaart gecombineerd met een toeslag, ik had 30 minuten vertraging dus volgens hun eigen regeling mag ik de volledige toeslag terug eisen?
Ja, dat kun je dus bij NS Hispeed indienen met dat formulier wat je op die link vindt.
Volgens mij niet alleen de toeslag, maar het hele bedrag van je kaartje.
Moet ik mijn vervoersbewijs, de blokkerkaart meesturen? Dat immers wel op hun website, Daar kunnen ze toch niks mee?
Dat is als bewijs. Als je bij NS een GtbV indient voor een reis die je niet met de OV-chipkaart hebt gemaakt moet je er ook een vervoerbewijs bij stoppen.
Dat is als bewijs. Als je bij NS een GtbV indient voor een reis die je niet met de OV-chipkaart hebt gemaakt moet je er ook een vervoerbewijs bij stoppen.
Ja, vervolgens hoor je er nooit meer wat van en als je gaat bellen krijg je te horen dat je de aanvraag maar opnieuw moet indienen. Alsof je 2 maanden na dato nog weet wanneer van waar naar waar en hoe laat precies. EN zonder je kaartje natuurlijk, want dat was je al kwijt na de eerste keer insturen HEUJ
Ja, vervolgens hoor je er nooit meer wat van en als je gaat bellen krijg je te horen dat je de aanvraag maar opnieuw moet indienen. Alsof je 2 maanden na dato nog weet wanneer van waar naar waar en hoe laat precies. EN zonder je kaartje natuurlijk, want dat was je al kwijt na de eerste keer insturen HEUJ
Mijn ervaring is dat je wel antwoord krijgt, maar dat dit wel 6 tot 8 weken op zich laat wachten. Standaard.
Mijn ervaring is dat je wel antwoord krijgt, maar dat dit wel 6 tot 8 weken op zich laat wachten. Standaard.
Zo jammer dat ze dat wiel weer opnieuw moeten uitvinden. bij NS was er in het begin ook een hoop gelazer, maar inmiddels gaat die GtbV regeling best wel smooth. Waarom moet NSTrekschuit dan weer moeilijk doen? Om te janken is het
Ik heb een paar keer een brief gestuurd naar NS Hispeed met daarin ongeveer het volgende: "Die Fyra van jullie is om de haverklap vertraagd en de afgelopen twee weken was hij toeslagvrij. Ik wil het geld voor m'n toeslagabonnement terug."
2 maanden later had ik het geld dan ook op m'n rekening staan.
Ik ging laatst met een overgangskaartje naar het loket. "Hoi, ik heb een overgangskaartje gekocht maar moest alsnog op het balkon staan". Zonder verder een woord te zeggen pakte ze meteen 4 euro tevoorschijn
Op zaterdag 24 mei 2014 18:18 schreef James1988 het volgende: Ik heb een paar keer een brief gestuurd naar NS Hispeed met daarin ongeveer het volgende: "Die Fyra van jullie is om de haverklap vertraagd en de afgelopen twee weken was hij toeslagvrij. Ik wil het geld voor m'n toeslagabonnement terug."
2 maanden later had ik het geld dan ook op m'n rekening staan.
"Jullie geld terug is in overeenstemming met jullie dienstverlening OOK ernstig vertraagd. Hierbij een factuur voor de rente. Binnen een week betalen anders komt er nog eentje."
fijn dat 't snel en eenvoudig kan. dat lukt mij helaas niet.
nadat ik mijn voordeeluren abonnement had opgezegd werd er voor een heel nieuw jaar afgeschreven. Er werd beloofd dat het bedrag zou worden teruggestort. 2 maanden verder en er is nog niet bijgeschreven. gebeld, excuses. 2 weken later weer gebeld, opnieuw excuses gekregen en ´t zou overgemaakt worden. echter is er tot op de dag van vandaag niets bijgeschreven. het abonnement is al 2 maanden terug daadwerkelijk stopgezet. heb het stopzetten via de automaat geregeld zoals uitgelegd in een brief van de NS. als ik nu incheck heb ik dus geen voordeeluren-korting.
en wat komt er net op de deurmat? een brief over mijn voordeeluren-abonnement met nieuwe productvoorwaarden en begeleidende brief: "U heeft bij ons een Voordeelurenabonnement."
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
"Jullie geld terug is in overeenstemming met jullie dienstverlening OOK ernstig vertraagd. Hierbij een factuur voor de rente. Binnen een week betalen anders komt er nog eentje."
Net een ritje ice, valt me behoorlijk tegen dat ze geen wifi en prullenbakken hebben, maargoed samen met een vriendin een flesje rood leeg gedronken voor een godsvermogen
Het viel me trouwens op dat de ice vol ligt met informatie folders met de aansluitende treinen per station.deze sluit precies aan op de ice die ik had, vervangen ze die folders elke rit? Lijkt me nogal een werk.
Op zaterdag 24 mei 2014 19:48 schreef icloud het volgende: Net een ritje ice, valt me behoorlijk tegen dat ze geen wifi en prullenbakken hebben, maargoed samen met een vriendin een flesje rood leeg gedronken voor een godsvermogen
Het viel me trouwens op dat de ice vol ligt met informatie folders met de aansluitende treinen per station.deze sluit precies aan op de ice die ik had, vervangen ze die folders elke rit? Lijkt me nogal een werk.
Elke db-fernverkehr trein heeft altijd foldertjes met het reisschema van de trein ja Die worden altijd aan het begin neergelegd. NS-Hispeed vergeet het alleen nog wel eens
Elke db-fernverkehr trein heeft altijd foldertjes met het reisschema van de trein ja Die worden altijd aan het begin neergelegd.
Dus dat wil zeggen dat als deze trein morgen laten we zeggen de ochtenddienst heeft(eerste rit ofzo) alle foldertjes van vanavond er uitmoeten en vervangen moeten worden? Dat is gekkenwerk.
Dus dat wil zeggen dat als deze trein morgen laten we zeggen de ochtenddienst heeft(eerste rit ofzo) alle foldertjes van nu uitmoeten en vervangen moeten worden? Dat is gekkenwerk.
En toch is het zo. Er worden alleen geen foldertjes gemaakt specifiek per dag.
En toch is het zo. Er worden alleen geen foldertjes gemaakt specifiek per dag.
Precies. Dat is trouwens maar één van de 700 denkbare vormen van wat je "de reiziger op 1, 2 of 3" zou kunnen noemen Maar ja, dat moet je wel willen natuurlijk
nadat ik mijn voordeeluren abonnement had opgezegd werd er voor een heel nieuw jaar afgeschreven. Er werd beloofd dat het bedrag zou worden teruggestort. 2 maanden verder en er is nog niet bijgeschreven. gebeld, excuses. 2 weken later weer gebeld, opnieuw excuses gekregen en ´t zou overgemaakt worden. echter is er tot op de dag van vandaag niets bijgeschreven. het abonnement is al 2 maanden terug daadwerkelijk stopgezet. heb het stopzetten via de automaat geregeld zoals uitgelegd in een brief van de NS. als ik nu incheck heb ik dus geen voordeeluren-korting.
en wat komt er net op de deurmat? een brief over mijn voordeeluren-abonnement met nieuwe productvoorwaarden en begeleidende brief: "U heeft bij ons een Voordeelurenabonnement."
Melden bij ILT en verzoeken, tot handhaving over te gaan? Dit soortgedrag moet je natuurlijk nooit pikken.
Van de Twitters en Somda: Man tussen de trein en het perron gevallen in Apeldoorn, wordt gelukkig gered door 2 andere passagiers en kan het navertellen.
Op zaterdag 24 mei 2014 19:48 schreef icloud het volgende: Net een ritje ice, valt me behoorlijk tegen dat ze geen wifi en prullenbakken hebben, maargoed samen met een vriendin een flesje rood leeg gedronken voor een godsvermogen
In Duitsland is er op redelijk wat trajecten wel Wi-Fi beschikbaar in de ICE, maar dit is niet gratis.
Op zaterdag 24 mei 2014 20:35 schreef Dr_Flash het volgende: Bied gewoon gratis aan man, als service. Verhoog de tarieven desnoods een beetje. Staat gewoon zo veel klantvriendelijker
Gratis Wi-Fi is in Duitsland een stuk minder vanzelfsprekend als in Nederland. Zelfs als het wel gratis is moet je vaak nog je Duitse telefoonnummer afgeven voor je toegang krijgt.
Op zaterdag 24 mei 2014 20:37 schreef icloud het volgende: Maare ik heb nog anderhalf uur om te beslissen of ik morgen in mijn eigen bed lig of in hotel regent berlin met goed gezelschap.
Gratis Wi-Fi is in Duitsland een stuk minder vanzelfsprekend als in Nederland. Zelfs als het wel gratis is moet je vaak nog je Duitse telefoonnummer afgeven voor je toegang krijgt.
Vet leuk, dan doen ze daar maar wat aan. "Achtergebleven zijn" is geen argument om "achtergebleven te blijven". Allesbehalve zelfs.
Op zaterdag 24 mei 2014 21:34 schreef b2py het volgende: Ik werd trouwens wel helemaal warm weer van Lunetten Aansluiting te Utrecht vanmiddag, zoveel prachtig beton en nieuwe infra!
Allemaal hè, geen EZR hè, gewoon vol beuken . Blij dat ik achterste rijtuig zat, 6b is in Den Bosch nog een takke eind vanaf de trap. Ik moest nog een meter of 60/70.
Wat kost zo'n geintje? Vorig jaar november was ik al ¤60 kwijt voor Deventer-Hannover 2e klas in de intercity naar Berlijn.
Een last-minute enkeltje CNL voor Arnhem - Berlin heb je vanaf ¤ 128,70 volgens bahn.de.
Hoeveel "zo'n geintje" kost hangt heel erg af van wanneer je boekt en met welke boekingsvoorwaarden je akkoord gaat. Begin dit jaar heb ik samen met wat lui uit dit topic een rondje gedaan van Hengelo naar Leer via Osnabrück en Bremen, de meesten van ons hadden een ticket voor ¤ 29.
Dat vraag je je dan af he. Is het nou met 1 goal ineens helemaal okee die 100 miljoen? Hoezo zou dit 100 miljoen waard zijn? Volgend jaar heb je weer een kans hoor
Dat vraag je je dan af he. Is het nou met 1 goal ineens helemaal okee die 100 miljoen? Hoezo zou dit 100 miljoen waard zijn? Volgend jaar heb je weer een kans hoor
Als ze winnen is het wel voor een groot deel gefixed ja. La Deçima is ze veel waard daar.
Neuh ik moet even terug. Was er vorig weekend ook al, en bedacht me later dat ze daar best leuke kadootjes voor mijn moeder hebben die volgende week jarig is. En het alternatief is dat mijn moeder bij mij iets bestelt van Marktplaats. Dat wil je vermjiden
Deventer 9:00 V Enschede 9:45 x 9:56 Dortmund Hbf 12:07 x 12:23 Fröndenberg 12:47 x 13:34 Brilon Wald 14:37 x 14:45 Willingen 14:53 x 17:07 Brilon Wald 17:15 x 17:56 Bestwig 18:10 x 18:20 Dortmund Hbf 19:35 x 19:52 Enschede 21:50 x 22:16 Deventer 22:59 A
SPOILER
Ter correctie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel een leuk ritje
Anyway, best leuk dat ik op zondag een kwartier eerder thuis kan zijn, maar dat kost dus wel 80 km. Plus dat er geen backup meer is. Als ik eerder zou stranden in het Sauerland zou ik nog de tante van Darkwing kunnen bellen voor een slaapplaats maar voor de nacht zo-ma is dat geen optie
FN = Antwerpen Centraal, FL = Liège-Guillemins. FNND = Antwerpen Noord. FVC = Antwerpen Berchem. FHS = Hasselt. FR = Brugge. Dat is wel wat ik zo ongeveer van België nog weet
Goed idee. Al vanaf 04:30 actief, en na een lange dag met de TSP, met vele fotostops, heb ik het nu wel gehad. Totaal 23 fotostops, waarvan 19 op de vrije baan, en waarvan er nog eens 16 een talud beklommen moest worden en/of de sporen overgestoken worden.
Op zondag 25 mei 2014 00:54 schreef greavy het volgende: Voorgaande jaren heeft er altijd een groot bord met doodskoppen op gestaan. Dit keer was het bescheiden
MSP in Ehv gezien , treintjes waren niet echt vies
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik kon perron 4 in Eindhoven trouwens niet verlaten met een roltrap of lift, klopt dat?
Dat klopt. Eindhoven heeft nog geen openbare liften. Voor de lift moet er iemand met de sleutel mee van NSR Eindhoven, dan kan het. Roltrap heb je volgens mij alleen naar boven daar.
Na de verbouwing zijn er gewoon openbare liften en dergelijke.
Op zondag 25 mei 2014 00:37 schreef greavy het volgende: FN = Antwerpen Centraal, FL = Liège-Guillemins. FNND = Antwerpen Noord. FVC = Antwerpen Berchem. FHS = Hasselt. FR = Brugge. Dat is wel wat ik zo ongeveer van België nog weet
Is er ook nog zoiets als een systeem achter deze verkortingen?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
In de beginjaren van de spoorwegen gebeurde de communicatie tussen stations en seinposten per telegraaf. Daarbij werden allerlei afkortingen gebruikt, onder meer voor de namen van de stations. In België trad het systeem in voege omstreeks 1854, het jaar waarin het morse-alfabet in gebruik werd genomen. (Voordien, vanaf 1845, functioneerde in België de wijzertelegraaf van Weastone). In die tijd was er nog geen sprake van de NMBS. De spoorlijnen werden geëxploiteerd hetzij door de Belgische staat, hetzij door privé-maatschappijen. Bij haar oprichting in 1926 nam de NMBS het systeem over. Deze afkortingen worden vandaag nog steeds gebruikt. Betekenis van de afkortingen
De telegrafische codes lijken erg ondoorzichtig en schijnen niet veel met de naam van het station te maken te hebben. Om ze te ontcijferen moeten we rekening houden met twee dingen. De eerste letter houdt meestal geen verband met de naam van het station maar verwijst naar de spoorwegmaatschappij die het station in vroeger tijden beheerde. (Zie hieronder: "De eerste letter".) De andere letters zijn meestal wel uit de naam van het station afkomstig. Maar in veel gevallen moet men de vroegere benaming van een station, de oude schrijfwijze van een plaatsnaam of de Franse vertaling ervan kennen om eruit wijs te geraken. Een paar voorbeelden: FDK De Panne, het station heette vroeger Adinkerke. FSH Anzegem, oude schrijfwijze Anseghem. FLSE Aalst-Oost, in het Frans Alost-Est. In verband met de Belgische taalwetten zijn in 1977 enkele codes aangepast aan de Nederlandse benamingen. Voorbeelden: Antwerpen Dokken & Stapelplaatsen: FNBT (Anvers-Bassins & Entrepôts) werd FNDS Kortrijk: FC (Courtrai) werd LK Brussel-Zuid / Bruxelles-Midi: FBM werd FBMZ De eerste letter
In een artikel in "Het Spoor" van 1978 (zie de bronvermelding hieronder) vond ik de volgende verklaring van de eerste letter van de afkortingen: F - stations van de Staatsspoorwegen G - stations behorende tot kleine privé-maatschappijen L - stations van de "Grande Compagnie du Luxembourg" (lijnen Brussel-Luxemburg, Marloie-Liège, Libramont-Bastogne en Aubange-Athus) en van enkele kleinere maatschappijen M - "Grand Central Belge" N - "Nord Belge" (lijnen Liège-Namur-Givet, Charleroi-Erquelinnes en Mons-Quévy) R - gebruikt vanaf 1919 voor de stations van de Oostkantons (Cantons Rédimés), die voordien tot de Pruissische Staatsspoorwegen behoorden en na de oorlog bij België gevoegd werden. Behalve voor wat N en R betreft, klopt de bovenstaande uitleg evenwel lang niet in alle gevallen. Ik heb de indruk dat men de letters in een latere fase soms willekeurig gebruikt heeft. Kortrijk, oorspronkelijk FC, is later LK geworden, ofschoon het station Kortrijk nooit tot een privé-maatschappij behoord heeft. FK was al de afkorting voor Klein-Sinaai, en daarom heeft men maar LK genomen.
In het "Répertoire" van de GTF (zie de bronvermelding hieronder) komen ook enkele codes voor die met een S beginnen. Ik vermoed dat die op een vergissing berusten. In de 19de eeuw hadden de sluizen op waterwegen een telegrafische code die met een S begon. Kachtem (SCC, stopplaats op lijn 66) ligt aan de gekanaliseerde Mandel; Houx (SHX, stopplaats op lijn 154) en Tailfer (STF, station op lijn 154) liggen aan de Maas; Jambe de Bois (SJB, stopplaats op lijn 130A) aan de Samber. Kachtem, Houx en Jambe de Bois zijn altijd onbemande stopplaatsen geweest en hebben waarschijnlijk nooit een telegrafische code gehad. Vermoedelijk heeft de GTF de codes van de sluizen verkeerdelijk aangezien voor stationscodes.
Voor sommige stations met een korte naam, van twee, drie of zelfs vier letters, werd die naam als zodanig als telegrafische afkorting gebruikt: ANS, AS, ATH, AYE, OGY, PRY, SCRY.
Uit de 19de eeuw dateren ook de afkortingen beginnend met de letter H. Ze hebben uitsluitend betrekking op het rollend materieel van de spoorwegen. Ook deze afkortingen worden vandaag nog steeds gebruikt. Enkele voorbeelden:
Op zondag 25 mei 2014 09:14 schreef b2py het volgende: 4 verstoringen op zondagochtend, waarvan een (Zutphen - Winterswijk) ik de afgelopen dagen al veel vaker voorbij heb zien komen..
Die van Zutphen - Winterswijk heeft er inderdaad de afgelopen dagen vaker gezeten en niet geheel onverwachts is een van de andere storingen een defecte ICD.
Op zondag 25 mei 2014 09:14 schreef b2py het volgende: 4 verstoringen op zondagochtend, waarvan een (Zutphen - Winterswijk) ik de afgelopen dagen al veel vaker voorbij heb zien komen..
Zutphen - Winterswijk is het hele jaar volgens mij al vaak de pineut toch?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Verwachting Er rijden tussen Hoorn en Amsterdam Centraal geen intercity's. Vanaf ongeveer 10.40 uur rijden er tussen Zaandam en Purmerend Overwhere helemaal geen treinen meer; dit om monteurs veilig te laten werken. Er wordt dan gewerkt aan herstel van de bovenleiding.
Hoe lang duurt het? Dat weet niemand. Zoek het maar uit, het is toch zondag.
Zo jammer dat ze dat wiel weer opnieuw moeten uitvinden. bij NS was er in het begin ook een hoop gelazer, maar inmiddels gaat die GtbV regeling best wel smooth. Waarom moet NSTrekschuit dan weer moeilijk doen? Om te janken is het
Volgens mij omdat in de concessie is vastgelegd dat er andere compensatievoorwaarden moesten zijn voor vertragingen met Fyra. Dus moest NS Hispeed een andere compensatieregeling handhaven.
Volgens mij omdat in de concessie is vastgelegd dat er andere compensatievoorwaarden moesten zijn voor vertragingen met Fyra. Dus moest NS Hispeed een andere compensatieregeling handhaven.
En nu spoedwerkzaamheden bij Utrecht CS... Minder treinen naar Den Bosch, geen naar Driebergen-Zeist. Zo zie je maar weer eens het profijt van het saneren van de wissels...
Op zondag 25 mei 2014 14:16 schreef Frozen-assassin het volgende: En nu spoedwerkzaamheden bij Utrecht CS... Minder treinen naar Den Bosch, geen naar Driebergen-Zeist. Zo zie je maar weer eens het profijt van het saneren van de wissels...
Aannames, aannames...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
We weten niet wat er gerepareerd moet worden en tegenwoordig moeten er bij reparaties nevensporen buiten dienst worden genomen. Om dan wisselsanering de schuld te geven, slaat als een lul op een drumstel.
En nee, ik weet ook de details niet, ik zit thuis F1 te kijken.
Nou ja, het staat natuurlijk als een paal boven water dat wisselsaneringen ten koste gaan van flexibiliteit. Al is het in dit geval natuurlijk niet gezegd dat "het niet beginnen met saneren van wissels" de huidige ellende voorkomen zou hebben.
Op zondag 25 mei 2014 15:08 schreef Dr_Flash het volgende: Nou ja, het staat natuurlijk als een paal boven water dat wisselsaneringen ten koste gaan van flexibiliteit. Al is het in dit geval natuurlijk niet gezegd dat "het niet beginnen met saneren van wissels" de huidige ellende voorkomen zou hebben.
Eens en eens.
Volgens deze kaart zou er wel wifi moeten zijn in ICE's op de lijn Frankfurt - Keulen.
Ik vraag me af wat DB precies moet doen om wifi mogelijk te maken in die treinen. Het meeste treinwifi wordt gewoon aangeboden via 3G/4G, in een enkel geval via satelliet (Thalys).
Volgens deze kaart zou er wel wifi moeten zijn in ICE's op de lijn Frankfurt - Keulen.
Ik vraag me af wat DB precies moet doen om wifi mogelijk te maken in die treinen. Het meeste treinwifi wordt gewoon aangeboden via 3G/4G, in een enkel geval via satelliet (Thalys).
zondag tot 10:00 IC's uit Amsterdam tot Breukelen, twee per uur. Breukelen - Utrecht per stop/snelbus. Snel/Stopbussen Utrecht C - Woerden/Gouda. (Ook niets Woerden - Gouda) Tussen Overvecht en Utrecht C geen treinen, vanaf daar twee sprinters naar Hilversum en twee sprinters & IC's naar Amersfoort.
Maandag tot 09:00 Geen treinen Naarden-Bussum - Weesp.
Zaterdag Zaandam - Sloterdijk en vanaf 22:00 ook Haarlem - Sloterdijk. Geen IC's tussen Almere c en Lelystad. Rijdt wel op zondag en maandag.
En dat vergeet NS er vast nog wel een en ander aan wijzigingen erbij te zetten.
Op zondag 25 mei 2014 17:07 schreef James1988 het volgende: Dat zijn flink wat wijzigingen. Dan gaat men zeker al die "overbodige" wissels bij Utrecht "deactiveren"?
Nouja, we zien het vanzelf wel wanneer de boel in elkaar stort.
Daar hoef je vast niet lang op te wachten.
Het kan prima met zo weinig mogelijk wissels maar daar heb je toch wel wat dingen voor nodig: - infra moet goed functioneren - materieel moet zeer betrouwbaar zijn - minimaliseren storingen veroorzaakt door derden - meer lijngebonden inzet personeel
zondag tot 10:00 IC's uit Amsterdam tot Breukelen, twee per uur. Breukelen - Utrecht per stop/snelbus. Snel/Stopbussen Utrecht C - Woerden/Gouda. (Ook niets Woerden - Gouda) Tussen Overvecht en Utrecht C geen treinen, vanaf daar twee sprinters naar Hilversum en twee sprinters & IC's naar Amersfoort.
Zaterdag Zaandam - Sloterdijk en vanaf 22:00 ook Haarlem - Sloterdijk. Geen IC's tussen Almere c en Lelystad. Rijdt wel op zondag en maandag.
Dus in zo'n beetje 80 % van het land iseigenlijk niets aan de hand?
Daar hoef je vast niet lang op te wachten. [...] Een aantal factoren zullen niet op orde zijn
Je kunt 'm nu al aan zien komen: over 2 jaar is de gemiddelde punctualiteit van treinen rond Utrecht 20% lager dan voor die hele operatie, ProRail roept "Aan ons ligt het niet want onze infra functioneert prima", NS roept "Aan ons ligt het ook niet, want onze bijsturingsorganisatie is prima in staat om de problemen op te vangen maar heeft daar de fysieke middelen in de infra rond Utrecht niet meer voor" en de reiziger heeft het nakijken...
Ik zat ernaast, ik dacht even dat Puurs in de buurt van Brussel lag. Boy was I wrong.
Doordeweeks rijdt de stoptrein Roosendaal - Antwerpen door naar Puurs, in het weekend rijdt dat ding naar Brussels Airport. Waarschijnlijk omdat er dan een andere treinserie in het weekend niet rijdt en men contractueel verplicht is om X treinkilometers naar de luchthaven te hebben ofzo.
Ik zat ernaast, ik dacht even dat Puurs in de buurt van Brussel lag. Boy was I wrong.
Doordeweeks rijdt de stoptrein Roosendaal - Antwerpen door naar Puurs, in het weekend rijdt dat ding naar Brussels Airport. Waarschijnlijk omdat er dan een andere treinserie in het weekend niet rijdt en men contractueel verplicht is om X treinkilometers naar de luchthaven te hebben ofzo.
Maar ook echt puurs. Gewoon een willekeurig station waar ze nog een treintje konden laten keren.
Er gaat natuurlijk ook helemaal niemand op pad met de trein dat weekend.
Nee. De route die de L Antwerpen - Puurs doet, heeft het deel tussen Antwerpen Zuid en Puurs in het weekend geen treinen In het weekend MOET men altijd via Mechelen, met de IR-trein Leuven - Puurs. 13 Minuten meer reistijd.
Stations die dus niet bediend worden: Hoboken Polder, Hemiksem, Schelle, Niel, Boom, Ruisbroek-Sauvegarde.
Op zondag 25 mei 2014 19:19 schreef Dr_Flash het volgende: Geldt overigens voor wel meer lijnen in België, dat er in het weekend gewoon niets rijdt. Ik weet er in Wallonië nog wel een paar.
Daar is simpelweg geen vraag verwacht ik. Nu zijn er nog stations die in het weekend krap aan de 10 in- en uitstappers op zaterdag komen Zondag is daar dan ook dramatisch
Ook wel een beetje kip-ei tussen die 2 denk ik. Als je geen vervoer aanbiedt, tsja, dan blijkt vanzelf dat iedereen alles op de fiets of met de auto diet. EN is er geen vraag ook.
Op zondag 25 mei 2014 19:30 schreef greavy het volgende: Daar is simpelweg geen vraag verwacht ik. Nu zijn er nog stations die in het weekend krap aan de 10 in- en uitstappers op zaterdag komen Zondag is daar dan ook dramatisch
Ja, dan snap ik het wel. Beetje Enschede Eschmarke en Glanerbrug situatie op zondag.
Spoorlijn 26 is ook zo'n mooi voorbeeld, die lijn gaat gewoon door Brussel maar stations als Merode en Delta (nota bene met overstap op de metro) kennen in de logica van de NMBS geen vervoersvraag in het weekend
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2014 19:36:34 ]
Op zondag 25 mei 2014 19:32 schreef Dr_Flash het volgende: Ook wel een beetje kip-ei tussen die 2 denk ik. Als je geen vervoer aanbiedt, tsja, dan blijkt vanzelf dat iedereen alles op de fiets of met de auto diet. EN is er geen vraag ook.
Ja oké. En ALS er een trein komt, is de eerste op zondag pas om 9u, en de laatste om 19u, in een 1x/2u-takt ofzo Nee, daar haal je reizigers mee binnen
Op zondag 25 mei 2014 19:36 schreef J.B. het volgende: Spoorlijn 26 is ook zo'n mooi voorbeeld, die lijn gaat gewoon door Brussel maar stations als Merode en Delta (nota bene met overstap op de metro) kennen in de logica van de NMBS geen vervoersvraag in het weekend
Stonden op een maandagmiddag toch nog best wat mensen op Meiser, kan in het weekend natuurlijk compleet anders zijn maar dat je daar dan niets laat rijden is heel veel waard.
Oh, lekker handig weer: Men kan bij NS Lowspeed én NMBS geen tickets kopen voor de TGV's Parijs - Barcelona, want de treinen zijn onder een ander reservatiesysteem ondergebracht, waar alleen de RENFE en SNCF bij kunnen
Op zondag 25 mei 2014 19:32 schreef Dr_Flash het volgende: Ook wel een beetje kip-ei tussen die 2 denk ik. Als je geen vervoer aanbiedt, tsja, dan blijkt vanzelf dat iedereen alles op de fiets of met de auto diet. EN is er geen vraag ook.
Zoals het gebrek aan vraag voor het avondretour dus? .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Daarom snap ik die logica ook niet. Als vervoerder wil je toch zoveel mogelijk tickets verkopen, en dus zou DB, ÖBB enz. er ook bij moeten kunnen voor verkoop? TGV Parijs - Barcelona is dus een beetje een apart buitenbeentje ...
Op zondag 25 mei 2014 19:19 schreef Dr_Flash het volgende: Geldt overigens voor wel meer lijnen in België, dat er in het weekend gewoon niets rijdt. Ik weet er in Wallonië nog wel een paar.
In Nederland zouden die lijnen al zijn gesloten denk ik. En vervangen door een buslijn, die op zondag ook niet rijdt (die lijnen hebben we wel namelijk in Nederland).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In Nederland zouden die lijnen al zijn gesloten denk ik. En vervangen door een buslijn, die op zondag ook niet rijdt (die lijnen hebben we wel namelijk in Nederland).
Men kan in België nog steeds bij de NMBS een ticket kopen naar Bastenaken. En dan met de TEC-bus lijn 163a reizen. Die bus rijdt in opdracht van NMBS, en de gehele spoorlijn is opgebroken. In 2004 is het loket gesloten, terwijl in 1993 de allerlaatste trein reed Loket moest open blijven "want de lijn was nog in dienst"
Op zondag 25 mei 2014 19:30 schreef greavy het volgende: Nu zijn er nog stations die in het weekend krap aan de 10 in- en uitstappers op zaterdag komen
Sommige stations in Wallonië halen dat niet eens op een werkdag geloof ik.
Naarden - Weesp hadden ze wel gelijk met de lamlegging van Muiderpoort - Weesp kunnen doen. Creativiteit kent geen tijd. Iemand die weet wat ze tussen Muiderpoort en Weesp gedaan hebben eigenlijk? Staat los van de geluidschermen volgens mij.
Naarden - Weesp hadden ze wel gelijk met de lamlegging van Muiderpoort - Weesp kunnen doen. Creativiteit kent geen tijd. Iemand die weet wat ze tussen Muiderpoort en Weesp gedaan hebben eigenlijk? Staat los van de geluidschermen volgens mij.
Geen treinverkeer mogelijk op het traject Amsterdam Muiderpoort-Diemen- Weesp vanwege werkzaamheden bij station Diemen, van vrijdag 24 mei tot maandag 26 mei. Plan uw reis via www.ns.nl.
Op dit traject werken we aan de perrons. Soms vernieuwen we het tegelwerk, soms het hele perron. Daardoor kunnen passagiers makkelijker de trein in- en uitstappen, en voldoen we aan de Europese norm die daarvoor geldt. Ook vervangt ProRail soms het perronmeubilair, zoals bankjes en prullenbakken. En we vernieuwen soms perronoverkappingen en installaties voor reisinformatie. Toegankelijke en comfortabele stations zijn een voorwaarde voor een goede treinreis.
Zou een keer tijd worden. Die perrons liepen qua betegeling nou niet echt recht.
Dordt in Stoom 2014 Vandaag maar even vlakbij huis gebuurt, en de SSN stoomtrein vastgelegd op alle mogelijke stekken...
De onderstaande foto is toch wel de meest gave foto van de dag: SSN 65 018 + SSN-rijtuigen + SSN 01 1075 by Durk Houtsma., on Flickr Bij de Wantijbrug passeert tijdens een heerlijk zonnetje de pendeltrein tijdens Dordt in Stoom. Aan de Baanhoekweg-zijde was de 65 018 present, en de Dordrecht-zijde de 01 1075, die hier nog ver buiten het fotobeeld rijdt.
SSN 01 1075 + SSN-rijtuigen + SSN 65 018 (38111) by Durk Houtsma., on Flickr Tijdens Dordt in Stoom pendelt de SSN met de fraaie stam en aan beide uiteindes een stoomlok tussen station Dordrecht en de Baanhoekweg in Dordrecht. Keurig op tijd vertrekt de pendeltrein als trein 38111 vanaf de Staart richting station Dordrecht.
27 man? Dat past ook gewoon makkelijk in een Optare Solo, is ook weer wat goedkoper.
Ik zit wat verder te zoeken: station Florée heeft maar hooguit 24 in/uitstappers per dag. Dat station heeft niet eens iets wat op een parkeerplaats lijkt. De dichtbijzijndste fatsoenlijke parkeermogelijkheid is 800 meter lopen. Florée heeft za/zo ook geen trein. Dan rijden de treinen op L162 daar gewoon door.
Ik zit wat verder te zoeken: station Florée heeft maar hooguit 24 in/uitstappers per dag. Dat station heeft niet eens iets wat op een parkeerplaats lijkt. De dichtbijzijndste fatsoenlijke parkeermogelijkheid is 800 meter lopen. Florée heeft za/zo ook geen trein. Dan rijden de treinen op L162 daar gewoon door.
Geerdijk heeft ook geen parkeerplaats, alleen wat parkeervakken bij de woningen voor aan de straat daar
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Nee, dat klopt, maar daar is wel wat mogelijk, bij Florée niet. Heb vorige week zondag daar ook ff staan ronddolen om mijn auto kwijt te kunnen voor een foto te maken vanaf het perron Maar daar ligt het station op de meest totaal onlogische plek. Je kan er niet eens voor het station stoppen om mensen in- en uit te laten stappen. Auto's rijden daar met 70 door.
Ik had een maat nodig en in zo'n karretje passen volgens wikipedia 29 mensen, gelukkig rijden inderdaad ze in Borne en Hengelo en niet in Enschede.
Helaas ook in Enschede tegenwoordig: 's ochtends op lijn 6, en dan de rest van de dag op lijn 7 (pendelbus station-Van Heekplein).
quote:
Op zondag 25 mei 2014 22:30 schreef greavy het volgende: Nee, dat klopt, maar daar is wel wat mogelijk, bij Florée niet. Heb vorige week zondag daar ook ff staan ronddolen om mijn auto kwijt te kunnen voor een foto te maken vanaf het perron Maar daar ligt het station op de meest totaal onlogische plek. Je kan er niet eens voor het station stoppen om mensen in- en uit te laten stappen. Auto's rijden daar met 70 door.
Op zondag 25 mei 2014 08:08 schreef greavy het volgende: Dat klopt. Eindhoven heeft nog geen openbare liften. Voor de lift moet er iemand met de sleutel mee van NSR Eindhoven, dan kan het. Roltrap heb je volgens mij alleen naar boven daar.
Na de verbouwing zijn er gewoon openbare liften en dergelijke.
Na de verbouwing had ik gisteren niks aan. Ik merk wel dat je behoorlijk gehandicapt bent wanneer je met twee krukken op pad moet bij de NS. In Overvecht netjes ingestapt zodat bij een lift uitkom op CS, komen we binnen op spoor 12 op een plaats waar ik precies de grootste krukstrompelafstand had naar spoor 14/15 . Verder is die troep op de grond ook niet handig met het goed plaatsen van je stok, wel overal hulpvaardige en vriendelijke mensen maar wat moet je met kan ik je helpen? Ik had geen handbagage bij me en 2 krukken, mij dragen gaat niet lukken volgens mij
Op veel plekken is het nog zo dat toegang voor PRM's (People with Reduced Mobility) suboptimaal is. Zelfs in grote stations als Delft en Breda is het op dit moment nog maar behelpen omdat: 1) de perrons niet toegankelijk zijn 2) de opstap van perron naar trein niet gelijkvloers is
In Delft is het zelfs zo erg dat je voor alle treinen richting Rotterdam over een trap moet: of de hoge trap over het spoor heen, of het tunneltje aan de andere kant. Er is gewoon geen lift, en er is ook nergens in de buurt een overpad waar je onder begeleiding overheen zou moeten kunnen.
In Breda waren er eerst nog roltrappen, maar inmiddels zijn alle perrons alleen nog maar toegankelijk met gewone trappen. Er is wel een overpad (en een lift om van de ingang op perron 2 uit te komen), maar hiervan ben je afhankelijk van begeleiding die er niet altijd is.
Straks (als de verbouwingen klaar zijn) wordt het wel beter, maar tot die tijd is het helaas behelpen.
Ik vind het maar een beetje een aparte reclame, zelfs als ik de description door Google Translate haal.
De titel betekent volgens mij zoiets als "Wat is dat toch met treinreizen?". In het filmpje gaat het over waarom treinreizen zo mooi is, er worden wat voorbeelden genoemd en de vergelijking met de auto wordt (...uiteraaaaaaard alwéér) gemaakt. Eindconclusie: "Wat is reizen met de trein, toch zo ontzettend fijn!", of iets die trant in ieder geval.
Op zondag 25 mei 2014 22:46 schreef James1988 het volgende: Op veel plekken is het nog zo dat toegang voor PRM's (People with Reduced Mobility) suboptimaal is. Zelfs in grote stations als Delft en Breda is het op dit moment nog maar behelpen omdat: 1) de perrons niet toegankelijk zijn 2) de opstap van perron naar trein niet gelijkvloers is
In Delft is het zelfs zo erg dat je voor alle treinen richting Rotterdam over een trap moet: of de hoge trap over het spoor heen, of het tunneltje aan de andere kant. Er is gewoon geen lift, en er is ook nergens in de buurt een overpad waar je onder begeleiding overheen zou moeten kunnen.
In Breda waren er eerst nog roltrappen, maar inmiddels zijn alle perrons alleen nog maar toegankelijk met gewone trappen. Er is wel een overpad (en een lift om van de ingang op perron 2 uit te komen), maar hiervan ben je afhankelijk van begeleiding die er niet altijd is.
Straks (als de verbouwingen klaar zijn) wordt het wel beter, maar tot die tijd is het helaas behelpen.
In Tilburg kan je ook (nog) niet alles doen, op Overvecht sinds kort dus wel, dat was dan een pluspunt . Wat dus wel vreemd is, in Tilburg en Eindhoven stappen best veel reizigers in- en uit, allemaal zonder handicap? (gezond volkje die Brabanders ) Ik hoop eenmalig met krukken te reizen en als incidenteel gehandicapte moet je je eigenlijk dus flink voorbereiden op ritje met de NS dat doe je (nog) niet uit de losse pols
kennen jullie Rico Windt al? 3366 videootjes heeft hij op YouTube gezet. Treinen en Liften is wat hij filmt. om onbekende redenen voorziet hij zijn video's van Engelstalig commentaar.
rly? Op 7 zag ik vorige week nog een vergrootte sprinter. Gelukkig gooien ze in 2 en 62 vast geen Optares
Wel wat offtopic, maar goed:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ontopic: Twee Plan V's als Sprinter uit Apeldoorn tussen Hengelo en Enschede Drienerlo
Brandmelding op station Wijchen, geen treinen tussen Oss en Nijmegen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Hoofddorp, sprinter naar hilversum, overstap sprinter naar vathorst. Vathorst mag eerst, en dan moet ie in de tunnel als nog wachten op de sprinter naar hilversum.
Vuige sterf NS eerst krijgen we te horen dat de paar minuten vertraging aan "uhh het in en uitstappen ligt". Vervolgens staan we voor binnenkomst in Den Haag Centraal net zo lang stil tot de sprinter naar Delft vertrokken is. Maar dat is dus mijn eigen schuld begrijp ik.
Dat je inmiddels de vloer niet meer ziet door alle vuilnis, daar hebben we het niet eens meer over.
Op maandag 26 mei 2014 09:33 schreef Dr_Flash het volgende: Vuige sterf NS eerst krijgen we te horen dat de paar minuten vertraging aan "uhh het in en uitstappen ligt". Vervolgens staan we voor binnenkomst in Den Haag Centraal net zo lang stil tot de sprinter naar Delft vertrokken is. Maar dat is dus mijn eigen schuld begrijp ik.
Dat je inmiddels de vloer niet meer ziet door alle vuilnis, daar hebben we het niet eens meer over.
En maar lullen over 1, 2 en 3
Een tikkie de maandagochtendblues te pakken?
Ik vind het grappig hoe mijn trein (een IC uit Venlo richting Den Haag CS) stelselmatig voor geel of rood terecht komt omdat de trein bij ieder station veel te vroeg is. En dit terwijl de machinist niet eens rijdt alsof hij wordt opgejaagd.
Ik vind het minder grappig dat het hierdoor maar al te duidelijk is dat de dienstregeling zo ruim is opgezet dat een zware goederentrein de rijtijden nog zou kunnen halen, maar dat terzijde.
Op maandag 26 mei 2014 09:41 schreef James1988 het volgende: Ik vind het grappig hoe mijn trein (een IC uit Venlo richting Den Haag CS) stelselmatig voor geel of rood terecht komt omdat de trein bij ieder station veel te vroeg is. En dit terwijl de machinist niet eens rijdt alsof hij wordt opgejaagd.
Ik vind het minder grappig dat het hierdoor maar al te duidelijk is dat de dienstregeling zo ruim is opgezet dat een zware goederentrein de rijtijden nog zou kunnen halen, maar dat terzijde.
Wel bijzonder, de planning is dat ene trein nooit geel of rood tegen komt. Structureel vertraagde trein er voor?
Er zijn er nog een paar die niet genoemd zijn zoals Capitaine Train en Rome2rio. Ik vind Rome2rio wel fijn werken omdat die allerlei modaliteiten meeneemt in de vergelijking, en dus ook bussen en boten meepakt als dat logisch is op de route.
Op maandag 26 mei 2014 09:57 schreef James1988 het volgende: Nou, met 2 of 3 aangedreven draaistellen per treinstel gaat die slak nog steeds geen haas worden hoor.
Over dat soort details gesproken, wie is hier bezig geweest? Dat zijn wel heel veel technische details voor Wikipedia...
Een IC-Berlijn heeft ook maar twee aangedreven draaistellen. En de DDZ moet het ook met drie draaistellen per treinstel doen.
Op maandag 26 mei 2014 09:57 schreef James1988 het volgende: Nou, met 2 of 3 aangedreven draaistellen per treinstel gaat die slak nog steeds geen haas worden hoor.
Een extra aangedreven as zou bij dat mat echt enorm veel schelen. Dan is het nog geen racemonster, maar bij lagere snelheden kun je dan veel winnen
Ik houd zo van reizen per trein hier. Van die oude vervallen boemels die in een traag tempo over het land kruipen. Waar je nog het raampje kan opendraaien om even uit de waaien in de warme en met geur van rozen en zonnebloemen gevulde lucht. Of om gewoon een sigaretje te roken. Waar je 3.5 uur doet over 220 kilometer maar daar wel slechts 8 euro voor een eerste klas ticket betaalt en de perronwachters nog vriendelijk naar je zwaaien vooraleer ze het groene sein tonen aan de machinist. Waar bordjes je in gebrekkig Nederlands op zaken wijzen en veiligheid nog niet zo hoog in aanzien staat..
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Op maandag 26 mei 2014 11:48 schreef Dven het volgende: Ik houd zo van reizen per trein hier. Van die oude vervallen boemels die in een traag tempo over het land kruipen. Waar je nog het raampje kan opendraaien om even uit de waaien in de warme en met geur van rozen en zonnebloemen gevulde lucht. Of om gewoon een sigaretje te roken. Waar je 3.5 uur doet over 220 kilometer maar daar wel slechts 8 euro voor een eerste klas ticket betaalt en de perronwachters nog vriendelijk naar je zwaaien vooraleer ze het groene sein tonen aan de machinist. Waar bordjes je in gebrekkig Nederlands op zaken wijzen en veiligheid nog niet zo hoog in aanzien staat..
Bulgarije zo te zien? Tof! Vooral die Google Translate vertaling dat waarschijnlijk Duits moest voorstellen.
Er is zojuist iemand voor de trein gesprongen op de LGV Nord tussen Brussel en Parijs trouwens. Erg vervelend natuurlijk, maar om nu het complete treinverkeer Brussel-Parijs daarvoor stil te leggen? Er zijn niet voor niets opritten naar de LGV Nord in Lille, Douai, Arras en Creil.
als ik de verhalen hoor over treinen in india valt mij 20 doden bij een treinbotsing nog mee
Zeg dat wel ja, lekker op treeplankjes anderen ellebogen. dan mogen wij niet klagen als er solo SLT viertje aankomt en de bijbehorende drukte. edit: één sluitseintje
[ Bericht 10% gewijzigd door boriq op 26-05-2014 13:47:20 ]