FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / 2000 te grote treinen besteld in Frankrijk
richoliowoensdag 21 mei 2014 @ 18:07
Foutje, bedankt. De Franse spoorvervoerder SNCF heeft liefst 2000 treinen besteld, die bij nader inzien net iets te breed voor de Franse perrons blijken. Dat heeft spoornetexploitant RFF bekend na berichtgeving in Franse media.

De nieuwe treinen blijken niet op de vijftig jaar oude perrons van het merendeel van de 1200 stations in Frankrijk te passen. Volgens de NOS wordt er in Frankrijk al gesproken van “de flop van de eeuw. Vooral in Lyon en de Pyreneeen zijn de problemen groot. Tot nu toe werden honderd perrons aangepast. Kostenplaatje voor de Franse overheid: 80 miljoen euro.

De blunder blijkt in miscommunicatie tussen SNCF en RFF te zitten. De spoornetexploitant bleek alleen de maten van oude perrons doorgegeven te hebben.

Bron http://m.spitsnieuws.nl/a(...)treinen-in-frankrijk

[ Bericht 10% gewijzigd door richolio op 21-05-2014 18:12:21 ]
richoliowoensdag 21 mei 2014 @ 18:08
Prachtig. Ze passen gewoon níét. _O_ Iemand had de verkeerde maten doorgegeven, aldus RTL Nieuws.
thom_05woensdag 21 mei 2014 @ 18:08
Ok. :)
bedachtzaamwoensdag 21 mei 2014 @ 18:09
Nou ja, wel goed voor de werkgelegenheid ^O^
macca728woensdag 21 mei 2014 @ 18:09
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:08 schreef richolio het volgende:
Prachtig. Ze passen gewoon níét. _O_ Iemand had de verkeerde maten doorgegeven, aldus RTL Nieuws.
Ah daar zijn de ontslagen NS medewerkers naar toe geplaats na het debacle met de Fyra !!
quinoahipsterwoensdag 21 mei 2014 @ 18:09
Sorry, ik zal volgende keer wel de goede maten doorgeven :@
Plantagehouderwoensdag 21 mei 2014 @ 18:12
Ook een manier om je zin door te drijven. Ipv het vooraf ter discussie te stellen gewoon doen alsof je van niets weet en achteraf foutje bedankt roepen.
pl4kkiewoensdag 21 mei 2014 @ 18:20
quote:
10s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:07 schreef richolio het volgende:
Foutje, bedankt. De Franse spoorvervoerder SNCF heeft liefst 2000 treinen besteld, die bij nader inzien net iets te breed voor de Franse perrons blijken. Dat heeft spoornetexploitant RFF bekend na berichtgeving in Franse media.

De nieuwe treinen blijken niet op de vijftig jaar oude perrons van het merendeel van de 1200 stations in Frankrijk te passen. Volgens de NOS wordt er in Frankrijk al gesproken van “de flop van de eeuw. Vooral in Lyon en de Pyreneeen zijn de problemen groot. Tot nu toe werden honderd perrons aangepast. Kostenplaatje voor de Franse overheid: 80 miljoen euro.

De blunder blijkt in miscommunicatie tussen SNCF en RFF te zitten. De spoornetexploitant bleek alleen de maten van oude perrons doorgegeven te hebben.

Bron http://m.spitsnieuws.nl/a(...)treinen-in-frankrijk
:N

quote:
De RFF gaf slechts de afmetingen door van de perrons die minder dan 30 jaar geleden zijn gebouwd. De meeste perrons zijn meer dan 50 jaar geleden aangelegd.
DrDarwinwoensdag 21 mei 2014 @ 18:20
Zijn ze daar proefondervindelijk achter gekomen?
Nemephiswoensdag 21 mei 2014 @ 18:35
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:20 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

:N

[..]

Bij Spitnieuws werken een paar achterlijken die alleen maar kunnen copy-pasten. Alleen de maten van de NIEUWE stations waren doorgegeven.
Ferwoensdag 21 mei 2014 @ 18:38
Iets zegt me dat ze daar ook zo "verstandig" waren hun eigen treinbouwer op te doeken en de trein van een of andere goedkope italiaan moeten inkopen. Dan moet je opeens met allemaal zaken rekening houden, terwijl een "eigen" trein gewoon in 1x goed is.

Werkspoor ;(
Ulxwoensdag 21 mei 2014 @ 18:43
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:38 schreef Fer het volgende:
Werkspoor ;(
Alstom
Janneke141woensdag 21 mei 2014 @ 18:44
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:38 schreef Fer het volgende:
Iets zegt me dat ze daar ook zo "verstandig" waren hun eigen treinbouwer op te doeken en de trein van een of andere goedkope italiaan moeten inkopen. Dan moet je opeens met allemaal zaken rekening houden, terwijl een "eigen" trein gewoon in 1x goed is.

Werkspoor ;(
Ze worden gebouwd door een Franse fabriek die onderdeel is van een Canadees bedrijf (Bombardier)
Ulxwoensdag 21 mei 2014 @ 18:48
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ze worden gebouwd door een Franse fabriek die onderdeel is van een Canadees bedrijf (Bombardier)
En daarvoor ANF heette en de franse Werkspoor was.
Janneke141woensdag 21 mei 2014 @ 18:49
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:48 schreef Ulx het volgende:

[..]

En daarvoor ANF heette en de franse Werkspoor was.
Correct, maar da's dus niet Alstom.
Ulxwoensdag 21 mei 2014 @ 18:51
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Correct, maar da's dus niet Alstom.
Klopt. Ik beweer toch ook niet dat Alstom fout zat? Ik reageerde alleen op die calimeropost van Fer.
Individualwoensdag 21 mei 2014 @ 18:54
De oudste perrons in NL zijn max 20 jaar na de laatste verbouwing? In Frankrijk dus 50 jaar en in het VK 150 jaar..
CherryOnTopwoensdag 21 mei 2014 @ 18:57
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:20 schreef DrDarwin het volgende:
Zijn ze daar proefondervindelijk achter gekomen?
Je bedoelt dat ze een trein en perron aan diggelen gereden hebben toen ze er in volle vaart langsreden? :+
Individualwoensdag 21 mei 2014 @ 19:20
De treinen die nu rondrijden zijn 'x' breed. De nieuwe treinen zijn 'y' breed.

x<y = probleem

Ik heb een apparaat om dit te voorkomen. SNCF, geïnteresseerd? Maar 40 miljoen euro:

measuringtape.jpg
ook nog eens aangepast aan het Franse meetsysteem
ChevyCapricewoensdag 21 mei 2014 @ 19:21
Kunnen ze een paar naar Afrika sturen.
CherryOnTopwoensdag 21 mei 2014 @ 19:22
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:20 schreef Individual het volgende:
De treinen die nu rondrijden zijn 'x' breed. De nieuwe treinen zijn 'y' breed.

x<y = probleem

Ik heb een apparaat om dit te voorkomen. SNCF, geïnteresseerd? Maar 40 miljoen euro:

[ afbeelding ]
ook nog eens aangepast aan het Franse meetsysteem
Ik kan het systeem leveren voor 39 miljoen. Wel vandaag beslissen SNCF!
Individualwoensdag 21 mei 2014 @ 19:26
quote:
10s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:22 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Ik kan het systeem leveren voor 39 miljoen. Wel vandaag beslissen SNCF!
I give you good price.. 38 million! :P

laten we die 38 miljoen dan delen om elkaar niet kapot te concurreren..
CherryOnTopwoensdag 21 mei 2014 @ 19:47
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:26 schreef Individual het volgende:

[..]

I give you good price.. 38 million! :P

laten we die 38 miljoen dan delen om elkaar niet kapot te concurreren..
"special price for you my friend".

Goed idee!
DrDarwinwoensdag 21 mei 2014 @ 19:57
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 18:57 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Je bedoelt dat ze een trein en perron aan diggelen gereden hebben toen ze er in volle vaart langsreden? :+
Zoiets...en dan Oeps!
mstxwoensdag 21 mei 2014 @ 20:00
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 19:21 schreef ChevyCaprice het volgende:
Kunnen ze een paar naar Afrika sturen.
Precies, die Fransen zitten te zeuren terwijl ze in Afrika heel blij zouden zijn met een paar te brede treinen.
ChevyCapricewoensdag 21 mei 2014 @ 20:06
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:00 schreef mstx het volgende:

[..]

Precies, die Fransen zitten te zeuren terwijl ze in Afrika heel blij zouden zijn met een paar te brede treinen.
ik afrika hebben ze niet eens sporen dus kunnen ze die erop aanpassen
Individualwoensdag 21 mei 2014 @ 20:59
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:06 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

ik afrika hebben ze niet eens sporen dus kunnen ze die erop aanpassen
Niet veel, maar ze hebben wel treinen en rails in Afrika.

africarail.gif

Met 2000 nieuwe treinen gaat het wel druk worden op het spoor daar. :D
Janneke141woensdag 21 mei 2014 @ 23:51
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 20:59 schreef Individual het volgende:
Niet veel, maar ze hebben wel treinen en rails in Afrika.
Grotendeels op een spoorbreedte van 1067mm, in tegenstelling tot het in Europa gebruikelijke 1435mm.