FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Mysterieuze schroef ... we willen weten wat het is
HaerdenCmaandag 19 mei 2014 @ 14:50
voor-gogles.jpg

Vriend van me heeft dit ding via via gekregen. De gever verklaarde dat het een magnetische carterschroef was maar het ding is niet magnetisch en lijkt me een redelijk rare vorm voor een carterplug met zo een uitstekend ding. Tevens lijkt het mij ook heel lastig om aan te draaien

Is er iemand die enig idee heeft van wat dit eigenlijk WEL is?
peug306maandag 19 mei 2014 @ 15:00
miss is het een mis schroef. dat het uitstekende deel is om het schroefdraad er op te maken. naderhand afzagen en b.v. kruiskop er in stampen.

evt. een schroef om een wieltje of wat te gelijden?
zwaardegekstemaandag 19 mei 2014 @ 15:04
er zit een stukje kunststof op het eind.. wat dacht je van een pootje voor onder een stuk meubilair? :)
HaerdenCmaandag 19 mei 2014 @ 15:06
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 15:04 schreef zwaardegekste het volgende:
er zit een stukje kunststof op het eind.. wat dacht je van een pootje voor onder een stuk meubilair? :)
nee hoor het is volledig van metaal ... niks van kunstof aan! Schuin randje!
Elanmaandag 19 mei 2014 @ 15:13
Lijkt me inderdaad eerder een soort van verbindingsschroef in een of ander stuk meubilair bijv een kast. Waarbij het dikke gedeelte in het meubilair steekt en het dunne gedeelte bijvoorbeeld een plank ondersteund.

Hoe zien de zijkanten er uit?

[ Bericht 24% gewijzigd door Elan op 19-05-2014 15:19:30 ]
HaerdenCmaandag 19 mei 2014 @ 15:34
Het komt uit de automobiel sector ... voor zo ver wij zeten zou het een Honda onderdeel moeten zijn ... zal straks wat meer foto's vragen
trommelkoekmaandag 19 mei 2014 @ 15:42
Ontluchtingsnippel?
sturmpiemaandag 19 mei 2014 @ 15:51
het lijkt ook op een voorvork plug
die pin is vreemd.
HaerdenCmaandag 19 mei 2014 @ 15:56
quote:
12s.gif Op maandag 19 mei 2014 15:42 schreef trommelkoek het volgende:
Ontluchtingsnippel?
dunne buisje rechts is volledig dicht dus niks te nippelen :)
Woelwatermaandag 19 mei 2014 @ 16:14
Kan het niet gewoon een mislukt/niet afgemaakt werkstuk uit een draaibank zijn, aangezien het er op sommige gedeeltes best nog wel grof uitziet? Het doet wel een beetje aan een magnetische carterplug denken, maar is het dus niet.
HaerdenCmaandag 19 mei 2014 @ 16:19
een carterplug lijkt er inderdaad op maar ziet er dus als volgt uit

31660-Aluminum-Magnetic-Oil-Drain-Plug-Nissan--Toyota.jpg

waarbij dus het buisje met magneet uiteraard aan de binnenkant zit en je ook een 6 hoek hebt om ht aan te draaien.
Woelwatermaandag 19 mei 2014 @ 16:25
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 16:19 schreef HaerdenC het volgende:
een carterplug lijkt er inderdaad op maar ziet er dus als volgt uit

[ afbeelding ]

waarbij dus het buisje met magneet uiteraard aan de binnenkant zit en je ook een 6 hoek hebt om ht aan te draaien.
Daarom "doet er wel een beetje aan denken", volgens mij komt het gewoon ergens uit een oud-ijzer bak.
Ferrari_Tapemaandag 19 mei 2014 @ 16:26
Je hebt een geheime schroef van de overheid om de wereld mee te vernietigen in handen gekregen.
klawiemaandag 19 mei 2014 @ 18:04
Iets om je egt af te doppen???
HaerdenCmaandag 19 mei 2014 @ 18:10
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 16:26 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Je hebt een geheime schroef van de overheid om de wereld mee te vernietigen in handen gekregen.
Dat zal het zijn ... :) kopen ... 50 euro :)
Barcaconiamaandag 19 mei 2014 @ 19:04
Kan ook gewoon een scharnierpunt zijn voor bijvoorbeeld een gaskabel oid, dat over het asje wat uitsteekt een heveltje of armpje scharniert.
Eigenlijk kunnen het 1000 dingen zijn, zeker in automotive worden natuurlijk veel speciale boutjes en dergelijke gebruikt voor dat soort toepassingen.
Barcaconiamaandag 19 mei 2014 @ 19:05
Gegoogeled op "M6 pivot bolt" krijg je dit soort resultaten:

005_001.jpg
DutchOvenmaandag 19 mei 2014 @ 21:59
zou dat dunne ding misschien gemaakt zijn om te pletten als een soort klinknagel met draad?
aangezien je hem ook niet kan aandraaien.
2cvmaandag 19 mei 2014 @ 23:01
Misschien om en remschijf vast te zetten en dat pennetje is dan zodat de velg maar op één manier op de naaf past.

Citroën heeft iets vergelijkbaars.
DutchOvendinsdag 20 mei 2014 @ 13:54
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 23:01 schreef 2cv het volgende:
Misschien om en remschijf vast te zetten en dat pennetje is dan zodat de velg maar op één manier op de naaf past.

Citroën heeft iets vergelijkbaars.
Maar het heeft geen 6kanten dus je kan het niet aandraaien
HaerdenCdinsdag 20 mei 2014 @ 13:55
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 13:54 schreef DutchOven het volgende:

[..]

Maar het heeft geen 6kanten dus je kan het niet aandraaien
Als het tussen de remschijf en de velg zit hoeft dat niet he dan kan het toch niet weg ;) dus lijkt me wel plausible
DutchOvendinsdag 20 mei 2014 @ 13:56
Ik hebt het nog nooit gezien en ik werk bij een Citroën/Peugeot garage als monteur
HaerdenCdinsdag 20 mei 2014 @ 14:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 13:56 schreef DutchOven het volgende:
Ik hebt het nog nooit gezien en ik werk bij een Citroën/Peugeot garage als monteur
ah maar dat had ik niet gezegd hoor van peugeot of citroen ... ik heb ven de vorige eigenaar vernomen dat hij het bij all4honda heeft gekocht als magnetische carterplugg maar dat is het dus niet :) want
- je kan het niet vast schroeven wegens geen 6 kant
- geen enkel deel is magnetisch
- de uitstulping / buisje zit aan de verkeerde kant en zou je er direct af rijden
Woelwaterdinsdag 20 mei 2014 @ 17:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 13:55 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Als het tussen de remschijf en de velg zit hoeft dat niet he dan kan het toch niet weg ;) dus lijkt me wel plausible
Ja, want vooral tussen je remschijf en velg wil je iets hebben zitten wat je niet vast kan draaien en er dus vanzelf weer uit kan lopen :+
HaerdenCdinsdag 20 mei 2014 @ 18:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 17:44 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Ja, want vooral tussen je remschijf en velg wil je iets hebben zitten wat je niet vast kan draaien en er dus vanzelf weer uit kan lopen :+
dit ding in de schijf draaien tussen de wielbouten en dan in de velg een gaatje waar dat buisje in past zodat velg altijd op zelfde manier er op zit Dan kan dat stukje nooit weg wegens aan 1 kan in de schijfhouder en andere kant in de velg die tegen mekaar zitten ...
Woelwaterdinsdag 20 mei 2014 @ 18:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 18:14 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

dit ding in de schijf draaien tussen de wielbouten en dan in de velg een gaatje waar dat buisje in past zodat velg altijd op zelfde manier er op zit Dan kan dat stukje nooit weg wegens aan 1 kan in de schijfhouder en andere kant in de velg die tegen mekaar zitten ...
En wat zou dan het nut zijn om een wiel er maar op 1 manier op te kunnen zetten?
HaerdenCdinsdag 20 mei 2014 @ 18:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 18:20 schreef Woelwater het volgende:

[..]

En wat zou dan het nut zijn om een wiel er maar op 1 manier op te kunnen zetten?
Dat is een vraag ... die even mysterieus is als ... waarvoor bovenstaand ding dient :)
DutchOvendinsdag 20 mei 2014 @ 19:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 18:32 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Dat is een vraag ... die even mysterieus is als ... waarvoor bovenstaand ding dient :)
Ik ken iemand die heeft onbelangrijk in zijn aandrijf as en heeft zen velgen op de auto gebalanceerd.
Als hij zen velgen op de zelfde manier er op zet hoeft hij ze niet iedere keer opnieuw te balanceren.

Onze topic: ik zie net bij mij thuis een soort gelijke pin uit de deur steken die er voor zorgt dat je de deur er niet uit kan breken. Zal even kijken of het me lukt om een foto te uloaden
DutchOvendinsdag 20 mei 2014 @ 19:24
j1ho02g6nirmagjrrd8vvq9ob4_dsc_0001.jpg

Let niet op hoe slecht het geverft is
Sounddragondinsdag 20 mei 2014 @ 20:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 18:20 schreef Woelwater het volgende:

[..]

En wat zou dan het nut zijn om een wiel er maar op 1 manier op te kunnen zetten?
Vroeger was dat heel normaal. Sommige auto's hebben zware schijven en aandrijfassen, waar wat onbalans in kan zitten. Dan kun je dus je wiel perfect los balanceren, maar het spul zal altijd blijven trillen. Om dat op te lossen kun je de wielen ook onder de auto balanceren met een zogenaamde finish balancer; dan worden schijven en aandrijfassen ook mee gebalanceerd. Als je dan dus je wiel anders terugmonteert begint het hele feest weer opnieuw.
2cvdinsdag 20 mei 2014 @ 21:43
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 13:54 schreef DutchOven het volgende:

[..]

Maar het heeft geen 6kanten dus je kan het niet aandraaien
Griptang. Want dat Citroënboutje heeft ook een zeskantje waar je een sleutel 3 o.i.d. voor nodig hebt.
2cvdinsdag 20 mei 2014 @ 21:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 18:20 schreef Woelwater het volgende:

[..]

En wat zou dan het nut zijn om een wiel er maar op 1 manier op te kunnen zetten?
Handig als je een wiel aan de auto balanceert en je het wiel later eens demonteert ;)

Edit: ik ben spuit 11 oO<