Afgeleide heb ik zelf geprobeerd...quote:Op zaterdag 17 mei 2014 21:48 schreef Riparius het volgende:
[..]
De afgeleide voor elke waarde van x is de steilheid van de grafiek van de oorspronkelijke functie voor diezelfde waarde van x. Als je afgeleide identiek gelijk is aan nul, dan moet de grafiek van de oorspronkelijke functie dus overal horizontaal lopen (steilheid nul) en dan heb je een horizontale rechte lijn, en dan is je oorspronkelijke functie dus een constante. Maar jouw functie is duidelijk geen constante functie, dus je hebt het fout gedaan.
Onbegrijpelijk trouwens hoe je zelfs het laten bepalen van een afgeleide functie door WolframAlpha weet te verkloten.
Oh ik had het andersom, vandaar...quote:Op zaterdag 17 mei 2014 21:47 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
De quotiëntregel luidt dus f'·g·f·g', ofwel die eerste term moet (x² +1) zijn en niet (x² - 1).
f(x) = (x² - 1) / (x² + 1)
f'(x) = (2x · (x² + 1) - (x² - 1) · 2x)/((x²+1)²) = 4x/((x²+1)²)
Wat oplossen?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 21:55 schreef Super-B het volgende:
[..]
Oh ik had het andersom, vandaar...
Hoe los je hem op?
Kijk eerst eens naar de grafiek van je functie. Wat kun je nu zeggen over de intervallen waarop je functie daalt en stijgt?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 21:55 schreef Super-B het volgende:
[..]
Oh ik had het andersom, vandaar...
Hoe los je hem op?
Oh, nou, die vergelijking was er net nog niet.quote:
Delen door x en de x wegwerken:quote:Op zaterdag 17 mei 2014 22:04 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Oh, nou, die vergelijking was er net nog niet.
Dit kan je toch wel? Probeer het eens, hoogstens gaat het fout.
x > 0 en x < 0 stijgend.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 22:00 schreef Riparius het volgende:
[..]
Kijk eerst eens naar de grafiek van je functie. Wat kun je nu zeggen over de intervallen waarop je functie daalt en stijgt?
Nee. Je moet het steeds van links naar rechts bekijken.quote:
Hieruit blijkt dus écht (weer) dat je nog niet op het gewenste niveau zit. Dat is niet gemeen bedoeld, maar de bittere waarheid.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 22:07 schreef Super-B het volgende:
[..]
Delen door x en de x wegwerken:
4x/((x²+1)²)
Dus:
4/((x+1)²)
En dan loopt het vast.
Hier breng je hem alleen nog maar meer in verwarring. En delen door x is alleen toegestaan als x ≠ 0 maar x = 0 maakt wel deel uit van het domein van de functie en van het domein van de afgeleide functie. Didactisch helemaal fout dit.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 22:13 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Wat dacht je er eens van om de noemer weg te werken?
In 3 weken kun je het boek wel doorwerken, zeker (semi)-fulltime. Maar dan moet je wel enig begrip van wiskunde hebben en niet bij alles wat je tegenkomt geen flauw idee hebben wat er bedoeld wordt. Daarnaast zul je dan uiteindelijk nog steeds niet alles tot in de puntjes snappen.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 22:16 schreef netchip het volgende:
Riparius, in het vorige topic had je het erover dat het begrijpen van Van Craats boek niet gaat lukken in 3 weken. Ik weet niet wat hij allemaal behandelt, maar de absolute waarde en het differentiëren kan je zeker in een week leren, als je er 2 á 3 uur per dag aanbesteedt.
Dat je denkt dat zo'n antwoord mogelijkerwijs goed is, betekent dat je de basisbeginselen van het differentiëren helaas niet begrijpt.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 21:43 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ja... gezien via Wolfram Alpha... wat bedoel je met het vetgedrukte. Beetje onduidelijk.
Het gaat niet om het aanleren van een paar kunstjes zoals d(xn)/dx = nxn−1 maar je moet begrijpen wat het allemaal betekent en vraagstukken op kunnen lossen waarbij bijvoorbeeld differentiaalrekening te pas komt. Heb je dat raaklijnvraagstuk wat ik je had gegeven op kunnen lossen? Zo ja, laat dan maar eens zien wat je ervan hebt gebrouwen. Zo nee, dan weet je er kennelijk nog niet veel van.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 22:16 schreef netchip het volgende:
Riparius, in het vorige topic had je het erover dat het begrijpen van Van Craats boek niet gaat lukken in 3 weken. Ik weet niet wat hij allemaal behandelt, maar de absolute waarde en het differentieren kan je zeker in een week leren, als je er 2 á 3 uur per dag aanbesteedt.
Zelf heb ik me de afgelopen week met differentiëren bezig gehouden, en ik kan dat zeker nog niet perfect, maar het is goed te doen.
quote:Ik weet niet of ik 'aanleg' heb voor wiskunde, maar interesse heb ik zeker. Sta ook vrij hoog voor wiskunde (afgerond een 10), maar ik denk niet dat dat representatief is.
Ik wil dat morgen weer proberen De vragen van Super-B (geloof ik) waren nuttig, ook voor mij. Elke keer als ik een van zijn vragen tegenkom, probeer ik die op te lossen.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 22:35 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het gaat niet om het aanleren van een paar kunstjes zoals d(xn)/dx = nxn−1 maar je moet begrijpen wat het allemaal betekent en vraagstukken op kunnen lossen waarbij bijvoorbeeld differentiaalrekening te pas komt. Heb je dat raaklijnvraagstuk wat ik je had gegeven op kunnen lossen? Zo ja, laat dan maar eens zien wat je ervan hebt gebrouwen. Zo nee, dan weet je er kennelijk nog niet veel van.
[..]
Oeps. Ik laat het wel aan jou over. Ik heb uiteindelijk alleen maar een papiertje wiskunde A.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 22:29 schreef Riparius het volgende:
[..]
Hier breng je hem alleen nog maar meer in verwarring. En delen door x is alleen toegestaan als x ≠ 0 maar x = 0 maakt wel deel uit van het domein van de functie en van het domein van de afgeleide functie. Didactisch helemaal fout dit.
Het enige wat meneer nu moet begrijpen is dat een breuk alleen de waarde nul heeft als de teller gelijk is aan nul terwijl de noemer niet gelijk is aan nul. En dat is bij de afgeleide die hij nu bekijkt uitsluitend het geval voor x = 0.
Het is nu bijna 23:00 en bovendien is het zaterdagavond, dus ik vind het nu wel even welletjes.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 22:55 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Oeps. Ik laat het wel aan jou over. Ik heb uiteindelijk alleen maar een papiertje wiskunde A.
Pff kom er niet uit..quote:Op zaterdag 17 mei 2014 22:13 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Hieruit blijkt dus écht (weer) dat je nog niet op het gewenste niveau zit. Dat is niet gemeen bedoeld, maar de bittere waarheid.
Wat je hier doet mag dus niet. Misschien wordt dat duidelijk als we de boel even uitschrijven.
f(x) = 4x/((x²+1)²) = 4x/((x²+1)(x²+1)) = 4x/(x4 + 2x² + 1)
Als we nu beide termen door x delen krijg je dus:
f(x) = 4/(x3 + 2x + 1/x)
en (x+1)² =/= x3 + 2x + 1/x
Wat dacht je er eens van om de noemer weg te werken?
f heeft een globaal minimum in x = a als f(a) ≤ f(x) voor alle x in het domein van f.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 23:02 schreef Super-B het volgende:
De grafiek heeft (lokaal) een extreme waarde bereikt. Wanneer de grafiek van dalend naar stijgend overgaat, is er sprake van een minimum; van stijgend naar dalend een maximum. Echter is het mij niet duidelijk hoe ik kan zien of het een globale minimum is of een lokale minimum aan de hand van de uitkomst?
Ah kijk, iemand neemt de dienst over.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 23:11 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
f heeft een globaal minimum in x = a als f(a) ≤ f(x) voor alle x in het domein van f.
Geldt dat niet, dan is het een lokaal minimum.
Nou ik heb hier:quote:Op zaterdag 17 mei 2014 23:11 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
f heeft een globaal minimum in x = a als f(a) ≤ f(x) voor alle x in het domein van f.
Geldt dat niet, dan is het een lokaal minimum.
Alsnog is f(x) kleiner dan f(a)quote:Op zaterdag 17 mei 2014 23:29 schreef Adsumnonabsum het volgende:
Die afgeleide klopt niet. 3x3 moet 4x3 zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |