Ja, en de b moet je ook bepalen vergeet die niet!quote:
Waar haal je uit dat je 'de a' nodig hebt?. Context niet gelezen, my bad.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:19 schreef Super-B het volgende:
[..]
Uhu klopt en dan heb ik de a nodig
Hiervoor moet ik de nulpunten nemen van de tweede afgeleide:
f'''(x) = 24ax − 48
24ax - 48 = 0
12(ax - 2) = 0
x = 0 & ax = 2
Maarja dan heb ik nog steeds geen a.. maar ax..
Heyquote:Op zondag 18 mei 2014 22:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Jl
Nu even niet luisteren naar amoeba maar naar mij.
Help maar, want ik kom er echt niet uit.. en ik ga pitten zodirect...quote:Op zondag 18 mei 2014 22:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, en de b moet je ook bepalen vergeet die niet!
Nu even niet luisteren naar amoeba maar naar mij. Je weet dat het punt (2;8) op de grafiek van f ligt, dus heb je:
f(2) = 8
Je weet ook dat (2;8) een buigpunt is, dus heb je
f''(2) = 0
Stel nu hiermee twee betrekkingen op waarin alleen nog a en b voorkomen, zodat je deze kunt bepalen. Daarna praten we verder.
We moeten het er ook echt uit trekken hè. Alsof ik een dood paard uit een moeras moet trekken. Toch is het gek dat je het nu af laat weten, want je bent gek op simpele invuloefeningetjes, en dit is er eentje par excellence.quote:
f(2) = a·16 − 64 + bquote:Op zondag 18 mei 2014 22:37 schreef Riparius het volgende:
[..]
We moeten het er ook echt uit trekken hè. Alsof ik een dood paard uit een moeras moet trekken. Toch is het gek dat je het nu af laat weten, want je bent gek op simpele invuloefeningetjes, en dit is er eentje par excellence.
Goed, we weten dat f(2) = 8. Maar nu weten we ook dat
f(x) = ax4 − 8x3 + b
Invullen van x = 2 geeft dus
f(2) = a·24 − 8·23 + b
Werk dit nu verder uit. Doe daarna hetzelfde met het gegeven f''(2) = 0.
Ja dit klopt. Nu kan je b berekenen.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:41 schreef Super-B het volgende:
[..]
f(2) = a·16 − 64 + b
f''(x) = 12ax² - 48x
f''(2) = a * 12 * 2² - 48 *2
f''(2) = a48 - 96
96 = a48
96/48 = a
2 = a ?
Dankuquote:Op zondag 18 mei 2014 22:42 schreef Super-B het volgende:
[..]
Jij ook veel succes!![]()
Ik ga morgen nog wel vroeg op om even nog alles door te nemen.
En dat is door gewoon die 2 (a) toe te voegen in de functie en het (buig)punt in te vullen in diezelfde functie..quote:
Nee, want dat volgt nu uit de commutativiteit van de optelling alsmede uit de associativiteit zoals het hier is geformuleerd. Je hebt immersquote:Op zondag 18 mei 2014 22:36 schreef netchip het volgende:
Spivak zeg dat a + (b + c) = (a + b) + c. Hoort daar ook niet (a + c) + b bij?
Ik maak de opgave nu wel even af, want morgenochtend komt er wat mij betreft niets van. We haddenquote:Op zondag 18 mei 2014 22:42 schreef Super-B het volgende:
[..]
Jij ook veel succes!![]()
Ik ga morgen nog wel vroeg op om even nog alles door te nemen.
De afgeleide van x ln x bepaal je met de productregel:quote:Op maandag 19 mei 2014 09:41 schreef Super-B het volgende:
Shit... wat is de afgeleide van
x ln x? Ik kom uit op... ln x * (x / x) en dus ln x * 1
En wat js de tweede afgeleide van:
xe^-x
En
e^x^2
Ik kom inderdaad ook uit op ln x + 1, maar in mijn boek staat 1/xquote:Op maandag 19 mei 2014 09:51 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
De afgeleide van x ln x bepaal je met de productregel:
f(x)g(x)dx = f'(x)g(x) + f(x)g'(x)
f(x) = x; g(x) = ln x
en dus f'(x) = 1 en g'(x) = 1 / x
en dus:
f'(x)g(x) + f(x)g'(x) = 1 * ln x + x * 1/x = ln x + 1
En wat lukt er niet bij die andere twee afgeleides dan?
Laat eens zien wat je voor de eerste afgeleide hebt. Oh, en je boek klopt niet.quote:Op maandag 19 mei 2014 09:55 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik kom inderdaad ook uit op ln x + 1, maar in mijn boek staat 1/x![]()
Bij die andere twee kan ik de eerste afgeleide bepalen en de nulpunten ervan berekenen, echter lukt het mij niet om de tweede afgeleiden te bepalen, evenals de nulpunten hiervan..
Nulpunt van ln x + 1 is toch het volgende:quote:Op maandag 19 mei 2014 09:57 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Laat eens zien wat je voor de eerste afgeleide hebt. Oh, en je boek klopt niet.
Klopt.quote:Op maandag 19 mei 2014 09:59 schreef Super-B het volgende:
[..]
Nulpunt van ln x + 1 is toch het volgende:
ln x + 1 = 0
ln x = -1
x = e^-1 en dus 1/e ?
Eerste afgeleide van xe^-x is:quote:Op maandag 19 mei 2014 09:41 schreef Super-B het volgende:
Shit... wat is de afgeleide van
x ln x? Ik kom uit op... ln x * (x / x) en dus ln x * 1
En wat js de tweede afgeleide van:
xe^-x
En
e^x^2
Oke, laten we even met deze beginnen. Wat hier staat klopt. Wat gaat er mis bij het bepalen van de tweede afgeleide? Is in principe gewoon de productregel toepassen die je ook gebruikt heb bij het bepalen van de eerste afgeleide.quote:Op maandag 19 mei 2014 10:05 schreef Super-B het volgende:
[..]
Eerste afgeleide van xe^-x is:
e e -xe -x
nulpunt hiervan is:
e-x ( -x + 1 ) = 0
e-x kan geen 0 zijn dus:
-x + 1 = 0
-x = -1
x = 1
Wat er fout gaat is dat er een -/+ tussen zit i.p.v. een * teken of een samenstelling..quote:Op maandag 19 mei 2014 10:11 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Oke, laten we even met deze beginnen. Wat hier staat klopt. Wat gaat er mis bij het bepalen van de tweede afgeleide? Is in principe gewoon de productregel toepassen die je ook gebruikt heb bij het bepalen van de eerste afgeleide.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |