Zo, ik zit even achter een compjoeter.
Even schrijven dus, voordat ik het allemaal weer vergeet.
Wát was ik ineens zenuwachtig de afgelopen dagen. Nergens last van gehad, m'n training gedaan, maar toen kwamen de weersvoorspellingen: >20 graden, zon, geen wolken. En ik wéét dat ik het slecht doe met die weersomstandigheden, hoe langzaam ik ook loop, dat hebben de jaren en de verschillende tactieken me wel geleerd. Moest dat nou?
Vanacht best goed geslapen stiekem, net voor de wekker wakker, omgekleed en in de auto gestapt. Had al pannenkoeken gebakken, en nadat ik m'n reismok met koffie had gevuld waren we zo onderweg; lekker op tijd daar!

Maar o, o, o, wat was het op tijd warm. Nog lekker in de kampeer stoelen gerelaxed en daarna in de bussen gestapt die ons naar de startpunten brengen. Afscheid genomen van Wolve en met een brok in m'n keel de bus in. Nu moesten we wel.
Mijl 1 - 4: Ging op zich wel lekker. In de schaduw grotendeels, met een paar mensen opgelopen rustig, rond de 6.30. Had getrained op net wat langzamer, en na een wat roerige start stond de garmin op een gemiddelde van 6.50 ofzo. Net mooi zo. Maar toen vlak voor het 4mijl punt voelde ik de onderkant van m'n voet. Blaar. Nee. Fuck. Bij de drankpost vlak daarna nog wat extra vaseline eropgesmeerd, en weer door. Maar m'n hartslag ging toen ook na de pauze meteen weer keihard omhoog. Dit kon zo niet. Wat nu. Wat nu. Wat nu. Ik kwam hier om plezier te hebben, maar deze omstandigheden waren verre van ideaal. Dat het zwaar zou worden daar had ik me voor opgegeven!

maar niet nu al, potdomme, heb ik daar nou al die blaarvrije en niet zó hete trainingen voor gedaan zonder enig probleem? Fuck.
Uitstappen? Ja, misschien maar beter. Want van blaren ga je anders lopen. En kun je blessures krijgen. En m'n hartslag! Ik moet niet dood neervallen omdat ik mezelf heb opgeblazen. Dat lijkt me ook niet zo handig.

Er waren zoveel windvrije stukken waar we vol in de zon liepen en waar de temperatuur zo te voelen rond de 28 graden zat.. nee... En wát was ik misselijk...
Wik-weeg-wik-weeg-wik-weeg.
En toen het roer omgegooid. De omgeving was werkelijk waar práchtig

Echt, wat een genot. Het weer mocht dan voor sporten wel niet helemaal geschikt zijn, maar wat een omgeving, wat een vergezichten, wat een groen! Wat een blauwe luchten! Dit kon ik gewoon niet laten schieten. Gewoon. Niet. Dus dan maar wandelen-rennen, wandelen, rennen. Dat zou 'm worden, en als ook dat niet zou gaan zou er niets anders opzitten dan echt uitvallen. Maar ik wilde zó graag genieten van al dat moois, en van de mederenners! Want ik was écht niet de laatste! En dat verbaaste me

Al snel kwam ik te lopen met twee heren die er erg professioneel uitzagen, maar ook net zo aan het ploeteren waren als ik. Voor de voorste was dit zijn eerste marathon. Dat hij al verschillende ultra's had gedaan volgde later

Beetje een RD dus

Daarnog bijna door een fietser omver gereden

die kwam vanachter aan-ninja-en zonder wat te roepen/bellen.. de goden wilden echt niet dat ik deze marathon zou volbrengen

Gelukkig werden mijn ultrarunnermannen boos op die fietser

lief!
Heel lang hebben we samen opgewandeld-gerend-gewandeld-gerend. Ze hebben me echt goed meegesleept. Voor een deel. Maar toen bij ongeveer mijl 19 ben ik ze verloren; áchter me!
Langzaam maar zeker, in de laatste 7 mijl ben ik mensen in gaan halen: niet omdat ik nou zo snel ging, maar er gingen echt heel veel mensen stuk, mensen die nog véél méér te hard waren gestart en kapot waren. Zelf voelde ik me relatief goed. Omdat ik spiergewijs op deze manier niet téveel van m'n lichaam vraagde konden m'n benen nog goed meekomen. Geen kramp gehad, alleen die verdomde blaren, die deden écht veel pijn. Kon elk steentje en elk boomstronkje voelen!

*kras*
Maar verder was 't goed allemaal. Ik heb zoveel lol gehad! Lekker gepraat met de mensen bij de drankposten, genoten van de omgeving, ergens was het het allemaal waard. Het was echt een rare kruising tussen ondoenlijk lijden en superveel plezier hebben. Dat heb ik echt nog nooit in m'n leven meegemaakt. Die combinatie, dat dat werkt, op de een of andere manier.
Laatste stuk naar beneden was lekker in de schaduw door de bossen over een overwegend zand/aangetrapt modderpad. Dat was fijn

Lekker doorgehobbeld naar beneden, en toen naar het kanaal en naar links. 'Bij het kanaal ben je er zowat al!', zei de clubgenote die er ook was (en 3e vrouw is geworden!).. Nou. Niet dus. Wat duurde die laatste anderhalve km lang!
Net voor mijl 26 stond Rich, van de club, die de HM had gewonnen (en morgen nog even een M gaat lopen... daar in de buurt..) met de twee honden, en samen zijn we naar de finish 'gesprint' vanaf daar. Aan de andere kant van het water zaten Wolve en een clubgenote, die riepen! En ik heb nog nooit zó blij gezwaaid geloof ik

Daar was de finish! Ik had 't gewoon gered! En met een

liep ik de finish over in de armen van Wolve. Niet met een 'nooit weer', maar met een 'ik hoop dat het de volgende keer wat minder lijden wordt' en ondanks de niet zo snelle tijd toch gewoon súperblij om die afstand afgelegd te hebben. Wat een dag!
En daar kregen we een mooie mok. Daar ga ik voortaan m'n koffie uit drinken.
Even gehangen, gedouched, in de auto naar huis, Indiaas eten besteld, verslag getikt, en nu hopen dat er zo op de deur geklopt wordt

M'n linker kleine teen is een grote blaar, op m'n linker grote teen zit ook een mooie grote. En het is onder m'n rechtervoet mooi kapot. Even goed laten helen! Verder gaan trappen enzo nog wel prima! Nu nog...