Je begrijpt toch wel dat kinderen helemaal nog niet ontwikkeld zijn op meerdere gebieden. Ook pubers hebben soms dat besef nog niet, hoe gek dat ook klinkt. Maar dat is niet per definitie een kwestie van dom zijn.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:17 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Dat weten ze wel, geloof me. Mensen weten nou eenmaal dat pesten fout is (anders zijn ze zo dom dat het niet meer menselijk is) en dat ze daarmee anderen ongelukkig (proberen te) maken.
En ik zal je vertellen dat dit wel zo is. Ik ben namelijk zelf ook gepest vroeger en ik kon aan ze zien dat ze doorhadden wat voor effect het pesten op mij had, aan de woorden die ze gebruikten om mij juist te kwetsen. Dat eentje zei: "Haha, iedereen is tegen haar."quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:18 schreef Moira. het volgende:
[..]
We hebben het hier over kinderen, he?
Een ex-pester zit je net te vertellen dat dat niet zo is, en ik zit je ook net te vertellen dat de kinders die mij gepest hebben niet doorhebben gehad wat ze mij ermee aan hebben gedaan.
En ja, te veel mensen zijn inderdaad zo dom.
Je bent er gewoon nog steeds verdrietig om.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:43 schreef Yalesa het volgende:
[..]
En ik zal je vertellen dat dit wel zo is. Ik ben namelijk zelf ook gepest vroeger en ik kon aan ze zien dat ze doorhadden wat voor effect het pesten op mij had, aan de woorden die ze gebruikten om mij juist te kwetsen. Dat eentje zei: "Haha, iedereen is tegen haar."
Je voelt het wanneer je iets doet dat fout is. Pesters schelden gepesten uit, omdat ze weten dat dat kwetsend is. Als je iemand uitscheldt, is het de bedoeling om diegene te kwetsen. En dit is gewoon common sense, ook onder kinderen.
Ik heb ook niet gezegd dat de pester het moeilijker heeft dan de gepeste, maar wel dat hij ten eerste ook uitput en ten tweede dat het van zijn karakter afgaat.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, hij had het tegen Indiers die zich vrijwillig in elkaar lieten slaan door Britse soldaten.
Iets met zoutmars.
Ken je die film, The Matrix? "The Oracle tells you exactly what you need te hear."
Het Oracle vertelde Neo dat hij niet "The One" was. Dat was een leugen, maar het was wel precies wat Neo moest horen.
Gandhi loog tegen zijn volgelingen, maar die leugens waren wel wat ze moesten horen.
Dat pesters het zelf moeilijker hebben dan de gepeste is een leugen, maar misschien precies de leugen die de gepeste moet horen om zich beter te voelen.
Je kunt wel tegen jezelf liegen, maar diep vanbinnen weet je wel dat je tegen jezelf liegt. Je kunt jezelf dus eigenlijk niet écht voorliegen.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar geloof ik niets van. Mensen zijn prima in staat om zichzelf voor te liegen en hun ogen te sluiten voor de werkelijkheid.
Ik vind het niet verzuurd als je er nu geen last meer van hebt en ik gun je ook geen last.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:28 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Nogmaals: als kind heb je niet door dat het schadelijk kan zijn voor iemand in de toekomst. Je denkt daar niet over na, staat er niet bij stil.
Overigens vind ik het nu jammer voor de mensen wie ik gepest heb, maar eerlijk gezegd kan het nu, jaren later, mijn leven echt niet beïnvloeden. Ik ben inmiddels 20 en geen 10.
Klopt, verzuurd
Nee. Mensen zijn volledig in staat een parallel universum te bedenken waarin ze Jezus' goedheid zelf zijn. En daar totaal in te geloven.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:46 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Je kunt wel tegen jezelf liegen, maar diep vanbinnen weet je wel dat je tegen jezelf liegt. Je kunt jezelf dus eigenlijk niet écht voorliegen.
Pesten zorgt vaak alleen maar voor meer criminaliteit in de samenleving. En als je denkt dat je het recht hebt om afwijkend gedrag te corrigeren op zo'n manier, ben je toch echt een dier.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:30 schreef P8 het volgende:
[..]
Excuses. Bij dezen:
Ik denk dat je eerste voorbeeld het beste is; afwijkend gedrag corrigeren. Je tweede voorbeeld neigt meer naar klassenstrijd/oorlogsvoering en je derde voorbeeld is imo een matige variant van je eerste. Het 'corrigeren' van het 'afwijkende individu' sluit aan bij de post van Erodome, waar ze stelt dat pesten de sociale cohesie bevordert. Ik denk dat deze twee aspecten het belangrijkst zijn als je pesten vanuit een evolutionair oogpunt benadert.
Maar jouw voorbeelden zijn tegenwoordig niet minder relevant dan in de steentijd, wanneer heeft pesten haar nut dan volgens jou verloren?
Laten we dan maar gewoon zeggen dat het per pester verschilt hoe verdorven en/of dom en/of kortzichtig ze zijnquote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:43 schreef Yalesa het volgende:
[..]
En ik zal je vertellen dat dit wel zo is. Ik ben namelijk zelf ook gepest vroeger en ik kon aan ze zien dat ze doorhadden wat voor effect het pesten op mij had, aan de woorden die ze gebruikten om mij juist te kwetsen. Dat eentje zei: "Haha, iedereen is tegen haar."
Je voelt het wanneer je iets doet dat fout is. Pesters schelden gepesten uit, omdat ze weten dat dat kwetsend is. Als je iemand uitscheldt, is het de bedoeling om diegene te kwetsen. En dit is gewoon common sense, ook onder kinderen.
Mensen zijn gewoon dieren.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:50 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Pesten zorgt vaak alleen maar voor meer criminaliteit in de samenleving. En als je denkt dat je het recht hebt om afwijkend gedrag te corrigeren op zo'n manier, ben je toch echt een dier.
Even eerlijk, ligt het aan mij of zijn de meeste mensen gewoon niet slimmer dan dieren? Ik snap het gewoon niet, hoe kun je zo bang zijn voor iemand die afwijkend gedrag vertoont, dat je hebt gaat kwetsen?
Misschien heeft het niet te maken met angst, maar wekken sommige mensen gewoon irritaties op.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:50 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Pesten zorgt vaak alleen maar voor meer criminaliteit in de samenleving. En als je denkt dat je het recht hebt om afwijkend gedrag te corrigeren op zo'n manier, ben je toch echt een dier.
Even eerlijk, ligt het aan mij of zijn de meeste mensen gewoon niet slimmer dan dieren? Ik snap het gewoon niet, hoe kun je zo bang zijn voor iemand die afwijkend gedrag vertoont, dat je hebt gaat kwetsen?
Dat kan welquote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:46 schreef Yalesa het volgende:
Je kunt wel tegen jezelf liegen, maar diep vanbinnen weet je wel dat je tegen jezelf liegt. Je kunt jezelf dus eigenlijk niet écht voorliegen.
En ik denk dat niet, anders kun je bijna stellen dat het als kind juist voordeliger is als je gaat pesten, want:quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:37 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Ik geloof ook dat volwassenen die pesten of kleineren, inderdaad ongelukkig zijn. Anders heb je dat niet nodig, maar heel veel mensen hebben dat wel nodig. Je ziet het hier op het forum eigenlijk al heel veel. En uiteraard in het dagelijkse leven, maar dan vaak achter iemand z'n rug om. Maar denk echt dat bij kinderen anders ligt.
Dan was die jongen of overgevoelig of die kinderen in jouw klas deden alsof. Je weet maar nooit, er kunnen verschillende redenen zijn. Jij hebt er niet aan meegedaan, lees ik zo.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:37 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Nee hoor. Je denkt te zwart wit. Soms weten pesters het wel, maar niet altijd.
Vroeger moesten we in mijn klas bijvoorbeeld een keer over pesten praten omdat een jongen aangaf dat hij gepest werd. Voor mij was dat een verrassing. Nu deed ik sowieso niet mee maar ook de andere kinderen in de klas herkenden dat helemaal niet.
Ik denk het wel, ik wist al heel jong dat als ik mensen uitscheld, ik ze kwets. Dat wist ik al sinds mijn peutertijd. Het is gewoon common sense: uitschelden=kwetsen, daarvoor hoef je niet een ontwikkeld te zijn.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:42 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Je begrijpt toch wel dat kinderen helemaal nog niet ontwikkeld zijn op meerdere gebieden. Ook pubers hebben soms dat besef nog niet, hoe gek dat ook klinkt. Maar dat is niet per definitie een kwestie van dom zijn.
Maar mensen die niet pesten missen dus een bepaald instinct?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:46 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
Ik vind het instinctief, maar niet functioneel.
Graag ingaan op mijn argumenten, dat komt wel zo rationeel over.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:46 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Je bent er gewoon nog steeds verdrietig om.
Oh oke, dan ben jij een wonderkind geweest en zijn alle andere kinderen gewoon echt ontzettend dom.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 19:01 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Ik denk het wel, ik wist al heel jong dat als ik mensen uitscheld, ik ze kwets. Dat wist ik al sinds mijn peutertijd. Het is gewoon common sense: uitschelden=kwetsen, daarvoor hoef je niet een ontwikkeld te zijn.
Ik heb het niet over mensen met van nature ernstige psychische problemen.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Mensen zijn volledig in staat een parallel universum te bedenken waarin ze Jezus' goedheid zelf zijn. En daar totaal in te geloven.
Sorry hoor, maar ik vind pesters altijd kortzichtig en verdorven.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:51 schreef Moira. het volgende:
[..]
Laten we dan maar gewoon zeggen dat het per pester verschilt hoe verdorven en/of dom en/of kortzichtig ze zijn
Maar wel intelligente dieren zou je denken. Hoezo lukt het de mens vaak wel om lastige wiskunde sommen op te lossen, maar niet om zich te bedenken dat pesten fout is en wat dat met iemand kan doen?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mensen zijn gewoon dieren.
Maar dat is toch gewoon dierlijk? "Zijn anders-zijn irriteert mij, dus ik ga hem pesten."quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:54 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Misschien heeft het niet te maken met angst, maar wekken sommige mensen gewoon irritaties op.
Daar zijn we het niet over eens dan.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:58 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Dat kan wel
Al denk ik dat die kinderen die het niet door hebben niet liegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |