Korequote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:51 schreef Pulzzar het volgende:
Een voorbeeld. Ik heb hier op FOK! pas geleden een profiel gezien van iemand die wat foto's van haarzelf en haar vriend heeft geplaats waar ze naakt tegen elkaar aan staan. (Je ziet geen borsten of geslachtsdelen, maar het is wel duidelijk dat ze naakt zijn en dat het bedoeld is als een soort van erotiek.) Echter zijn het nou niet bepaald de mooiste mensen. Users die op het fotoboek reageren steken er de draak mee. Hoewel ik wel weet dat zulke comments kwetsend zijn, moest ik er toch erg om lachen.
quote:laatste bezoek: 3085 dagen, 22 uur geleden.
Je hebt echt zo ontiegelijk veel mensen die eigenlijk beesten zijn. Groepsdynamiek maakt vaak een beest van een mens.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 16:50 schreef erodome het volgende:
Ja, pesten is functioneel. Het geeft stressverlichting(niet voor de gepeste maar wel voor de pesters), versterkt groepsgevoel, bevestigt status in de groep(in het geval van de gepeste de omega-rol) en zo nog wel meer.
Het hoort bij groepsdynamiek, er zijn altijd verschillende rangen en wie in de onderste, de omega-laag, zit wordt gepest. Als je daaruit kan klimmen wordt je niet meer gepest, niet meer in zulke mate iig.
Gelukkig geld dat bij ons mensen dit gedrag iig minder wordt als we volwassen worden, dat de omega-laag wat minder te verduren heeft dan, bij veel sociale zoogdieren is dat niet zo, dan blijft dat zo en is zelfs vaak een stuk agressiever.
De middenlagen zijn de ergste pesters meestal, willen graag omhoog en zeker niet omlaag, krijgen ook nog weleens een "tikje" van een ranghogere en hebben dus meer behoefte aan rangbevestiging en stress en frustratie afreageren.
Je kunt een hoop blabla-en over stress en gedoe, maar geloof niet dat dat bij kinderen speelt. Ik heb als kind ook gepest en heb geen idee waarom. Ik voelde geen druk om het te doen, had geen stress en had ook niet het gevoel dat ik ergens bij moest horen (want dat deed ik alquote:Op zaterdag 17 mei 2014 16:50 schreef erodome het volgende:
Ja, pesten is functioneel. Het geeft stressverlichting(niet voor de gepeste maar wel voor de pesters), versterkt groepsgevoel, bevestigt status in de groep(in het geval van de gepeste de omega-rol) en zo nog wel meer.
Het hoort bij groepsdynamiek, er zijn altijd verschillende rangen en wie in de onderste, de omega-laag, zit wordt gepest. Als je daaruit kan klimmen wordt je niet meer gepest, niet meer in zulke mate iig.
Gelukkig geld dat bij ons mensen dit gedrag iig minder wordt als we volwassen worden, dat de omega-laag wat minder te verduren heeft dan, bij veel sociale zoogdieren is dat niet zo, dan blijft dat zo en is zelfs vaak een stuk agressiever.
De middenlagen zijn de ergste pesters meestal, willen graag omhoog en zeker niet omlaag, krijgen ook nog weleens een "tikje" van een ranghogere en hebben dus meer behoefte aan rangbevestiging en stress en frustratie afreageren.
Ze legt je net uit waarom. En als kind heb je dat niet door, nee.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:57 schreef Fierce. het volgende:
Ik heb als kind ook gepest en heb geen idee waarom.
Ik geloof niet dat je als pester per definitie last gaat hebben van het feit dat je hebt gepest. Ik, als kind, wist echt niet dat het schadelijk kon zijn voor het verdere leven van iemand. Daar dacht ik (en niemand niet) over na. Maar daarom ben je als volwassen persoon niet meteen een hufter, want ik vind pesten nu verschrikkelijk en doe het dan ook nooit. Ook nu ik 20 ben, merk ik wel eens dat sommige mensen alsnog voor lul worden gezet of worden buitengesloten en daar zeg ik dan gewoon wat van.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:39 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Je hebt echt zo ontiegelijk veel mensen die eigenlijk beesten zijn. Groepsdynamiek maakt vaak een beest van een mens.
Maar ik ben een voorstander van de gedachte dat iemand die andere mensen ongelukkig maakt, zelf ook niet gelukkig kan zijn. Als je andere mensen het leven zuur maakt, gaat dat ook ten koste van jezelf. Misschien klim je omhoog in de sociale hiërarchie, maar het zal wel een leegte in je achterlaten. Zelfs de pesters zullen er in hun volwassen leven last van hebben dat ze iemand als puber hebben gepest, het gaat gewoon ten koste van jezelf.
Leef en laat leven.
Ben het er niet mee eens, ik denk ook dat het niet zo zwart wit is. Ik deed het niet vanwege een bepaalde rol krijgen of stress, ik vond het als kind gewoon terecht/verdiend op dat moment en daarmee klaar.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:03 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ze legt je net uit waarom. En als kind heb je dat niet door, nee.
Ik geloof dat wel. Het gaat nou eenmaal ten koste van je karakter, ook al merk je dat misschien niet omdat dat langzaamaan gaat. Mensen voelen zich het gelukkigst wanneer ze het gevoel hebben een goed mens te zijn en als je iemand heb gepest is dat gevoel voor een groot deel weg.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:04 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je als pester per definitie last gaat hebben van het feit dat je hebt gepest. Ik, als kind, wist echt niet dat het schadelijk kon zijn voor het verdere leven van iemand. Daar dacht ik (en niemand niet) over na. Maar daarom ben je als volwassen persoon niet meteen een hufter, want ik vind pesten nu verschrikkelijk en doe het dan ook nooit. Ook nu ik 20 ben, merk ik wel eens dat sommige mensen alsnog voor lul worden gezet of worden buitengesloten en daar zeg ik dan gewoon wat van.
quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:39 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Je hebt echt zo ontiegelijk veel mensen die eigenlijk beesten zijn. Groepsdynamiek maakt vaak een beest van een mens.
Maar ik ben een voorstander van de gedachte dat iemand die andere mensen ongelukkig maakt, zelf ook niet gelukkig kan zijn. Als je andere mensen het leven zuur maakt, gaat dat ook ten koste van jezelf. Misschien klim je omhoog in de sociale hiërarchie, maar het zal wel een leegte in je achterlaten. Zelfs de pesters zullen er in hun volwassen leven last van hebben dat ze iemand als puber hebben gepest, het gaat gewoon ten koste van jezelf.
Leef en laat leven.
Dit kan ik dan wel weer beamen.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:04 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je als pester per definitie last gaat hebben van het feit dat je hebt gepest. Ik, als kind, wist echt niet dat het schadelijk kon zijn voor het verdere leven van iemand. Daar dacht ik (en niemand niet) over na. Maar daarom ben je als volwassen persoon niet meteen een hufter, want ik vind pesten nu verschrikkelijk en doe het dan ook nooit. Ook nu ik 20 ben, merk ik wel eens dat sommige mensen alsnog voor lul worden gezet of worden buitengesloten en daar zeg ik dan gewoon wat van.
Dat is een mooie gedachte, maar het is onzin. Het is een mooi sprookje om de getraumatiseerde slachtoffers van pesten een goed gevoel te geven.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:39 schreef Yalesa het volgende:
Maar ik ben een voorstander van de gedachte dat iemand die andere mensen ongelukkig maakt, zelf ook niet gelukkig kan zijn.
Zoals ik al zei, ze vergeten het misschien wel (kuddedieren zijn vaak niet de slimste), maar het gaat van hun karakter af, gelukkige mensen zijn mensen die het gevoel hebben dat ze goede mensen zijn.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:09 schreef Moira. het volgende:
[..]
[..]
Dit kan ik dan wel weer beamen.
Kinders die mij vroeger hebben gepest hebben nu geen idee meer dat ze me überhaupt gepest hébben.
Het had effect op míj, niet op hen. Zij zijn het dus gelijk na de basisschool alweer vergeten.
Ze zullen vast nog weten dat ze mij niet zo mochten en dat we niet de beste vrienden waren, maar weten zij veel dat ik daar onbewust traumatische shit aan heb overgehouden die er jaren later in de vorm van een depressie uit zou komen.
Ik ben een aantal later nog wel eens tegen gekomen en heb ze ernaar gevraagd, ze hadden allemaal echt geen idee dat ze mij zo gepest hadden: "Oh echt? Wow dat weet ik echt niet meer. Nou niet dat je er nu nog wat aan hebt maar sorry dan, voor toen.."
De enige die ermee blijft zitten (soms een tijdje, soms de rest van zijn/haar leven) is de gepeste. De pesters zelf hebben echt geen idee dat wat zij doen zo'n negatieve impact kan hebben, en zullen het ook gewoon weer vergeten naderhand.
Pesters zijn vaak genoeg (helaas) ook gelukkige mensen die het gevoel hebben dat ze goede mensen zijn.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:11 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, ze vergeten het misschien wel (kuddedieren zijn vaak niet de slimste), maar het gaat van hun karakter af, gelukkige mensen zijn mensen die het gevoel hebben dat ze goede mensen zijn.
Nee, helemaal niet. Zelfs de groten der aarde zeggen het, zoals Mahatma Ghandi. Als je andere mensen ongelukkig maakt/hebt gemaakt, gaat dat ten koste van jezelf. Gelukkige mensen zijn mensen die het gevoel hebben dat ze goede mensen zijn en die leven en laten leven.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is een mooie gedachte, maar het is onzin. Het is een mooi sprookje om de getraumatiseerde slachtoffers van pesten een goed gevoel te geven.
Daarvoor moet je wel beseffen dat je andere mensen ongelukkig hebt gemaakt.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:15 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet. Zelfs de groten der aarde zeggen het, zoals Mahatma Ghandi. Als je andere mensen ongelukkig maakt/hebt gemaakt, gaat dat ten koste van jezelf. Gelukkige mensen zijn mensen die het gevoel hebben dat ze goede mensen zijn en die leven en laten leven.
En het is geen sprookje dat aan gepesten wordt verteld, want Mahatma Ghandi liet zich niet echt uit over gepeste schoolkinderen.
Dat weten ze wel, geloof me. Mensen weten nou eenmaal dat pesten fout is (anders zijn ze zo dom dat het niet meer menselijk is) en dat ze daarmee anderen ongelukkig (proberen te) maken.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:16 schreef Moira. het volgende:
[..]
Daarvoor moet je wel beseffen dat je andere mensen ongelukkig hebt gemaakt.
En dat is juist waar het mis gaat, want dat beseffen ze niet.
Dus heeft het ook geen impact op hun eigen leven.
bekendste voorbeeld: stanford prison experiment.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:39 schreef Yalesa het volgende:
[..]
We hebben het hier over kinderen, he?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:17 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Dat weten ze wel, geloof me. Mensen weten nou eenmaal dat pesten fout is (anders zijn ze zo dom dat het niet meer menselijk is) en dat ze daarmee anderen ongelukkig (proberen te) maken.
Nee, hij had het tegen Indiers die zich vrijwillig in elkaar lieten slaan door Britse soldaten.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:15 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet. Zelfs de groten der aarde zeggen het, zoals Mahatma Ghandi. Als je andere mensen ongelukkig maakt/hebt gemaakt, gaat dat ten koste van jezelf. Gelukkige mensen zijn mensen die het gevoel hebben dat ze goede mensen zijn en die leven en laten leven.
En het is geen sprookje dat aan gepesten wordt verteld, want Mahatma Ghandi liet zich niet echt uit over gepeste schoolkinderen.
Daar geloof ik niets van. Mensen zijn prima in staat om zichzelf voor te liegen en hun ogen te sluiten voor de werkelijkheid.quote:
Nogmaals: als kind heb je niet door dat het schadelijk kan zijn voor iemand in de toekomst. Je denkt daar niet over na, staat er niet bij stil.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:08 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Ik geloof dat wel. Het gaat nou eenmaal ten koste van je karakter, ook al merk je dat misschien niet omdat dat langzaamaan gaat. Mensen voelen zich het gelukkigst wanneer ze het gevoel hebben een goed mens te zijn en als je iemand heb gepest is dat gevoel voor een groot deel weg.
Ik geloof überhaupt niet dat de meeste mensen gelukkig zijn. Misschien heb je de indruk dat ik een beetje een zwart mensenbeeld heb, maar veel mensen zijn in mijn opzicht materialistische kuddedieren en dat lijkt me een leeg bestaan. Ik geloof echter ook dat er veel goede mensen zijn, hoor.
Excuses. Bij dezen:quote:
Ik geloof ook dat volwassenen die pesten of kleineren, inderdaad ongelukkig zijn. Anders heb je dat niet nodig, maar heel veel mensen hebben dat wel nodig. Je ziet het hier op het forum eigenlijk al heel veel. En uiteraard in het dagelijkse leven, maar dan vaak achter iemand z'n rug om. Maar denk echt dat bij kinderen anders ligt.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 18:15 schreef Yalesa het volgende:
[..]
Nee hoor. Je denkt te zwart wit. Soms weten pesters het wel, maar niet altijd.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |